Gå til innhold

Rett på mer i AAP? aldri kunnet jobbe 100%

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med dette...

Jeg har siden jeg var 10 år slitt med nesten daglige smerter i hodet,
og kroppen. Gikk ofte til lege, men fikk aldri noe hjelp. Ble bare fortalt
at "mange mennesker har bare mye vondt". Så da trodde jeg at det var normalt å
ha det på den måten.

Etter vgs begynte jeg å søke jobber. Søkte kun på små stillinger, fordi jeg
visste at jeg ikke ville klare noen 100% jobb. Fikk en ekstrahjelpstilling, og
jobbet greit som det i et par år. Måtte noen ganger jobbe opptil 60-80%, men
da ble smertene mine enda værre. Så da begynte jeg å takke nei da jeg ble spurt om
å jobbe mer.

Jeg byttet lege, og fikk så konstatert at jeg har diagnosen fibromyalgi.

I årene etter ble jeg bare værre, og var hyppig sykmeldt. Samtidig som jeg prøvde
ut mange typer behandlinger, og medikamenter, men ingenting gav positive resultater.

Er nå på AAP. Men nå over til problemet mitt. Siden jeg aldri hadde mulighet til å
jobbe 100%, så har jeg ikke fått tjent opp noe særlig grunnlag til AAP. Jeg har nå
10 000 pr måned, og blir så fortvilet av å tenke på at det er summen jeg skal leve på
kanskje resten av livet?

Har jeg noen rettigheter på mer penger, siden jeg var syk
da jeg startet i arbeidslivet, men ikke visste det før noen år etter? Hadde jeg hatt en lege
som tok meg på alvor hadde saken stilt seg annerledes. Men den gang var jeg jo ung, og visste
ikke hvordan ting burde være.

Anonymous poster hash: c04f6...2d7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ha rett på ung ufør-tillegget. Det kan man få om man har blitt syk før man fylte 26 år, men ikke alle får det selv om det er tilfelle. Søk og se hva som skjer!

Jeg er i samme situasjon som deg, har jobbet litt men ikke 100% så jeg har også minstesats. Det går rundt, men skulle jo selvsagt ønske at jeg ikke trengte å måtte tenke meg grundig om før jeg kjøper meg en bolle, liksom.

Anonymous poster hash: 93925...13b
Skrevet

Du kan som sagt ha rett på ung uføre-tillegg, så ta en time hos legen og få hjelp med søknaden. Ellers kan du ha rett på bostøtte fra Husbanken.

Anonymous poster hash: 6495b...03c

Skrevet

Du kan ha rett på ung ufør-tillegget. Det kan man få om man har blitt syk før man fylte 26 år, men ikke alle får det selv om det er tilfelle. Søk og se hva som skjer!

Jeg er i samme situasjon som deg, har jobbet litt men ikke 100% så jeg har også minstesats. Det går rundt, men skulle jo selvsagt ønske at jeg ikke trengte å måtte tenke meg grundig om før jeg kjøper meg en bolle, liksom.

Anonymous poster hash: 93925...13b

Jeg har snakket med saksbehandleren min i NAV, og hun sa at jeg ikke har rett på det tillegget. Enda jeg

fikk diagnosen før jeg ble 26.

Er det noen med fibromyalgi her som har fått innvilget "ung ufør"?

Skrevet

Kravene for å kunne få "ung ufør" er vel i grove trekk slik:

- Syk før fylte 26 år

- Alvorlig sykdom

- Sykdomen skal ha ført til alvorlig funksjonsnedsettelse

Det er vel alvorligheten av både sykdomen og funksjonsnedsettelsen som er problemet ved fibromyalgi og lignende tilstander.

Det er som regel ikke nok at man har blitt ufør, man skal i tillegg ha fått nedsatt funksjonsevnen i vesentlig grad i forhold til dagliglivet forøvrig. "Ung ufør" er et trangt nåløye, og det er det også meningen at det skal være fra lovgivers side.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble syk (psykiske lidelser) da jeg var tenåring og er idag varig ufør, men jeg får ikke ung ufør. Jeg synes det er rart at en person kan regnes som 100% ufør, men ikke ufør nok for dette tillegget. Nå greier jeg meg bra økonomisk da. Jeg får utbetalt ca 15 500 i trygd og bostøtte, så jeg klager ikke.

Anonymous poster hash: 5ea36...6a5
Skrevet

Ung ufør er aktuelt der det er snakk om alvorlig og varig sykdom som reduserer arbeidsevnen vesentlig før fyllte 26 år. Trygderetten viser til at dette skal forstås som invalidiserende sykdom som vesentlig påvirker arbeids- og funksjonsevne. Både arbeid og privatliv med andre ord. Dette blir et trangt nåløye å komme gjennom.

Anonymous poster hash: 4d590...1b6

• Liker 2
Skrevet

så da har jeg ikke noe håp om høyere "lønn" fremover?

Ts

Skrevet

Nope. Med unntak av bostøtte.

Anonymous poster hash: 6495b...03c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...