AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #1 Skrevet 4. september 2013 Hvilke innvendige ting, ihht husleieloven har utleier absolutt plikt til å besørge/bytte ut/vedlikeholde? Jeg eksempelvis leier en bolig hvor panelovnene er litt utdaterte(kan bli modne for utbytting mens vi bor her), og hvor det kan tenkes at hvitevarer må byttes ut. Utleier har jeg nå forstått fra de forrige leietakerne er ekstremt vanskelig og treg med å ta kostnader(prøver til enhver tid å legge skyld på feilbruk uten grunn eller dokumentasjon) og gjør hva som helst for å slippe utlegg på egen regning. Så; hva har utleier ufravikelig plikt til å ha orden i inni boligen?Anonymous poster hash: 3a902...aa4
@Maja Skrevet 4. september 2013 #2 Skrevet 4. september 2013 Utleier plikter ikkje å bytte ut panelovner som fungerer, eller andre ting som bare er "gammeldags". Ellers kjem det heilt ann på leigeavtalen, kor mykje inventar som er inkludert i leiga. Er leiligheten leigd med kvitevarer så er det utleigar sitt ansvar at kvitevarene fungerer. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #3 Skrevet 4. september 2013 TS her:) Jeg tenker selvsagt på utbytting av ting som ikke fungerer om som er fast i leiligheten. Nå som eksempelvis en hvitevare er ødelagt(jeg har bodd her i få dager og oppdager det ved førstegangsbruk), så argumenterer eier med at "h*n en gang for X antall uker siden så hvitevaren bli brukt til noe, og den er ikke så gammel- ergo det er rart at den ikke virker". I mellomtiden står jo jeg her med en ikke- fungerende hvitevare(blant mange andre ting her) som ikke virker- og jeg har nettopp flyttet inn som sagt. Har leid før uten at dette har bydd på problemer, eier har byttet ut nærmest på dagen uten spørsmål.Anonymous poster hash: 3a902...aa4
Rotemor Skrevet 4. september 2013 #4 Skrevet 4. september 2013 Hva står det i kontrakten da? Når jeg har leid ut med hvitevarer har jeg presisert at de ikke vil bli reparert eller skiftet. M.a.o: varer så lenge de varer, men har aldri pålagt leietager reperasjon heller. Kontrakten er avgjørende for å kunne hjelpe deg videre
@Maja Skrevet 4. september 2013 #5 Skrevet 4. september 2013 TS her:) Jeg tenker selvsagt på utbytting av ting som ikke fungerer om som er fast i leiligheten. Nå som eksempelvis en hvitevare er ødelagt(jeg har bodd her i få dager og oppdager det ved førstegangsbruk), så argumenterer eier med at "h*n en gang for X antall uker siden så hvitevaren bli brukt til noe, og den er ikke så gammel- ergo det er rart at den ikke virker". I mellomtiden står jo jeg her med en ikke- fungerende hvitevare(blant mange andre ting her) som ikke virker- og jeg har nettopp flyttet inn som sagt. Har leid før uten at dette har bydd på problemer, eier har byttet ut nærmest på dagen uten spørsmål.Anonymous poster hash: 3a902...aa4 Om kvitevaren burde fungere (f.eks fordi den ikkje er så gammel) så er det likevell utleiger sitt ansvar å sørge for reperasjon, ev bytte på garanti, ev ny maskin. Forutsatt at du leiger leilighet inkludert kvitevarer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå