Gå til innhold

Familieinnvandringstillatelse/ barnsammen/EØS land

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei lita jente på snart 4 år og er aleneforsørger og student

Vi (jeg og mannen min) planlegger og bo sammen, han har britisk statsborgerskap, hvilke rettigheter har han?

Har hørt at han kan gå på norsk kurs å få rundt 12 000kroner ved siden av for å lære seg språket mens andre sier at han må betale alt selv.

Vi som har barn sammen og jeg har norsk statsborgerskap, har han noen rettigheter?

Verken han eller jeg har råd til å kjøpe norsk kurs for 9000kr for 2 måneder.

Kan kommunen eller nav hjelpe oss med det for at han skal lære seg språket..?

Anonymous poster hash: aae22...f02
Videoannonse
Annonse
Skrevet

EØS statsborgere må selv betale for kurs, men det koster ikke 9000, heller ca 3500 kr for fire mnd, dette for 1-2 ggr i uka. Han må søke om oppholdstillatelse hvis han skal ha personnr og være medlem i Folketrygden. Det betyr at han må enten ha arbeidskontrakt, eller at dere må søke om familiegjenforening, og da må du ha tjent en viss sum i fjor, rundt 200000. Dette får dere mer info om på den lokale politistasjonen. Etter at han har fått norsk id, så kan dere jo søke om bostøtte og sosialhjelp, men før det må han betale alt selv. Jeg er selv EØS statsborger, og har gått gjennom det samme.

Jeg tror at hvis dere hadde vært gift, så hadde han fått gå gratis på norskkurs.

Skrevet

EØS statsborgere må selv betale for kurs, men det koster ikke 9000, heller ca 3500 kr for fire mnd, dette for 1-2 ggr i uka. Han må søke om oppholdstillatelse hvis han skal ha personnr og være medlem i Folketrygden. Det betyr at han må enten ha arbeidskontrakt, eller at dere må søke om familiegjenforening, og da må du ha tjent en viss sum i fjor, rundt 200000. Dette får dere mer info om på den lokale politistasjonen. Etter at han har fått norsk id, så kan dere jo søke om bostøtte og sosialhjelp, men før det må han betale alt selv. Jeg er selv EØS statsborger, og har gått gjennom det samme.

Jeg tror at hvis dere hadde vært gift, så hadde han fått gå gratis på norskkurs.

må jeg tjene så pass?

det er jo et eøs land synes det høres rart ut

jeg jobber ikke (er student)så det blir vanskelig for meg å jobbe..

hvor står det hvis man er gift så slipper man å betale for norskopplæring?

Skrevet

Om du er gift er du jo ikke enslig forsørger??

Anonymous poster hash: 339cd...f49
Skrevet

Om du er gift er du jo ikke enslig forsørger??

vi skal gifte oss snart..

Skrevet

vi skal gifte oss snart..

Om dere er i et forhold med planer om å flytte sammen er du heller ikke som enslig forsørger å regne...

Skrevet

Her finner du info om hva en britisk person kan gjøre for å få oppholdsrett i Norge: http://www.udi.no/Sentrale-tema/Arbeid-og-opphold/Arbeid-og-opphold-EU-EOS-EFTA-borgere/Midlertidig-registreringsordning-for-EOS-borgere/?id=10934

Som du ser så er det flere ulike oppholdsgrunnlag, så dere må se hva som passer for ham. Rettigheter i forhold til trygdeytelser har han så klart ikke fra dag en i Norge, men disse opparbeider han seg over tid.

Når det gjelder norskkurs så har han, med registreringsordningen, ingen plikt eller rett til norskkurs: http://www.imdi.no/no/Norsk/Rett-og-plikt-til-norskopplaring/

Hvis du hadde hatt nok inntekt, både i fjor og vist at du kommer til å ha en viss inntekt neste år, så hadde saken stilt seg litt annerledes. Da kunne han søkt om "oppholdstillatelse ved familieinnvandring etter tredjelandsregelverket". Denne typen oppholdstillatelse gir flere rettigheter i Norge, blant annet rett til 600timer gratis norsk kurs og anledning til å søke om norsk statsborgerskap etter 7 år. Men altså, dette er ikke aktuelt for dere nå. Evtentuelt så kan han registrere seg etter EØS-ordningen nå og heller søke om den andre typen oppholdstillatelse når dere ser at du har nok inntekt.

Skrevet

PS: det er altså hvilken type oppholdstillatelse en person har som avgjør om han har rett på gratis opplæring eller ikke. Å være gift med en nordmann gir ikke automatisk rett, med andre ord.

NAV gir ikke støtte til å ta norskkurs for eu-borgere. Men det er mulig at de kan støtte en person med dette, dersom personen har vært lenge i deres systemer uten å få jobb og det er personens dårlige norsk som må bedres for å få jobb. Men altså; det siste her er bare spekulasjoner fra min side.

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...