Gjest Gjest Skrevet 4. september 2013 #1 Skrevet 4. september 2013 Stemmer ditt forbruk med sifos referansebudsjett for forbruksutgifter? http://www.sifo.no/page/Lenker//10242/51107.html Her kan du evt gå inn på kalkulatoren og sjekke: http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi
Pringle Skrevet 5. september 2013 #2 Skrevet 5. september 2013 Det er en helt "umulig" inndeling - jeg har ikke noe matbudsjett, jeg handler både mat og andre ting i butikker som selger mat; lek og fritid innebærer ofte en reise, og hvor går skillet mellom feriereiser og andre reiser; telefon og mediebruk er blant de få kategoriene jeg kunne skilt ut, men her er det slått sammen med diverse fritidsartikler; hva er en husholdningsartikkel og hvordan skiller jeg det fra vedlikehold av boligen? Inkluderer "uteliv" takeaway og pølse i kiosken, eller går dette på matbudsjettet?
Helene Skrevet 5. september 2013 #3 Skrevet 5. september 2013 Nei, jeg lever på halvparten av hva Sifo anbefaler. Har ikke noe valg. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #4 Skrevet 5. september 2013 Sånn grovt sett stemmer det nok for meg - fikk forbruk på 7300 kr, og plusser jeg det til boutgifter så blir det igjen ca den summen jeg sparer per mnd. Bruker nok ikke alle budsjettpostene hver måned da, kjøper f.eks ikke klær eller sko hver måned, eller klipper håret hver måned - men sånn i snitt kan det se nokså riktig ut. Anonymous poster hash: f9416...848
Gjest Gresshoppesang Skrevet 5. september 2013 #5 Skrevet 5. september 2013 Bruker mindre på kollektiv reise, telefon og mediebruk. Bruker nok mindre på lek og fritid også, siden ingen av oss holder på med dyre hobbyer eller sporter. Sikkert litt mindre på personlig pleie også. Bruker mer på vin da.
Anglofil Skrevet 5. september 2013 #6 Skrevet 5. september 2013 På kollektivt bruker jeg mye mer, et månedskort for meg koster 1750 kr. På mat og drikke brukte jeg sånn ca som i sifo-budsjettet da jeg bodde for meg selv, men de andre postene stemmer ikke. Bruker nok mer på reise men mye mindre på andre ting. Mvh Yvonne
Veggdyret Skrevet 5. september 2013 #7 Skrevet 5. september 2013 Vi er 2 voksne og venter barn snart, ifølge SIFO blir det 18.800 i måneden. Har utbetalt rett over 20.000 og det dekker uten problemer alle våre daglige utgifter, både det som regnes in i SIFO-kalkulatoren og husleie etc. Vi har nok til overs til at sparekontoen vokser jevnt + full overføring til BSU. At vi to (og en halv) tilsammen skal bruke 5000 på mat feks. høres helt tullete ut, vi spiser godt og variert og jeg tviler på at vi bruker mer enn halvparten. 1160 kr til personlig pleie - hvor mye shampoo og tannkrem klarer fok å bruke på en måned? Er litt sjokkert av endel av tallene her. Dersom det er dette som regnes som "nødvendig for livsopphold" i Norge så må folk virkelig være luksusdyr. 4
Gjest Wei Wei Skrevet 5. september 2013 #8 Skrevet 5. september 2013 Jeg bruker mye mindre ennn det SIFO mener.
FantasDick Skrevet 5. september 2013 #9 Skrevet 5. september 2013 Vi bruker en del mindre - om jeg legger inn husleie så kommer vi nesten opp i beløpet SIFO oppgir.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #10 Skrevet 5. september 2013 Nei. Jeg har et mye lavere forbruk. I hovedsak fordi jeg jobber mye (lite fritid), går veldig sjelden "ut på byen", har ingen dyre hobbyer, har enkle og billige vaner i matveien og egenpleie, er lite opptatt av klær/sminke/ting/stæsj, går sjelden til frisør osv. Kan gjerne gå ukevis uten at jeg bruker penger på noe utenom mat og husholdningsgreier. I feriene lever jeg nærmere det som nok er "normalen", så det drar opp snittforbruket litt da. Anonymous poster hash: e194f...708 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #11 Skrevet 5. september 2013 Vi bruker mye mer enn SIFO på mat i hvert fall. Jeg prøver å planlegge middager og innkjøp, men jeg får ikke til å senke kostnadene noe særlig. Jeg lager all middag fra bunnen av og bruker mye og varierte grønnsaker. Vi har ikke kjøtt hver dag en gang og jeg kjøper vanlig, fersk mat, og prøver å kaste så lite som mulig. Jeg skjønner vrikelig ikke hvordan det skal være mulig å leve etter statens kostholdsråd (noe jeg prøver så godt jeg kan) på et SIFO-budsjett. Anonymous poster hash: fe7c4...b8b 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #12 Skrevet 5. september 2013 Vi er 2 voksne og venter barn snart, ifølge SIFO blir det 18.800 i måneden. Har utbetalt rett over 20.000 og det dekker uten problemer alle våre daglige utgifter, både det som regnes in i SIFO-kalkulatoren og husleie etc. Vi har nok til overs til at sparekontoen vokser jevnt + full overføring til BSU. At vi to (og en halv) tilsammen skal bruke 5000 på mat feks. høres helt tullete ut, vi spiser godt og variert og jeg tviler på at vi bruker mer enn halvparten. 1160 kr til personlig pleie - hvor mye shampoo og tannkrem klarer fok å bruke på en måned? Er litt sjokkert av endel av tallene her. Dersom det er dette som regnes som "nødvendig for livsopphold" i Norge så må folk virkelig være luksusdyr. Tror nok frisør og sånne ting ligger inn under den posten - det blir fort dyrt sminke og hårprodukter er heller ikke billig. Klipper meg ikke hver måned, men de månedene jeg gjør det blir nok den summen langt høyere - så i snitt høres det ganske realistisk ut Anonymous poster hash: f9416...848 4
ninuska_ Skrevet 5. september 2013 #13 Skrevet 5. september 2013 (endret) Vi bruker omtrent halvparten av SIFO, utenom kollektivtransport (et månedskort koster 1100kr her). Vårt budsjett (SIFO-tall i parantes) Mat og drikke: 2600 (4550) Klær og sko: 500 (1440) Personlig pleie: 500 (1160) Lek og fritid: 600 (1860) Utgifter til reise: 2200 (1260) Telefon, mediebruk, fritid: 700 (1460) Vi klarer oss helt fint, og det er ikke særlig sparetiltak fra vår side - syns SIFO-tallene er litt overdrevet jeg, men.. Endret 5. september 2013 av ninuska_ 1
Mafalda Skrevet 6. september 2013 #14 Skrevet 6. september 2013 Vårt månedlige forbruk ligger i følge SIFO på rundt 35000. Først lo jeg av summen, men så begynte jeg å tenke etter, og det stemmer nok egentlig ganske bra. Men fordelingen på postene stemmer ikke. Vi får opp noen vanvittige summer på personlig pleie og klær, men bruker nok langt mindre på dette. Derimot bruker vi mye mer på fritid, lek og mediebruk. Matsummen stemmer nok ganske bra, og forklarer hvorfor jeg så ofte er blakk på slutten av måneden 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #15 Skrevet 6. september 2013 Øhh, ok, så jeg som ikke har bil eller barn skal liksom ha et forbruk på 7340 i mnd, eksklusivt leie....? Holy shit jeg bruker kanskje 3000 på alt eksklusivt leie:P Hvem faen bruker 1000 kroner på klær hver mnd til seg selv?? Yipes... Anonymous poster hash: 3c431...ce2 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #16 Skrevet 6. september 2013 Jeg bruker mindre på bil enn del som er oppgitt, og fordelingen på postene er også annerledes, men ellers er vel summen greit beregnet. Bruker en del mer penger på mat og drikke, samt at jeg har en hobby som nok trekker summen oppover. Anonymous poster hash: 3803f...7e4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #17 Skrevet 6. september 2013 Jeg har utbetalt halvparten av det jeg trenger for å kunne følge standardbusjettet! Bruker dobbelt så mye i matpenger pga intolleranser. Anonymous poster hash: bf2e0...d5a
Gjest Marmot Skrevet 6. september 2013 #18 Skrevet 6. september 2013 Her brukast det omtrent det SIFO meiner på mat, hushaldningsartiklar og personleg pleie (dei tre er under same post i reknskapet mitt), medan det brukast mykje mindre på klede og sko og på leik og fritid. Kollektivreiseutgiftene er halvparten, men det er jo fordi eg er student. Telefon, mediebruk osv. er sterkt overdrevet hos SIFO.
SoftKitty Skrevet 6. september 2013 #19 Skrevet 6. september 2013 Jeg bor alene og bruker mye mer på mat en det som står der. Bruker nok mindre på "pleie" da jeg ikke kjøper dyr sminke og kremer, ikke går ofte til frisøren osv. Kollektivt bruker jeg også mindre på, har fremdeles studentkort. Samme med "mediebruk/telefon"... betaler 500 eller noe for nett, men jobben betaler telefon.. skjønner ikke hvordan det kan bli 1500? Bruker nok mer penger på å gå ut å spise feks, øl osv, det blir kanskje lek og fritid? Vet forøvrig at jeg kan leve for under 7000 i måneden (utenom husutgifter) som var ca. det de foreslo, men vet også av erfaring at det dukker opp større utgifter noen måneder...når man trenger å gå til frisør eller tannlege, må kjøpe nye møbler osv. I et budsjett som her så blir jo slike høye engangsutgifter fordelt utover for å gi et slags snitt.
Schadenfreude Skrevet 7. september 2013 #20 Skrevet 7. september 2013 Sånn gjennomsnittlig stemmer tallene godt for oss på de fleste områder: mat, husholdning, vedlikehold osv. Men både kollektivtrafikk og bilkostnadene våre er høyere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå