Gå til innhold

Mamma blander seg i alt jeg gjør ang datteren min. Blir gal en vakker dag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er flink med datteren min, og hun gir henne masse oppmerksomhet hele tiden. Men jeg begynner å bli lei. Og det har jeg fortalt henne, men det virker som det går inn et øre og ut det andre.

Hun er forferdelig flink til å gi meg dårlig samvittighet. Hn sier hun stiller opp og kan passe henne når jeg trenger det (jeg er alenemor). Det gjør hun. Så lenge det er noe "viktig". Jeg kan spørre om hun kan passe henne en kveld/natt. Så spør hun alltid hvorfor, som om at grunnen til at jeg trener hjelp spiller en stor rolle. Sier jeg at jeg må lese til en eksamen, så er det null problem. Sier jeg at jeg skal på besøk til en venninne som drar imorgen, er det null problem. Sier jeg at jeg skal på fest med venner....da begynner hun å tvile med en gang. Da kan hun plutselig ikke likevel.

Hn er forferdelig redd for hva folk skal synes. "Husk på du er i en veldig sårbar situasjon nå som du har blitt alenemor, pass på å ikke drikk så mye nå er du snill".

Altså, jeg er 27 år gammel og drar aldri på rølpefylla lenger. Det prøver jeg å si til henne men tror ikke hun tror på meg. Uansett, det er virkelig ikke opp til henne å legger seg borti. Jeg er voksen og helt ærlig, ender jeg opp med å bli litt fullere enn normalt en gang så driter jeg i det. Folk har virkelig ikke så lite å snakke om at se kritiserer andre pga en kveld på puben. Og om de så hadde gjort det så hadde det virkelig ikke brydd meg. Men mamma derimot..

Vi bor forresten på en ganske liten plass. Mamma spør ofte "har du nok klær til henne i barnehagen nå? Må du huske på å ta med nok klær. Nå må du huske ditt, nå må du huske datt.

Tørk fingrene hennes, tørk munnen hennes, nå må du ta henne med på do det er lenge siden sist nå, hun skulle hatt en dress i barnehagen, kjøper du det når du drar til byen neste gang? Har du betalt regningene dine?

Ja jeg kan godt passe henne, men kom og sov hos oss ikveld da så hu kan ta henne selv imorgen tidlig så slipper jeg å stå opp med henne.

Overreagerer jeg nå eller?

Holder på å bli gal i hodet. Unngår å dra på besøk til dem for tiden, kjenner jeg har fått mer en nok!

Pappa er så mye mer behagelig å være sammen med. Han blander seg ikke. Han sier han kan passe henne F.eks og sier jeg at grunnen er at jeg skal på fest, så spiller det null rolle.

(Ikke misforstå, jeg er ikke ofte på fest. En gang annenhver mnd eller noe. Og det er ikke et problem om jeg ikke får dratt ut en kveld. Men det er prinsippet. Hun gidder ikke passe henne fordi hun er redd folk skal snakke om det og legge ut rykter eller noe.. Greit jeg var en skikkelig partyjente før i tenårene, ble kasta ut av hybeln osv, men det er jammen meg ti år siden! På tide å komme over det nå altså )

Anonymous poster hash: 34241...5df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er tåpelig å lempe ungen over på besteforeldre bare fordi du skal på fest. Besteforeldre burde bare spørres om det er noe som er absolutt viktig. Det er ikke rart at moren din da stiller spørsmål ved din selvstendighet.

Anonymous poster hash: 25a9f...55e
  • Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er tåpelig å lempe ungen over på besteforeldre bare fordi du skal på fest. Besteforeldre burde bare spørres om det er noe som er absolutt viktig. Det er ikke rart at moren din da stiller spørsmål ved din selvstendighet. Anonymous poster hash: 25a9f...55e

Så jeg får ikke lov til å dra på fest lenger jeg da, siden jeg er mamma?

Jeg lemper henne ikke over, men når hun sier hun kan passe henne når som helst og egentlig først har sagt ja, men ombestemme seg i det øyeblikket jeg forteller at jeg skal ut sammen med venninner....du skjønner ikke at jeg blir irritert på henne?

• Liker 1
Gjest Violetta
Skrevet

Gjør deg selv litt mindre avhengig av din mor. Skaff en tenåring som kan sitte barnevakt. Da kan din mor heller ha henne for kosens skyld og du slipper å gjøre rede for det som jo er ditt privatliv. Besteforeldre er nettopp det. Besteforeldre, ikke gratis barnevakter.

• Liker 14
Skrevet

Jeg synes det er helt naturlig å spørre besteforeldre om å være barnevakt en gang iblant, selv om det er fordi man skal på fest.. har selv vært alenemor og jeg vet at noen ganger har man behov for å komme seg ut blant folk og ha det litt gøy. Da mener jeg selvsagt ikke hver helg, mn som sagt en gang iblant. Tror bare moren din er bekymret og egentlig bare bryr seg om dere, det er ikke bare bare å være alenemor og hun ønsker kanskje bare å veilede eller hjelpe deg litt. . Istedenfor å kalle det for en fest så kan du kanskje si at du skal ta et par glass vin med noen venner? Det høres kanskje litt mer uskyldig ut hvis hun er av den engstelige typen :P

Anonymous poster hash: 57538...976

Skrevet

Jeg lemper henne ikke over, men når hun sier hun kan passe henne når som helst og egentlig først har sagt ja, men ombestemme seg i det øyeblikket jeg forteller at jeg skal ut sammen med venninner....du skjønner ikke at jeg blir irritert på henne?

Jeg skjønner godt at du blir irritert. Og selvfølgelig skal vi som har barn også få ha det gøy. Jeg er ikke alenemor men det hender vi spør besteforeldre om de kan passe hvis jeg og mannen min vil ta en helgetur for å kose oss alene. Og besteforeldrene stiller gledelig opp. De er bare glad for å tilbringe tid med barnebarnet. Men spør du mye om hjelp? Som en annen nevnte så kam det jo være en ide å spørre en tenåring i nærheten.

Anonymous poster hash: a3880...de9

Skrevet

Utifra innlegget ditt virker det som moren din har barnet ditt veldig mye, og det er helt sikkert grunnen til at hun "passer på" at barnebarnet har alt hun trenger. Det virker nesten som bestemor har fått en mammarolle her.

Jeg syntes ikke det er rart at moren din reagerer på at hun skal passe barnebarnet for at du skal drikke deg dritings. På meg virker du litt umoden, og jeg får litt tenåringstrass - følelse av å lese ditt innlegg. Det virker som du forlanger at moren din skal passe barnet hver gang det passer DEG, og at du skal få gjøre akkurat som du ønsker. Dessverre er det ikke helt slik lengre, når man får barn. Barnet er ditt ansvar, moren din er faktisk bare utrolig snill fordi hun stiller opp så mye.

Mitt tips er å ta det fulle ansvaret for barnet ditt selv. Spør kun om hjelp når du absolutt må. Har man fått barn, så må livet forandres ganske mye - men det trenger ikke å bety at man ikke kan se venner. (Men det kan bety at tiden man treffer vennene må forandres)

• Liker 9
Skrevet

Utifra innlegget ditt virker det som moren din har barnet ditt veldig mye, og det er helt sikkert grunnen til at hun "passer på" at barnebarnet har alt hun trenger. Det virker nesten som bestemor har fått en mammarolle her.

Jeg syntes ikke det er rart at moren din reagerer på at hun skal passe barnebarnet for at du skal drikke deg dritings. På meg virker du litt umoden, og jeg får litt tenåringstrass - følelse av å lese ditt innlegg. Det virker som du forlanger at moren din skal passe barnet hver gang det passer DEG, og at du skal få gjøre akkurat som du ønsker. Dessverre er det ikke helt slik lengre, når man får barn. Barnet er ditt ansvar, moren din er faktisk bare utrolig snill fordi hun stiller opp så mye.

Mitt tips er å ta det fulle ansvaret for barnet ditt selv. Spør kun om hjelp når du absolutt må. Har man fått barn, så må livet forandres ganske mye - men det trenger ikke å bety at man ikke kan se venner. (Men det kan bety at tiden man treffer vennene må forandres)

Er du blind? Orket du å lese innlegget i det hele tatt?

Poengterte flere ganger at nei jeg er ikke ute for på drikke meg full.

Ts

• Liker 2
Skrevet

Skjønner jeg må slutte å spørre henne.

Skal se om jeg finner en annen barnevakt når jeg trenger det. Har hatt en del seinvakter i det siste, er derfor jeg har hatt behov for mye hjelp. Men blir bedre heretter ser det ut som.

Så kan jeg heller spørre mamma om jeg skal ut neste gang og sjekke reaksjonen hennes da.

Ts

Skrevet

Kan du ikke fortelle moren og faren din hvordan du føler det og poengtere at ditt barn er ditt ansvar. Men at du er veldig glad for at de kan hjelpe til, men at du samtidig føler du blir kontrollert i hva du foretar deg og at det føler du ikke er rett fordi du er en voksen person.

Jeg synes det er viktig at du tar med faren din på den praten da menn ofte er litt enklere å forholde seg til i slike ting og han ikke trår over grenser. Da kan jo de også diskutere dette seg imellom og kanskje din far vil kunne "justere" din mors grenser for involvering. :)

Skrevet

De eneste gangen jeg spør besteforeldre om de kan passe barna er hvis jeg skal på fest, så jeg ser ikke noe merkelig i å bruke barnevakt for å reise på fest en sjelden gang. Man kan ikke låse seg helt inne selv om man får barn. Det skal sies at jeg ikke gjør dette ofte, kanskje en gang hver 3-4 mnd, men da trenger jeg virkelig en kveld for meg selv også. Skulle bare mangle. Jeg jobber fulltid, har barna hver eneste dag, tar de med på alle ferieturer osv, så en kveld en sjelden gang i blant burde det være lov å ta en fest med venner. Stort sett faller dette sammen med hvis jeg blir invitert på fest til noen som skal feire bursdagen sin osv.

Skrevet

Hva med faren ti barnet? Er han fullstendig ute av bildet her?

Jeg føler med deg, da jeg er alenemor selv (dog ikke 100%), og jeg vet ikke hva jeg skulle gjort dersom jeg aldri hadde hatt muligheten til å være med på sosiale begivenheter uten barn noen kvelder i måneden, og her snakker jeg om kino, restaurantbesøk, dates, en tur ut på byen og så videre. Joda, man må ofre mye når man får barn, og det har jeg også gjort. Livet mitt er totalt annerledes, rutinepreget og forutsigbart, og mye roligere/kjedeligere. Det betyr likevel ikke at man bør ofre ALT.

Jeg synes du bør kontakte noen andre som kan er egnet til å passe barnet ditt og at du må være forsiktig med å la bestemoren bli en slags 2.mamma.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er du blind? Orket du å lese innlegget i det hele tatt?

Poengterte flere ganger at nei jeg er ikke ute for på drikke meg full.

Ts

Nei, jeg er ikke blind - hva slags barnslig utbrudd var dette? Du skrev jo selv:

"ender jeg opp med å bli litt fullere enn normalt en gang så driter jeg i det"

Fullere enn normalt??? Hva legger du i det da? Det betyr at du normalt pleier å bli full...og noen ganger dritings..

Jeg syntes virkelig ikke det er noe galt om alenemødre går ut, men spørsmålet er vel heller hvorvidt du utnytter din mor veldig mye som barnevakt. Oppfører du deg slik mot din mor, som du uttrykker deg her - forstår jeg at din mor er bekymret for barnet ditt. (Dvs. passer godt på)

(Det var forresten jeg som plusset ditt innlegg, det gikk litt fort unna..og skulle heller vært en minus)

Endret av Myrthel
  • Liker 5
Skrevet

De eneste gangen jeg spør besteforeldre om de kan passe barna er hvis jeg skal på fest, så jeg ser ikke noe merkelig i å bruke barnevakt for å reise på fest en sjelden gang. Man kan ikke låse seg helt inne selv om man får barn. Det skal sies at jeg ikke gjør dette ofte, kanskje en gang hver 3-4 mnd, men da trenger jeg virkelig en kveld for meg selv også. Skulle bare mangle. Jeg jobber fulltid, har barna hver eneste dag, tar de med på alle ferieturer osv, så en kveld en sjelden gang i blant burde det være lov å ta en fest med venner. Stort sett faller dette sammen med hvis jeg blir invitert på fest til noen som skal feire bursdagen sin osv.

Forskjellen på deg og ts er at du tydeligvis bare spør en sjelden gang, mens ts sine foreldre allerede passer ungen mye når hun har seinvakt, vil besøke ei venninne osv. Og da synes jeg absolutt ikke det er rart at de sier nei til å passe henne når ts skal på fest.

• Liker 3
Skrevet

Nei, jeg er ikke blind - hva slags barnslig utbrudd var dette? Du skrev jo selv:

"ender jeg opp med å bli litt fullere enn normalt en gang så driter jeg i det"

Fullere enn normalt??? Hva legger du i det da? Det betyr at du normalt pleier å bli full...og noen ganger dritings..

Jeg syntes virkelig ikke det er noe galt om alenemødre går ut, men spørsmålet er vel heller hvorvidt du utnytter din mor veldig mye som barnevakt. Oppfører du deg slik mot din mor, som du uttrykker deg her - forstår jeg at din mor er bekymret for barnet ditt. (Dvs. passer godt på)

(Det var forresten jeg som plusset ditt innlegg, det gikk litt fort unna..og skulle heller vært en minus)

Det var dumt å skrive "fullere om normalt", jeg blir skjelden full. Og mente at om det skjer og jeg får i meg litt mer enn hva som er vanlig så bryr jeg meg ikke om hva folk rundt sier om det. Det er ytterst skjelden det skjer og man må da få lov til å kose seg en gang iblant selv om man er alenemamma.

Forskjellen på deg og ts er at du tydeligvis bare spør en sjelden gang, mens ts sine foreldre allerede passer ungen mye når hun har seinvakt, vil besøke ei venninne osv. Og da synes jeg absolutt ikke det er rart at de sier nei til å passe henne når ts skal på fest.

Er ikke ofte jeg spør om barnevakt pga venninnebesøk heller. Det er skjelden. Måtte bare få det med her, tenkte kanskje det var viktig.

Men ser ut som dere henger dere opp i små små detaljer får å få meg til å fremstå som umoden, uansvarlig etc.

Som sagt blir det færre seinvakter heretter så jeg slipper å be om så mye hjelp.

Og ja pappaen er neste helt ute av bildet. Han stakk sørover som er to flyreiser unna, da det ble slutt. Så han har henne ikke mer enn 3-4 ganger i halvåret alt etter hvordan det passer.

Skrevet

Det kan jo være at din mor synes at du bruker henne som barnevakt litt for ofte, eller føler at du tar det som en selvfølge at det bare er å lempe ungen over på dem når du vil ha barnefri. Kanskje du ikke fremstår som så veldig takknemlig for all hjelpen du faktisk har fått heller, eller er det kun et inntrykk man kan få ut ifra denne tråden, mon tro...

Skrevet

Alle har behov for å slappe av, være sosiale og kose seg. Det tar absolutt på å være mamma hele tiden. Jeg tror problemet er at du kanskje har brukt foreldrene dine litt for mye, selv om de synes det er hyggelig å se barnebarnet og å hjelpe deg. Her i gården har vi noen i familien som utelukkende tar kontakt med oss dersom de trenger barnevakt. Er det noe viktig de skal, så stiller vi selvsagt opp - men jeg må innrømme at vi ikke gidder dersom det kun er fordi foreldrene skal på fest.

Hva med å alliere deg med foreldrene til noen av barnet ditt sine venner? Her har vi slått oss sammen med foreldrene til bestevennen til sønnen vår. De sover hos hverandre tredjehver uke, annenhver gang her og hos dem. Skal vi noe spesielt, så bare bytter vi litt om på datoene. Det er superdeilig :)

Skrevet

Din mor har problemer med å passe ungen fordi HUN definerer fest som uviktig. DIN definisjon er i dette tilfellet irrelevant - det er din mor som tar på seg å hjelpe.

Dessuten er svaret på mye av det du spør om å bli voksen: ta ansvar for ungen, eget liv og fritid. Du vet jo nå at om du trenger barnevakt til en festlig kveld så spør en venninne/lei inn noen. Ikke noe problem det vel? Om din mor agerer ovenfor ungen på et vis du ikke liker så initierer du en rolig, voksen samtale med henen (utenfor ungens hørevidde) og diskuterer dette som vanlige folk.

Dte samme angående beskjedene. Det funker vel helt fint med et enkelt "jeg vet du vil vårt beste, men akkurat nå er vårt beste at du som bestemor tar et steg tilbake og overlater avgjørelser om kledning og mat til meg som mor og ikke stadig bringer det på bane"? :vetikke:

Anonymous poster hash: a80e8...35a

• Liker 1
Skrevet

Stemmer for å heller for å få en tenåringjente i nabolaget, som har lyst til tjene litt ekstra til å sitte barnevakt. Da unngår du konflikter med moren din, samtidig som det kan være kjekt å ha flere barnevakts alternativer når du jobber skift.

Anonymous poster hash: 20532...0b6
Skrevet

Selvfølgelig får hun ha sine meninger om hva hun vil gi opp sine frikvelder for! Hun har ikke ansvar for ditt frihetsbehov, det må du finne løsninger for selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...