Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey, jeg er ei jente som veier 97 kilo, og vil veldig gjerne gå ned, hvordan kan jeg gå ned 30 kilo, minst, på kort tid. Og hvor lang tid vil det ta. Jeg er jo veldig glad i søtsaker så jeg tror det er det som har gjort at jeg har gått opp, men noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å spise søtsaker. Være mer i aktivitet.

• Liker 2
Skrevet

Ideelt sett skal en bruke like lang tid på å gå ned, som en har brukt på å gå kiloene opp. På det viset får kroppen tid til den store omstillingen som vektreduksjon er. Det nytter ikke å pine seg ned på kortest mulig tid, for da lærer du ingenting om livsstilsendring som skal vare resten av ditt liv. Tredve kilo ned, minst: hvor høy er du, og hvor mye er det meningen at du skal veie?

Anonymous poster hash: 5339d...fef
  • Liker 1
Skrevet

Kan du skrive opp et eksempel på hva du spiser på en vanlig dag? Ta med alt. Både småspising, snop og drikke. Da er det lettere å komme med tips til hvordan du bør endre kostholdet ditt.

Mye er gjort bare ved å droppe all snop, frityrstekt mat, kaloriholdig drikke (litt skummet melk er ok), forsyne seg kun én gang til middag, hvor minst 1/3 - kanskje mer - er grønnsaker, og ikke kjempestore porsjoner.

Spiser du mellom måltidene, spør deg selv hvorfor. Er du veldig sulten? Eller er det bare fristende? Eller andre grunner?

Kast all snop, kjeks og chips som du har i huset! Og ikke kjøp nytt!

Husk at en på 97 kilo som slanker seg trenger mer mat enn en på 67 kilo som slanker seg pga at du forbrenner mer generelt pga vekten din.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor har du det så travelt? Våkna du idag og innså at du var overvektig?

• Liker 1
Skrevet

Gid, er noen med flotte holdninger som svarer her...

Så bra at du har bestemt deg for å gjøre noe med overvekten din TS! Det første jeg synes du bør gjøre er å få oversikt over hvor mange kalorier du bør spise hver dag. Dette kalles BMR, og du kan bruke denne kalkulatoren;

http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp

Verdi 1 er din BMR. Jeg med mine 60kg(merk: BMR påvirkes av vekt! Så sjekk den ofte etterhvert som du går ned!) skal ha drøyt 1500 kalorier hver dag for å holde vekta uten noen form for aktivitet. Så om du spiser det som er din BMR og er i litt aktivitet, så er det alt som trengs:)

Personlig syntes jeg det var greit å starte med de berømte 5 om dagen; 3 grønnsaker og 2 frukt hver dag. Og om du spiser 5 mindre måltider om dagen og har noe grønt til hver av dem så er jo saken i boks:)

Det kan være en gulrot med frokosten, et eple til lunsj, en banan som mellommåltid, kokte grønnsaker eller salat til middagen osv.

Så kan du passe på at du får i deg nok proteiner, du finner det i kylling, tunfisk, reker, kalkun, svin etc. Bare husk å velge rent kjøtt, som ytrefilet av svin i stedet for koteletter f.eks. Velg fisk og sjømat over kjøtt, hvittkjøtt over rødt kjøtt.

Pass også på å få i deg nok melkeprodukter, lette yoghurt varianter, lettrømme, mager kesam, cottage cheese, melk etc.

Og sunt fett selvsagt; i f.eks rapsolje, nøtter, avakado og fet fisk.

Så kommer vi jo til den evinnelige diskusjonen om karbohydrater:P Pasta, ris og poteter er det vanligste kildene i tillegg til brød. PERSONLIG unngår jeg dem litt fordi jeg får i meg nok via andre ting uten at jeg kjører den mye omdiskuterte lavkarbo dietten. Men selv synes jeg man mest har behov for karbohydrater ved fysisk aktivitet, men litt må man ha uansett.

Til slutt må man jo finne en aktivitet man liker. Svømming og sykling er bra om du er veldig tung(Vet jo ikke hvor høy du er) da det ikke legger så mye stress på leddene dine. Men å gå tur, gå på ski eller hva du nå måtte like gjør susen det også. Viktigste er at det er noe du liker:) Få gjerne med en venn! Noen byer har også noe som kalles Tjukkas gjengen eller noe slik, der de som har noen kilo ekstra går tur sammen:) Ev.t kan du låne deg en firbeint venn hos noen?:)

Anonymous poster hash: cc68d...808
  • Liker 4
Skrevet

Herregud, 17 år og 97 kg.. Du må være i daglig aktivitet, gjerne som gjør deg andpusten, og spise SUNT og mye mindre enn det du gjør i dag. Enkelt og greit.

Skrevet

Du går kjappest ned i vekt med lavkarbo, men siden du er glad i søtsaker burde du heller begynne å trene, både styrke og kondisjon. Det tar litt lenger tid men da kan du tillate deg å spise litt godteri i helgene.

Anonymous poster hash: 2983f...701
  • 1 måned senere...
Skrevet

jeg er 1.70 høy vil veie 60

Ideelt sett skal en bruke like lang tid på å gå ned, som en har brukt på å gå kiloene opp. På det viset får kroppen tid til den store omstillingen som vektreduksjon er. Det nytter ikke å pine seg ned på kortest mulig tid, for da lærer du ingenting om livsstilsendring som skal vare resten av ditt liv. Tredve kilo ned, minst: hvor høy er du, og hvor mye er det meningen at du skal veie?

Anonymous poster hash: 5339d...fef

Skrevet

Herregud, 17 år og 97 kg.. Du må være i daglig aktivitet, gjerne som gjør deg andpusten, og spise SUNT og mye mindre enn det du gjør i dag. Enkelt og greit.

Den første setningen kunne du godt ha droppet!

Tror du det hjelper?

Anonymous poster hash: 7efbe...051

• Liker 2
Skrevet

Takk :)

Så bra at du har bestemt deg for å gjøre noe med overvekten din TS! Det første jeg synes du bør gjøre er å få oversikt over hvor mange kalorier du bør spise hver dag. Dette kalles BMR, og du kan bruke denne kalkulatoren;

Verdi 1 er din BMR. Jeg med mine 60kg(merk: BMR påvirkes av vekt! Så sjekk den ofte etterhvert som du går ned!) skal ha drøyt 1500 kalorier hver dag for å holde vekta uten noen form for aktivitet. Så om du spiser det som er din BMR og er i litt aktivitet, så er det alt som trengs:)

Personlig syntes jeg det var greit å starte med de berømte 5 om dagen; 3 grønnsaker og 2 frukt hver dag. Og om du spiser 5 mindre måltider om dagen og har noe grønt til hver av dem så er jo saken i boks:)

Det kan være en gulrot med frokosten, et eple til lunsj, en banan som mellommåltid, kokte grønnsaker eller salat til middagen osv.

Så kan du passe på at du får i deg nok proteiner, du finner det i kylling, tunfisk, reker, kalkun, svin etc. Bare husk å velge rent kjøtt, som ytrefilet av svin i stedet for koteletter f.eks. Velg fisk og sjømat over kjøtt, hvittkjøtt over rødt kjøtt.

Pass også på å få i deg nok melkeprodukter, lette yoghurt varianter, lettrømme, mager kesam, cottage cheese, melk etc.

Så kommer vi jo til den evinnelige diskusjonen om karbohydrater:P Pasta, ris og poteter er det vanligste kildene i tillegg til brød. PERSONLIG unngår jeg dem litt fordi jeg får i meg nok via andre ting uten at jeg kjører den mye omdiskuterte lavkarbo dietten. Men selv synes jeg man mest har behov for karbohydrater ved fysisk aktivitet, men litt må man ha uansett.

Til slutt må man jo finne en aktivitet man liker. Svømming og sykling er bra om du er veldig tung(Vet jo ikke hvor høy du er) da det ikke legger så mye stress på leddene dine. Men å gå tur, gå på ski eller hva du nå måtte like gjør susen det også. Viktigste er at det er noe du liker:) Få gjerne med en venn! Noen byer har også noe som kalles Tjukkas gjengen eller noe slik, der de som har noen kilo ekstra går tur sammen:) Ev.t kan du låne deg en firbeint venn hos noen?:)

Skrevet

Til slutt må man jo finne en aktivitet man liker. Svømming og sykling er bra om du er veldig tung(Vet jo ikke hvor høy du er) da det ikke legger så mye stress på leddene dine. Men å gå tur, gå på ski eller hva du nå måtte like gjør susen det også. Viktigste er at det er noe du liker:) Få gjerne med en venn! Noen byer har også noe som kalles Tjukkas gjengen eller noe slik, der de som har noen kilo ekstra går tur sammen:) Ev.t kan du låne deg en firbeint venn hos noen? :)

Bruk dette rådet sammen med en app som f.eks "my fitness pal". Den regner ut hvor mange kalorier du bør holde deg på om dagen, og passer også på at du ikke får i deg for få kalorier.

Anonymous poster hash: 7efbe...051

Skrevet

Tror det er viktig å ikke fokusere på at det skal gå fort, men heller at vektreduksjonen skal vare og at du legger om vanene slik at det blir lettere å holde vekta når du er i mål :) Du har allerede fått masse flotte råd og synspunkter, så jeg tror du har et godt utgangspunkt dersom du følger dem :)

Et lite tips til: Hvis du vil ha litt ekstra motivasjon kan du sette frem et tomt syltetøyglass hvor du putter oppi de pengene du normalt ville brukt på godteri, brus, potetgull, fast food, etc. Lag deg delmål, og premier deg selv hver gang du har nådd et mål. Feks etter ti kg ned kan du ta pengene fra glasset og gå og kjøpe en ny bukse eller noe annet du har lyst på, og igjen etter 20 kg, osv. Jeg brukte den metoden da jeg slutta å røyke, og det funket kjempebra - det hjalp virkelig mot røyksuget å se pengehaugen vokse i glasset og vite at jeg snart kunne unne meg noe jeg hadde ønsket meg som jeg normalt ikke ville hatt råd til :)

Anonymous poster hash: 11487...032

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...