Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå 19, og ønsker å kjøpe bolig om et par år. Jeg har ikke mye penger selv, men vet jeg kan få til egenandelen som trengs for å kjøpe leilighet. Hvor stort lån kan jeg få, dersom jeg har en deltidsjobb, og at foreldrene mine betaler halvparten av lånet(men at lånet står på meg)? Til jeg er ferdig med utdanning altså, er ingen bortskjemt drittunge som lever på foreldrene mine, men ønsker å komme meg inn i boligmarkedet så fort som overhodet mulig. :)

Ønsker da å bo i Oslo, så må hvert fall regne med 2 millioner. Hvis man tar dette lånet på veldig mange år, slik at det ikke blir så mye å betale på hver mnd, vil det gå? Eller kan jeg glemme et så høyt lån, selv om foreldrene mine er med på å betale?

Kanskje er jeg urealistisk, men jeg har ikke så mye peiling på dette ennå. :fnise:

Anonymous poster hash: 02aef...11a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrene dine kan være kausjonister om du ikke har egenandelen som trengs, så det ordner seg nok. Jeg tror nok de fleste foreldre vil være det for barna om barna er modne og tar ansvar selv for å betale ned lånet.

Anonymous poster hash: 664dd...2cc
Skrevet

Ja det ordner seg nok...........men har du tatt med i kalkylen dersom renta stiger til 6-7 % og boligmarkedet faller med 20 % fra 2015 til 2020 ??? Det er et såkalt "worst-case" scenario som ingen tør å regne på.

Det er ikke gitt at renta skal holde seg lav i evigheter og at prisene i boligmarkedet bare skal stige. Det kommer alltid perioder med korrekser også i eiendom. Unge mennesker har ikke opplevd boliglånsrenter over 10 og 15 % og blir fort historieløse i denne sammenhengen. Det jeg sier er at man gjerne kan investere i bolig, men ta høyde for at både renta og eiendomspriser kan endre seg en del.

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene dine kan være kausjonister om du ikke har egenandelen som trengs, så det ordner seg nok. Jeg tror nok de fleste foreldre vil være det for barna om barna er modne og tar ansvar selv for å betale ned lånet.

Anonymous poster hash: 664dd...2cc

Takk for svar!! :)

Ja det ordner seg nok...........men har du tatt med i kalkylen dersom renta stiger til 6-7 % og boligmarkedet faller med 20 % fra 2015 til 2020 ??? Det er et såkalt "worst-case" scenario som ingen tør å regne på.

Det er ikke gitt at renta skal holde seg lav i evigheter og at prisene i boligmarkedet bare skal stige. Det kommer alltid perioder med korrekser også i eiendom. Unge mennesker har ikke opplevd boliglånsrenter over 10 og 15 % og blir fort historieløse i denne sammenhengen. Det jeg sier er at man gjerne kan investere i bolig, men ta høyde for at både renta og eiendomspriser kan endre seg en del.

Oi, takk for informasjonen! Var ikke klar over at det kunne bli SÅ ille. Jeg vet at det er spådd "dårligere tider" her, og har tenkt at det å vente enda litt lenger kan være lurt, mtp. det. Det har jo egentlig ingen hast for meg, men kunne tenkt meg noe eget til jeg begynner å studere. :) Kanskje lurt å vente enda lenger likevel.. -TS

Anonymous poster hash: 02aef...11a

Skrevet

Er du sikker på at du klarer å leve et så nøkternt liv at du har råd til å betale ned på lånet så tidlig i livet? Med tanke på at du har planer om å ta utdannelse og jobbe samtidig bør du virkelig tenke godt gjennom hvor gjennomførbart det er. Enda et spørsmål, har du bodd hjemmefra før så du vet sånn nogenlunde hva du begir deg ut på?

Skjønner behovet for å lufte tanken her på forumet, men det mest konstruktive du kan gjøre er å ta med foreldrene dine til banker for å snakke om hvor realistisk det er og hvor mye lån du eventuelt kan få :)

Anonymous poster hash: c3cd4...ab1
  • Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

Foreldrene dine kan være kausjonister for det du eventuelt mangler av egenkapital. Du kan sette det på 30 år til å begynne med, noen banker tilbyr også avdragsfrihet (altså kun renter) i en periode (f.eks 2 år).

Skrevet

Med en rente på 3,5% over 30 år så vil et lån på 2 millioner koste over 11 000 i mnd. Tror du foreldrene dine betaler halvparten av dette? Om renta øker til 7% så er du oppe i over 17 000 per mnd. Dvs ikke noe jeg ville satset på å gjøre med en studentøkonomi..

• Liker 1
Skrevet

skal du betjene ett lån på 2 mill så må du tjene så mye at du mister stipendet ditt iallefall :)

Anonymous poster hash: 74f6a...e59
Skrevet

Med en rente på 3,5% over 30 år så vil et lån på 2 millioner koste over 11 000 i mnd. Tror du foreldrene dine betaler halvparten av dette? Om renta øker til 7% så er du oppe i over 17 000 per mnd. Dvs ikke noe jeg ville satset på å gjøre med en studentøkonomi..

Dette er rett og slett tull.

Et annuitetslån på 2 millioner over 30 år med en rente på 3,5% (3,61% eff.) vil du betale ca. 9030 kr/mnd. Ca. 5800 av dette er renter (i starten), som du får 28% skattefradrag på. Skattefradraget utgjør omtrent 1620 kr/mnd. Det vil si at du betaler 7410kr/mnd på lånet.

Øker renten til 7% (7,28% eff.) vil du betale 13350 pr. mnd. (ca. 10100 etter skattefradrag)

Virker som du ikke helt vet hva du snakker om. Lånekalkulatorer finner du overalt på internett.

Skrevet

Dette er rett og slett tull.

Et annuitetslån på 2 millioner over 30 år med en rente på 3,5% (3,61% eff.) vil du betale ca. 9030 kr/mnd. Ca. 5800 av dette er renter (i starten), som du får 28% skattefradrag på. Skattefradraget utgjør omtrent 1620 kr/mnd. Det vil si at du betaler 7410kr/mnd på lånet.

Øker renten til 7% (7,28% eff.) vil du betale 13350 pr. mnd. (ca. 10100 etter skattefradrag)

Virker som du ikke helt vet hva du snakker om. Lånekalkulatorer finner du overalt på internett.

Hvor får du et lån på 2mill til 3,5% rente?

Om du låner 4 mill så kommer du kansje nært det

Skrevet (endret)

Hvor får du et lån på 2mill til 3,5% rente?

Om du låner 4 mill så kommer du kansje nært det

Opptil flere banker. Sjekk finansportalen. Jeg fikk selv boliglån på 3,5% rente på 1,9 millioner for 2 uker siden.

Poenget var uansett at opplysningene han kom med angående betalinger var feil, det var ikke jeg som hevdet at man fikk 3,5%.

Endret av ertepetter
Skrevet

Beklager, var jeg som tok feil. Brukte en boliglånskalkulator, og den sto på serielån som standard, og jeg glemte å bytte til annuitetslån. Uansett for mye for en student.

Skrevet

Ville i såfall prøvd å finne en liten treroms, så kan du leie ut til en medstudent så lenge du behøver. Kvadratmeterprisen er ofte høyere for de minste boligene, altså blir du sittende å betale mer enn en student gjerne har råd til. Finner dere en treroms kan du kanskje leie ut et rom for 5-6000 og dekke inn det ekstra lånet du må ha for å få et ekstra rom + litt av din egen leie, det vil vel også være skattefri inntekt så lenge din disponible del kan leies ut for mer enn delen du leier ut. En leilighet til 2 000 000 der 200 000 er fellesgjeld vil si ca 8500 i lån og 2-3000 i husleie, altså ca 6000 på hver i mnd. Finner dere noe med vv og fyring inkludert blir det gunstig strømregning også. Husk at ting som internett må være med i husleia.

Anonymous poster hash: 58c2b...0c7
Skrevet

3,5 % rente er vanlig rente på ungdomslån.

Men å låne 2 mill for å kjøpe seg noe når man ikke har inntekt deretter er galemattias. Skjønner at man vil inn på boligmarkedet, men det er en grunn til at det finnes mange gjeldsslaver i dette landet.

Skrevet

Jeg er 23, eier en bolig til 4,700,000 og har et boliglån på 1 mill. Jeg har bunden rente i tre år, og lånet koster meg rundt 3000 i mnd.

Mesteparten av leiligheten er kjøpt etter arv, en andel er min mor sin og hun står også som kausjonist for lånet. Jeg var 21 da jeg kjøpte leiligheten.

Det du må tenke på, er at du kan binde renten, men du er nødt til å vite at når denne perioden er over så har du en god inntekt. Jeg går siste året på bachelor nå og sannsynligvis har jeg master og går ut i full jobb når jeg begynner å betale avdrag. 19 er veldig ungt, så slike ting må du tenke på.

Anonymous poster hash: 94f11...9b8
Skrevet

Du må bare huske på at lånet skal nedbetales. Om du skal ha en deltidsjobb og betale ned på lånet ditt bør den deltidsjobben være en del prosent :)

Anonymous poster hash: 1b66a...51e
Skrevet

Det er ikke bare-bare å kjøpe egen leilighet. Mye ansvar og det er ikke lurt å kjøpe deg en bolig og pådra deg et stort lån med mindre du vet at du er garantert til å få jobb etter studier...

Anonymous poster hash: cd1f9...364
Skrevet

Beklager, var jeg som tok feil. Brukte en boliglånskalkulator, og den sto på serielån som standard, og jeg glemte å bytte til annuitetslån. Uansett for mye for en student.

Nja, si ikke det. Kommer helt an på kapasitetet til den enkelte. Det å kjøpe en liten leilighet er i mange tilfeller ikke dyrere eller hvertfall ikke så langt unna det å leie en hybel mange steder. Vet om mange som nå betaler 7-8000 for en vanlig hybel.

Anonymous poster hash: 13d6c...2ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...