Gå til innhold

Jente 13 prøvesmaker alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mamma som har latt min datter på 13 år smake på øl når hun har vært der. Jeg syntes det er upassende og har gitt henne beskjed om at jeg ikke vil at det skal skje igjen.

Her om dagen kom min datter hjem og skrøt av at hun hadde smakt en slurk rødvin hos "mimmi" og det gjorde meg ganske irritert!! Jeg konfronterte min mamma med det og hun brånektet og sa min datter bare hadde luktet på glasset. Men min datter står på sitt og det er jo veldig rart hvis hun skulle juge om noe sånt. Aldri tatt henne i juging enda.......

Hva syntes dere om å la barn prøvesmake på alkohol?

Videoannonse
Annonse
Gjest Wanderlust
Skrevet

Jeg fikk tilbud om å smake på større familiemiddager fra jeg var 16. Da hadde jeg jo begynt å drikke uansett, og å forby barna sine å drikke har vel egentlig motsatt effekt. Men når hun er 13 år gammel syns jeg det blir for alt for ungt!

Skrevet

Jeg syns du bør miste foreldre retten for i det heletatt sende datteren din til den åpenbart alkoholiserte moren din.

Skrevet

Jeg syns du bør miste foreldre retten for i det heletatt sende datteren din til den åpenbart alkoholiserte moren din.

Alkoholisert er jo et vidt begrep. Hvis du sikter til at hun er alkoholiker kan jeg garantere deg at det er hun ikke ;)

Skrevet

Jeg fikk tilbud om å smake på større familiemiddager fra jeg var 16. Da hadde jeg jo begynt å drikke uansett, og å forby barna sine å drikke har vel egentlig motsatt effekt. Men når hun er 13 år gammel syns jeg det blir for alt for ungt!

Ja det er alt for tidlig :/ Så det blir nok ikke så mange besøkene dit uten tilsyn for jeg liker det ikke i det hele tatt. Er nok ikke annet enn en slurk men det er nok i massevis.

Skrevet

Sønnen min fikk en slurk rusbrus i syden da han var 9. Tror ikke det gjør så stor skade. Men hadde reagert hvis andre familiemedlemmer hadde gjort det.

• Liker 4
Skrevet

Sønnen min fikk en slurk rusbrus i syden da han var 9. Tror ikke det gjør så stor skade. Men hadde reagert hvis andre familiemedlemmer hadde gjort det.

Ja enig i det! I tillegg respekterer hun ikke hva jeg sier :(

Skrevet (endret)

Skikkelig øl er jo digg. Er så lite alkohol i ei flaske og en 13 åring er jo ikke helt liten. Det er jo ingen som blir pumpet etter å ha drukket noen skvetter øl. Røyking, sprit, dop og dårlige venner er som regel et større problem, da ungdommer ofte vil teste nye ting.

Ville heller forklart datteren din at hun må være forsiktig med sprit, da effekten ikke alltid kommer med en gang. At hun må alltid være sammen med gode venner hvis hun skal på fest. At hun aldri må begynne med dop eller tøffe seg ved å shotte. I tillegg til at man aldri må legge seg ute om vintern full. Man føler seg varmere enn man er etter å ha drekki etc.

Hun vil sannsynligvis begynne med festing i nær fremtid og det er greit å skille mellom bagateller (øl, en slurk vin etc) og Sprit (rein 60%), dop og røyking.

Edit: Kjenner jeg er trøtt etter en lang dag, så er nok noen skriveleifs :(

Endret av Cartman
Gjest Eurodice
Skrevet

Skikkelig øl er jo digg. Er så lite alkohol i ei flaske og en 13 åring er jo ikke helt liten. Det er jo ingen som blir pumpet etter å ha drukket noen skvetter øl. Røyking, sprit, dop og dårlige venner er som regel et større problem, da ungdommer ofte vil teste nye ting.

Ville heller forklart datteren din at hun må være forsiktig med sprit, da effekten ikke alltid kommer med en gang. At hun må alltid være sammen med gode venner hvis hun skal på fest. At hun aldri må begynne med dop eller tøffe seg ved å shotte. I tillegg til at man aldri må legge seg ute om vintern full. Man føler seg varmere enn man er etter å ha drekki etc.

Hun vil sannsynligvis begynne med festing i nær fremtid og det er greit å skille mellom bagateller (øl, en slurk vin etc) og Sprit (rein 60%), dop og røyking.

Jeg er voksen, og hvis jeg drikker en boks øl på styrten og er sulten, går den rett til hodet på meg, så jeg blir surrete en stund.

• Liker 3
Skrevet

Jo takk for mye fornuftig råd men syntes det er litt vel tidlig å tenke på at hun skal på fest helt enda hehe ;)

Helt uaktuellt i en alder av 13 år her i huset!

Skrevet

Jeg er voksen, og hvis jeg drikker en boks øl på styrten og er sulten, går den rett til hodet på meg, så jeg blir surrete en stund.

Jupp etter en øl merker jeg absolutt at jeg har drukket!

Skrevet

Oi ok :) Er stort sett ganske surrete så jeg får ikke en slik effekt :) Drakk en halvliter rom en gang (på tom mage) og da kjente jeg det bra på byen etterpå. Tryna på asfalten og kjente ikke en dritt selv om jeg blødde. Derfor kommer jeg med tipset om at man må informere ungdommer om det faktum at det tar litt tid før effekten slår inn :)

Alle er forskjellige. Poenget mitt var at man må skille mellom de virkelig farlige tingene og mindre farlige ting /som øl, en slurk vin etc :)

Skrevet

Jo takk for mye fornuftig råd men syntes det er litt vel tidlig å tenke på at hun skal på fest helt enda hehe ;)

Helt uaktuellt i en alder av 13 år her i huset!

Joa ser den, men mener det er bedre å være føre var. Du kan jo ikke passe på henne døgnet rundt. Før eller siden kommer hu sikkert på en fest og da er det greit at hun får litt basic info. For eksempel at shots kan være farlig.

Gjest Eurodice
Skrevet

Oi ok :) Er stort sett ganske surrete så jeg får ikke en slik effekt :) Drakk en halvliter rom en gang (på tom mage) og da kjente jeg det bra på byen etterpå. Tryna på asfalten og kjente ikke en dritt selv om jeg blødde. Derfor kommer jeg med tipset om at man må informere ungdommer om det faktum at det tar litt tid før effekten slår inn :)

Alle er forskjellige. Poenget mitt var at man må skille mellom de virkelig farlige tingene og mindre farlige ting /som øl, en slurk vin etc :)

Uff, for en blodig affære :fnise: . Du kjente det vel bra etterpå da, tenker jeg, da rusen gikk utav kroppen.

Jeg er absolutt enig i det siste du skriver.

Skrevet

Uff, for en blodig affære :fnise: . Du kjente det vel bra etterpå da, tenker jeg, da rusen gikk utav kroppen.

Jeg er absolutt enig i det siste du skriver.

Sovna på sofaen. Dagen etter ringte en kompis og spurte om alt var bra. Ja det går bra svarte jeg. Da jeg skulle endre stilling på sofaen kjente jeg at alt ikke var så bra likevel :) Ble noen sår og blåmerker på knærne og armene :)

Det verste jeg vet med fylla er at hver gang jeg står opp så er det Fraiser på tven. Kombinasjonen forslått, fyllesjuk og Fraiser er helt jævlig :(

Skrevet

Klart hun ikke skal få smake på alkohol! Hun er et barn.

Neida, ingen tar fysisk skade av f.eks å smake en slurk rusbrus som niåring, men hvorfor i huleste skal en niåring det?? Han kan drikke brus! Når foreldre lar barna smake alkohol sier det barna noe om egne holdninger, og de er selvsagt med på å påvirke barnas holdninger. Og barn som får severt alkohol hjemme, drikker mer ute, og dess yngre ungdom er når de begynner å drikke, dess mer drikker de. Og jo mer de drikker, dess større risiko for skader.

Unger skal ikke "lære" å drikke alkohol hjemme. Jeg kan komme på tusen andre ting som er mye nyttigere å lære hjemme.

Nyttig lesestoff: http://www.bevissteforeldre.no/pages/5-7_klasse_u.aspx?nr=35

• Liker 11
Skrevet

Klart hun ikke skal få smake på alkohol! Hun er et barn.

Neida, ingen tar fysisk skade av f.eks å smake en slurk rusbrus som niåring, men hvorfor i huleste skal en niåring det?? Han kan drikke brus! Når foreldre lar barna smake alkohol sier det barna noe om egne holdninger, og de er selvsagt med på å påvirke barnas holdninger. Og barn som får severt alkohol hjemme, drikker mer ute, og dess yngre ungdom er når de begynner å drikke, dess mer drikker de. Og jo mer de drikker, dess større risiko for skader.

Unger skal ikke "lære" å drikke alkohol hjemme. Jeg kan komme på tusen andre ting som er mye nyttigere å lære hjemme.

Nyttig lesestoff: http://www.bevissteforeldre.no/pages/5-7_klasse_u.aspx?nr=35

Er litt forskjell på å servere alkohol og la barnet smake. Det er ikke akseptabelt å f. eks la barnet få en hel øl eller et helt glass vin, men en bitteliten slurk faller ikke i samme kategori som å servere i mine øyne. Betyr ikke at man på noen måte blir foret med dårlige holdninger så lenge man også får beskjed om at man ikke får mer enn den lille slurken før man blir "stor".

Anonymous poster hash: d4369...cdb

• Liker 11
Skrevet

Er litt forskjell på å servere alkohol og la barnet smake. Det er ikke akseptabelt å f. eks la barnet få en hel øl eller et helt glass vin, men en bitteliten slurk faller ikke i samme kategori som å servere i mine øyne. Betyr ikke at man på noen måte blir foret med dårlige holdninger så lenge man også får beskjed om at man ikke får mer enn den lille slurken før man blir "stor".

Anonymous poster hash: d4369...cdb

Nei, det er ikke akkurat det samme, men det sier noe om holdningene dine. Og, gi meg én eneste god grunn for at et barn skal smake en slurk alkohol?

• Liker 7
Skrevet

Så hva er da poenget med å la barn på tretten eller yngre, få lov til å smake? Alkohol er voksendrikk og de drikker det stort sett for å bli beruset. Er det virkelig ok å presentere ungen for rus så tidlig? Være et elendig forbilde for sitt barn og barnebarn? Lar dere da også barnet ta en halv sigarett om det skulle få lyst? Prøve mors og fars leker i nattbordskuffen og kjenne litt på hjemmebrenten til onkel Ole på Toten? Grenser er der av en grunn. Hadde noen latt mine unger få alkohol, så hadde jeg eksplodert en gang for alle. Jeg tar både unger, grenser og alkohol på alvor. Anonymous poster hash: 7ef18...f08
  • Liker 3
Skrevet

Forskning viser at barn som omgås alkohol hjemme drikker mer når de blir tenåringer. Jeg regner med at det iallfall gjelder barn som får prøvesmake. Jeg fikk også en munnfull her og en munnfull der og har hatt et veldig løssluppent forhold til alkohol. Det er ikke aktuelt at ungene mine får smake noe som helst før de er gamle nok. Jeg hadde ikke akseptert at andre ga de noe som helst heller.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...