Gå til innhold

Barn som kan gå men velger å krype?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 14mnder kan gå, og da mener jeg ordentlig gå selv, han har god balanse og reiser seg opp fra gulvet uten støtte og labbe avgårde mens han bærer på leker. Det har han kunnet i godt over en måned. Likevel velger han 80% av tiden å krype på alle 4. Det er han en racer på, og har en utrolig fart, så tror det er derfor han velger det. Men er det vanlig å velge å krype når han faktisk kan gå?

Anonymous poster hash: 7d62c...a88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge mine gjorde også det en stund :)

Skrevet

Begge mine gjorde også det en stund :)

Det er vel sikkert normalt. :-)

Men vi var i åpen barnehage for første gang noen timer i går og da var det flere som spurte med engang vi kom om han kunne gå, jeg sa jo ja, for han kan jo det. Men den tiden vi var der krøp han hele tiden og hadde det skikkelig travelt med å utforske alt nytt, han reiste seg jo opp men krøp videre.

Og da vi sku dra hjem var det ei litt frekk kjerring som prøvde å være morsom eller noe som slengte ut noe ala : " får håpe vi får se deg gå neste gang da, at mora di ikke lyver" Kjente jeg ble så irritert, selv jeg vet det ikke er noe å bry seg om egentlig. Det var da virkelig flere på samme alder så krøp rundt der og da.

Skrevet

Det er helt normalt og ikke noe å tenke på. De velger det de er mest komfortabel med. Skal han utforske så vil han fort fram. :) Om han nettopp har lært å gå så er han i en øve seg fase.

Det er helt andre muskler de bruker også. Derfor vil han jo være sterkere når han krabber fremfor å gå. De musklene må trimmes de og!

Dritt i hva den moren sa. :) Det er ikke noe å bry seg om selv om det kanskje er frustrerende.

Skrevet

Her kan også gutten gå godt, både inne og ute i ulendt terreng. Men ofte velger han også å krabbe. Det er sikkert litt lettere og en vane enda, ettersom han krabbet veldig lenge før han gikk :)

Skrevet

Min gikk sine første skritt da han var 11 mnd. Han begynte ikke å bruke det før han var 14 mnd og hadde gått i barnehage i over 1 mnd. Men plutselig over en helg begynte han. Min søster sa det samme om 2 av sine.

Skrevet

Gutten min på 14mnder kan gå, og da mener jeg ordentlig gå selv, han har god balanse og reiser seg opp fra gulvet uten støtte og labbe avgårde mens han bærer på leker. Det har han kunnet i godt over en måned. Likevel velger han 80% av tiden å krype på alle 4. Det er han en racer på, og har en utrolig fart, så tror det er derfor han velger det. Men er det vanlig å velge å krype når han faktisk kan gå?

Å jada! Iallefall for min pode. Han var faktisk 16 mnd før han gikk - HELT på egen hånd, uten å delvis gå/krype, til min store fortvilelse (og utålmodighet). Fastlegen min var derimot heeelt rolig (når jeg var til kontroll/samtale med ham med gutten min da 15 mnd) og sa at han hadde vært borti barn som ikke gikk 100% selv før de var rundt noen og 20 måneder. Ok, de er av sjeldenhetene, men de er der, beroliget han meg.

Noen uker etter møtet med legen min, fant gutten min ut på egen hånd at NÅ var det greit å kunne gå, ikke krype. Måtte bare innse at gutten er litt "late bloomer" ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...