Euphemia Skrevet 3. september 2013 #1 Skrevet 3. september 2013 Jeg har en bonusdatter på ni. I sommer på hytta byttelånte hun badetøy med ei ett år eldre venninne som hadde bikini (jenta vår hadde badedrakt). Jeg la merke til at hun mens hun hadde på bikini tok tak i magen sin og klemte på "flesket" - hun har begynt å få et lite lag med valpefett på magen, men ellers er hun lang, slank og smal. Jeg prøver å være bevisst på å formidle et trygt og sunt forhold til kropp, og jeg tror jeg får det til, men så blir jeg usikker på hvordan jeg skal takle det når hun nå går inn i en fase med stort kroppsfokus samtidig med at venner blir viktigere enn familie når det gjelder mange ting, og da er vel kroppsbilde en av de tingene. Hun er en så utrolig herlig og vakker jente og jeg vil så gjerne gjøre alt jeg kan for å hjelpe henne til å ha et trygt og sunt kroppsbilde. Har dere noen råd? Hva kan eller bør jeg si? Gjøre? Og hva skal jeg IKKE si? Gjøre? Tusen takk for all input!
Gjest Møremor Skrevet 3. september 2013 #2 Skrevet 3. september 2013 Ikke snakk om slanking i nærheten av henne, hvertfall.
Gjest Tottelotta Skrevet 3. september 2013 #3 Skrevet 3. september 2013 Har ingen erfaring med tema, men er ikke det viktigste å bygge selvfølelse, uavhengig av utseende? Vis at du er glad for å se henne, og at du "har bruk for" henne. La henne tenke seg frem til egne meninger og øve opp egne ferdigheter. Vil anbefale Jesper Juuls bok.. som jeg ikke kommer på hva heter i farten
Bollocks Skrevet 4. september 2013 #4 Skrevet 4. september 2013 Det er noen grep du kan gjøre. Jeg er ikke ekspert på dette emnet, men pappa jobber i psykiatrien og dette er et tema som opptar ham veldig. Først og fremst bør du oppfordre barna til å sette ord på følelser. Det er viktig at de tør å åpne seg. Jeg er fortsatt tenåring, og merker at det kan være vanskelig å åpne meg, selv for mamma og pappa, fordi man skal holde en fasade og være "flink". Vær også bevisst på dine egne holdninger rundt din egen og andres kropp. Barn er ekstremt observante, og dersom du ofte kommenterer andres kropp, lærer hun at kropp og vekt er viktige ting folk legger merke til. Dere skal også spise sunt, men prøv likevel å ha et avslappet forhold til kostholdet. Om det blir en utskeielse i ny og ne, skal man ikke ha dårlig samvittighet eller gi barnet dårlig samvittighet. Ha også et funksjonelt forhold til kroppen - altså hva den kan og hva den kan brukes til, fremfor hvordan den ser ut. Er barnet flink til å hoppe tau, løpe, tegne, danse eller svømme? Gi komplimenter for det, og vektlegg dette, ikke hvor tynn og pen hun er. Selvsagt er mediekritikk et viktig nøkkelord. Husk at det også er lov å være frustrert og sint. Om slike følelser ikke er tillatt, eller tabubelagt, er det lett å tenke at det er noe galt med seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå