Gå til innhold

Hvordan fortelle en brud at kjolen er stygg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal med på kjoleprøving i helgen sammen med en venninne. Hun har en lei tendens til å kle seg i litt for små klær sånn til vanlig og jeg er så redd for at hun skal velge seg en kjole som bare blir litt klein på henne. Hun er en flott, lav, frodig dame, men som oss andre frodige er det enkelte ting man må tenke på i forhold til hvor kjoler ikke skal stramme så man får bulker på steder som ikke burde bulke som eks. bak på ryggen og under armene. Hun har også utrolige komplekser for overarmene sine men likevel vil hun ha en stroppeløs kjole også har hun totalforelsket seg til en cut over bysten som ikke kler henne for det får henne til å se mye kortere og kompakt ut enn hun er.

Hun er ekstremkritisk til fotografier av seg selv og jeg ville synes det var så leit om hun synes hun så "feit" ut på brudebildene sine. Jeg er forloveren hennes og jeg elsker henne som en søster å jeg vil så gjerne at hun skal føle seg vakker på bryllupet sitt både på dagen hun gifter seg OG årene etterpå når hun kikker på brudebildene sine.

Hun er veldig følsom på kritikk så jeg aner ikke hvordan jeg skal formulere meg om hun forelsker seg for en kjole som ikke er så kledelig. Jeg VET hun vil se hver minste rynke og bulk på bilder selv om hun ikke ser det når hun prøver kjolen..... Hvordan skal jeg gjøre henne bevisst på det på kjoledagen uten å såre?

Anonymous poster hash: 1a25f...958
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I stedet for å fokusere på det negative, så prøv heller å oppmuntre henne til å prøve modeller du/de i butikken tror vil passe bedre før hun tar en avgjørelse. Om dere får lov, så ta bilder av henne i kjolene, gå og ta en kaffe og se på bildene før hun tar avgjørelsen. Da vil hun se det mer utenfra.

Det er ikke automatisk slik at store kvinner får bulker bare fordi de er store, da passer som regel ikke kjolen, og vil jo tro at en salong ikke vil oppmuntre til for små kjoler, det vil jo gå utover ryktet deres også. Det handler veldig ofte mer om å fremheve enn å skjule, så om hun har et smalt liv f.eks så kan en kjole som fremheve livet gjøre at hun/andre ikke legger merke til mindre flatterende ting som armer.

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville tatt det med stor ro. De i brudebutikken er kjempe flink til å finne kjoler, som passer hver enkelt.

Og jeg har hørt mange ganger bruder si, at det ble en helt annen kjole enn de hadde tenkt seg. Jeg prøvde også en kjole jeg bare elsket. Jeg hadde aldri trodd jeg ville like en slik fasong. Men nå blir det et mye mindre bryllup. Så kjolen blir også "mindre" ;)

Lykke til med kjoleprøving!! Det blir kjempe kjekt!

• Liker 2
Skrevet

Bare vær ærlig og konkret - og fokuser på hva som er galt med kjolen, ikke henne. Hvis den gir bulker, så vær ærlig og si at denne kjolen passer ikke der og der, og spør gjerne samtidig om den kan tilpasses slik at bulkene forsvinner. Om hun får en lite flatterende byste, så si det - at du tror en annen type skjæring kan virke enda mer flatterende på henne. Konstruktiv kritikk av kjolen er det som må til. Fortell henne hva hun bør se etter - som CathFoto sier, fokuser på det positive og finn alternativer som passer. Og gi beskjed til henne på forhånd om at du kommer til å være ærlig om kjolene. Det ER vanskelig for bruden selv å se alt som er feil, så det er kjempeviktig med en ærlig venn som ser kjolen fra et annet perspektiv.

Jeg ville tatt det med stor ro. De i brudebutikken er kjempe flink til å finne kjoler, som passer hver enkelt.

Ikke nødvendigvis. De som jobbet i salongen jeg kjøpte min kjole i var helt elendige, alt de sa var "ja den så jo fin ut." Er evig glad for at jeg hadde med en venninne som kommenterte på detaljene, og greide å SE når en kjole faktisk var helt feil størrelse!

• Liker 8
Skrevet

Hva med å ta med et kamera, slik at hun faktisk kan se hvordan det ser ut på bilder?

For meg er det stor forskjell på å vurdere noe i speilet, det ser ofte mye bedre ut enn det gjør på bilder.

Anonymous poster hash: 75b19...70a
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Hvorfor må du fortelle henne det? Med mindre hun ber om din ærlige mening, så synes jeg i grunn du skal holde det for deg selv. Hvis hun føler seg flott og fin så la henne få lov til å føle det slik. Jeg har ikke akkurat små overarmer jeg heller, og valgte stroppeløs. Og jeg følte meg fantastisk. Så kan det godt hende noen mente kjolen ikke passet meg, men det får de bare mene. Jeg følte meg vakker, det er det som teller. Og slik er det kanskje for henne også. Din plikt som venninne er å støtte og gir råd, ikke å dytte ned og kritisere i negative ordelag.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Skrevet

Helt enig med Yvonne. Man har ulik smak i kjoler, og ikke alle er så opptatte av hvilken kroppsfasong som kan ha stroppløs etc.

Hvis det er noe helt horribelt, regner jeg med at de i butikken sier fra.

Du skal få bruden til å føle seg fin og glad, ikke tenke over kiloene og valkene.

Du kan evt plukke en kjole eller to som du tror vil passe henne bedre, og be henne prøve dem, bare for moro skyld, eller for du tror det blir fint på henne? Uten å si noe mer om kropp og fasong og valker...

Anonymous poster hash: 5431e...095
Gjest Eurodice
Skrevet

Når noe blir mote, slik som stroppeløse brudekjoler, virker det som om mange mister sin kritiske sans, og skal ha det uansett om det på dem er høyst ukledelig. Tversoverskjæring tett under halsen er ikke pent på noen, uansett fasong. Kjoler med stropper over skuldrene, eller ermer, eller en bolero etc. er mye mer kledelig på de fleste. Min mening.

• Liker 11
Skrevet

Spør butikken om å få lov å ta bilder underveis :)

Vi gjorde det, var i butikkene en dag, tok bilder av de kjolene som var aktuelle, og dro hjem og tittet på bildene. Så bestemte bruden seg for hvilken hun likte best, og dro tilbake og prøvde denne dagen etter, og kjøpte denne :)

Mye lettere syns vi, og ville ikke gjort det på annet vis :)
(Men vi spurte om å få ta bilder...hadde reist langt, og måtte velge kjole på denne turen ellers hadde vi fått en bomtur som kostet 2,500 kroner for reise og hotell :( Så de forstod at vi trengte å gjøre det på denne måten. Noen butikker vil ikke at man tar bilder nemlig, siden mange da bruker bildene å sender til sånne kinasider og får samme kjole sydd der....SYND at noen velger dette, for da legges brudebutikkene ned, og det er bare de største som overlever))

Spør bruden på forhånd om det er noe spesiellt du skal gi beskjed om under prøvingen. Det jeg sa ifra om var om man så rynker eller krinkler i stoffet (noen har lang rygg og noen kort, så enkelte kjoler blir bare ikke riktig) og så ville hun gjerne at tatoveringen sin enten viste helt, eller ble dekket helt, så jeg skulle gi beskjed om den kom bare halvveis frem. i tillegg sa jeg ifra om hun fikk mindre pupper i noen av kjolene, for det ville hun IKKE da hun bare er en A/B cup ;)

Anonymous poster hash: 7464f...997
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kan bare snakke for meg selv, men for meg er det viktig å få ærlige tilbakemeldinger; ikke at noen sier jeg ser fin ut når jeg faktisk ikke gjør det. Hvis jeg prøver klær, og det er et antrekk jeg selv liker best, men den som er med meg sier at et annet ser bedre ut på meg, så prøver jeg begge igjen. Jeg ber om detaljer på hvorfor vedkommende mener antrekket jeg liker best ikke er like fint, og så prøver jeg å se på meg selv med kritisk blikk. Noen ganger vil man jo allikevel ende opp med det man selv liker best, rett og slett fordi det er det man selv føler seg mest vel i. Det hjelper jo ikke om "alle andre" syns man er finere i noe annet, hvis man selv ikke føler seg fin.

Så, ærlige tilbakemeldinger syns jeg man skal gi - men gjerne vinkle det på en måte som ikke går på personen og personens kropp, men mer det som er "feil" med plagget (i dette tilfelle brudekjolen). Bruden vil allikevel - forhåpentligvis - velge det hun faktisk selv ser at hun ser best ut i. Kanskje er det den kjolen hun selv liker best, eller kanskje ser hun at du har rett når hun prøver andre kjoler. Men for all del: ikke lyv til henne og si at hun ser flott ut i noe som hun ikke ser flott ut i. Det er å gjøre henne en bjørnetjeneste!

• Liker 5
Skrevet

spør bruden i forkant om hva hun vil fremheve og hva hun vil skjule, for da kan du si i fra om det er noe med kjolen som er feil i forhold til hva hun ønsker, og spør om å få ta bilder både forfra og bakfra som dere kan sette dere ned og se på i brudebutikken, gjerne sammen med den ansatte, er det noe som er lite flatterende med alle kjolene så kan den ansatte finne en annen å prøve, for når en ser bildene så ser en hvor rette og feil skjæringer og sømmer er for å fremheve og skjule det bruden ønsker, velg riktig kjole og slett bildene før dere går derfra

og er det en kjole som er perfekt overalt unntatt over bysten så spør om det kan endres

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal du ønske å si noe?

Fordi hun blir fryktelig lei seg og gjemmer bort brudebildene i en skuff om hun ikke synes hun er fin nok i kjolen og da er det bedre å være føre-var. Hun er en av de mest selvkritiske jenta jeg vet om noe som er utrolig synd siden hun er en utrolig flott dame.

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor sier du noe?

Hvorfor skal du ønske å si noe?

• Liker 3
Skrevet

Synes egentlig bare du skal negative meninger om kjolen hennes for deg selv, jeg. Det er hun som er bruden, og hvis hun føler seg vakker i kjolen hun har valgt, så skal andre bite i seg evt motstridende meninger, smile og ønske henne et langt og lykkelig ekteskap. De fleste moderne brudekjoler vil sikkert ses som mer eller mindre forferdelige en gang i fremtiden, allikevel.

Skjønner du er bekymret for hva hun vil synes om bildene, men jeg får ut ofra at hun vil møte opp til flere speil før hun står foran fotografen. Uansett så er det ikke din jobb å bedømme hennes brudekjole. Det er tross alt ikke snakk om å stanse henne fra å gå på byen i et uleselig antrekk. Hvis hun ikke liker bildene sine i ettertid, så synes jeg det er en bedre ide å prøve å overbevise henne om at bildene er dårlige, heller enn å såre henne ved å si at brudekjolen hennes er stygg.

• Liker 1
Skrevet

Herregud, for en staving... Ipad tastaturet mitt har fått hjerneslag, eller noe. Jeg sverger på at jeg ikke er tilbakestående, vanligvis XD

• Liker 2
Skrevet

Fordi hun blir fryktelig lei seg og gjemmer bort brudebildene i en skuff om hun ikke synes hun er fin nok i kjolen og da er det bedre å være føre-var. Hun er en av de mest selvkritiske jenta jeg vet om noe som er utrolig synd siden hun er en utrolig flott dame.

Vel, men hun vil jo se det etterhvert selv. Man kan hurtig høres ut som at man prøver å ødelegge gleden hvis man sier noe.

Hvorfor sier du noe?

Hvorfor vil du vite det?

Skrevet

Vel, men hun vil jo se det etterhvert selv. Man kan hurtig høres ut som at man prøver å ødelegge gleden hvis man sier noe.

Det er jo det jeg vil prøve å unngå. Det er jo tross alt brudebildene hennes og det vil være forferdelig leit om de havner gjemt i skuffen sammen med de andre bildene av henne. Jeg kommer ikke til å kritisere henne på noen slags helst måte selvfølgelig, men jeg må finne en fin måte å fortelle om kjolen får frem ting på henne som jeg vet hun har komplekser for. Selv så forstår jeg ikke hvorfor hun er så forferdelig kritisk fordi hun er faktisk en flott dame, men selv om jeg har prøvd i snart tredve år å fortelle henne hvor flott hun er så synker det ikke inn virker det som.

• Liker 3
Skrevet

Det er jo det jeg vil prøve å unngå. Det er jo tross alt brudebildene hennes og det vil være forferdelig leit om de havner gjemt i skuffen sammen med de andre bildene av henne. Jeg kommer ikke til å kritisere henne på noen slags helst måte selvfølgelig, men jeg må finne en fin måte å fortelle om kjolen får frem ting på henne som jeg vet hun har komplekser for. Selv så forstår jeg ikke hvorfor hun er så forferdelig kritisk fordi hun er faktisk en flott dame, men selv om jeg har prøvd i snart tredve år å fortelle henne hvor flott hun er så synker det ikke inn virker det som.

Tror det er best å la de i butikken gjøre jobben sin.

• Liker 1
Skrevet

Tror det er best å la de i butikken gjøre jobben sin.

Det tror jeg også, og en dyktig fotograf vil aldri stille en brud som har noen kilo for mye i et dårlig lys, tvert i mot fremheve hennes frodige former.

Og hva om hun - ts - om bruden driter i om hun veier litt for mye, hun skal gifte seg, hun har kanskje kommet over dette med å gå i plagg som ligner telt.

Jeg synes kvinner som har noen kilo ekstra kan være vel så snasen som de som er "perfekte".

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...