AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #1 Skrevet 4. september 2013 Føttene mine har overpronasjon. Jeg løper for det meste på asfalt. Kan dere tipse om gode sko til føtter med overpronasjon? Anonymous poster hash: a814c...774
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #2 Skrevet 4. september 2013 Gjentar svaret som alltid kommer (fordi det er det beste rådet): HAR DU MULIGHET TIL Å TA EN TUR TIL LØPLABBET? Jeg overpronerer en del, er litt tung og har ikke det beste løpssteget enda. De beste skoene jeg har hatt var New Balance 1260.Anonymous poster hash: af84d...cc4
Gjest Daenerys Skrevet 4. september 2013 #3 Skrevet 4. september 2013 (endret) Asics gel kayano helt fantastiske. Endret 4. september 2013 av Daenerys
Ruskemor Skrevet 4. september 2013 #4 Skrevet 4. september 2013 Det eneste du kan gjøre her er å prøve sko, og se om de passer. Jeg anbefaler også å ta en tur innom Løplabbet, der får du hjelp til å se hvilke sko som kan passe din fot. http://www.loplabbet.no/
Pooo Skrevet 5. september 2013 #5 Skrevet 5. september 2013 Derom du overpronerer mye bør du velge mizuno adidas eller nike, dersom du heller mer mot normal er asics bra. Det er viktig å presisere at det finnes mange sko med iverpronasjon innenfor de ulike merkene. Passform og grad av overpronering må tas i betrakning. Nike zoom structure og mizuno wave Nirvana er for de med litt brede føtter og mye pronasjon. Adidas supernova sequence er litt lavere over vristen, men er godt opbygget. Asics, gl-kayano er mest oppbygget, men pga myk såle fungerer den ofte ikke optimalt for de med mye pronasjon. Gel-hurako er litt stivere i sålen men bra for en lett løper. Mizuno wave inspire her og en god sko, men har litt mindre pronasjon. Jeg vet ikke om dette hjalp, men du kan lese deg litt opp før du går i butikken og hører med de som kan det.
OPIgirl Skrevet 5. september 2013 #6 Skrevet 5. september 2013 Asics gel kayano helt fantastiske. Har dem jeg også og jeg synes de er en smule oppskrytt. TS: gå til Løplabbet.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #7 Skrevet 5. september 2013 Har dem jeg også og jeg synes de er en smule oppskrytt. TS: gå til Løplabbet. Det var jeg som anbefalte New Balance. Jeg har Kayano nå og New Balance-skoene var stødigere. Kayanoene er helt ekstremt myke! Det er både deilig og litt irriterende. Det er uansett helt håpløst å gi råd om sko, TS. Gå på løplabbet!Anonymous poster hash: af84d...cc4
Supraspinatus Skrevet 5. september 2013 #8 Skrevet 5. september 2013 Føttene mine har overpronasjon. Jeg løper for det meste på asfalt. Kan dere tipse om gode sko til føtter med overpronasjon? Anonymous poster hash: a814c...774 Er du skadet? Det finnes ikke forskning som viser at generell korrigende sko reduserer skaderisiko. Det finnes dog forskning som viser at personlig tilpassede sko (overdreven kollaps, forskjellig lengde) gir bedring. Det finnes også mye skriving om styrke- og teknikktrening for å bedre steget, som igjen også regnes for å redusere skaderisiko. Men du kan godt gå på løplabbet. De har peiling på sko, de har dessverre også peiling på å selge sko. 1
Mr_Kindle Skrevet 5. september 2013 #9 Skrevet 5. september 2013 Samme om du overpronerer er det ikke sikkert du trenger sko med støtte for overpronasjon. Jeg overpronerer kraftig selv, løper relativt mye og bruker like mye nøytrale sko som sko med støtte. Har du foreks en BMI på 21 så trenger du ikke å løpe i Asics Gel Kayano . Butikker som løplabbet har også startet å ha mindre fokus på dette med overpronasjon. Det er mye mer moro å løpe med en lett sko enn en tung sko som foreks Kayano. Hvis du vil ha en sko som er forholdsvis lett, har litt støtte for overpronasjon OG som finnes i ganske mange butikker så er Adidas Adizero Tempo 5 skoen å se etter (blå og rød) Når det gjelder løpesko så er faktisk ikke "de dyreste - de beste". De dyreste er som regel de med mest demping og dill dall. Det er skoene som gir dårligst løpsfølelse. Jeg mener at du kun trenger dempa sko hvis du har et veldig lite gunstig løpssteg eller er veldig tung.
Dragonfly84 Skrevet 5. september 2013 #10 Skrevet 5. september 2013 Jeg har nike structure 14, og det er de beste skoene jeg har hatt adidas passer ikke mine føtter... Jeg har vel for brede føtter. Uansett, jeg vet ikke om structure 14 er myke nok når du løper mye på asfalt. Jeg løper på variert underlag, og de dagene det blir mye asfalt får jeg vondt høyt opp på utsiden av foten, nesten i overgangen til ankelen. Jeg tror dette har med overpronasjonen å gjøre, men har aldri fått noe ordentlig svar på dette av fysioterapeuten. Uansett, jeg vil også anbefale deg å få spesialtilpassede såler i skoene dine. Det koster litt, men det gir så mye mer løpeglede når man slipper vonde føtter og knær.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #11 Skrevet 5. september 2013 Enig med deg i at man bør lære å løpe med sko uten oppbygging Suranautius, men det er i hvert fall ille å løpe med feil oppbygde sko og dårlig løpeteknikk! Skal man først ha oppbygde sko må de være riktige.Anonymous poster hash: af84d...cc4
Supraspinatus Skrevet 5. september 2013 #12 Skrevet 5. september 2013 Når det gjelder løpesko så er faktisk ikke "de dyreste - de beste". De dyreste er som regel de med mest demping og dill dall. Det er skoene som gir dårligst løpsfølelse. Jeg mener at du kun trenger dempa sko hvis du har et veldig lite gunstig løpssteg eller er veldig tung. Dessverre er andre enden av skalaen like ille. Minimalistiske sko med suveren løpsfølelse koster skjorta de også. Det finnes en observasjonsstudie fra India som viste at forekomst av belastningskader i beina var sjeldnere hos dem som aldri brukte sko enn de som brukte sko. Det lar seg kanskje ikke gjøre å gå/løpe uten sko i et bymiljø, men det viser at menneskekroppen faktisk er laget for å bevege seg uten sko. Og de har like mye hardt underlag i India som andre steder. Selv om asfalt ikke er like utbredt utenfor de største byene. Enig med deg i at man bør lære å løpe med sko uten oppbygging Suranautius, men det er i hvert fall ille å løpe med feil oppbygde sko og dårlig løpeteknikk! Skal man først ha oppbygde sko må de være riktige.Anonymous poster hash: af84d...cc4 Enig. Løpeteknikk(er) burde blitt en obligatorisk del av pensum i gym-faget i skolen. Det er nemlig ikke en medfødt egenskap og en utvikler ikke teknikken ved å be noen løpe uten å korrigere feilene.
FantasDick Skrevet 6. september 2013 #13 Skrevet 6. september 2013 Jeg liker Mizuno Wave Inspire best. Nirvana blir for brede på mine føtter, men de er også gode. Har ingen erfaring med Asics når det gjelder stabilitetssko, men hører mange skryter av de. Jeg føler dempinga er litt overkill. Angående diskusjonen om korrigering and shit; jeg har en medfødt feilstilling i anklene som skaper problemer både i anklene og i knærne (PFPS). Jeg er avhengig av å bruke korrigerende stabilitetssko for å kunne fungere tilnærmet normalt - nå som jeg endelig klarer å holde smertene under kontroll. Har fått en nytt liv etter at dette ble oppdaget!
@Maja Skrevet 8. september 2013 #14 Skrevet 8. september 2013 Har asics sko, og merke kjempeforskjell frå dei til flatere sko. Hos meg fører overpronering til forverring av problem med knær og hofter om eg bruker feil sko. Men har og fått støpt såler til joggeskoa, trur dei heiter footbalance. Fungerer veldig bra til mitt bruk vertfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå