Gå til innhold

redd eks kjærsten min har tatt sitt eget liv

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

kanskje ikke rett sted å spørre, men er nå meget bekymret for at eks. kjærsten min har tatt sitt eget liv, eller vurderer det.

Gjorde det slutt for to dager siden og har prøvd å bryte kontakten, etter en forklaring på hvorfor jeg ønsket å avslutte forholdet. Hun har nesten oppført seg "psykotisk" og ringt og ringt og vill ikke godta at det er slutt, Hun sier hun elsker meg osv., så hun har tydligivs meget sterke følelser for meg.

Hun har også slitet litt med depresjon og jeg har derfor vært den eneste hun har støttet seg på osv. Er derfor nå meget bekymret for at hun har funnet på noe drastisk.

Vi bor ikke i samme by nå og jeg har dessverre ingen jeg kan ringe som kjenner henne, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vet at livet hennes ikke er mitt ansvar, men jeg ønsker jo ikke at hun skal dø.

Hun har som sagt ringt og mast 2 dager i strekk nå, men snakket med henne på face tidligere i dag hvor hun sa at hun skulle ta selvmord. Prøvde å få vett i hodet hennes, men har ikke hørt noe mer fra henne siden da.(rundt kl 18-19 i dag).

Er derfor nå litt bekymret og har aldri vært oppi en "situasjon" som dette før. Hvis hun virkelig har tatt sitt eget liv, så tror jeg at jeg kommer til å få et tungt år, pgr. av dårlig samvittighet(selv om jeg strengt tatt vet at livet hennes ikke er mitt ansvar)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun overdramatiserer nok fordi hun vil ha oppmerksomhet fra deg. Og for å få deg til å ha dårlig samvittighet.

Anonymous poster hash: 10ec8...c13
  • Liker 9
Skrevet

Kan du ikke ringe foreldrene hennes og si at du er bekymret for henne? Så kan de prøve å ringe henne om de ikke har muligheten til å besøke henne.

Anonymous poster hash: 10067...f7b

• Liker 5
Skrevet

Hun overdramatiserer nok fordi hun vil ha oppmerksomhet fra deg. Og for å få deg til å ha dårlig samvittighet.

Anonymous poster hash: 10ec8...c13

Enig i dette. Vet ikke hvor gamle dere er, men selv da jeg var yngre var jeg håpløst forelsket og hadde hjertesorg da min ekskjæreste gjorde det slutt med meg. Truet med selvmord jeg også, men selvfølgelig mente jeg ikke det, var bare for å få oppmerksomheten hans. Tviler på at hun mener det men hvis du ikke hører fra henne så kan du jo prøve å ta kontakt med en av hennes bestevenner etter hvert. Ville ikke kontaktet foreldrene hennes hvis du ikke er helt sikkert på at hun kommer til å gjøre noe så drastisk.

• Liker 1
Skrevet

Enig i dette. Vet ikke hvor gamle dere er, men selv da jeg var yngre var jeg håpløst forelsket og hadde hjertesorg da min ekskjæreste gjorde det slutt med meg. Truet med selvmord jeg også, men selvfølgelig mente jeg ikke det, var bare for å få oppmerksomheten hans. Tviler på at hun mener det men hvis du ikke hører fra henne så kan du jo prøve å ta kontakt med en av hennes bestevenner etter hvert. Ville ikke kontaktet foreldrene hennes hvis du ikke er helt sikkert på at hun kommer til å gjøre noe så drastisk.

Om det er reelt bør noen kontaktes, om det ikke er, er det psykisk mishandlig og noen bør fortsatt kontaktes.

Anonymous poster hash: 2fa51...298

• Liker 3
Skrevet

Kan du ikke ringe foreldrene hennes og si at du er bekymret for henne? Så kan de prøve å ringe henne om de ikke har muligheten til å besøke henne.

Anonymous poster hash: 10067...f7b

Moren hennes er død og faren bor i utlandet.Hun har søstra si her, men har ikke nr hennes og finner det heller ikke på nettet!

PS, hun ringer meg i dette øyeblikk, så da var bekymringene over.

Men fortsatt litt usikker på hvordan jeg skal håndtere dette, for er jo fortsatt en mulighet for at hun faktisk vurderer å ta livet sitt!? Hva burde jeg gjøre?

Skrevet

Man skal (nesten) alltid ta trusler fra psykisk syke om selvmord alvorlig. Er det ikke noen som helst måte du kan få kontakt med henne, eller få noen andre til å stikke innom henne? Som en AB nevner, kan du prøve å ta kontakt med foreldrene hennes?

Anonymous poster hash: ccc17...9b9
  • Liker 2
Skrevet

Eksen min sa det også når vi var 17, men han gjorde det ikke da. Imidlertid gjorde han det 8 år senere (noe som antagelig ikke har noe med meg å gjøre, da jeg nesten ikke hadde snakket med han på disse årene), så du burde kanskje få henne til å oppsøke psykiater. Hun har antagelig endel problemer når hun sier sånt, og det er bedre å ta tak i de enn og aldri gjøre det.

Skrevet

Oops, der kom svaret ditt før meg. Kan du be henne gi deg nummeret til søsteren hennes, også forteller du søsteren om situasjon og lar henne håndtere det fra der?

Anonymous poster hash: ccc17...9b9
Skrevet

Moren hennes er død og faren bor i utlandet.Hun har søstra si her, men har ikke nr hennes og finner det heller ikke på nettet!

Men fortsatt litt usikker på hvordan jeg skal håndtere dette, for er jo fortsatt en mulighet for at hun faktisk vurderer å ta livet sitt!? Hva burde jeg gjøre?

Kontakt søstra på facebook :)

Anonymous poster hash: 3c30e...c38

• Liker 1
Skrevet

Ikke konkluder med at dette er overdramatisering.

Kjærlighetssorg er noe av det vondeste man opplever, og hvis forholdet har vært mye mer betydningsfylt en noe annet tidligere, kan man miste fotfestet. Særlig hvis man ikke har sterkt nettverk og gode familieforhold man kan støtte seg på.

Du må ringe legevakten der hun bor. Hun varsles fra om, og det er ditt ansvar.

Anonymous poster hash: 0d347...e1b
  • Liker 5
Skrevet

Jeg ville ringt til politiet jeg da. Her i min by vet jeg de har banket på døren til noen jeg kjenner som var totalt irrasjonelle å truet med selvmord. Om hun mener alvor i det så legger tar de henne med til akuttpsykiatrisk og om hun ikke mener alvor i det så innser hun alvoret i situasjonen og tar seg sammen.

• Liker 3
Skrevet

Ville også ringt politiet. De vet hva som skal gjøres, og som er i nærheten av der hun er. Om hun ikke mener det reeelt sett, så vil hun kanskje i det minste lære av dette.

Skrevet

Send bekymringsmelding til legen hennes, eller til legevakten!

Skrevet

Min venninne ringte politiet når min eks truet meg med selvmord. H*n gav seg ganske kjapt da og vi slapp å lure på om vi kom til å få personens liv på samvittigheten.

Anonymous poster hash: 35f58...86d
Skrevet

Du ringer politiet.

Altså, om hun kommer med trusler om selvmord så ringer du politiet. Det er akutt og det er dem som er rette instans for å rykke ut.

Selvmordstrusler skal alltid tas alvorlig!

Men jeg ville droppa å ringe henne, kontakte på facebook, osv. Da gir du henne oppmerksomhet, og det er nettopp det hun er ute etter.

Ring politiet. Ikke sikkert det er like morsomt for henne å true med heller, om du viser at du tar henne på ordet.

Anonymous poster hash: 9762f...3db

• Liker 2
Skrevet

Sånn generelt. Mener å ha lest her inne om en eks som tok selvmord. Man kan skrike opp om oppmerksomhetsbehov, men noen gjør alvor av det. Ta kontakt med familie eller venner eller politi. Vit at du gjorde ditt.

Anonymous poster hash: 28db4...e83

• Liker 2
Skrevet

Man skal (nesten) alltid ta trusler fra psykisk syke om selvmord alvorlig. Er det ikke noen som helst måte du kan få kontakt med henne, eller få noen andre til å stikke innom henne? Som en AB nevner, kan du prøve å ta kontakt med foreldrene hennes? Anonymous poster hash: ccc17...9b9

Signerer. Selvmordstisiko øker drastisk ved brudd i nære relasjoner, særlig om hun er sårbar i utgangspunktet...Ville forsøkt å varsle foreldre eller fastlege. Kanskje hun burde bli innlagt om hun reagerer så drastisk.

Jeg har selv opplevd å nesten ta selvmord pga et brudd, men jeg sa det aldri til den det var brudd med. Når man sier det, er det enten fordi det er veldig alvorlig, eller fordi man mangler impulskontroll (men egentlig ikke mener det). Vanskelig å vite om hun roper ulv ulv eller om hun gjør alvor.

Anonymous poster hash: c3773...84e

• Liker 1
Skrevet

Eller varsle politiet som en sier her. Bedre en gang for mye enn en gang for lite. Og da får du i alle fall ikke falske trusler i fremtiden. Men er de ekte blir det tatt alvorlig ved at du varsler.

Anonymous poster hash: c3773...84e

• Liker 1
Skrevet

Ring legevakten i stedet for politiet, tvang kan ikke skje uten lege så det er bedre at legevakten tar kontakt med politiet selv.

Anonymous poster hash: 56dc5...dff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...