Gå til innhold

Rare arbeidskolleger - er dette normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag er det vanlig med åpent kontorlandskap mange steder. Da risikerer man å støte på litt av hvert.

Har en kollega som oppfører seg noe underlig. La oss kalle henne for "F".

F.eks. når det kommer en annen person som skal prate med meg, så legger "F" ned arbeidet sitt og starter å nistirre på oss to som har en helt vanlig og jobbrelatert samtale. "F" slipper ikke blikket og bare stirrer og følger med. Sier ingenting, bare glor rett og slett.

Hva skal man si om sånt? Hva er poenget med å nistirre på den måten? Hvorfor skal "F" ha med seg alle andre samtaler?

Det er jo ikke normalt, er det vel ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser hun bare når du prater med noen, eller er det alle hun ser på? Eneste grunnen jeg kan forestille meg er om hun kanskje følger med for å være høflig? Dvs viser interesse. Men siden du spør her så er det kanskje ikke det inntrykket du sitter igjen med? :/

Anonymous poster hash: 9fc7d...749

Skrevet

I dag er det vanlig med åpent kontorlandskap mange steder. Da risikerer man å støte på litt av hvert.

Har en kollega som oppfører seg noe underlig. La oss kalle henne for "F".

F.eks. når det kommer en annen person som skal prate med meg, så legger "F" ned arbeidet sitt og starter å nistirre på oss to som har en helt vanlig og jobbrelatert samtale. "F" slipper ikke blikket og bare stirrer og følger med. Sier ingenting, bare glor rett og slett.

Hva skal man si om sånt? Hva er poenget med å nistirre på den måten? Hvorfor skal "F" ha med seg alle andre samtaler?

Det er jo ikke normalt, er det vel ikke?

Nei.

Er denne personen kontrollerende på andre måter? Det kan hende at personen ønsker å ha kontroll over hva som blir sagt.

Evt er personen bare nysgjerrig.

Har du opplevd annet ubehagelig fra denne personen?

Skrevet

Ser hun bare når du prater med noen, eller er det alle hun ser på? Eneste grunnen jeg kan forestille meg er om hun kanskje følger med for å være høflig? Dvs viser interesse. Men siden du spør her så er det kanskje ikke det inntrykket du sitter igjen med? :/

Anonymous poster hash: 9fc7d...749

Hun følger med på andre også. Og hun sitter for langt unna til at det blir naturlig at det skal være snakk om "interesse". Forøvrig er hun ganske sur til tider når man henvender seg til henne, så "interesse" kan det iallfall ikke være snakk om. Det er mer reinspikka og uforskammet nysgjerrighet.

Voksent kvinnfolk uten skamvett. Det er jo stygt å glo.

Skrevet

Har du opplevd annet ubehagelig fra denne personen?

Ja, når man henvender seg hyggelig til henne, så kan hun ofte svare ufint. Veldig humørsvingninger.

Skrevet

Ja, når man henvender seg hyggelig til henne, så kan hun ofte svare ufint. Veldig humørsvingninger.

Er hun slik mot alle, eller kun mot deg, eller mot enkelte?

Skrevet

Hun følger med på andre også. Og hun sitter for langt unna til at det blir naturlig at det skal være snakk om "interesse". Forøvrig er hun ganske sur til tider når man henvender seg til henne, så "interesse" kan det iallfall ikke være snakk om. Det er mer reinspikka og uforskammet nysgjerrighet.

Voksent kvinnfolk uten skamvett. Det er jo stygt å glo.

Mange vil vel si at dette er kontrollerende oppførsel

Skrevet

Er hun slik mot alle, eller kun mot deg, eller mot enkelte?

Mot flere, men ikke alle, bl.a. IKKE sjefen...

Skrevet

Mot flere, men ikke alle, bl.a. IKKE sjefen...

Så hennes "humørsvingninger" skifter ettersom hvem hun er i kontakt med...

Les gjerne på wikipedia om histronisk personlighetsforstyrrelse (dvs kvinnelig psykopat), for å se om flere ting i hennes væremåte stemmer med dette.

Les gjerne boken sjarmør og tyrann for å lære mer om å oppdage helsefarlige personer, og om hvordan å håndtere situasjoner med dem.

Gjest gurimalla
Skrevet

Ja det er helt vanlig at det er en eller annen rar kollega med uforståelig oppførsel på jobben.

Hvis hun er sur og stirrer er hun nødvendigvis ikke psykopat, kanskje hun bare er sosialt håpløs.

Skrevet

Det eneste som slo meg er at hun kanskje blir forstyrret? I vårt åpne landskap er regelen at flest mulig samtaler skal tas på møterom.

• Liker 4
Skrevet

Ja det er helt vanlig at det er en eller annen rar kollega med uforståelig oppførsel på jobben.

Hvis hun er sur og stirrer er hun nødvendigvis ikke psykopat, kanskje hun bare er sosialt håpløs.

Det er ingen som har sagt at hun nødvendigvis er psykopat.

Om hun bare er "sosialt håpløs" (hva legger du forresten i uttrykket sosialt håpløs?), er det ikke da rart at hun er slik mot flere, men ikke alle, bl.a. IKKE sjefen...

Skrevet

Tråden er flyttet til Samliv og relasjoner.

Surriball, mod.

Gjest gurimalla
Skrevet

Det er ingen som har sagt at hun nødvendigvis er psykopat.

Jo, det antyder aa i innlegg nr 9.

Skrevet

Dette høres ut som en oppførsel ei venninne av meg nok fint kunne hatt i åpent kontorlandskap. Ved nærmere ettertanke jobber hun også i åpent landskap, så for alt jeg vet er det hun du snakker om. Er det henne, så er hun midt i overgangsalderen og er et helvete å forholde seg til. (Men kan være smørblid mot andre, fordi hun ikke vil tape ansikt overfor a) fremmede, b) folk som hun vil skal like henne, c) autoriteter. )

Vennskapet vårt har hengt i en tynn tråd flere ganger det siste året til halvannet, fordi hun til tider oppfører seg helt på trynet (forhåpentligvis pga overgangsalderen).

Så om jeg skulle gjette, ville jeg si at hun føler at dere forstyrrer henne i arbeidet når dere snakker (og hun demonstrerer dette ved å slutte å jobbe og stirre på dere), og humørsvingningene og "bjeffingen" kommer rett og slett av overgangsalderen. Overfor sjefen tar hun seg sammen, fordi hun vet hun må.

Anonymous poster hash: 89142...01e
Skrevet

Jo, det antyder aa i innlegg nr 9.

Det er hverken sagt eller antydet der.

Skrevet

Det er hverken sagt eller antydet der.

Jo: "Les gjerne på wikipedia om histronisk personlighetsforstyrrelse (dvs kvinnelig psykopat), for å se om flere ting i hennes væremåte stemmer med dette."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...