Gå til innhold

Hva gjør dere i løpet av en vanlig dag med baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jg har en baby på omtrent 9 måneder, og så lurer jeg så veldig på hva andre bruker dagene til når de er hjemme med en baby på den alderen? Babyen krabber, men kan ikke gå, og leker ikke med andre barn ennå. Jeg har tenkt på åpen barnehage, men tidspunkter kræsjer foreløpig veldig med soving. Det blir mye trilling og lek hjemme i stua. Føler at alt jeg gjør bør handle om babyen...og det blir mer stress enn kos...

Jeg får liksom så dårlig samvittighet hvis jeg gjør husarbeid eller tar med baby på kjøpesenter, fordi det er jo ikke noe babyen har glede av. Får til og med dårlig samvittighet hvis jeg leser avisa :(

Anonymous poster hash: 19c24...d39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde nyte tiden mens babyen ennå er så liten. Plutselig blir h*n mer selvstendig og da vil du føle h*n ikke trenger deg mer. Når min var så liten pleide jeg trille masse ute og egentlig bare kose :)

Anonymous poster hash: fa8e9...826

Skrevet

Kom dere ut!

Trill turer, se på fugler og andre dyr.

Gå på lekeplassen. Å sitte i sandkassa og spise sand mens han ser på andre barn leke er sannsynligvis spennende nå.

Har dere hage hjemme er det bare å stable seg opp med tepper, puter og noen leker. Da kan han krabbe rundt på teppet og kose seg mens du soler deg/leser avisa.

Å dra i svømmehallen, hvis dere har et basseng i nærheten som er varmt nok, slår sannsynligvis også an.

Etter å ha gjort noen aktiviteter i løpet av dagen er din samvittighet bedre, og han er sliten og sover godt til natta.

• Liker 1
Skrevet

Nyt å les avisen du. Mens du enda kan ;) Når ungen begynner å gå er det slutt på den slags for en stund ;)

Anonymous poster hash: dc837...ab3
  • Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Vi er på lekeplassen, hvor minsten leker i sandkassen, eller krabber rundt (mens jeg leser avisen ;) ). Husker sammen, etc..

Går tur, mater ender, titter rundt ..

For all del! Gjør både husarbeid og les avisen! Ungen din har bare godt av å lære seg å underholde seg selv!

• Liker 1
Skrevet

Jeg følte virkelig aldri at jeg måtte underholde barnet mest mulig i den alderen. Endelig hadde sønnen min lært seg å sitte selv på gulvet noen uker tidligere, og kunne sitte lenge og leke selv. Jeg leste da avisa med god samvittighet. Tok ham også med på husarbeid, noe han alltid har likt. Jeg følte i grunnen aldri at jeg bare måtte gjøre typisk barnevennlig aktiviteter, når jeg kunne gjøre noe som både var nyttig eller morsomt for meg og som i tillegg var morsomt for barnet.

• Liker 2
Skrevet

Dere som gjør "voksenaktiviteter" sammen med barnet, hvordan gjør dere det rent praktisk? Min baby verken sitter selv (ikke så stødig at den kan forlates alene sittende) eller kryper ennå. Hvis jeg skal gjøre noe og babyen er lei av å ligge på babygym eller treningsmatte, bruker jeg høystolen "sammenbrettet" slik at det blir bord foran og legger noen leker der som underholdning. Likevel føler jeg at dette blir lite stimulerende for babyen, og mest for at jeg skal få fred til å gjøre det jeg må. Jeg er ikke TS, men kjenner på mye av det samme som henne. Jeg kunne for all del tatt med babyen på kafé og shopping, men det er jo ikke ting som en baby har noe særlig glede eller stimulering av.

Anonymous poster hash: 71007...797
Skrevet

Så fint å høre hva andre mener!

Nå har gutten nettopp lært seg å sitte, og den morsomste aktiviteten akkurat nå er å heise seg opp etter ting for å prøve å reise seg. Dekan han underholde seg selv LENGE med. Så det er klart at jeg ikke kan være så langt unna, men han leker en del alene likevel og det er jo kjedelig å sitte og glane på ham og prate babyspråk hele dagen.

Men hvis vi ikke har noen aktiviteter hele dagen føler jeg at det må være veldig lite stimulerende for ham (selv om han virker veldig fornøyd!) så...ser liksom for meg sånne supervellykka bloggmødre som finner på stimulerende og pedagogisk riktige aktiviteter tilpasset enhver alder :(:P

Skrevet

Tror du foreldrene dine satt og stimulerte deg hele tiden? :fnise: Gikk vel bra med deg likevel? Altså, jeg mener ikke at du aldri skal gjøre noe for å stimulere barnet ditt, men jeg tror ikke det tar skade av å se på deg vaske, eller ligge litt på gulvet mens du leser avisa. Og så er det sikkert sånn at etter hvert som han blir eldre, så blir det lettere og lettere å finne på gøye ting med han. Det er jo ikke like lett å være kreativ når han fortsatt er så liten og kan så lite.

Skrevet

Dere som gjør "voksenaktiviteter" sammen med barnet, hvordan gjør dere det rent praktisk? Min baby verken sitter selv (ikke så stødig at den kan forlates alene sittende) eller kryper ennå. Hvis jeg skal gjøre noe og babyen er lei av å ligge på babygym eller treningsmatte, bruker jeg høystolen "sammenbrettet" slik at det blir bord foran og legger noen leker der som underholdning. Likevel føler jeg at dette blir lite stimulerende for babyen, og mest for at jeg skal få fred til å gjøre det jeg må. Jeg er ikke TS, men kjenner på mye av det samme som henne. Jeg kunne for all del tatt med babyen på kafé og shopping, men det er jo ikke ting som en baby har noe særlig glede eller stimulering av.

Anonymous poster hash: 71007...797

Før barnet satt selv, puttet jeg ham i bæresele på ryggen når jeg skulle gjøre noe. Han hadde aldri tålmodighet til å ligge noe særlig på gulvet. Eller jeg satt med ham i fanget og pratet/tullet. Brukte også mye tid på amming (han brukte laang tid på å spise). Eller vi var ute og trillet eller på kafé eller innom butikker. Ser ikke noe galt i å gjøre ting barnet ikke har glede av innimellom, så lenge det ikke er skadelig.

Så fint å høre hva andre mener!

Nå har gutten nettopp lært seg å sitte, og den morsomste aktiviteten akkurat nå er å heise seg opp etter ting for å prøve å reise seg. Dekan han underholde seg selv LENGE med. Så det er klart at jeg ikke kan være så langt unna, men han leker en del alene likevel og det er jo kjedelig å sitte og glane på ham og prate babyspråk hele dagen.

Men hvis vi ikke har noen aktiviteter hele dagen føler jeg at det må være veldig lite stimulerende for ham (selv om han virker veldig fornøyd!) så...ser liksom for meg sånne supervellykka bloggmødre som finner på stimulerende og pedagogisk riktige aktiviteter tilpasset enhver alder :(:P

Jeg tenkte mer på at babyen trengte ro enn at det skulle skje så mye spennende. Jeg syns mange barn virker overstimulerte, og de blir vant til at det skjer noe hele tiden. Når de er så små, kan de ha glede av ting som virker kjedelig for oss. Og så var jeg også ute og fartet uten at jeg tenkte på om det var 100% riktig pedagogisk opplegg alltid. Det er ikke noe galt i å sitte på kafé og amme og kose med babyen innimellom, selv om barnet har det like bra hjemme. Jeg syns det er viktig at man som mor gjør ting man selv syns er hyggelig også. De fleste er tross alt hjemme lenge.

Skrevet

Hvis du skal bake, så er det alltid en suksess for såpass store babyer og de som er eldre å få ei tresleiv og en bolle. Det tror jeg de synes er morsomt å leke med.

Anonymous poster hash: 82e90...9f0
Skrevet

Min oppfatning (uten at jeg har unge selv) er at unger syns det er gøy å være med på kjøpesenter og kafèer... Lillebroren min syns hvertfall det var stas :) Mye å se på, masse mennesker osv.

Skrevet

Babyer har ikke godt av å stimuleres hele dagen. De små hodene blir fort slitne og de må lære og "kjede" seg eller underholde seg selv litt også. Som jeg tenker er det en grunn til at mange unger i dag er så lite flinke til å finne på noe selv. De aktiviseres av foreldre, bhg og skole/sfo hele dagen og blir helt inaktive selv. La babyen kjede seg litt, kos deg med avis, mat eller husarbeid eller gå på kjøpesenter. En kjøpesentertur er jo masse lyder og stimuli for baby selv om den ikke akkurat lærer noe.

Anonymous poster hash: 2cad6...29b
Gjest Brienne of Tarth
Skrevet

AB #7 her.

Altså, jeg lar jo selvfølgelig babyen gjøre ting selv, men jeg lar den ikke ligge og gråte når den er lei, heller. Jeg føler bare det blir mye passivt når babyen hele dagen blir plassert enten i vogn, bilstol, spise/vippestol eller på fanget.

Gjest Brienne of Tarth
Skrevet

AB #7 her.

Altså, jeg lar jo selvfølgelig babyen gjøre ting selv, men jeg lar den ikke ligge og gråte når den er lei, heller. Jeg føler bare det blir mye passivt når babyen hele dagen blir plassert enten i vogn, bilstol, spise/vippestol eller på fanget.

Gjest Brienne of Tarth
Skrevet

Ooops, outet visst meg selv og dobbeltpostet i samme slengen. Jaja. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...