AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #1 Skrevet 5. september 2013 Jeg kjenner noen som ble gravid igjen kort tid etter fødsel mens de ammet, noen her som ble det? Det må vel bety at amming ikke funker som prevensjon? Når begynte dere å bruke prevensjon? Dere som ikke ble gravid under amming Anonymous poster hash: 4d116...23e
Silfen Skrevet 5. september 2013 #2 Skrevet 5. september 2013 Amming har aldri, aldri, noensinne, vært prevensjon. 16
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #3 Skrevet 5. september 2013 Satte inn spiral tre måneder etter fødsel. Vi hadde ikke sex før det, men da ville vi brukt kondom for amming er IKKE prevensjon.Anonymous poster hash: 6b373...09d 2
Gjest Magdalene Skrevet 5. september 2013 #4 Skrevet 5. september 2013 Begynte med prevensjon med en gang. Først kondom, før legetimen, så minipille.
OnlyGemini Skrevet 5. september 2013 #5 Skrevet 5. september 2013 For meg har amming fungert fint som prevensjon, men jeg hadde ikke brukt det om det ikke hadde vært ok for meg å bli gravid!
Concertina Skrevet 5. september 2013 #6 Skrevet 5. september 2013 Amming kan være like sikkert som prevensjon hvis alle forutsetninger er korrekt, men jeg ville aldri tordt å stole på det, rett og slett fordi det er for mye man ikke styrer selv: forutsetningen for at det skal være sikkert er at man ammer med maksimum 3 timers mellomrom, dvs at dersom babyen plutselig sover en time eller to lenger på natta så er det nok til at eggløsning kan finne sted. Og dette kombinert med at sædceller kan overleve i 5 døgn gjør det altfor usikkert. Så med mindre man ikke synes det er greit med to veldig tette, bruk annen prevensjon i tillegg! (det skal sies at de fleste som tror amming er prevensjon, og deretter blir overrasket over at de blir gravid, overhode ikke er nøye på hvor ofte de ammer, jeg kjenner til etpar som tilogmed bare delammet og trodde det skulle være nok...) 2
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 5. september 2013 #7 Skrevet 5. september 2013 Jeg fikk satt inn spiralen så snart det var mulig så vidt jeg husker.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #8 Skrevet 5. september 2013 Her har vi ikke begynt med prevensjon etter fødsel for 6 mnd siden da det ikke er noen krise om jeg skulle bli gravid. Når det er sagt så har vi ikke hatt sex så ofte heller... 😜Anonymous poster hash: bc5e0...30c
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 5. september 2013 #9 Skrevet 5. september 2013 Det tok en stund etter fødsel før vi begynte å ha sex igjen, men nå bruker vi kondom. Jeg delammet helt fra starten av så amming som prevensjon var aldri noe tema her.
skruf Skrevet 5. september 2013 #10 Skrevet 5. september 2013 Amming fungerer ikke som prevensjon, selv om en fullammer dag og natt. Moren min fikk den beskjeden, og det er bare 11mnd mellom søskenene mine. For ikke å snakke om at hun var 20 uker på vei før hun oppdaget at hun ventet lillebror. Ville aldri ha stolt på det selv iallefall.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #11 Skrevet 5. september 2013 Gro Nylander mener å ha belegg for at amming fungerer som prevensjon, men med tre kriterier: - Barnet må være under 6 måneder - Det må fullammes OG nattammes (minst hver 4. time) - Menstruasjonen må ikke ha kommet tilbake. Hvis alle disse tre er oppfylt, er det like sikkert som spiral eller kondom. Men selv da er det jo 2-3 av 100 som blir gravide, og det er nok langt flere som ikke helt oppfyller kriteriene og dermed har eggløsning tidligere. Anonymous poster hash: fd18a...fbe
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #12 Skrevet 5. september 2013 Startet med sex 4 uker etter fødsel. Var uten prevansjon i ca 4 uker til før jeg begynte på cerazette. Så tar den vel 2 uker før den virker, så var 6 uker ubeskyttet da. Fullammet. Ble ikke gravid på disse seks ukene i hvert fall. (Hadde ikke vert krise å blitt gravid igjen med en gang, selv om vi ikke var på jakt etter SÅ tette barn ) Anonymous poster hash: 0b7c5...e0c
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #13 Skrevet 5. september 2013 Amming er jo ikke prevensjon. Det kan selvfølgelig redusere riskikoen, vel og merke kun ved FULLAMMING, men bruk prevensjon. Anonymous poster hash: 4b0d5...a2e
Fim Skrevet 5. september 2013 #14 Skrevet 5. september 2013 Det er vel med dette som de fleste andre fakta om hvordan kroppen oppfører seg - det er høyst individuelt i praksis. Statistisk vil man nok kunne se at oppstart av eggløsning/menstruasjonssyklus utsettes så lenge man fullammer, fordi ammingen frigjør hormoner som forteller kroppen at den har et lite barn å fø på, og derfor ikke burde lage et til sånn akkurat nå. I en stor populasjon av kvinner som fullammer vil man nok se at en stor andel ikke er fruktbare i et moderat tidsrom, say, 6 måneder, etter fødsel. Hvor individet faller på denne statistikken er imidlertid umulig å forutse. Folk reagerer ikke likt på hormoner, og noen vil bruke lang tid på å få tilbake eggløsning, mens hos andre vil kanskje systemet "tro" at de har sluttet å amme om det går 3,5 timer i stedet for 3 mellom to påfølgende amminger - og dermed starte modning av nye egg. Å satse på at en selv ikke er i sistnevnte kategori er gambling, og hvis man ikke er villig til å gamble bør man bruke prevensjon. Så man kan jo si at fullamming er prevensjon _for noen_ - men man vet ikke hvem disse er, og det må være opp til den enkelte å avgjøre om man vil ta sjansen på at man er en av dem.
Gjest reebok Skrevet 5. september 2013 #15 Skrevet 5. september 2013 Jeg fikk en bok av jordmor, Gravid for første gang av Libero, og i den står følgende; Når man ammer har man en viss beskyttelse, ja amming kan faktisk beskytte like godt som en spiral. En forutsetning er imidlertid at: • barnet er under 6 mnd. gammelt • du ikke har fått mensen tilbake etter fødselen • barnet ammes også om natten • barnet kun får morsmelk – ingen annen mat Jeg tolker dette som at istedet for å sette inn spiral, skal amming fungere som prevensjon hvis ovennevnte kriterier er oppfylt.
Dyregod Skrevet 5. september 2013 #16 Skrevet 5. september 2013 Jeg turte ikke ta noen sjanser så jeg har satt inn spiral nå. Jeg fikk mensen tilbake da, like etter at datteren min begynte å sove hele natten (6uker gammel) og allerede da er det jo ikke lenger sikkert. Vi brukte kondom før jeg satt inn spiral nå etter 3 måneder.
Semydfe Skrevet 5. september 2013 #17 Skrevet 5. september 2013 LItt OT, men kan man fortsette å amme hvis man begynner på p-piller? Jeg har ikke født enda, men har jo begynt å tenke på tiden etter fødsel, og har mest lyst til å starte på p-piller igjen. Men altså ikke hvis man ikke kan amme pga av hormonene p-pillene tilfører kroppen.
Concertina Skrevet 5. september 2013 #18 Skrevet 5. september 2013 LItt OT, men kan man fortsette å amme hvis man begynner på p-piller? Jeg har ikke født enda, men har jo begynt å tenke på tiden etter fødsel, og har mest lyst til å starte på p-piller igjen. Men altså ikke hvis man ikke kan amme pga av hormonene p-pillene tilfører kroppen. Ja, men kun minipille, feks Cerazette.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #19 Skrevet 5. september 2013 Kan man amme med hormonspiral? Vet at kobberspiral også finnes. For meg er det uaktuelt å bli gravid igjen med en gang av forskjellige grunner. Var fullamming jeg tenkte på når jeg skrev hovedinnlegget, men vet ikke om de jeg kjenner som ble gravid fullammet, om de hadde fått mensen osv. Men de ble gravid 2-3 mnd etter fødselen. Anonymous poster hash: 4d116...23e
siebaeo Skrevet 5. september 2013 #20 Skrevet 5. september 2013 Jeg fikk en bok av jordmor, Gravid for første gang av Libero, og i den står følgende; Når man ammer har man en viss beskyttelse, ja amming kan faktisk beskytte like godt som en spiral. En forutsetning er imidlertid at: barnet er under 6 mnd. gammelt du ikke har fått mensen tilbake etter fødselen barnet ammes også om natten barnet kun får morsmelk ingen annen mat Jeg tolker dette som at istedet for å sette inn spiral, skal amming fungere som prevensjon hvis ovennevnte kriterier er oppfylt. Men for å få mensen igjen må man jo ha eggløsning først.. Dvs man kan aldri vite om det er sikkert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå