AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #1 Skrevet 4. september 2013 Har nettopp overtatt en omplasseringshund, men hun vil ikke klippe klør. Bare jeg finner fram klotanga begynner hun å knurre. Klarer kanskje å få klipt en klo før hun flerrer tenner, og da tør jeg ikke mer. Risikerer jo at hun til slutt biter.. Hva skal man gjøre? Bruke munnkurv og bare gjennomføre det? Dra til dyrlegen(det blir vel veeedlig dyrt, noe vi ikke har økonomi til)? Anonymous poster hash: 8833d...a0e
Gjest Spiderpig Skrevet 4. september 2013 #2 Skrevet 4. september 2013 Jeg ville gradvis lært hunden å klippe klørne på en positiv måte. Start veldig forsiktig, ved å legge klosaksen på gulvet også belønne hunden for det. Etterhvert som det er greit kan du legge godbiter ved klosaksen, så hunden kan ta det. Så kan du ha klosaksen i hånden, uten å klippe, og belønne for det. Også fortsetter du slik. Når du kommer til det punktet at du får klippe klør så klipp EN klo, belønn og la det være resten av dagen. Veldig viktig å ikke presse grensene til hunden og ta det veldig gradvis. Belønning er ekstremt viktig, og bruker du makt og munnkurv vil du ha en hund som resten av livet vil være redd for å klippe klør. Og det er ikke hyggelig for noen. (Blir klørne for lange under treningen så dra til dyrlegen, dop ned bikkja og klipp de helt ned der. Da har du bedre tid på å få hunden trygg og den får ikke en negativ opplevelse med at du klipper) 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #3 Skrevet 4. september 2013 Aldri i verden om jeg ville hatt en hund som knurret under kloklipp. At du tør. Hva har denne bikkja opplevd der den har vært før? Du vet antagelig ikke halvparten. Avliv den! Anonymous poster hash: 0ca09...004
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #4 Skrevet 4. september 2013 Gå mye på asfalt med den, da slipper du å klippe Anonymous poster hash: 20743...23b 1
Gjest sweetsugar Skrevet 4. september 2013 #5 Skrevet 4. september 2013 Gjør det til en positiv opplevelse for henne. Åpenbart at noen har gitt faen i at bikkjer også har en smerteterskel, så kansje du kan gi henne en pølsebit for hver klo? Du kan jo også begynne å gjøre henne vant til at du har klotanga i hånda, mens du gir henne en godbit, samtidig som du koser med henne, og fortsett slik helt til hun ikke knurrer lenger. Når hun har sluttet med det, kan du begynne å ta taki labben, ta klotanga borti labben uten å gjøre noe, gjenta dette igjen helt til hun ikke viser frykt, så går du lenger og lenger. Ikke klipp mye, klipp bare ytterst på neglen og ikke så mye som du kansje trenger, så hun skjønner at det ikke er farlig 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #6 Skrevet 4. september 2013 Mens den sover. Anonymous poster hash: 67d63...d07
Steele Skrevet 4. september 2013 #7 Skrevet 4. september 2013 Gode råd fra Spiderpig og Sweetsugar, men vil også nevne at det er veldig viktig at kloklipperen er skarp. Ellers vil man risikere å klemme kloen sammen før du kutter, og da klemmer du nerven inne i kloen, som gjør veldig vondt for hunden. Og da hjelper det kanskje ikke selv hvor mye man "diller" med hunden. 5
Brimi Skrevet 4. september 2013 #8 Skrevet 4. september 2013 Jeg ville ha lagt til et trinn til. Når du har fått henne til å slutte å knurre på klotangen så koser du henne med klotangen i samme hånd. Da vil hunden etterhvert tenke klotang = kos.
Sugerøret Skrevet 4. september 2013 #9 Skrevet 4. september 2013 (endret) Begyn med pote trening.Dvs at du kun tar på potene.Belønn masse! Korte økter ,men ofte. Så ta frem klosaksa,la den ligge i fred mens du fortsetter å trene på å ta på potene. Ikke tving hunden ,det lager bare bråk og du ender opp med en hund som vil bite. Om trening ikke fører frem,så må du nesten få klippet klør hos vetrinær.Da får hunden litt avslappendes og klørne blir ikke klippet av deg. Det kan lette på trykket hos enkelte hunder med poteskrekk At du ikke har råd, vel, nå må jeg bli kvass og si Det burde du ha tenkt på FØR du overtok en hund. Kloklipp,øresjekk osv osv osv osv er noe alle burde ha råd til.Det koster ikke all verden.Start opp en konto for hunden,der du setter inn litt penger hver måned .Med bl.a tanke på kloklipp hos vetrinær. Jeg bruker Millers klotang.Den synes jeg er skarpest og lettest å bruke http://www.tamhunden.com/products/klotang-millers-forge-rd Endret 4. september 2013 av Kårky 2
Trillrund Skrevet 9. september 2013 #10 Skrevet 9. september 2013 Jeg har en hund som plutselig ikke ville klippe klør lengre. Hun ble helt vill og kunne godt snappe etter meg. Etter å ha vært to ganger hos dyrlegen for å få klippet klør, bestemte jeg meg for at det var nok. Kjøpte et snutebind og "fyrte" løs... Etter 3-4 ganger med snutebåndet merket jeg at hunden ble mye roligere, så nå klippes det uten snutebind. Virker som hunden måtte påminnes at det bare er sånn at man m¨å få klørne klippet... Med snutebindet fikk hun ingen mulighet til å bite meg heller, så vi slapp noen stor konfrontasjon.
Kitsu Skrevet 9. september 2013 #11 Skrevet 9. september 2013 Når det kommer til slike ting som MÅ gjøres(kloklipp, pelsstell etc) kjører jeg en "vil du ikke så SKAL du"-filosofi. Å dope hunden om og om igjen(man vet jo aldri hvor lenge sånn trening må foregå før man får klippet alle klørne normalt) ville aldri vært et alternativ for min del, ikke pga økonomi, men pga risikoen ved å dope ned bikkja, og det faktum at det somregel er MER stress forbundet med å dope ned bikkja enn det ville vært å bare tvinge den til kloklipp(mine liker hvertfall ikke å bli dopet ned, og er sjeldent helt happy over oppvåkningsprossessen hvor de sjangler rundt heller, mange missliker også å være hos veterinæren generelt og alt dette tar MYE lengre tid enn de få minuttene det tar å tvinge gjennom en rask kloklipp) Min erfaring er at om man rolig, men bestemt bare klipper klørne, gjerne belønner når hunden forholder seg rolig og overser om den ikke oppfører seg, så lærer hunden veldig raskt at kloklipp slett ikke var så farlig likevell.
rotekopp1989 Skrevet 9. september 2013 #12 Skrevet 9. september 2013 Ah, vi har samme problem med vår hund. Hun verken biter eller knurrer, men hun hyler og skriker og det høres ut som om noen skal ta livet av henne! Og så spreller hun og er umulig å holde. Tar vi frem klosaksen gjemmer hun seg, og man ser panikken lyse i øynene. Vi har tatt henne med til veterinær for å klippe, og hun har både blitt holdt fast med makt mens noen andre klipper neglene, og blitt dopet (tok potene i samme slengen etter at hun måtte pumpes fordi hun hadde fått tak i og slukt en diger sjokolade..). Var forresten ikke veldig dyrt da jeg klippet klørne hos dyrlege sist, betalte 130,- eller noe sånt, men da måtte hun ikke dopes, bare holdes. Hvordan er hunden din med potene sånn ellers, Ts? kan du ta på potene uten at hun bryr seg? Vi kan nemlig det med vår, stryke og klappe og kose med potene hennes så mye hun vil, men med en gang klosaksen kommer frem er det ikke tale om.
Brimi Skrevet 9. september 2013 #13 Skrevet 9. september 2013 Når det kommer til slike ting som MÅ gjøres(kloklipp, pelsstell etc) kjører jeg en "vil du ikke så SKAL du"-filosofi. Å dope hunden om og om igjen(man vet jo aldri hvor lenge sånn trening må foregå før man får klippet alle klørne normalt) ville aldri vært et alternativ for min del, ikke pga økonomi, men pga risikoen ved å dope ned bikkja, og det faktum at det somregel er MER stress forbundet med å dope ned bikkja enn det ville vært å bare tvinge den til kloklipp(mine liker hvertfall ikke å bli dopet ned, og er sjeldent helt happy over oppvåkningsprossessen hvor de sjangler rundt heller, mange missliker også å være hos veterinæren generelt og alt dette tar MYE lengre tid enn de få minuttene det tar å tvinge gjennom en rask kloklipp) Min erfaring er at om man rolig, men bestemt bare klipper klørne, gjerne belønner når hunden forholder seg rolig og overser om den ikke oppfører seg, så lærer hunden veldig raskt at kloklipp slett ikke var så farlig likevell. Jeg hater det utsagnet. Det går ann å lære hunden at det ikke er farlig på en bedre måte. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #14 Skrevet 10. september 2013 Jeg tvinger aldri hunden min til noe som helst. Det vil kun ha motsatt virkning. En hund skal først og fremst stole på eieren. Man ser fort hva som skjer dersom man drar hunden mot en ting den er usikker for, da vil den kun stritte mer i mot. Dersom man gir hunden et valg, at den kan reise seg opp og gå fra klosaksa når som helst så øker det tryggheten, hold igjen og vær konsekvent, men om du føler at "kampen" blir kun stress både for deg og hunden så er det bedre å la den få litt løsere tøyler. Hunden jeg har nå måtte 2 stykker holde nede, mens en klippet. Nå kan jeg bare slenge han rundt på ryggen fordi han vet at om det blir for ille så slipper han løs, og det er også veldig viktig å huske på at man ikke må klippe for langt inn og at saksa ikke er sløv slik at den klemmer sammen nervene som Steele skriver. Det blir det samme som om man skal dra en badesky hund inn på badet med stramt bånd, den vil så klart nekte og bli mer usikker, men dersom man setter seg ned, tar noen forsiktig tak rundt kobbelet og slipper opp om hunden rygger så vil det som regel bli enklere. Varig press/tvang skaper motstand. Forstår ikke de som tvinger hunden ned, og tvangsklipper. Det er nok ikke sikkert man får en rolig hund som finner seg i alt, men en apatisk en som forstår at den ikke slipper unna uansett. Anonymous poster hash: bc2b9...4bf 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #15 Skrevet 10. september 2013 Når det kommer til slike ting som MÅ gjøres(kloklipp, pelsstell etc) kjører jeg en "vil du ikke så SKAL du"-filosofi. Å dope hunden om og om igjen(man vet jo aldri hvor lenge sånn trening må foregå før man får klippet alle klørne normalt) ville aldri vært et alternativ for min del, ikke pga økonomi, men pga risikoen ved å dope ned bikkja, og det faktum at det somregel er MER stress forbundet med å dope ned bikkja enn det ville vært å bare tvinge den til kloklipp(mine liker hvertfall ikke å bli dopet ned, og er sjeldent helt happy over oppvåkningsprossessen hvor de sjangler rundt heller, mange missliker også å være hos veterinæren generelt og alt dette tar MYE lengre tid enn de få minuttene det tar å tvinge gjennom en rask kloklipp) Min erfaring er at om man rolig, men bestemt bare klipper klørne, gjerne belønner når hunden forholder seg rolig og overser om den ikke oppfører seg, så lærer hunden veldig raskt at kloklipp slett ikke var så farlig likevell. Det betyr på ingen måte at hunden stoler på deg og finner ut av at dette er helt ufarlig, men når den ikke har noe annet valg enn å bli lagt på ryggen og tvunget så får den ikke gjort så mye. Og det kalles ikke tilfreds, tillitsfull, trygg eller vant, men passiv atferd. Anonymous poster hash: bc2b9...4bf 1
Kitsu Skrevet 10. september 2013 #16 Skrevet 10. september 2013 Jeg hater det utsagnet. Det går ann å lære hunden at det ikke er farlig på en bedre måte. Ja, og jeg hater tankegangen om at dilling er den korrekte veien å gå, i alle situasjoner, alltid. Det betyr på ingen måte at hunden stoler på deg og finner ut av at dette er helt ufarlig, men når den ikke har noe annet valg enn å bli lagt på ryggen og tvunget så får den ikke gjort så mye. Og det kalles ikke tilfreds, tillitsfull, trygg eller vant, men passiv atferd.Anonymous poster hash: bc2b9...4bf Joda, men jeg har enda ikke truffet på en sånn bikkje jeg. De jeg har trent på denne måten har alle vært rolige og tilfredse, gjerne logrende glade når klosaksa kommer frem i påvente av godbitene de vet følger når de ligger pent, og de blir gjerne liggende litt ekstra selv etter jeg gir fri-signalet i håp om litt ekstra kos og godbiter:) men det fordrer selvsagt at man mestrer metoden. ----- Litt interessant da, at ingen av dere som foretrekker "mildere" metoder og skal være så hyggelig mot bikkja kommenterer det jeg skrev om problemene ved å dope den ned, er det kanskje bare bikkjene jeg har vært borti som er sære iom at de ikke finner den opplevelsen videre hyggelig? 1
Brimi Skrevet 10. september 2013 #17 Skrevet 10. september 2013 Er ikke snakk om å dille heller, men å venne hunden til å bli trygg på en god måte. Grunnen til at mange anbefaler å dope mens man trener er jo for at klørne ikke skal bli for lange. 2
Gjest Geesus Skrevet 10. september 2013 #18 Skrevet 10. september 2013 Hos oss er kloklipping en kosestund. Har favoritt godisen hans liggende, så klipper vi litt, koser litt, litt godis også klipper man litt igjen. Tar selvfølgelig lengre tid, men til gjengjeld så får jeg en hund som gladelig kommer løpende når jeg henter klosaksa. 1
pusekatta Skrevet 10. september 2013 #19 Skrevet 10. september 2013 Du har fått mange gode råd her om forsiktig innlæring, tålmodighet og øvelse. Jeg slenger meg på disse. Har en liten chihuahua selv som ikke var glad i å klippe klør og gjerne ble litt sint. Jeg roset ham masse og koset med ham når jeg fikk tatt en klo/en pot. Nå er han helt uproblematisk. Din hund er en del hakk verre, men jeg tror nok du klarer å fikse det ved å bruke rådene over. Lykke til 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #20 Skrevet 11. september 2013 En hund som knyttet og flekker tenner har mye større og alvorligere problem enn at den ikke liker kloklipp......Anonymous poster hash: 46a6d...85f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå