Gå til innhold

Spiser lite kalorier men går ikke ned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en dame som fra naturens side er slank (i oppveksten tynn), men de siste 3 årene har jeg fått 7 kg for mye pga ekstremt arbeidspress, stillestittende jobb, mye mat og ingen tid til trening. Det vanvittige presset er over g jeg er i gang med å ned til 60 kg, som er målet mitt- nå 67.

Jeg er nokså lat mht trening, men har begynt å gå lange turer eller jogge, evt sykle til jobb og forbrenner da 350-600 kcal per økt ( i følge run keeper).

Jeg har da oppdaget shape up sin app der man kan registrere alt man spiser og trener, og dermed ha et oversiktlig "regnskap" over input og output. Jeg registrerer absolutt alt jeg spiser og vet da at jeg ikke overstiger anbefalt inntak.

Greia er bare at da jeg la inn vekt og målvekt og hvor fort jeg ville gå ned, estimerte den at jeg burde ligge på 1200 kcal per døgn. De siste to ukene har jeg ligget under 1200 fordi jeg også har trent litt, men vekta har ikke rørt seg..?? I følge denne appen skulle et inntak av 1200 kcal per døgn sikre meg en nedgang på 0.7 kg per uke..

Noen vil sikkert påstå at jeg spiser for lite og ødelegger forbrenninga og at kroppen derfor holder på fettreservene. men - regnskapet er jo enkelt, ta inn lite og mist vekt?? (jeg kunne f.eks ikke spise noe særlig pga operasjon en gang tidligere og gikk da ned 10 kg på minimalt med tid, selv om jeg hadde lite å ta av). Hvorfor står det stille, er det bare litt slow start?

Anonymous poster hash: 45601...c99
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du skrive opp hva du spiser i løpet av en dag? Kan være du feilberegner innholdet i hva du spiser... Og hvor høy er du?

Anonymous poster hash: 5a988...130
Skrevet

Jeg er 171 cm.

Hva jeg spiser i løpet av en dag varierer selvsagt litt. På jobben har vi en topp salatbar og varm mat hver dag (men den spiser jeg bare om det ikke er usunt, som hjemmelaget tomatsuppe eller vegetargryte- og aldri mer enn 1/4 eller max 1/3 av tallerkenen). Jeg pleier forresten å scanne strekkoden på varene jeg spiser hvis mulig og oppgi gram spist, så det skal være ganske nøyaktige mål. Tja; kan jo ta dagen i dag:

Frokost: en-gangs porsjonspakke med havregrøt: 230 kcal

Lunsj: vegetargryte ca 100 gram (her blir kcal usikkert siden jeg ikke vet akkurat hva som er i, men brukte en som lå inne i appen fra før): 400 kcal

fra salatbar:

15 gram oliven 41 kcal

30 gram kylling 30 kcal

30 gram tomat 5 kcal

25 gram agurk: 4 kcal

20 gram reker: 12 kcal

mellommåltid: 40 gram grovt brød 90 kcal

2 skiver kokt skinke, 33 kcal

middag: 150 gram kylling uten skinn 243 kcal

60 gram broccoli; 16 kcal

0.5 stk potet 28 kcal

60 gram gulrot 19 kcal

10 gram løk 3 kcal

30 gram salat 4 kcal

50 gram tomat 8 kcal

kveldsmat 70 gram grovt brød 90 kcal

2 skiver kokt skinke 33 kcal

Aktivitet forbrent: 590 kcal (sykling tur-retur jobb, appen estimerte hva jeg hadde forbrent på strekningen)

Totalt: konsumert : 750 kcal, igjen å spise: 516.... NB dette er mindre enn jeg pleier pga syklinga, pleier å ligge på 1000-1100 per dag.

Må legge til at det selvsagt er vanskelig å få alt nøyaktig. F.eks i salatbaren på jobb tar jeg bare noen få klatter av hver ting, så gram-angivelsen er kanskje ikke helt spot on, men der spiser jeg uansett bare salat, grønnsaker og kikerter, sunne ting, og er nok ikke så langt unna i angivelse av mengde (vant til å veie ting hjemme nå).

Skal innta ei skive til nå før legging. Drikker bare vann og te..

Skrevet

Hadde ikke telt med det jeg trente. Appene jeg har brukt på trening er helt feil hvertfall. Fikk opp over 500 kcal på en rolig gåtur på 30 minutter... Ikke tell med treninga, og for guds skyød legg deg høyere på kaloriene! 15-1800

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke telt med det jeg trente. Appene jeg har brukt på trening er helt feil hvertfall. Fikk opp over 500 kcal på en rolig gåtur på 30 minutter... Ikke tell med treninga, og for guds skyød legg deg høyere på kaloriene! 15-1800

Treningskaloriene jeg får i ShapeUp stemmer nesten helt nøyaktig med pulsklokke! Flaks for meg for jeg vet jo at dette er veldig individuelt. Men tror ikke ShapeUp er verstingen i hvert fall.

Ellers enig i at 1200 er litt lite dersom du skal holde ut TS. Bare et par hundre kalorier til hvil hjelpe.

Uenig i at du ikke skal spise treningskalorier. Evt kan du legge deg på et høyere snitt og spise likt hver dag.

Selv synes jeg det er greit med litt ekstra de dagene jeg trener. En dag i uka forbrenner jeg et helt dagsbudsjett ekstra. Det blir litt mye å spise på en dag, men jeg har alltids en utskeielse i løpet av uka, så snittet mitt blir bra. Det er det som er viktigst.

Anonymous poster hash: 9be32...477

Gjest Runforit
Skrevet

Første som slår meg er at det er lite proteiner og fett i kosten din. Vil økt med proteiner til lunsj, minst 200 gram kjøtt til middag og fått inn noe egg og nøtter til mellommåltid og kveldsmat.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Uenighet om man bør telle med treningskalorier ser jeg. Men jeg tenker at det bør man vel? Man forbrenner jo faktisk en del på å trene, så da blir jo totalinntaket lavere? Uansett er det ikke ofte jeg trener, dvs oftere dager uten trening enn med. Og da skal jo i alle fall regnskapet bli riktig. Bruker forresten både Run keeper og shape up til å telle treningskcal og føler det er rimelig riktig. I går syklet jeg f.eks totalt 1.5 mil (til-fra jobb), så 590 kcal brent høres jo ikke helt galt ut.

Mht lite proteiner; dette var jo bare en eksempeldag, og akkurat her var det kanskje mindre protein enn vanlig. Jeg spiser vnligvis mye kesam og cottage cheese, og stort sett ganske mye kjøtt eller fisk. Egg pleier jeg ofte også å ta med i lunsjen på jobb.

Veide meg nå i morges og veide da 67.0. Hadde håpet å se 66-tallet i alle fall, men da går det i alle fall riktig vei for har ligget på 67.7 og for litt siden også over 68.

Hvorfor mener noen jeg bør spise 1400? Jeg er ganske så bestemt på at nå SKAL jeg ned og det så fort som mulig. Og da bør jeg jo logisk sett legge meg på minimum av hva som er anbefalt for å ta av så mye som mulig på kortest mulig tid? Jeg kan legge til at jeg har pleid å ligge i øvre sjikt av normalen hva forbrenning angår så tror ikke det skal være noen fare mht å "ødelegge" forbrenninga. Det skjedde ikke da jeg ikke kunne spise på 2 uker pga operasjon så det skjer sikkert ikke nå heller....

Skrevet

Stress trigger fettlagring og kan gjøre det ganske umulig å gå ned i vekt.

Å presse kroppen ytterligere ved å spise for lite mat er enda en stressfaktor.

http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=53304

Interessant! Faktisk har jeg tenkt mye på om kortisolnivåene mine har vært forhøyet i den stressfulle fasen jeg har vært gjennom (som varte nesten 2 år!).. Mens-syklusene mine ble f.eks bare kortere og kortere da det sto på som verst og jeg mistet en del hår etc. Skulle sjekket det men fikk aldri ut fingeren og fikk bestilt time på lab.. Og nå føler jeg at alt i livet har roet seg ned de siste 3-4 mnd da dette var over, mens-syklusen har stabilisert seg igjen og hverdagen er generelt mye roligere. Så jeg innbiller meg at om dette var tilfellet så er det blåst over nå (sel vom jeg vet disse nivåene kan holde seg høye en stund etter stresset har gått over).

Da er det jo bra å lese at det som kan funke for å dempe kortisol er trening.. og det er jeg jo omsider kommet i gang med igjen, og den hyggelige ekstra effekten av det er selvsagt vekttap og bedre form. :)

Skrevet
I går syklet jeg f.eks totalt 1.5 mil (til-fra jobb), så 590 kcal brent høres jo ikke helt galt ut.

Gjør det ikke?

Å sykle 1,5 mil med normal fart (ca 20 km/t) tar jo bare 45 minutter, så jeg tror heller man snakker rundt 350-400 kcal for en kvinne.

Anonymous poster hash: 60e89...80e

• Liker 4
Skrevet

Da er det jo bra å lese at det som kan funke for å dempe kortisol er trening.. og det er jeg jo omsider kommet i gang med igjen, og den hyggelige ekstra effekten av det er selvsagt vekttap og bedre form. :)

Jeg anbefaler deg å få i deg en del ekstra c-vitaminer også, for dette har vi behov for i stressfulle perioder.

C-vitamin bidrar til å redusere kortisolnivå.

Anonymous poster hash: 214e8...d57

Skrevet

Jeg anbefaler deg å få i deg en del ekstra c-vitaminer også, for dette har vi behov for i stressfulle perioder.

C-vitamin bidrar til å redusere kortisolnivå.

Det man trenger når kroppen er stresset er ikke vitamintilskudd, men sunn mat i riktige mengder. Det vil si at man ikke skal leve på lavkalori eller lavfett (noe som oppleves som stress for kroppen). Man kan gjerne trene, men kjenne sin grense da for mye trening også er stress.

Nummer en er å komme seg på fote igjen, og det gjør man ikke ved å tilføre mer stress eller vitamin C isolert...

• Liker 2
Skrevet

Gjør det ikke?

Å sykle 1,5 mil med normal fart (ca 20 km/t) tar jo bare 45 minutter, så jeg tror heller man snakker rundt 350-400 kcal for en kvinne.

Anonymous poster hash: 60e89...80e

Da tror jeg du regner med sykling på flatmark. Det hører med til infoen at jeg jobber i Oslo sentrum og bor ganske langt opp på nordsiden, så det er bratt stigning hele veien hjem. Ned tok det kun 20 min, hjem tok det 45, dvs 1 time og 5 min totalt. (og ja, jeg er ganske dårlig trent, så det gikk ikke superraskt opp bakkene men jeg slet som et dyr ;)).

Skrevet

Det man trenger når kroppen er stresset er ikke vitamintilskudd, men sunn mat i riktige mengder. Det vil si at man ikke skal leve på lavkalori eller lavfett (noe som oppleves som stress for kroppen). Man kan gjerne trene, men kjenne sin grense da for mye trening også er stress.

Nummer en er å komme seg på fote igjen, og det gjør man ikke ved å tilføre mer stress eller vitamin C isolert...

Men som jeg nevnte lengre opp så er jeg ute av den stressfasen nå for noen måneder siden. Har hatt ferie, fått hvilt ut og har mye roligere dager enn før, og langt mindre psykisk press mht leveringer i jobbsammenheng..

En annen ting som er litt rart er hvor forbausende greit det går for meg å leve på 1200 kcal.... SOm jeg nevnte har jeg alltid ligget forholdsvis høyt mtp stoffskifte og har hatt en absurd forbrenning. Har spist som en mann og vært sulten hele tiden, spist masse uten å legge på meg. Antakelig er det stresset+stillesittende jobbing opp til15 t i døgnet+nesten ingen fys aktivitet de siste par årene som er årsak til at jeg nå er gått opp i vekt for første gang. Uansett, jeg tenkte at 1200 kcal høres kjempelite ut og lurte på hvordan det skulle gå- men føler faktisk ikke at det er å presse kroppen på noen måte fordi jeg stort sett alltid kan spise meg mett. Jeg velger bare litt sunnere alternativer en før. Så det har vært en positiv overraskelse, faktisk.

Gjest gjest- silje
Skrevet

Det kan høres ut som en slow start, der kroppen må tilvennes nytt kaloriinntak, samtidig som kroppen enda har ett forhøyet stressnivå. Du føler deg rolig, mens kroppen kanskje opplever ting på en annen måte? Du kan heller ikke forvente samme forbrenning nå, som for tre år siden.

Jeg hadde veid meg en gang i måneden, istedenfor hver uke. Det er ett stresselement i seg selv når en SKAL slanke seg og det NÅ. Da stresser man seg opp og kaver med tall og vekt.

Skrevet

Høydose C-vitamin er faktisk ikke så dumt om man opplever stress man har vanskelig for å styre selv. Selvfølgelig er det lurt å spise vitaminene fra grønnsaker, men det er sikkert ikke noe problem å ta 1g C-vitamin ekstra per døgn.

Å kutte, eller ignorere, grønnsaker og erstatte dem med vitaminpiller er dumt.

Og til dem som skulle lure. Overdose av C-vitamin kommer ut med avføring/urin. For høye doser fører derfor til ubehag i magen.

Skrevet

Første som slår meg er at det er lite proteiner og fett i kosten din. Vil økt med proteiner til lunsj, minst 200 gram kjøtt til middag og fått inn noe egg og nøtter til mellommåltid og kveldsmat.

Hei igjen! Jeg sjekket de siste 14 dagene på shape up-appen min og det er nok ikke riktig at jeg ligger lavt på protein! Kun 1 av de 14 dagene har jeg ligget lavere enn den anbefalte mengden (og det var ikke den dagen jeg oppga meny for :). Ellers har jeg ligget godt over, faktisk. Fett derimot, er jeg under anbefalt verdi av. ogsa karber.

Ellers er c-vit notert! Og ja, gjest-silje; du har nok rett i at sjeldnere veiing er bedre!!! Hadde egentlig tenkt til å drøye en god stund med veiinga nå, og heller kjenne etter om klærne sitter løsere. Men klarte ikke dy meg da.. siden appen påsto at jeg vil miste 0.7 i uken. (har nemlig en event jeg ska på om 2 uker, der jeg har et antrekk som gjerne skulle vært litt mer romslig hehe) Men nå ser det j faktisk ut til at jeg har mistet 0.7 eller litt mer da, på 2 uker, i følge dagens veiing.. Var bare skuffende å ikke komme under 67.0. :)

Skrevet

Det går da vel an å få i seg ekstra c-vitaminer gjennom sunn mat?

C-vitaminer finnes i stor mengde i rød paprika, kålrot, grønnkål, rosenkål, grønn paprika, brokkoli, kiwi, blomkål, spisskål, jordbær, appelsin, grapefrukt og potet.

Alt dette er sunn mat, og det vil ikke være vanskelig å få i seg litt ekstra.

Ellers ser jeg ikke problemet med tilskudd dersom det blir brukt som nettopp et tilskudd, ikke som en erstatning for sunn mat.

Ellers, vedrørende c-vitamin og stress

http://www.helseguiden.com/Helsekost_Cvitaminer.htm

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2718

http://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/vitaminc.php

http://tidsskriftet.no/article/1033377

Skrevet

Jeg er generelt ikke for vitamintilskudd med mindre det foreligger en påvist mangel. Til det er informasjon og forskning for todelt til at vi egentlig vet med sikkerhet hva tilskuddet gjør i kroppen vår.

Men vitamintilskudd i form av matvarer er alltid en god idè. Du har en synergieffekt i mat du ikke vil få i et tilskudd.

Skrevet

Husk at det du forbrenner på treningsøktene dine også er inkludert de kaloriene du forbrenner på å ikke trene. De må du altså trekke i fra. Men siden du ligger på så lavt uansett (1200) skulle jeg tro at du ville ta av uansett om du fikk en 100kcal ekstra her og der.

Bruker du målebånd også? Vekten kan være misvisende, og kan også gå i rykk og napp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...