AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #1 Skrevet 4. september 2013 Som sagt i overskriften dater jeg en med ME, personen har visst hatt det noen år, det jeg lurer på er om dette vil bli vanskelig? Jeg har jo ikke merket så mye til diagnosen enda, men jeg tenker fremover. Noen som er/ kjenner noen som er nært på Me? Vil det påvirke et evt. forhold? Og blir man noen gang kvitt det? kom gjerne med tips og erfaringer osvvv. Anonymous poster hash: e0b83...c71
lalaB Skrevet 4. september 2013 #2 Skrevet 4. september 2013 ME er jo en diagnose som fra utsiden ikke er så lett å se. Men det er jo noe som hun selv må ta hensyn til hele tiden, for hun orker ikke å gjøre like mye som andre kanskje gjør. Så om du har en veldig sporty livvstil som du ønsker at hun skal delta i, så vil det kanskje ikke fungere. Men dersom du er en hensynsfull kar som kan se behovet hennes for å måtte slappe av mer enn det du føler er "normalt", så tror jeg nok at det kan gå helt fint. Nå har jeg ikke jeg noe nære relasjoner selv med diagnosen, men jeg har selv opplevd å være syk på en sånn måte som ingen ser. Det handler rett og slett om å ha forståelse for at hun har behov som du kanskje ikke helt ser eller opplever selv. 1
Ereshkig@l Skrevet 4. september 2013 #3 Skrevet 4. september 2013 Det kommer jo an på hvor sterk ME vedkommende har.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #4 Skrevet 4. september 2013 ME eksisterer ikke. Det er bare hypokondere eller folk med depresjoner som sier de har det. eller folk som sitter fast i en klemme de rett og slett ikke kan komme ut av og blir utmattet (foreldre som har narkomane barn f.eks) Anonymous poster hash: c43d8...db3 5
lalaB Skrevet 4. september 2013 #5 Skrevet 4. september 2013 ME eksisterer ikke. Det er bare hypokondere eller folk med depresjoner som sier de har det. eller folk som sitter fast i en klemme de rett og slett ikke kan komme ut av og blir utmattet (foreldre som har narkomane barn f.eks) Anonymous poster hash: c43d8...db3 Hvor i all verden har du det fra? Kan du vise til en legeundersøkelse eller forskning? 2
Inwe Skrevet 4. september 2013 #6 Skrevet 4. september 2013 Jeg hadde ei venninne som var sammen med og samboer med en med ME dette tærte så mye på henne at hun endte opp med store depresjoner. Det var jo lite han kunne være med på og ofte han sov hele dagen så de ikke fikk snakket sammen. Hun kom seg etter det ble slutt og stoppet med antidepresiva, nå tror jeg hun bare går til psykolog.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #7 Skrevet 4. september 2013 Hvor i all verden har du det fra? Kan du vise til en legeundersøkelse eller forskning? Jeg dikter det opp, men det gir mening. ME er ett jo ett nytt fenomen som ble populært sammen med oljepenger. Hvis ME var reelt, ville hele Asia lidd av det. Anonymous poster hash: c43d8...db3 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #8 Skrevet 4. september 2013 ME er vel noe man må leve med, dessverre. Om jeg ikke tar feil... Du har jo ett valg om å fortsette videre, og klare å håndtere situasjonen som den kommer. Jeg er forlovet og samboer med en mann som har en hjertefeil og visste vel om det før vi ble par. Og det er ingen sykdom man kan se på utsiden egentlig, da man lever normalt. Men det har vært tøffe tider noenganger, hvor ambulansen har vært her, og vært på jobben hans. Pluss pluss.. Og veldig opp og ned i formen pga væske i lungene i tilegg til hjertefeilen. Dette har jeg valgt å leve med, fordi jeg er såpass glad i han og å ikke være der til siste slutt kan ikke falle meg inn. Visste om det hele veien, og vi prøver å leve ett normalt liv likevel. Når man dater ett menneske med sykdom, hvor situasjonen kan bli tøff - så må man gå inn i seg selv og tenke; Hva er jeg klar for, kan jeg håndtere situasjoner som kan være tøffere enn normalt. Anonymous poster hash: ab555...dd3 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #9 Skrevet 13. september 2013 Det kommer jo an på hvor sterk ME vedkommende har. hun har vært sengeliggende 1år for to år siden, nå mener hun selv at hun ikke har så sterk. hun har vært på mestringskurs, hun kjører bil, driver litt med idrett på hennes "nivå". hun har og hodepine, kvalme osv til tider, og kan sove dårlig om nettene. Ellers gjør hun jo daglige ting i hjemmet. Jeg kan ikke så mye om styrkene/nivå på ME selv. Anonymous poster hash: e0b83...c71
Gjest stian86 Skrevet 13. september 2013 #10 Skrevet 13. september 2013 (endret) ME eksisterer ikke. Det er bare hypokondere eller folk med depresjoner som sier de har det. eller folk som sitter fast i en klemme de rett og slett ikke kan komme ut av og blir utmattet (foreldre som har narkomane barn f.eks) Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: Endret 13. september 2013 av stian86
Gjest stian86 Skrevet 13. september 2013 #11 Skrevet 13. september 2013 ME eksisterer ikke. Det er bare hypokondere eller folk med depresjoner som sier de har det. eller folk som sitter fast i en klemme de rett og slett ikke kan komme ut av og blir utmattet (foreldre som har narkomane barn f.eks)Anonymous poster hash: c43d8...db3 Gratulerer for den dummeste kommentaren her inne ditt rævhål. Merkelig at de som er mest alvorlig rammet blir bedre av kreft medisin. Så alvorlig er dette. Er sånne som dg som gjør at det er så mye fordom rundt dette. Så hold deg for god til og utale deg om ting du ikke vet. 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #12 Skrevet 13. september 2013 Jeg har Me og kan si med en gang at det er tøft for samboeren min. Han er veldig snill og omtenksom, men det gjør noe med et forhold. Jeg er mye sliten for tiden og da står alt på typen. Han må ta hovedansvaret i huset og jeg orker ikke å være med på så veldig mye. Her har du en artikkel hvis du vil lese litt om ME. Det er ganske mye som står det og alt er ikke like relevant for alle men jeg tror at det kan få deg til å forstå litt mer. http://www.helsedirektoratet.no/helse-og-omsorgstjenester/cfs-me/Sider/default.aspx Gå inn på noen av de publikasjonene der, kan være interessant å lese. Jeg vil ikke direkte fraråde deg å bli sammen med en med ME, men vit at det kan blir tøffe stunder for deg også. Anonymous poster hash: ba343...75a 3
Gjest Touchdown Skrevet 13. september 2013 #13 Skrevet 13. september 2013 ME eksisterer ikke. Det er bare hypokondere eller folk med depresjoner som sier de har det. eller folk som sitter fast i en klemme de rett og slett ikke kan komme ut av og blir utmattet (foreldre som har narkomane barn f.eks) Anonymous poster hash: c43d8...db3 Les boka "De bortgjemte", du. Før du uttaler deg om noe.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #14 Skrevet 18. september 2013 Jeg dikter det opp, men det gir mening. ME er ett jo ett nytt fenomen som ble populært sammen med oljepenger. Hvis ME var reelt, ville hele Asia lidd av det. Anonymous poster hash: c43d8...db3 Diagnosekoden ME 93.3 har eksistert siden 1960-tallet. ME eksisterte før det, men man hadde enda ikke satt det i system og gitt sykdommen et navn. ME finnes over hele verden, til og med i Asia, Afrika og Grønland. Det er så vidt flere kvinner enn menn som får sykdommen, som motsetning rammer MS klart flere kvinner enn menn. Folk i alle aldre får ME. Anonymous poster hash: c5710...2c6 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #15 Skrevet 18. september 2013 Jeg har Me og kan si med en gang at det er tøft for samboeren min. Han er veldig snill og omtenksom, men det gjør noe med et forhold. Jeg er mye sliten for tiden og da står alt på typen. Han må ta hovedansvaret i huset og jeg orker ikke å være med på så veldig mye. Her har du en artikkel hvis du vil lese litt om ME. Det er ganske mye som står det og alt er ikke like relevant for alle men jeg tror at det kan få deg til å forstå litt mer. http://www.helsedirektoratet.no/helse-og-omsorgstjenester/cfs-me/Sider/default.aspx Gå inn på noen av de publikasjonene der, kan være interessant å lese. Jeg vil ikke direkte fraråde deg å bli sammen med en med ME, men vit at det kan blir tøffe stunder for deg også. Anonymous poster hash: ba343...75a Den artikkelen er jo ikke fullt så interessant for TS ettersom den tar opp både ME og CFS. For de som ikke vet det er dette to helt forskjellige sykdommer. Det eneste fellestrekket er at pasiente er utmattede. ME-pasienter har en god del andre symptomer i tillegg. Anonymous poster hash: c5710...2c6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #16 Skrevet 18. september 2013 Til TS: Som en over her skriver, gå inn i deg selv og kjenn etter. Kjenn på om du er sterk nok til å se henne ha det vondt. Selvom man er sammen med en som har en sykdom betyr ikke det at du må oppføre deg som syk. Du kan jo fortsatt spille fotball eller jogge. Hvis det skulle bli slik at dere flytter sammen så har hun krav på å få hjelp til husarbeid og alt annet hun måtte trenge hjelp til, så slike ting ville ikke falt på deg. Anonymous poster hash: c5710...2c6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #17 Skrevet 19. september 2013 Min kjæreste har ME og han fikk det etter at vi hadde vært sammen i 6 år. Hadde han hatt det fra før hadde vi nok ikke vært sammen. Men vi er sammen i dag for vi elsker hverandre. Han har hatt det veldig tungt fordi han har prøvd å leve ett normalt liv, men han har ikke følt at han er tilstrekkelig og god nok i en normal tilværelse. Det har tært på forholdet, så nå har vi pause slik at han kan komme seg ... Er du en veldig tålmodig og rolig person så kan det fungere, men det er vanskeligere om du er det omvendte.. Anonymous poster hash: 33ebb...79d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå