Gå til innhold

Hva er best å erstatte melk med i matlaging (melkeproteinallergi)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Havremelk, kokosmelk eller rismelk??

Har ei jente som fikk påvist melkeproteinallergi nettopp, så nå blir det nye måter å lage mat på... Er heldigvis vant til å kokkelere på kjøkkenet og lage mat fra bunnen av, men akkurat dette har jeg lite peiling på.

Tips og råd mottas med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kjem nok litt ann på kva du skal lage. Har ikkje mykje erfaring med mjelkeerstatting, men har både baka og laga middag med soyamjelk og fått greit resultat.

Brukt kokosmelk til havregrøt, det fungerer men var litt uvant smak. Men kan tenke meg den kan vere grei i ein del gryter.

Skrevet

Takk for svar:)

Blir vel litt prøving og feiling før jeg får taket på det!

Kokosmelk har jeg brukt i endel asiatiske retter, men lurer på hva som egner seg best til f.eks hvitsaus..

Brød er greit, det baker jeg bare med vann, men søt gjærbakst må jeg prøve meg frem til.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Jeg har brukt havremelk til å lage hvit saus med-den ble god :) Gjerne en dæsj havrefløte oppi også.

Ellers bruker jeg rismelk i f.eks pannekaker og søt gjærbakst :)

Skrevet

Bruker kokosmelk i gryter. Går veldig fint.

Anonymous poster hash: 76d6e...8a2

Gjest Carousel
Skrevet

Soya er det beste alternativet i bakst pga konsistens synes jeg. Den beske ettersmaken forsvinner også. Rismelk kan gi en litt vannete smak, og du må kanskje kutte ned på mengden også, ettersom den er ganske tynn. Vafler blir ganske sprøde og gode med rismelk. :)

Skrevet

Soya skal en være forsiktig med ved melkeallergi - er nokså vanlig med kryssallergi. Soya er et sterkt allergen.

Vi bruker havre-matfløte i gryter og den slags. Ikke prøvd kokosmelk.

Ellers bruker vi aller mest havremelk. God smak i bakst, og har næring.

Ikke prøv vafler av rismelk - de henger ikke sammen!

Om du finner eldre melkefrie oppskrifter står det ofte nevnt Erlet (kjøpes på helsekost), men det viste seg å være basert på palmeolje. Mye fett og lite næring.

Hvitsaus laga med havremelk blir litt beige/gråaktig, og smaker ikke helt likt med vanlig, men det funker :)

Anonymous poster hash: 98f70...c2a
Skrevet

Dette er ei god nettside for melkeallergikere :)

http://utenmelk.no/

Skrevet

I middagsretter funker kokosmelk veldig bra. Spesielt gryter, wok, lasagne, osv. Man må faktisk ikke spise melkebaserte sauser, det helt fin an å spise sauser uten melk i.

Jeg ville heller bakt mat som ikke trenger melk enn å brukt erstatning for melk. Smaken blir liksom ikke det samme. Man trenger faktisk ikke å spise masse gjærbakst.

Anonymous poster hash: 6cb83...9b2
Skrevet

Takk for alle svarene:)

Hun ble testet for soya, og det tålte hun:) Heldigvis.

Noen sauser må en nesten ha alternativ melk i, som f.eks hvitsaus. Såklart, mange sauser uten melk er helt greit og godt, men når jeg lager gratinerte grønnsaker så bruker jeg hvit saus (nå fremover blir det uten ost for hennes del da..).

Noe bakst bruker jeg melk i, som boller, vafler, kake....ikke helt det samme med bare vann.

Skrevet

Takk for alle svarene:)

Hun ble testet for soya, og det tålte hun:) Heldigvis.

Noen sauser må en nesten ha alternativ melk i, som f.eks hvitsaus. Såklart, mange sauser uten melk er helt greit og godt, men når jeg lager gratinerte grønnsaker så bruker jeg hvit saus (nå fremover blir det uten ost for hennes del da..).

Noe bakst bruker jeg melk i, som boller, vafler, kake....ikke helt det samme med bare vann.

Vafler på vann blir vel litt tynt...? :fnise: vafler på havremelk blir kjempegode synes vi - nå lager vi bare det til alle i familien :)

• Liker 1
Skrevet

Kanskje hun tåler vegansk ost? :)

Takk for tips! Skal absolutt teste ut den siste i testen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...