Gå til innhold

Å bruke brennenesler i mat.

Anbefalte innlegg

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Er det noen av dere som bruker brennenesler i supper og slikt? Har dere tips til oppskrifter? Jeg har en del brennenesler i hagen min, men de er ganske hullete og oppspiste av smådyr. Vil det likevel fungere å bruke disse i matlaging om man skyller dem ordentlig først?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mormor har sikkert. Hun bodde jo sommerene på sætra og er flink med mat. Jeg kan ringe å høre. Håper du får noen bedre svar så lenge.

• Liker 1
Skrevet

Brenneslesuppe er godt, men man skal bruke de fine skuddene om våren. Nå på høsten er det bare masse stive fibertråder (man lagde faktisk klær av brenneslefiber før i tiden..), lite næring og antagelig ikke spesielt god smak på det som er igjen. Denne oppskriften ser god ut: http://www.nrk.no/mat/1.11055850

Anonymous poster hash: a48b0...70d
Skrevet (endret)

Nå er det vel litt sent på året, men man kan fint bruke en ljå og slå ned brennesler som blir for store, da kommer det opp nye igjen, men det er tidligere på året. Nå er det for sent.

Brenneslesuppe er nydelig, og tror også brennesle er noe jeg ville brukt i en saus til en stekt fiskerett, tilsatt litt lemon, pepper, fløte, litt kokosmelk eller noen mandelflak, kanskje koriander (bare litt), kanskje et snev dill og litt meierismør.

Etter fri fantasi, denne sausen har jeg faktisk aldri laget eller lest om, men må smake underveis mens man lager den første gang.

(si fra om noen våger seg på denne, den kan varieres, fisk med brenneslesaus, servert med brokkoli, mandelpoteter og nyrørte tyttebær)

Endret av Alvina
  • Liker 1
Skrevet

Du må plukke toppskuddene om våren til dette ja. Forvell og frys ned.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Brenneslesuppe er godt, men man skal bruke de fine skuddene om våren. Nå på høsten er det bare masse stive fibertråder (man lagde faktisk klær av brenneslefiber før i tiden..), lite næring og antagelig ikke spesielt god smak på det som er igjen. Denne oppskriften ser god ut: http://www.nrk.no/mat/1.11055850

Anonymous poster hash: a48b0...70d

Ok. Tusen takk for svar. :) Jeg har smakt brenneneslesuppe. Likte ikke det, men tenker at det er vel mulig å ha brennenesler i annen type mat også.

Endret av Mrs. Random Nick
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Mormor har sikkert. Hun bodde jo sommerene på sætra og er flink med mat. Jeg kan ringe å høre. Håper du får noen bedre svar så lenge.

Det hadde vært artig å høre om man kan bruke det i noe annet enn suppe i alle fall. :)

Skrevet

Det hadde vært artig å høre om man kan bruke det i noe annet enn suppe i alle fall. :)

Du kan bruke nesle der du ville brukt spinat i grunn - i pai, gryter, omelett, piroger og sånt noe :)

Anonymous poster hash: 841f9...8a4

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Du kan bruke nesle der du ville brukt spinat i grunn - i pai, gryter, omelett, piroger og sånt noe :)

Anonymous poster hash: 841f9...8a4

Ok. :)

Skrevet

Det er faktisk også godt i salater med rosiner, epler og nøtter. Men ja, du må bruke de friske skuddene og skylle godt.

Skrevet

*Brennesler* (ikke brennenesler)

Anonymous poster hash: 8582b...ace
Skrevet

Vet det går an å lage te av brennesler ihvertfall.

Anonymous poster hash: 02fe2...609
Skrevet

Du bør bruke unge blader.

Har lest på nett at "gamle" blader kan ha en lakserende effekt...

Mulig du vil unngå det.

Men der du har "høstet" tidligere vil jo bladene være brukbare når de vokser opp på nytt.

Brennesle har vært brukt til mat, medisin, plantefarving og tekstiler/fiskegarn. En veldig anvennelig plante som i dag nesten er ute av bruk. Husk hansker når du høster.

• Liker 1
Skrevet

*Brennesler* (ikke brennenesler)

Anonymous poster hash: 8582b...ace

Stornesle, faktisk. Urtica dioica

Skrevet

Er det noen av dere som bruker brennenesler i supper og slikt? Har dere tips til oppskrifter? Jeg har en del brennenesler i hagen min, men de er ganske hullete og oppspiste av smådyr. Vil det likevel fungere å bruke disse i matlaging om man skyller dem ordentlig først?

du må ikke bruke disse. de kan være fulle av sykdom og sopp. det beste du kan gjøre er å grave disse opp og skjære av roten. roten planter du i en del av hagen hvor du kan holde det under oppsyn. neslesuppe er kjempegodt, men pass på at du kun bruker friske planter :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...