Gå til innhold

Dumpet henne fordi hun har ingen utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette veldig overfladisk? Datet i 6-7 måneder nå, men hun er nå 24 år og ennå ikke begynt på noen utdanning. Hun jobber på et eldrehjem, men jeg vil ha noen som har litt mer ambisjoner i livet sitt og som har et intellektuelt driv. Jeg ser selv nettopp ferdig utdannet siv.ing og elsker jobben min.

Samtidig har jeg litt tvil, fordi jeg liker jo henne godt og vi har det gøy sammen... :/

Anonymous poster hash: 54ba3...d64
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følte du at du ikke kunne samtale med henne på et intellektuelt/akademisk nivå?

Anonymous poster hash: 67749...b0f
Skrevet

Det er lov det. Om hun ikke hadde noen ambisjoner eller ønske om høyere utdanning i fremtiden, så var vel verdiene veldig ulike.

Anonymous poster hash: cca74...8e2

• Liker 1
Skrevet

Følte du at du ikke kunne samtale med henne på et intellektuelt/akademisk nivå?

/ts

Nei, kunne ikke snakke om mer abstrakte emner med henne. Det være seg politikk, vitenskap, kunnskap, studier etc. Hun er mer opptatt av sin umiddelbare sfære og det som hun er direkte involvert i. Ble til tider litt kjedelig for meg.

• Liker 1
Skrevet

Aka. elsket henne ikke, men klarte ikke å innse det, så jeg fant på en annen grunn til å dumpe henne.

Anonymous poster hash: ba07f...819
  • Liker 2
Skrevet

Sounds legit.

• Liker 1
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Hvorfor ventet du i 6-7 mnd? Du visste vel at hun ikke hadde utdannelse og hva hun jobbet med da du møtte henne?

• Liker 3
Skrevet

Syns ikke det er noe galt i å jobbe på et eldrehjem, men jeg skjønner det at manglende utdanning kan være et problem. . Synes ikke det nødvendigvis er overfladisk. Det handler vel mer om at man ikke passer sammen. .

Anonymous poster hash: b045f...a2d

Skrevet

Hadde du virkelig likt jenta tror jeg ikke det hadde vært noe problem egentlig. Men jeg datet en fyr engang som gikk på universitetet, mens jeg jobba i klesbutikk og hang med venner og jeg skal innrømme at det ikke funka noe særlig. Jeg syntes studiet hans var gørrkjedelig å høre om og han hadde liksom ikke noe annet å snakke om enn studiene og studiene og studiene.. så det gikk rett vest. Så det er nok en fordel å være på samme "sted" i livet.

Skrevet (endret)

Jeg tenker at det er greit å dumpe noen hvis du følte dere ikke var på samme "nivå". Jeg vil dog si at det nødvendigvis ikke trenger å ha så mye å si ift utdanning. Det er også viktig for meg at mannen min har noe mellom ørene, at vi kan snakke om politikk, samfunnsspørsmål, historie osv, men det hadde vi nok kunnet uavhengig av utdannelse, da vi begge har et engasjement for disse tingene utenom utdannelsen vår.

Poenget mitt er vel at noen av de mest intelligente og smarte menneskene jeg har møtt har faktisk vært mennesker uten særlig lang utdannelse. Min mor er hjelpepleier, tok videregående og har jobbet siden den gang. Hun er samtidig en av de menneskene jeg ser på en av de mest reflekterte og intelligente jeg kjenner fordi hun har en genuin interesse for kunnskap generelt, for sine medmennesker og et voldsomt samfunnsengasjement. Til tross for at utdannelsen ikke er den høyeste så har hun en topplederstiling innen helsevesenet. Mest fordi hun har jobbet knallhardt, hun elsker jobben sin og hun har mye kunnskap. Og den kunnskapen har hun tilegnet seg selv om hun frem til ganske nylig ikke hadde tatt noen høyskole- eller universitetseksamen.

Jeg prøver bare å vise at utdanning er ikke nødvendigvis alt. Det er helt fair å si at dama di må ha en utdanning, men pass på så det ikke blir for snevert og at du ikke går glipp av drømmedama bare fordi hun ikke har den formelle utdannelsen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg har høyere utdannelse selv, men det er for egen del, ettersom min erfaring er at menn ikke bryr seg stort om slikt. Utdannelse og karriere (og sosial status) er viktigere for kvinner hos en partner enn menn.

Mange menn kan være oppdratt til å tenke at de skal ha en kvinne med høyere utdannelse - kanskje for å unngå en som snylter på dem hvis de har mye penger eller fordi det er sånn det skal være når man er fra en akademisk bakgrunn selv.

Men i realiteten ser jeg at menn bryr seg mer om en kvinne er vakker, moralsk god, feminin, søt, intelligent og har humor enn de bryr seg om hennes utdannelse og karriere. Hvis de ble stilt ved valget, ville de heller hatt førstnevnte enn en karrierekvinne som ikke har de samme egenskapene (ikke at man ikke kan være begge deler, bare illustrerer poenget). Grunnen til at mange par har like bakgrunn og utdannelsesnivå handler oftere mer om sosiale sirkler, at man møtes via studier/jobb og evt. familiebakgrunn enn det handler om viktige preferanser.

Jeg tror det heller var andre ting som plaget deg - du er ikke forelsket nok eller føler hun ikke er intelligent nok og utdanningssituasjonen blir kun en unnskyldning. Å jobbe på eldrehjem er ikke bare bare og det viser mye empati og gode egenskaper fra hennes side - faktisk en type egenskaper mange menn jeg kjenner leter etter hos kvinner (stadig mer sjeldent i hopen av mengden selvsentrerte kvinner der ute).

Dere har tross alt vært sammen i 6-7 måneder, og hvis karriere er viktig for deg, så har du hele tiden visst hennes bakgrunn, ambisjoner og jobbsituasjon.

Endret av Marie90
  • Liker 5
Skrevet

Det at man ikke har utdanning utover vgs trenger ikke å bety noe. Regner med at du bare er opptatt av hva andre mener om deg, om du er sammen med ei uten høyere utdanning.

Kan ikke tenke meg at dette setter særlig store begrensninger for forholdet. Om hun rett og slett er mindre intelligent så blir det noe helt annet, men det oppdager man veldig tidlig.

Tror du vil angre, i hvert fall om du ikke finner ei ny med det første.

• Liker 1
Skrevet

Men det kan jo ha litt å si i forhold til fremtidsutsikter. Jeg tenker på sikkerhet i forhold til jobb, kjøp av leilighet osv.. jeg tenker her at man for eksempel ikke er like sikret som man ville vært dersom man hadde utdanning.

Skrevet

Hvorfor ventet du i 6-7 mnd? Du visste vel at hun ikke hadde utdannelse og hva hun jobbet med da du møtte henne?

Hvorfor er får ikke menn bruke tid på å bli kjent med damer. Mener du at menn skal ha en sjekkliste?

Anonymous poster hash: e0b84...3f0

Skrevet

Er dette veldig overfladisk? Datet i 6-7 måneder nå, men hun er nå 24 år og ennå ikke begynt på noen utdanning. Hun jobber på et eldrehjem, men jeg vil ha noen som har litt mer ambisjoner i livet sitt og som har et intellektuelt driv. Jeg ser selv nettopp ferdig utdannet siv.ing og elsker jobben min.

Samtidig har jeg litt tvil, fordi jeg liker jo henne godt og vi har det gøy sammen... :/

De menneskene som er mest vellykket og lykkelig er ikke de som har skyndet seg med utdanning. Det er gjerne de som har tatt RETT utdanning, slik at de har ambisjonene i takt og får drive med noe som driver dem til å fortsette og fortsette... å trives på jobben sin senere.

Jeg hadde hatt problemer om han ikke hadde hatt ambisjoner. Men rett utdanning, riktig for han, er viktigere enn utdanningen i seg selv for meg. Så om han jobber litt til han finner sin vei, er en annen ting enn å jobbe fordi man ikke har lyst til noe annet enn rema resten av livet f.eks.

Anonymous poster hash: eeb43...ade

Skrevet

Gjorde det slutt med eksen mye på grunn av manglende ambisjoner.

Hun ville jo fremover, men gikk tre mnd på noe nytt før hun sluttet pga motivasjon.

Det hun brant for var alt som skjedde rundt henne og hvem som datet hvem.

Søt og snill, men det var ikke nok dessverre. Så jeg forstår deg godt TS. Det blir bare verre som tiden går.

Det er lov å ønske litt ambisjoner hos partneren sin. Ikke noe galt i å ikke ta utdannelse eller ha ambisjoner.. Men ikke noe for meg, eller TS heller.

Anonymous poster hash: 5db99...439

Skrevet

Er enig i at det er fair nok å dumpe noen på det grunnlaget du har, men du burde kanskje tenkt over det litt før. På den annen side så tar det vel litt tid å finne ut at "dette er ikke forholdet for meg" også.

Som tidligere nevnt i tråden så er det ikke noe galt i at damen velger å jobbe med eldreomsorg, men så lenge du ønsker deg en kjæreste med akademisk utdanning så blir det uansett feil for deg.

Skrevet

Har ingen utdannelse selv, dvs si jeg har gått skole, men ikke lærlingtid siden jeg prioriterte kjærligehten enn å finne en praksisplass.(ble slutt med den kjærligheten og barn involvert) Så sånn ble det. Men jeg har en jobb jeg trivest i, og det er i en barnehage(har begynt på nettstudie for å bli barn og ungdomsarbeider) Men min mann fridde til meg før jeg begynte på nettstudie, så glad han ikke tenker jeg ikke er bra nok pga manglende utdanning. Han har utdannelse, og er sjef i den jobben han har. Så han har en bra jobb og utdannelse.

Men for all del, snakker han om jobben så hører jeg på, og får jo med meg litt. Så han fører jo en samtale med meg ang jobben sin uten problem. Må ikke være godt utdanna for å få det til, har mere med interesse for den du er sammen med på hva han driver med å gjøre.

Så håper det er mere at dere ikke passer sammen at du tviler og ikke fordi hun ikke har utdannelse.

Anonymous poster hash: c2cc6...285
  • Liker 1
Skrevet

Men det kan jo ha litt å si i forhold til fremtidsutsikter. Jeg tenker på sikkerhet i forhold til jobb, kjøp av leilighet osv.. jeg tenker her at man for eksempel ikke er like sikret som man ville vært dersom man hadde utdanning.

For det er fare for at vi skal slippe opp for gamle folk...? Du har fått med deg eldrebølge og sånn? Det kommer bare til å bli mer behov for folk som vil jobbe i eldreomsorg.

Anonymous poster hash: 7ff74...507

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet (endret)

Hvorfor er får ikke menn bruke tid på å bli kjent med damer. Mener du at menn skal ha en sjekkliste?

Anonymous poster hash: e0b84...3f0

Du trenger ikke å gjøre dette til noe kjønnsgreie. Men hvis man setter utdannelse og ambisjoner så høyt st det er verdt å dumpe for, så syns jeg det er rart at han ikke fant ut av dette før nå.

Jeg syns også det er helt greit å ønske seg en partner med utdannelse og ambisjoner, men hvorfor kaste bort tiden på en som ikke oppfyller disse kravene da?

Endret av Penny_Lane

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...