Gå til innhold

Modningsakupunktur? Anyone?

Godis2

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja. Men vet du hva det er? De fleste tror det starter modning og slipper overtid, men det det ifølge research er korte ned tiden det tar frem til 7cm åpning med ca 2 timer, ikke starte fødsel tidligere. Man vet altså ikke om det fungerer :)

Anonymous poster hash: 5ccda...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte både modningsakupunktur og et par runder med igangsettingsakupunktur før første fødsel. Ble igangsatt 15 dager over termin. Tung fødsel, 10,5 timer aktiv fødsel med epi, drypp og vakuum.

Før andre fødsel gjorde jeg ingenting. Den startet av seg selv 6 dager før termin, aktiv fødsel på 75 minutt.

Jeg har mao ikke helt trua! Når det gjelder min kropp vel å merke.. ;)

Men jeg kjenner noen som mener de fikk fine fødsler pga det. Men man vet jo ikke om det betød noe eller ikke.. :)

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modning og igangsetting på meg også. Ble igangsatt 10 dager over, 9timer aktiv fødsel, med pille, drypp og nesten ks, men det ble vakuum istedet. Jeg tar nok ikke akupunktur neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har nok lange svangerskap, og har spurt om akupunktur før min tredje fødsel (termin om 6 dagar). Jordmor forklarte meg at eg kunne få modningsakupunktur (tidligast?) 3 dagar før termin, DERSOM eg var moden. Så det stemmer nok at moningsakupunktur ikkje hjelper for modning, men kortar ned tida om ein allerede er moden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ifølge research er korte ned tiden det tar frem til 7cm åpning med ca 2 timer, ikke starte fødsel tidligere. Man vet altså ikke om det fungerer :)

Lenke til fagfellevurderte studier som påviser at tiden kortes ned?

Anonymous poster hash: 8df94...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenke til fagfellevurderte studier som påviser at tiden kortes ned?

Det var akupunkturdama som fortalte meg om dette, det var en tysker... Navn på G, med en ü i navnet også.

Du kan jo google det, finner det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang ble det styrtfødsel bare tre dager over termin. Andre gang skjedde inhenting og jeg fødte 42+0. Igangsatt, så de 20 minuttene var nok cytotecen mer enn akupunkturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oij, det var mye forskjellig. Når jeg søkte på nett kom det opp mange som har prøvd, men hatt motsatt av dere. Da er det nok veldig individuelt.. Tror jeg nesten jeg holder meg til å prøve uten. Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig god effekt av modnings-og igangsettingsakupunktur. Tok først 5 behandlinger med modningsakupunktur, deretter et par med igangsettelse. Fikk raskt moden livmorhals, og hadde 3 cm åpning før fødsel startet. Første fødsel hadde jeg ikke akupunktur og den tok halvannet døgn + 2 timer med utdrivningsfase. Nummer to med akupunktur varte fødsel 3-4 timer og utdrivningsfasen varte bare 10 min. En fantastisk fin og rask fødsel i forhold til første. Fikk veldig effektive rier, og de på riksen mente det måtte skyldes modningsakupunkturen.

Anonymous poster hash: 4fcd6...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tatt modningsakupunktur, men jordmødrene forsøkte å sette fødselen i gang ved hjelp av en drøss nåler jeg måtte ligge med i 25 minutter. Det funket ikke- selv om vannet hadde gått.

Har også fått akupunktur mot fødselssmerter, hjalp ikke det kvekk.

Så jeg har ikke helt trua jeg heller... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akupunkturdama som fortalte meg om dette, det var en tysker... Navn på G, med en ü i navnet også.

Du kan jo google det, finner det sikkert.

Bevisbyrden ligger ikke på meg, men på deg som viser til forskning på feltet, eller rettere sagt på akupunkturdama di. Siden millioner, i hvert fall virker det sånn, som driver med akupunktur heter noe med Gu er ikke Google til noen hjelp.

Så langt er det påvist at den vesle effekten man kan finne av akupunktur på ting som smertelindring er så insignifikant og dessuten mulig å utløse med placeboakupunktur, og det finnes studier som indikerer at effekten for igangsetting også er nærmest ikkeeksisterende (om igangsetting finnes det ikke like mye forskning), så jeg har ikke helt trua på at det har noen effekt på modning heller. I det store og hele er det ikke noe som indikerer at akupunktur er noe vi skal gidde å fortsette å bruke ressurser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...