Enyya Skrevet 4. september 2013 #1 Skrevet 4. september 2013 Min bestemor på 84 år har en papillion på 4 år som hun ikke lenger klarer å ta seg av. Hunden er foreløpig plassert hos oss og vi har nå hatt henne siden mai. Vi har klart å venne henne av med en del ting som å spise tørrforet sitt (før fikk hun mye menneskemat) sove for seg selv (ikke oppe i senga) og hun klarer nå fint å være alene hjemme noen timer. Men vi klarer ikke å få henne til å slutte med den evinnelige pipingen hun driver med. Hun klynker og piper konstant hvis hun ikke kan få oppmerksomhet hele tiden. Og hun forfølger særlig meg overalt. Jeg har prøvd å være streng og overse, men ingenting virker. Jeg holder snart på å bli gal. Vurderer å overta henne permanent, men da må hun gi seg med pipingen. Noen som har råd?
Gjest Spiderpig Skrevet 4. september 2013 #2 Skrevet 4. september 2013 Får hun nok fysisk og psykisk stimuli? Får hun evt for mye? Ellers så kan det rett og slett være at hun sliter med å slå seg til ro. Jeg ville bedt henne gå å legge seg når hun vandret rundt. Ofte så er hunder til eldre mennesker litt vel klengete da de er vandt til oppmerksomhet 24/7. Men det har nok vært en stor endring for henne, så ville gitt hu litt tid.
Frk. Belle Skrevet 11. september 2013 #3 Skrevet 11. september 2013 Du sier hun piper "konstant", men det vel ikke absolutt HELE tiden? Hvis du klare å oppdage små avbrekk i pipingen så pass på å belønne dinne (f.eks med kos/oppmersomhet) siden det virker som om det er det hun liker. Tipse dra Spiderpig om å gå legge seg var også lurt. Da slutter hun kansje også å pipe en liten stund? I sommer passet jeg hunder som bjeffet "hele tida" men begynte å bruke timer for å se hvor lenge de faktisk sto og gjødde og fant ut at etter 1,5-3minutter så roet de seg litt og hadde et opphold. Så da kunne jeg begynne å belønne! Piping og bjeffing er utrolig irriterende men jeg tror kombinasjonen med ignorering (være konsekevnt her) og belønning når det er stille kan fungere
Gjest Badabing Skrevet 11. september 2013 #4 Skrevet 11. september 2013 Dere må bare ta tiden til hjelp. Jeg har en omplasseringshund som var sånn i starten, og det tok vel nesten et år før hun ble helt bra. Ikke at du ikke vil se endringer før etter et år, men det vil ta tid å få resultater. Du må bare overse når hun piper, og så forstår hun at det ikke gir oppmerksomhet. Ingen vits i å være streng, for det er også en form for oppmerksomhet Overse totalt, snu ryggen til. Når hun slutter kan du gi ros og oppmerksomhet. Hun har byttet omgivelser og er sikkert engstelig, så hun vil også slutte å fotfølge deg når hun blir tryggere.
Enyya Skrevet 16. september 2013 Forfatter #5 Skrevet 16. september 2013 Takk for svar. Hun piper ikke konstant, men kan holde på i timesvis. Til slutt går pipingen over i høye hyl. Høres ut som om når katter sloss. Hun var visst sånn når hun var hos min bestemor også, så er nok litt sånn hun er. Men vi holder ihvertfall snart ikke ut denne pipingen :-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå