Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk en bok av jordmor, Gravid for første gang av Libero, og i den står følgende;

Når man ammer har man en viss beskyttelse, ja amming kan faktisk beskytte like godt som en spiral. En forutsetning er imidlertid at:

• barnet er under 6 mnd. gammelt
• du ikke har fått mensen tilbake

etter fødselen

• barnet ammes også om natten
• barnet kun får morsmelk – ingen annen mat
Jeg tolker dette som at istedet for å sette inn spiral, skal amming fungere som prevensjon hvis ovennevnte kriterier er oppfylt.

Jeg fikk også den boka - men synes disse rådene er dårlig formulert. Det finnes eksempler på folk som fullammer og allikevel blir gravide 2-3 måneder etter fødselen. Selv om fullamming vil være prevensjon for mange, er det noen som ikke er slik, så å formulere det som at fullamming er garanti god nok alene er misvisende. Og som siebaeo påpeker - får man mensen har man allerede hatt en eggløsning. Disse rådene kan få en til å tenke at det er trygt så lange en ikke har fått mensen. Hva om man forholder seg til mensen som tegn på at man er fruktbar, men så blir man gravid på første egg? Da kan du jo risikere å gå i månedsvis før du skjønner at du er gravid, særlig hvis man ikke har så mange symptomer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk også den boka - men synes disse rådene er dårlig formulert. Det finnes eksempler på folk som fullammer og allikevel blir gravide 2-3 måneder etter fødselen. Selv om fullamming vil være prevensjon for mange, er det noen som ikke er slik, så å formulere det som at fullamming er garanti god nok alene er misvisende. Og som siebaeo påpeker - får man mensen har man allerede hatt en eggløsning. Disse rådene kan få en til å tenke at det er trygt så lange en ikke har fått mensen. Hva om man forholder seg til mensen som tegn på at man er fruktbar, men så blir man gravid på første egg? Da kan du jo risikere å gå i månedsvis før du skjønner at du er gravid, særlig hvis man ikke har så mange symptomer.

Enig med du. Men akkurat det med å bli gravid før man har fått første mensen, da er ikke det et bra tegn at man ikke har fått mensen :P Heller et bra tegn at man har fått mensen, for da vet man at man er fruktbar og ikke gravid, og kan begynne med prevensjon.

Anonymous poster hash: 4d116...23e

Skrevet

Gro Nylander mener å ha belegg for at amming fungerer som prevensjon, men med tre kriterier:

- Barnet må være under 6 måneder

- Det må fullammes OG nattammes (minst hver 4. time)

- Menstruasjonen må ikke ha kommet tilbake.

Hvis alle disse tre er oppfylt, er det like sikkert som spiral eller kondom. Men selv da er det jo 2-3 av 100 som blir gravide, og det er nok langt flere som ikke helt oppfyller kriteriene og dermed har eggløsning tidligere.

Anonymous poster hash: fd18a...fbe

Jeg fullammet slik som dette ( om ikke mer) , hadde ikke fått mensen, vi brukte kondom og jeg hadde hormonspiral. Likevel fikk jeg nr 3 bare 14 mnd mellom den 2 og 3.

Anonymous poster hash: 14df1...0ab

Skrevet

Dette er jo som mange sier, helt individuelt. Jeg hadde en syklus som jeg kunne følge omtrent på klokka før jeg ble gravid. Så lenge jeg ammet fikk jeg ikke mensen tilbake i det hele tatt, brukte kondom helt i starten (ville ikke begynne på noe annet), men når det var greit om jeg skulle bli gravid igjen så sluttet vi med det. Når jenta vår sluttet å die helt, 13 mnd gammel, så kom mensen igjen etter 2-3 uker. Og etter bare et par sykluser var jeg like regelmessig igjen. Så det funker flott for noen, selv også med såpass lite amming som det er på slutten. Det sagt, så kommer jeg ikke til å stole på at det blir likt når jeg skal ha nr to. ;)

Anonymous poster hash: fb0c9...8a4
Skrevet

Jeg fullammet slik som dette ( om ikke mer) , hadde ikke fått mensen, vi brukte kondom og jeg hadde hormonspiral. Likevel fikk jeg nr 3 bare 14 mnd mellom den 2 og 3.

Da var du vel en av de 2-3 % som blir gravide likevel ;) Litt feilmargin er det, også på fullamming. Men sånn er det jo, det er vel bare hormonspiral, sterilisering og korrekt bruk av p-piller (ikke minipiller) som gir tilnærmet 100% beskyttelse, resten av prevensjonsmetodene er ikke garantert sikre.

Skrevet

Da var du vel en av de 2-3 % som blir gravide likevel ;) Litt feilmargin er det, også på fullamming. Men sånn er det jo, det er vel bare hormonspiral, sterilisering og korrekt bruk av p-piller (ikke minipiller) som gir tilnærmet 100% beskyttelse, resten av prevensjonsmetodene er ikke garantert sikre.

Ja men jeg syntes det var ganske utrolig at jeg klarte det med tanke på alle 3 tingene jeg eller vi brukte:

* hormonspiral

*kondom

* fullamming

Skrevet

Det eneste som er 100% trygt er avholdenhet!

Hormonspiral har 0-0,2% sjanse for graviditet, Sterilisering 0-0,5% sjanse, korrekt bruk av P-piller 0-0,3% sjanse.

Altså veldig liten sannsynlighet for å bli gravid, men ingenting er 100%.

Skrevet

Det eneste som er 100% trygt er avholdenhet!

Hormonspiral har 0-0,2% sjanse for graviditet, Sterilisering 0-0,5% sjanse, korrekt bruk av P-piller 0-0,3% sjanse.

Altså veldig liten sannsynlighet for å bli gravid, men ingenting er 100%.

Jeg trodde at jeg var sikker sånn bortsett fra at jeg eller vi ikke var avholdene. Derfor brukte vi kondom selv om jeg hadde hormonspiral og siden jeg ammet og ikke hadde fått mensen, Man kan godt si at jeg var glad da jeg fikk igjennom sterilisering etter 3 mann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...