AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #1 Skrevet 3. september 2013 Hei. Søsteren min la ut en annonse på finn og kort tid etter fikk hu en epost som etter min mening var tydelig google translated. (Den var altså på norsk) Personen ønsket å kjøpe varen for en betydelig høyere pris enn hu hadde lagt den ut for og fortalte videre på engelsk at hun var i utlandet og ønsket å få sendt varen til seg. Så hun ønsket paypal informasjonen til søsteren min for å "sette inn penger". Heldigvis ringte søsteren min til meg fordi hu syns noe skurret og jeg sa klart ifra at hu ikke måtte gi ut noe sensitive opplysninger. Søsteren min bestemte seg derimot for å tulle litt med disse svindlerene så de mailet litt frem og tilbake. Svindleren var veldig opptatt av å få epost-adressen til min søsters paypal-konto og i ettertid kom jeg til å tenke på om de har mulighet til å hacke kontoen hennes med kun eposten eller om de etterpå ville bedt om mer info. Er det noen som vet? Eposten til paypal er nemlig den samme som kommunikasjonen har gått igjennom og jeg sendte derfor en melding til paypal for min søster der jeg oppgav svindlerens epost og fortalte de om hendelsen. Paypal sin kundeservice er stengt nå så derfor må jeg forhøre meg med andre. Svindleren blir også rapportert til finn så tror jo hun har fått gjort alt riktig. Bare greit å være på sikre siden her. Anonymous poster hash: 91ab1...ef9
Katniss Skrevet 3. september 2013 #2 Skrevet 3. september 2013 Det lønner seg å ha en egen email kun til paypal betaling. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #3 Skrevet 3. september 2013 Det lønner seg å ha en egen email kun til paypal betaling. Ja det har jeg forstått nå men tror du de kan svindle hu kun med eposten eller om de vil prøve med den hu sendte mail fra? TsAnonymous poster hash: 91ab1...ef9
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #4 Skrevet 3. september 2013 vel hvis mail adressen hennes er med fullt navn eller noe som er lett å søke opp til navn så kan de jo gjøre som han fyren som stjal nakenbilder av damer fra icoud. Der man bruker glemt passord funksjonen og håper at kontrollspørsmålet er noe som er lett å søke opp. Anonymous poster hash: 0e8f7...3bf
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #5 Skrevet 3. september 2013 vel hvis mail adressen hennes er med fullt navn eller noe som er lett å søke opp til navn så kan de jo gjøre som han fyren som stjal nakenbilder av damer fra icoud. Der man bruker glemt passord funksjonen og håper at kontrollspørsmålet er noe som er lett å søke opp. Anonymous poster hash: 0e8f7...3bf Nei eposten hennes er ikke fult navn og i annonsen stod kun fornavn. Passordet er heller ikke lett å gjette seg til Må man ikke logge inn på eposten for å få passordet når man har brukt "glemt passord"? TsAnonymous poster hash: 91ab1...ef9
Neket Skrevet 3. september 2013 #6 Skrevet 3. september 2013 De stopper paypalbetalingen etter din søster har sendt pengene, så hun gir bort varen. Evt ber de henne sende mellomlegget mellom varens pris og det de sendte, så blir betalingen stoppet og hun har sendt fra seg vare og penger.
flesvik Skrevet 4. september 2013 #7 Skrevet 4. september 2013 (endret) De er ikke interessert i varen i det hele tatt. En fremgangsmåte jeg leste om en gang er at de sender deg for mye penger på paypal også ber de deg om å betale tilbake det som er for mye. Så ber de deg om å endre adressen du sender varen fordi de er på et annet sted hvor de kan motta den. Deretter oppretter de en dispute på paypal med en gang du har sent varen og gir dem et sporingsnummer på sendingen. Og siden paypal ser at du har sendt varen til en annen adresse enn det som står på paypal transaksjonen så godkjenner de automatisk denne disputen og svindlerens paypal transaksjon blir holdt tilbake. Dermed sitter svindleren igjen med det overskuddet som du betalte tilbake og eventuelt også varen (men de fleste svindlere er ikke interessert i varen, men bare pengene). Og du sitter igjen uten pengene (for overføringen er stoppet av paypal) og uten tingen du skulle selge (hvis du ikke klarer å få den tilbake fra fraktselskapet) Som regel så vil svindleren at du betaler overskuddet en annen vei enn paypal. Som regel vil de ha dette betalt via f.eks western union. Dette for at ikke paypal skal se svindelen slik at de innvilger svindlerens dispute da det for dem ser ut som at det er du som er svindleren siden du sender varene et annet sted enn avtalt i payal. Svindleren tar en risiko her for hvis du ikke vil endre adressen som svindleren ber om, men bare sender den dit som er avtalt først på paypal så vil ikke svindlerens dispute gå gjennom og han ender opp med å måtte betale det som var avtalt... Men de aller fleste folk vil jo endre adressen de sender til når kjøperen ber om det og de aller fleste vil også betale tilbake det de får for mye av en kjøper (de begrunner ofte det at de betaler for mye med at de tar høyde for fraktpris også bare skal du betale tilbake overskuddet etter du har betalt det frakten koster). Så i snitt tjener de på det selv om de kanskje en gang i blant ender opp med å måtte betale for varen hvis selger ikke vil endre adresse. Endret 4. september 2013 av flesvik 1
flesvik Skrevet 4. september 2013 #8 Skrevet 4. september 2013 Generelt kan man som privatperson anse alle fra utlandet som vil kjøpe ting fra deg i Norge som svindelforsøk. For Norge er verdens dyreste land på alt og ingen oppsøker dermed Norske nettauksjoner for å kjøpe varer som er dyre pluss fraktpris når de kan få det mye billigere i sitt eget land eller fra et annet land enn Norge. Og generelt så bruker svindlere fra utlandet "western union" for pengeoverføringer så vær misstenksom hvis noen vil benytte disse i en handel. Jeg vet ikke hvorfor de bruker dem, men det må jo være noen fordeler der siden nesten alle svindlere bruker dem. Kanskje anonymitet eller noe slikt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå