Gå til innhold

Hamsteren min bare biter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer skaffet oss et hamster for ca en uke siden. Ei jente på et og et halvt år, da forrige eier ikke ville ha hun lenger. Hamsteren biter meg hele tiden.. Har snakket med hun utenfor buret sånn at hun skal bli vant til stemmen min. Lot hun være den første tiden for at hun skulle roe seg litt ned først.

Det virker ikke som at hun er redd. Med en gang jeg tar hånda inn i buret kommer hun opp på den. Kan sitte og vaske seg mens jeg holder. Når jeg gir hun godbit kan jeg klappe hun mens hu spiser.

I går trodde jeg at vi hadde kommet et skritt lenger. Jeg holdt hun i handa og hu satt og vaska seg. Helt ut av det blå begynte hu å bite meg. Her snakker vi ikke småbiting, men til blods. Noen ganger slipper hun heller ikke. Da jeg slapp hu inn i buret igjen viste hun tegn på at hu ville ut igjen.

I dag bet hun meg med en gang. Har hatt hun løs i rommet en gang, det elsket hun. Var ikke vanskelig å fange hun igjen, kommer som regel når jeg roper. Men hun biter forde. Passer på å vaske meg på henda så jeg ikke lukter mat.

Hva skal jeg gjøre?

Anonymous poster hash: e8003...39f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet?

Skrevet (endret)

Det tar litt lenger tid enn en uke å sosialisere et kjæledyr. Jeg tipper hun er blitt dårlig behandlet eller ikke behandlet i det hele tatt i sitt forrige hjem. Fortsett slik du gjør nå, men unngå å bli brå eller behandle hamsteren røft om den biter.

Hamstere kan fort bli redde og engstelige om de blir klemt litt hardt eller skremt opp og da tar det lang tid før de roer seg. Du må bare være tålmodig.

BTW. Hamstere er svært territoriale av seg også. Så det kan hende den rett og slett prøver å dominere deg ved å bite når den på en måte har fått nok. Den vil sikkert slutte med det etterhvert som den blir vant til sine nye omgivelser.

Endret av Armitage
Skrevet

Kanskje du kan legge et klesplagg som du bruker inni buret? Så blir hun kanskje vant med lukten din. Gjerne en sokk, et skjerf ellernoe? :)

Anonymous poster hash: 3374d...dfd
Skrevet (endret)

Jeg og samboer skaffet oss et hamster for ca en uke siden. Ei jente på et og et halvt år, da forrige eier ikke ville ha hun lenger. Hamsteren biter meg hele tiden.. Har snakket med hun utenfor buret sånn at hun skal bli vant til stemmen min. Lot hun være den første tiden for at hun skulle roe seg litt ned først.

Det virker ikke som at hun er redd. Med en gang jeg tar hånda inn i buret kommer hun opp på den. Kan sitte og vaske seg mens jeg holder. Når jeg gir hun godbit kan jeg klappe hun mens hu spiser.

I går trodde jeg at vi hadde kommet et skritt lenger. Jeg holdt hun i handa og hu satt og vaska seg. Helt ut av det blå begynte hu å bite meg. Her snakker vi ikke småbiting, men til blods. Noen ganger slipper hun heller ikke. Da jeg slapp hu inn i buret igjen viste hun tegn på at hu ville ut igjen.

I dag bet hun meg med en gang. Har hatt hun løs i rommet en gang, det elsket hun. Var ikke vanskelig å fange hun igjen, kommer som regel når jeg roper. Men hun biter forde. Passer på å vaske meg på henda så jeg ikke lukter mat.

Hva skal jeg gjøre?

Oki,her er det noen enkle misforståelser ute og går.Et hamster som sitterog vasker seg nårdu har tatt hånda inn i buret er meget nervøs.Det er et kroppsspråk som forteller at de er redde i situasjonen, når de plutselig begynner å pusse seg, uten å ha sovet en stund.

Et hamster på 1,5 år som biter? Det er nok derfor de "ikke kunne ha henne lenger"...

Det vil ta resten av hamsters levetid å lære at du ikke kommer til å plukke henne opp og holde rundt henne ,lage brå bevegelser,ikke la henne gå tilbake inn i buret selv osv.

Så du må alltid være forberedt på at tar du henne opp og holder henne fast,kan hun reagere med et bitt.

Ta aldri opp ditt hamster ovenfra og ned. Skuff det opp fra bakken, med hendene inn fra hver side, og hold det i skålformede hender. Aldri ta rundt kroppen deres. De tolererer det i noen tilfeller. I andre sitter de musestille og er redd,til de-> biter.

Et hamster som blir holdt inne i ei hånd tror det kan dø når som helst.

De er nærsynte, så de blir kjapt skremt når du "plutselig" dukker opp. Så snakk til det og lag lyd når du kommer.

Tar du dem opp fordi du vil,er de ikke alltid så glad for det og kan bite.

For å få dem trygg må de ville gå opp i handa di fordide vet at da skjer det hyggelige ting,som at de kommer ut på gulvet. Lokk den oppi handa med en godbit og la den sitte der uten å ta rundt den.

Ikke løft den noen steder til å bëgynne med. La den være fri til å gå av når som helst. Etter ei ukes tid kan du begynne å bevege hånda når den sitter der og la den komme ut på gulvet.

La den gå omkring på deg mens du ligger flatt på gulvet , så den lærer hvordan du lukter. Gjemmer den seg borte fra deg uten å være det misnte nysgjerrig ,er den ikke tam ennå.

Hamster liker å klatre. Sett deg ned og la den klatre på armen din opp fra gulvet. Når den er kommet høyt opp,legger du deg gradvis ned på siden, så den ikke faller av. Når den klatrer videre helt opp til halsen og rusler rundt i håret ditt, er den trygg på deg.

Men ditt hamster er nok ikke vant til mennesker som ikke tar det fort opp, holder det inne i hendene så bare hodet stikker opp, går raskt over gulvet med det, putter det iburet mot dets vilje osv.

Hamster som får gå på gulvet og plukke opp snacks som rå, usaltede peanutter, solsikkefrø, gresskarkjerner ,tørket mais og hamstergodis til å hamstre, går selv hjem for å putte det i huset sitt.

Da kan du passe på å stenge buret bak den.

Men løft det ikke opp og putt det inn når det er igang med å "gå på tur". Da blir de så veldig skuffa og kan reagere negativt på deg.

La dem komme ut når du har goood tid.

Lykke til med din pelsete venn :)

Å,ja. Hun kommerj o opppå hånda di,så da er det å vente med å la noe skje til hun ikke vasker seg der.Og la henne få noen gode ting å knaske på,som rå brokkoli eller eple,mens hun sitter der. Belønn henne med snop av det sunne slaget hver gang hun kommer når du roper. Og la henne selv gå inn i buret for å hamstre det i huset.Så lukker du buret da hvis hun ikke skal gå mere ute.

Og du: Aldri bruk en "hamsterball" som hun skal løpe i... La henne springe på gulvet, sånn som nå .

Edit: Den hælvetes backspacetasten min gjør sine egne "redigeringer" etter at jeg er ferdig å skrive :rasende:

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje du kan legge et klesplagg som du bruker inni buret? Så blir hun kanskje vant med lukten din. Gjerne en sokk, et skjerf ellernoe? :)

Anonymous poster hash: 3374d...dfd

Det er ikke smart,fordi hamster er allerede redd.La hamster selv få gå på kroppen din eller genseren din som du har brukt,når det er ute på tur og la det få "fri" fra din lukt inne i buret :)

Hjerterytmen til et stresset hamster øker mye og de dør tidligere,hvis man lar dem bli utfordret på sine intimgrenser heletiden.De må ta det i eget tempo :)

Skrevet

Pass også på at det ikke lukter mat av hendene dine, hamstre er glade i matlukt og kan finne på å bite da de tror at du holder i mat som de kan spise.

Skrevet

P.S Hvis du har et hamster som biter deg så bør du ta en stivkrampevaksine.Hamster pusser som kjent ikke tenner og de slikker pelsen sin rein.Samtidig som de bor i et hus der det ofte blir mye hamster-lort.

Skrevet

Tusen takk for svar folkens! Jeg får bare prøve å være tålmodig. Så hun er redd når hu vasker seg mens jeg holder hun?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...