Gå til innhold

Beinmargsdonor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil bli beinmargsdonor.

Jeg har så lyst til å kunne hjelpe noen. Jeg har lest litt om det, og at jeg må ta blodprøver osv for å se om jeg kan gi beinmarg. Jeg får innkallelse i posten om et par uker. Jeg er frisk og i god form, så jeg regner med at det skulle gå bra.

Jeg lurer på om noen her har vært beinmargsdonor, eller kjenner noen, og hvordan det var?

Vet noen hvor sannsynlig det er at jeg må/kan donere beinmarg når jeg melder meg? Jeg leste at det er svært få som melder seg som donor som faktisk blir innkalt for donasjon...

Blir takknemlig for svar :)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke gi benmarg da jeg selv har fått transplantert. Synes det er veldig bra at noen ønsker å bidra!!

Jeg hadde ikke vært her i dag hvis det ikke hadde vært for sånne som deg <3

• Liker 2
Skrevet

Slenger meg på det Cammomille sa. Tusen takk for at du ønsker å gi, hadde ikke vært her uten sånne som deg. Du er et godt menneske!

Anonymous poster hash: 6aa19...a1d
  • Liker 1
Skrevet

For å bli beinmargsdonor så må du melde deg som blodgiver. Første gangen du gir blod si gir du beskjed om at du vil bli beinmargsdonor, så tar de en ekstra blodprøve for å sjekke vevstypen din.

Skulle det bli behov for din beinmarg så kontakter de deg, men jeg tror det er veldig sjeldent at du er en match.

Jeg ble blodgiver for ei lita stund siden, og registrerte meg samtidig som beinmargsdonor:)

Du kan lese mere om det her;

http://www.blodbanken-oslo.no/samarbeidspartnere/benmargsregisteret.html

og her;

https://www.giblod.no/forside.asp?level=7348

Kjempeflott at du vil registrere deg!

• Liker 2
Skrevet

For å bli beinmargsdonor så må du melde deg som blodgiver. Første gangen du gir blod si gir du beskjed om at du vil bli beinmargsdonor, så tar de en ekstra blodprøve for å sjekke vevstypen din.

Skulle det bli behov for din beinmarg så kontakter de deg, men jeg tror det er veldig sjeldent at du er en match.

Det stemmer, og nettopp derfor er det viktig at flest mulig melder seg, så man har flest mulige tilgjengelige matcher for de som trenger beinmarg.

Anonymous poster hash: c8289...76f

Skrevet

Tusen takk <3 Om jeg kan gi noe, så vil det jo gi meg enormt mye også.

Takk for info! Jeg har fått beskjed fra blodbanken at de skal kontakte meg :)

Skrevet

Jeg har vært blodgiver og beinmargsdonor i 10 år og har aldri blitt kontaktet for beinmarg. Men jeg kjenner en som har gitt beinmarg to ganger til to forskjellige.

Anonymous poster hash: 07457...402
Skrevet

Jeg har donert benmarg men det er femten år siden min hittil eneste donasjon. Nå kan jeg ikke gi verken blod eller marg lenger på grunn av en kronisk sykdom, dessverre. Det er viktig og så mange som mulig bør registrere seg. Tommel opp for dere som gjør det!

Du får lokalbedøvelse når det skal tas ut benmarg. Margen tas ut fra hoften mens du ligger på siden med klærne brettet vekk fra hoftekammen. Man kjenner det på tross av bedøvelsen og det kan på en måte verke i lårbenet. Det er en veldig rar følelse men egentlig ikke særlig vondt.

Anonymous poster hash: 0993b...234
Skrevet

Tommel opp for at du velger å bli benmargsdonor!! :) Har vært det selv de siste to årene, men har ikke blitt innkalt/spurt om å donere det. Har også hørt at det ikke er så vondt som man kan få inntrykk av på film/tv osv, men mer sånn som Anonymbruker over her beskriver - så jeg gruer meg i hvertfall ikke dersom jeg skulle bli spurt om å donere benmarg :)

Lykke til! :)

Skrevet

Takk, ja, det er viktig at vi er mange som melder oss :)

Skrevet

Viktig at så mange som mulig melder seg som både blodgivere og beinmargsgivere. Sjansen for at man får donere beinmarg er liten, er vel bare noen få promillers sjanse for at man vil matche noen, så lenge det ikke er snakk om nær familie da. Men jo flere som melder seg, jo større er sjansen for at de som trenger beinmarg vil finne en match :)

Så supert av TS at hun vil bli beinmargsdonor :)

Anonymous poster hash: 71263...419

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...