AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #1 Skrevet 4. september 2013 Jeg har i 1 år nå bakt brød selv, for jeg fikk så luft i magen av butikkbrødet. Men likevel er det aldri en fryd- smaken er god men formene på brødene er aldri slike som mammas brød. Hun bruker kjøkkenmaskin, jeg bruker hendene enn så lenge. Er det der hele forskjellen ligger? Dette gjør jeg: Jeg bruker oppskriften på dagligbrød på baksiden av Regal Sammalt Hvete. Varierer med innholdet utenom melet, med linfrø, solsikkekjerner og annet. Har i litt ekstra væske så brødet ikke blir så hardt. Knar mye på deigen, men det er bare et gris. Enten blir den for hard (da har jeg i mer vann), for klissete og myk (litt ekstra mel) eller så bare vil den ikke heve seg skikkelig. Så til utbakingen, denne delen er verst. Brødene klistrer seg til underlaget og hendene, så de er umulige å rulle ut ordentlig. Har jeg mel til (flere ganger tilsetter jeg mel underveis i kna-prosessen, men føler brødet blir så tørt og hardt) kan det fort bli for mye, for deigen klistrer seg uansett helt til det punktet hvor brødene faktisk er mette på mel. Men da er de som nevnt i parenteset, "tørre og harde". Steking: Steker både nederst og midt i, i ca 45 minutter som anvist. Ingen problemer med selve denne delen, men brødene kommer enten ut -for flate -for skrukkete -for "tørre" -for tynne Er det noen snille mennesker der ute som kan hjelpe meg til å bli en brødbaker? Merker på andre bake-områder at deigen er et stort problem, for jeg får blandet ingrediensene- men er usikker på dette med å bryte på deigen, om jeg gjør det lenge nok osv. Hvordan beregner jeg nok deig til 4 brød i langpanne? Hvordan beregner jeg nok deig til 2-4 brød i brødform? Hva er enklest for meg? Tusen takk Anonymous poster hash: 1c851...4c5
andy capp Skrevet 4. september 2013 #2 Skrevet 4. september 2013 Det første som slår meg er hevingen. Lar du deigen heve nok før du begynner å bake ut brødene? Og kanskje enda viktigere, lar du brødene etterheve nok før du steker de? 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #3 Skrevet 4. september 2013 Hvis du ikke har kjøkkenmaskin anbefaler jeg deg å forsøke knafri gjærbakst - mye bedre resultat enn når man må kna for hånd, og det med minimal innsats . Skaff deg feks boken Enklare brød av Martin Johansson. Anonymous poster hash: da336...880 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #4 Skrevet 4. september 2013 Det første som slår meg er hevingen. Lar du deigen heve nok før du begynner å bake ut brødene? Og kanskje enda viktigere, lar du brødene etterheve nok før du steker de? Jeg tror det, hever deigen til den hever seg og såvidt faller litt ned igjen. Kan lukte veldig gjær mot slutten. Ca 30-45 minutter forheving og lar det etterheve til "passe" str. Alt fra 20-40 minutter grovt antatt. Hever under plastfolie eller kopphåndkle. Ved siden av litt varme. (Ovnen eller innerst i kjøkkenet vekk fra vindu) Takk for svar TsAnonymous poster hash: 1c851...4c5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #5 Skrevet 4. september 2013 FIberhusk. Fås i mange dagligvarebutikker nå, og bl.a de som ikke tåler gluten bruker det når de baker. Er et fint pulver, oppmalt skallene på et frø tror jeg? Det smaker ingenting, men binder vann - gir saftige brød. Deigen blir lettere å jobbe med, så du kan bruke mer veske uten at deigen blir klissete. Blir lettere å få saftige og luftige brød Anonymous poster hash: e0d2e...aee
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #6 Skrevet 4. september 2013 Hvis du ikke har kjøkkenmaskin anbefaler jeg deg å forsøke knafri gjærbakst - mye bedre resultat enn når man må kna for hånd, og det med minimal innsats . Skaff deg feks boken Enklare brød av Martin Johansson. Anonymous poster hash: da336...880 Takk for tips:) Hvor får jeg tak i knafri bakst? Interessant, selv on jeg i utgangspunktet kunne tenkt meg å lære meg gjærbakst fra A til Å Anonymous poster hash: 1c851...4c5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #7 Skrevet 4. september 2013 Og når du skal trille ut brødene - ikke tilsett mer mel i deigen når den klistrer seg til bord/hender. Du har litt mel på selve bordet, da blir det lettere å jobbe. Er den veldig klissete dypper jeg emnet litt i mel på bordet mens jeg jobber det ut - da blir deigen fastere på utsiden bare. Anonymous poster hash: e0d2e...aee 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #8 Skrevet 4. september 2013 FIberhusk. Fås i mange dagligvarebutikker nå, og bl.a de som ikke tåler gluten bruker det når de baker. Er et fint pulver, oppmalt skallene på et frø tror jeg? Det smaker ingenting, men binder vann - gir saftige brød. Deigen blir lettere å jobbe med, så du kan bruke mer veske uten at deigen blir klissete. Blir lettere å få saftige og luftige brød Anonymous poster hash: e0d2e...aee Notert, og skal virkelig prøves Takk!Anonymous poster hash: 1c851...4c5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #9 Skrevet 4. september 2013 Takk for tips:) Hvor får jeg tak i knafri bakst? Interessant, selv on jeg i utgangspunktet kunne tenkt meg å lære meg gjærbakst fra A til Å Anonymous poster hash: 1c851...4c5 Du baker den selv. Jeg mente bare at med knafri/eltefri metode vil det være mye lettere for deg å lykkes med brødbaksten så lenge du ikke har kjøkkenmaskin. Og Martin Johansson sin variant av denne metoden er etter min erfaring den som gir mest "vanlige" norske brød. Han har blogg, en ny og en gammel: http://paindemartin.blogspot.no/ http://litemer.paindemartin.se/ Anonymous poster hash: da336...880
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #10 Skrevet 4. september 2013 Du baker den selv. Jeg mente bare at med knafri/eltefri metode vil det være mye lettere for deg å lykkes med brødbaksten så lenge du ikke har kjøkkenmaskin. Og Martin Johansson sin variant av denne metoden er etter min erfaring den som gir mest "vanlige" norske brød. Han har blogg, en ny og en gammel: http://paindemartin.blogspot.no/ http://litemer.paindemartin.se/ Anonymous poster hash: da336...880 Her er forresten et blogginnlegg som forklarer grunnprinsippene hans for et enkelt knafritt brød eller rundstykker: http://litemer.paindemartin.se/2013/02/bovetefrallor-plus-limpa/ Altså 3 dl vann, 3 gram fersk gjær, 390 g mel, salt. Man rører ut gjæren i kaldt vann, rører raskt inn mel og salt med en skje, dekker med plastfolie og lar heve hele natten eller hele dagen (8-10 timer). Etterheving, steking etc står forklart i blogginnlegget. Deigmengden her vil være nok til ett brød. Om du baker med endel grovt mel kan det være en fordel å redusere melmengden til 370 gram til samme væske- og gjærmengde. Anonymous poster hash: da336...880
onyx Skrevet 4. september 2013 #11 Skrevet 4. september 2013 Min erfaring er at å elte for hånd tar lang tid, minst 20 min og mer jo grovere og tyngre deigen er. God trening og fint om man er litt sinna, får ut litt aggresjon. Husk at gluten i melet utvikles under eltingen og etterhvert vil deigen ta opp væske og bli myk, blank og smidig = godt eltet deig. Vær forsiktig med å tilsette mer mel mens du mikser og elter. Hold heller igjen på væske og tilsett det ved behov. Det gir en jevnere og bedre deig. Du kan bruke litt mel på benk og hender, men jobber du med brøddeig fungerer f.eks. rapsolje like bra og du unngår å få for mye mel i deigen. Deigskrape er nyttig redskap å ha tilgjengelig mens deigen er våt. Hevetid er viktig. I min verden er så lite som 30 min forheving alt for lite for en brøddeig, her er det minimum 60 min og gjerne mer. Hever til deigen punkterer. Etterheving er fort 45 min. Hever til et lett trykk i deigen gir grop, men deigen skal IKKE punktere. Overhevet deig gir flatt brød under stekingen og underheving gjør at skorpa sprekker. 1
MsPaddington Skrevet 4. september 2013 #12 Skrevet 4. september 2013 Dette brødet her smaker fantastisk og krever minimalt med innsats. Blir saftig, sprøtt og holder seg godt. Kan virkelig anbefales!! http://mariaskappel.no/2012/08/10/verdens-enkleste-og-deiligste-brod/
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #13 Skrevet 4. september 2013 Dere er fantastiske, alle som har svart her. Føler meg litt tryggere på hva som er blitt gjort feil. Spesielt elting og heving ser jeg at jeg har bommet på. Må nok øve meg mer på denne biten, og innimellom teste ut det som ble tipset om ellers Tusen takk!! TS Anonymous poster hash: 1c851...4c5
absinthia Skrevet 4. september 2013 #14 Skrevet 4. september 2013 (endret) Her er en oppskrift på fantastiske brød. http://trinesmatblogg.no/2010/11/15/sissels-grovbrød/ Det er bare å gange opp om du vil ha flere. Edit: om du ikke har kjøkkenmaskin, hjelper det godt å kan skikkelig, samt " slå ned deigen" et par ganger når den hever seg, før du baker de ut. Endret 4. september 2013 av absinthia 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #15 Skrevet 5. september 2013 http://krydder.org/2009/06/enkelt-grovt-brod-2/#more-2391 Denne skal hverken eltes eller heves, enkelt og greit. Anonymous poster hash: 09aa2...2a2
Gjest crazycatlady Skrevet 5. september 2013 #16 Skrevet 5. september 2013 OT, men hver gang jeg leser overskriften på denne tråden leser jeg Brødrene mine blir bare ikke bra! Baketips? 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #17 Skrevet 6. september 2013 OT, men hver gang jeg leser overskriften på denne tråden leser jeg Brødrene mine blir bare ikke bra! Baketips? Samme her, og jeg er TS Anonymous poster hash: 1c851...4c5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #18 Skrevet 6. september 2013 Her er en oppskrift på fantastiske brød.http://trinesmatblogg.no/2010/11/15/sissels-grovbrød/ Det er bare å gange opp om du vil ha flere. Edit: om du ikke har kjøkkenmaskin, hjelper det godt å kan skikkelig, samt " slå ned deigen" et par ganger når den hever seg, før du baker de ut. http://krydder.org/2009/06/enkelt-grovt-brod-2/#more-2391 Denne skal hverken eltes eller heves, enkelt og greit. Anonymous poster hash: 09aa2...2a2 Supert med oppskrifter, har skrevet de ned alle sammen TS Anonymous poster hash: 1c851...4c5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #19 Skrevet 6. september 2013 Hvis du bor alene og ikke spiser opp et brød på et par dager, anbefaler jeg deg å forsøke rundstykker i stedet for. Jeg har nesten sluttet å bake brød, lager heller rundstykker og fryser ned, så er det enkelt å bare ta opp akkurat det jeg trenger. Det tiner fort, og så har du "nybakt" hele tiden Min erfaring er at rundstykker også trenger mye mindre tung elting enn brød, og dermed er lettere å få luftig og fint, uten at det smuler. Det viktigste er at du ikke har for mye mel i deigen, at det får heve godt både som deig og ferdigtrillede rundstykker, og at evt frø bløtlegges på forhånd. Kan leite frem en god oppskrift når jeg kommer hjem hvis du er interessert. Anonymous poster hash: 7d184...f4e
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #20 Skrevet 6. september 2013 Deigen skal være så løs at du nærmest må helle den oppi brødformene. Anonymous poster hash: 36eca...e87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå