AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #1 Skrevet 4. september 2013 Forrige helg møtte jeg ei døv jente på fest. Hun kom sammen med to venninner, de snakket begge tegnspråk, men var ikke døve. Litt utpå kvelden så jeg at hun som var døv satt alene i den ene sofaen, jeg gikk å satte meg ved siden av henne. Hun så på meg og smilte, jeg smilte tilbake. Jeg ville prate med henne, men visste ikke helt hvordan. Jeg satt der i kanskje ett minutt før jeg kom på at jeg kunne skrive til henne på mobilen min. Så jeg tok den opp av lomma og spurte om jeg husket riktig navn på henne. Hun smilte og nikket, så tok hun opp mobilen sin og spurte om hun husket mitt navn. Praten var igang og vi satt sånn å skrev til hverandre resten av festen. Hun lærte meg noe basic tegnspråk og, men husker ikke alt av det. Vi la hverandre til på facebook og vi har pratet hver dag siden da. På lørdag har vi avtalt å ta en kaffe sammen. Hun er utrolig søt og jeg liker henne godt allerede, men lurte på om det er noen som har noen erfaringer fra å date noen som er døve. Sånn som det å skrive til hverandre er jo en måte å kommunisere på, men er jo litt tungvindt. Anonymous poster hash: f605f...2bc 6
Solbærsaft Skrevet 5. september 2013 #2 Skrevet 5. september 2013 Tegnspråk er ikke så veldig vanskelig når du kommer inn i det - og hun vil garantert hjelpe deg å lære. De fleste døve har ikke noe problem med at man kløner litt i starten . - og liker du henne, så vil du antagelig lære deg tegnspråk ganske raskt slik at du kan kommunisere litt lettere med henne. Kanskje du kan lære deg etthåndsalfabetet før du skal treffe henne på lørdag? http://www.dovekompetanse.no/node/4 Jeg ble "opplært" i bokstavene som det ikke står "norsk" under (med unntak av Æ og Å) - døve vil forstå deg . Døve ofte flinke til å lese på lepper. Om hun ikke forstår ordet du forsøker å si, kan du bare gjøre tegnet for den første bokstaven i ordet hun ikke forstår, samtidig som du uttaler resten av ordet. http://www.tegnordbok.no/%C2'> I tillegg bruker ofte ikke døve ord som "i", "på" og "til". Skal de en tur på butikken, så gjør de ofte tegnet for "butikk", istedet for hele tegnrekken for "jeg skal på butikken". Forresten.. Hvis du holder ut lillefingeren, pekefingeren og tommelen og vender håndflaten mot jenta, så sier du "jeg elsker deg" . (se for deg etthåndsalfabetet og tenk engelsk: "I"+"L"+"Y" ) 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #3 Skrevet 5. september 2013 Forrige helg møtte jeg ei døv jente på fest. Hun kom sammen med to venninner, de snakket begge tegnspråk, men var ikke døve. Litt utpå kvelden så jeg at hun som var døv satt alene i den ene sofaen, jeg gikk å satte meg ved siden av henne. Hun så på meg og smilte, jeg smilte tilbake. Jeg ville prate med henne, men visste ikke helt hvordan. Jeg satt der i kanskje ett minutt før jeg kom på at jeg kunne skrive til henne på mobilen min. Så jeg tok den opp av lomma og spurte om jeg husket riktig navn på henne. Hun smilte og nikket, så tok hun opp mobilen sin og spurte om hun husket mitt navn. Praten var igang og vi satt sånn å skrev til hverandre resten av festen. Hun lærte meg noe basic tegnspråk og, men husker ikke alt av det. Vi la hverandre til på facebook og vi har pratet hver dag siden da. På lørdag har vi avtalt å ta en kaffe sammen. Hun er utrolig søt og jeg liker henne godt allerede, men lurte på om det er noen som har noen erfaringer fra å date noen som er døve. Sånn som det å skrive til hverandre er jo en måte å kommunisere på, men er jo litt tungvindt. Anonymous poster hash: f605f...2bc Har har ikke noen erfaring med tegnespråk, men jeg må bare få si at du virker som en skikkelig bra fyr:) Ønsker dere masse lykke til! Anonymous poster hash: 68965...2a9 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #4 Skrevet 5. september 2013 Lurer på om jeg kjenner henne... hehe. Døvemiljøet er ikke stort og jeg selv er tunghørt. Jeg hører og snakker, men bruker høreapparat. Kjenner veldig mange døve og jeg snakker flytende tegnspråk. Mitt beste råd til deg er å ha tålmodighet! Tegnspråk er lettere enn man tror, men det tar litt tid før man klarer å huske alle tegnene og sånt. Som regel starter en hørende å kommunisere med en døv via mobil eller lapper. Og jo mer kjent man blir, jo mer tegnspråk lærer man. Alfabetet og basictegn er smartest å lære først, for da blir resten så mye enklere! Håper dere får en fin date! :D Anonymous poster hash: c089a...d05
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #5 Skrevet 8. september 2013 Daten gikk bra, endte opp med å gå en tur i en park også. Jeg rakk å lære meg noe av etthåndsalfabetet før vi møttes. Ellers gikk det i leppelesing og mobil. Anonymous poster hash: f605f...2bc 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #6 Skrevet 8. september 2013 Daten gikk bra, endte opp med å gå en tur i en park også. Jeg rakk å lære meg noe av etthåndsalfabetet før vi møttes. Ellers gikk det i leppelesing og mobil. Anonymous poster hash: f605f...2bc Så bra! Lykke til videre! Anonymous poster hash: 675b9...aa5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå