AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #1 Skrevet 3. september 2013 Er det rart jeg ikke har det lett? Idag har jeg for første gang på flere måneder latt meg selv gråte. Jeg har innrømmet ovenfor meg selv at livet mitt faktisk ikke ser så lyst ut akkurat nå. At jeg ikke føler meg bra. For jeg har det ikke så godt... La oss gjøre historien kortest mulig. Jeg fant min første kjærlighet, min første kjæreste. Var hodestups forelsket og smilet fra øre til øre. Hva hjalp det? Til min store overraskelse viste min "store kjærlighet" seg å være det stikk motsatte av hva jeg håpet og trodde. Han slo... Litt over ett år i et samboerskaped daglig vold forlot jeg forholdet. Endelig klarte jeg det! Etter mye om og men tok jeg sjansen og lot en annen komme inn på meg igjen. Jeg forelsket meg på nytt, for andre gang i mitt liv. 20 år gammel.. Vi flyttet sammen, og alt virket fint. Så var han utro, ikke bare en gang, men tre. Jeg tilga han jeg. For han slo jo ikke, da var det jo ikke så ille? Men glemte det gjorde jeg ikke.. Det presset på, men han viste daglig at han elsket meg. Så ble jeg gravid. Jeg gikk på pilla, men hadde så uregelmessig mens at jeg merket det ikke før nesten 3 fullførte måneder inn i svangerskapet. Vi beholdt og gledet oss mye. Begynte å handle inn til den lille, vi var på tidlig Ultralyd, legebesøk, jordmor og spredde den fantastiske nyheten til familien. Endelig! Tenkte jeg at dette var starten på ett godt og stabilt liv for også meg. Så en dag kom sjokket. Han bare dro med ordene "Jeg vil ikke ha noen av dere!" dette mens jeg var halvveis i graviditeten. Det er nå litt over en månede siden. Jeg var hjerteknust. Han dro fra oss, fra meg og sitt kommende barn. Jeg satt igjen med en tålig dyr husleie, men har endelig funnet noe nytt nå. Alt var helt på trynet! Jeg er 20 år gammel bare! Nå har jeg en lønn som dekker akkurat husleien og mesteparten av regninger. Jeg har ikke mat på bordet hele tiden, men alltid nok til to-tre brødskiver hver dag. Jeg har lært meg livet av brød og vann. Regninger og husleie går først for jeg må ikke rote bort livet mitt på inkasso og tull nå så tidlig. Så her sitter jeg.. Ett voldelig forhold bak meg, ett kommende barn som enda er like ønsket av meg, men som vil vokse opp uten en far. Ikke ti flate øre, ett halvt brød igjen og over en uke til neste lønning. Hva faen gjør du da? Når du sitter der 20 år gammel.. Jeg lot meg selv gråte idag, men hva løste det? Alt jeg oppnå var en hundre beskymringer oppå det hele og en gjennomgang av alt som skjer rundt meg.. Jeg ser bilene kjøre forbi meg når jeg går meg en tur, alle som skal hjem fra jobb, trening eller ut og møtes på café. Ja, jeg misunner dere virkelig! Jeg misunner dere som har mat på bordet etter regningene er betalt, dere som bor i nærheten av familie og venner. Dere som har en familie, jeg er virkelig misunnelig på dere-og det innrømmer jeg. Anonymous poster hash: 34ab0...c79 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #2 Skrevet 3. september 2013 Når du blir alene mor, så vil du få 2 barnetrygder istedet for 1. Du vil få farsbidrag, be NAV regne ut hva han skal betale i bidrag. Uten samvær blir bidraget høyere. Som aleneforsørger kan du bytte til skatteklasse 2 som utgjør ca 10000kr mere i året å rutte med. Vist du har liten inntekt så kan du få en redusert overgangstønad i tilegg, du får høre med Nav om du tjener såpass lite at du kan søke. Så vist du greier deg akkurat nå, så vil du greie deg med barnet også. Du får jo noen tusenlapper eksta enn det du har nå. Anonymous poster hash: 1b6f4...57c 4
Lunaire Skrevet 3. september 2013 #3 Skrevet 3. september 2013 Herregud det hørtes vanskelig ut. Har ingen gode råd å komme med, men ønsker deg masse masse lykke til og gode tanker!
B.A. Skrevet 3. september 2013 #4 Skrevet 3. september 2013 Kjære TS. Så mange klemmer til deg i den altfor vanskelige situasjonen du både har vært og er i. Har du vært på NAV og hørt om du har krav på noe støtte nå? Har du familie/venner rundt deg som støtte? Skulle ønske jeg kunne hjelpe deg med mer enn bare ord her inne.
Euphemia Skrevet 3. september 2013 #5 Skrevet 3. september 2013 Kjære deg. Gå til nav, få hjelp. Og så håper jeg at det ordner seg for deg. Jeg håper du får bedre økonomi snart, slik at du har det du trenger til deg og den lille. Og at du får den emosjonelle støtten du trenger av venner og familie slik at du og barnet ditt får det godt. Ikke la disse dårlige, skadde mennene ødelegge for deg! Og i hvert fall ikke for barnet ditt. Jeg heier på deg!
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #6 Skrevet 3. september 2013 Hei, dere. Takk for svarene jeg har fått her inne. Det var virkelig fint å få luftet ut litt frustrasjon og få ut mine tanker og meninger rundt ting. Jeg har kontaktet nav, men har ikke rett på noe før en månede før fødsel.. Jeg forklarte at jeg ikke har mat på bordet, og viste kontoutskrifter fra siste fire månedene, og fikk lagt inn en søknad om økonomisk stønad. Behandlingstiden var uansett 4-5 uker på denne... TsAnonymous poster hash: 34ab0...c79
Ciara Skrevet 4. september 2013 #7 Skrevet 4. september 2013 Har du familie som kan hjelpe deg en liten stund?
Mistymya Skrevet 4. september 2013 #8 Skrevet 4. september 2013 Så inderlig vanskelig. Har du forsøkt å søke om bostøtte? Det er en behovsprøvd ordning, som du kanskje kvalifiserer for? Nå vet vi ikke hva du tjener, men med et barn vil du også stå sterkere kvalifisert for dette. Og til sist. Du er bare 20 år. Situasjoner og lønn kan raskt forandre seg! Lykke til!
Gjest åffårno Skrevet 4. september 2013 #9 Skrevet 4. september 2013 Om det er en mager trøst så kjenner jeg faktisk til flere som var i en liknende situasjon som deg på din alder. Både privat og økonomisk. De jobbet seg alle gjennom utdannelser, og har fast relevant jobb, eier selv bolig og har et helt annet liv idag. Men det var selvsagt veldig tøft å stå atter en gang på butikken og måtte velge mellom brød eller bleier- og noen ganger ikke ha råd til noen av delene, en drøss inkassoregninger som ingen ende ville ta osv. Lyspunktet her er faktisk at du er ung og har mange muligheter om du er villig til å bruke tid og krefter på det. Når det er sagt må du kontakte NAV for å få hjelp til det grunnleggende. Mulig aleneforelderforeningen(?) også tilbyr gode råd for det økonomiske. Om jeg ikke tar feil har også aleneforsørgere uten utdanning mulighet til å søke om dekket høyere utdanning et par år, det var iallefall en mulighet før. Dette med 4-5 ukers behandlingstid; gjaldt det også nødhjelp(eller hva det kalles)? I verste fall kan du kontakte Frelsesarmeen for å få mat. Kjipt ja, men flere og flere aleneforsørgere i storbyene benytter seg av tilbudet når de må. Er det et alternativ å bo en periode hos familie?
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 4. september 2013 #10 Skrevet 4. september 2013 Søk etter frivillige organisasjoner som heter Hjelpende Hender o.l. på Facebook. Dit kan man komme med forespørsler etter både mat + klær og utstyr til barn. Det finnes mange foreninger som er villige til å hjelpe. Sjekk ut hva Frivillighetssentralen, Røde Kors, Frelsesarmeen osv kan tilby. Lykke til.
Gjest HappyWaffle Skrevet 4. september 2013 #11 Skrevet 4. september 2013 Hei, dere. Takk for svarene jeg har fått her inne. Det var virkelig fint å få luftet ut litt frustrasjon og få ut mine tanker og meninger rundt ting. Jeg har kontaktet nav, men har ikke rett på noe før en månede før fødsel.. Jeg forklarte at jeg ikke har mat på bordet, og viste kontoutskrifter fra siste fire månedene, og fikk lagt inn en søknad om økonomisk stønad. Behandlingstiden var uansett 4-5 uker på denne... TsAnonymous poster hash: 34ab0...c79 nødhjelp har ikke så lang behandlingstid når jeg har søkt om det så har jeg feks søkt om det på en tirsdag, å fått pengene allerede mandagen etter med mindre jeg beviser at jeg ikke har mat hjemme NAV skal hjelpe deg når du er gravid, du må ha næring slik at fosteret ikke begynner å tære på kroppen din <3 sender deg en varm klem å håper alt ordner seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå