Gå til innhold

Må jeg ha utdanning for å jobbe som omsorgsarbeider?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier, må jeg at utdanning for å få en stilling som er utlyst at de trenger hjelpepleier, omsorgsarbeider eller helsefagarbeider?

Anonymous poster hash: cdb4d...acd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som regel når en stilling er utlyst står det hvilke kvalifikasjoner søkeren bør ha. En helsefagarbeider (som er det nye navnet for både hjelpepleiere og omsorgsarbeidere, om jeg ikke tar feil) har tatt en utdannelse for å få den tittelen.

Skrevet

du må ha fagbrev for å jobbe som omsorgsarbeider/hjelpepleier/helsefagarbeider, men du kan likevel søke på slike stillinger selv om du er ufaglært. det kommer helt an på hva slags stilling det er. jeg har selv fått en helgestilling hvor de søkte helsefagarbeidere selv om jeg ikke har relevant utdanning. det kommer an på hvem andre som søker på stillingen osv. de vil jo selvfølgelig helst ha noen med fagbrev, men personlig egnethet teller også mye!

Skrevet

Beklager å skuffe deg men ja, som oftest må du det.

Jeg er hjelpepleier med mange års erfaring. Jeg har aldri fått stillinger jeg har søkt på men som er utlyst. Mye av grunnen til det er at stillingene MÅ utlyses grunnet idiotiske regler. Men stort sett er det de som jobber der fra før av som tar de ulyste stillingene og alle de andre har 0 sjans :grine:

Men du kan ringe rundt på sykehjem og høre om de trenger ringevikarer. Det pleier man og få uansett!

Anonymous poster hash: db274...e2a
Skrevet

De tre yrkene du nevner er jo beskyttede yrkestitler. Men ofte står det i søknaden: Omsorgsarbeider, hjelpepleier eller pleieassistent, hvor sistnevnte er ufaglært. Men det er vel tenkt i de tilfellene der man har mange års erfaring, de som ansettes etter slike annonser tar som regel fagbrev etter at de er ansatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...