Gå til innhold

Hei lavKALORI-slankere! Presenter dere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal selv ned i vekt, og tenkte det kunne være lærerikt å lese hvordan andre lavkalori-slankere gjør det. (LES: Ikke lavkarbo) Har satt opp noen punkter jeg kunne tenke meg å få innspill rundt:

1. Hva var startvekta og startbmi?

2 Hva er målvekta og målbmi?

3. Hvor lang tid ønsker du å bruke?

4. Hvor lenge har du forsøkt å gå ned i vekt?

5. Hvor mye veier du i dag?

6. Hva spiser du på en gjennomsnittlig dag?

7. Hvilke utfordringer møter du på?

8. Hva koser du deg med når søtsuget kommer?

Jeg for min del hadde en startvekt på 70 kilo (BMI på 29,9). Målvekta er 50 kilo (BMI på 21,4). Jeg har satt 1. februar 2014 som mål for reduksjon, og jeg begynte slankingen for 5 uker siden. I dag veier jeg 65 kilo, så jeg har gått ned 5 kilo.

På en gjennomsnittlig dag spiser jeg knekkebrød, drikker lavkalori-kakao, mager vaniljekesam, salat, nutrilett-barer, frukt, magert kjøtt, wok. Min største utfordring er at samboeren ikke har et vektproblem og spiser som en hest, og gjerne kommer med middagsforslag som jeg ikke kan spise.

Når jeg skal kose meg spiser jeg som regel frukt, tar meg en kopp lavkalori-kakao eller har steviadråper i kesamen. I det siste har jeg også laget sjokoladepudding med i underkant av 60 kalorier per beger. Ellers er tyggegummi ikke til å forakte.

Anonymous poster hash: 3b0fe...9df
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For mange spørsmål.

Anonymous poster hash: d3833...4a1

Skrevet

Hei!

1. Jeg veier 87 kg. Er 173cm høy. Bmi har jeg ingen interesse av å vite :)

2. Målet er 60 (65?) Kg?

3. Raskest mulig, men jeg stresser ikke. Har en plan om å være fornøyd til sommeren hvertfall.

4. "Hele livet"...

5. Veier idag 83 kg :)

6. Kylling, torsk, grønnsaker, frukt, bær, speltlomper, cc, kesam, havregrynsgrøt, smør, kokosmelk.

7. Når jeg er borte å ikke vet hva og hvor mye jeg får i meg.

8. Orginal kesam med sukrinmelis, bær og/eller frukt. Sjokolade eller speltlompe med nugati/ohiladelpia sjokolade på :)

Spiser etter periodisk faste, og ligger på 1800 kcal til dagen. 600 kcal til hvert måltid er helt genialt! Spiser meg mett, får fokuset bort fra maten og søtsuget er nesten borte.

Spiser ikke mer når jeg trener. Brenner jeg 300 kcal på en treningsøkt så har jeg bare spist 1500 den dagen ;)

Trener hver dag. Går med barna til og fra bhg, 6km. Sykler 1 mil og trener Ripped in 30 :)

Storkoser meg! :)

Lotte

Anonymous poster hash: dda4a...12b

• Liker 2
Skrevet

Hei!

2. Målet er 60 (65?) Kg?

3. Raskest mulig, men jeg stresser ikke. Har en plan om å være fornøyd til sommeren hvertfall.

4. "Hele livet"...

6. Kylling, torsk, grønnsaker, frukt, bær, speltlomper, cc, kesam, havregrynsgrøt, smør, kokosmelk.

8. Orginal kesam med sukrinmelis, bær og/eller frukt. Sjokolade eller speltlompe med nugati/ohiladelpia sjokolade på :)

Spiser etter periodisk faste, og ligger på 1800 kcal til dagen. 600 kcal til hvert måltid er helt genialt! Spiser meg mett, får fokuset bort fra maten og søtsuget er nesten borte.

Spiser ikke mer når jeg trener. Brenner jeg 300 kcal på en treningsøkt så har jeg bare spist 1500 den dagen ;)

Trener hver dag. Går med barna til og fra bhg, 6km. Sykler 1 mil og trener Ripped in 30 :)

Lotte

Glemte avokado!! Spiser minst en halv til dagen, gjerne en! :ler:

Lotte

Skrevet

Hei!

2. Målet er 60 (65?) Kg?

4. "Hele livet"...

Lotte

HVOR får du tak i sukrinmelis? Hvilken butikk? Jeg har lett på Rema, Rimi, Prix og Coop Hypermarked, og jeg finner det ikke :( Vet jeg har sett det både her og der tidligere (før jeg begynte å slanke meg), men nå når jeg skal slanke meg finner jeg det ikke... Det ligger vel i bakevarene, eller?

Skrevet

HVOR får du tak i sukrinmelis? Hvilken butikk? Jeg har lett på Rema, Rimi, Prix og Coop Hypermarked, og jeg finner det ikke :( Vet jeg har sett det både her og der tidligere (før jeg begynte å slanke meg), men nå når jeg skal slanke meg finner jeg det ikke... Det ligger vel i bakevarene, eller?

Jeg bestiller på xlife.no :)

Skrevet

73 kg, 27,48 bmi.

rundt 55 - 57, altså rundt 20,5 - 21,5

Planen er ca. fram til jul.

Begynte i slutten av juli.

Rundt 67.

Havregrøt til frokost, grønnsaker o.l. til lunsj (blir litt forskjellig da jeg spiser på Blindern, men prøver å holde det sunt), fisk, kylling, renskåret kjøtt til middag, eller andre sunne ting. Jeg er ikke helt fanatisk. Jeg prøver å holde meg unna veldig usunn mat (hvitt brød, annet hvitt mel, sukker), men spiser ellers ganske normalt.

Jeg er student og det er veldig miljø for å ta seg noen øl sammen innimellom, men selv light-øl passer dårlig inn i planen min. Sliter også med å finne sun lunsj da jeg ikke vet hvor mye kalorier som er i ulike ting de selger ute. Jeg er ikke noe glad i å ta med lunsj selv.

Den siste tiden har det blitt så mye studier og jobb at jeg sliter med å spise nok. Jeg har av og til bare ikke hatt tid til å spise og det har blitt alt for lite mat hver dag. Jeg føler meg syk etter slike dager og det er helt forferdelig. Må få planlagt bedre.

Vannmelon, juice, eller så tar jeg meg bare en sjokoladebit. Jeg synes det er bedre å spise litt godt innimellom så lenge det ikke blir for mye. Jeg er veldig glad i frukt da, så det går som oftest bra om vi har det i huset.

Skrevet

73 kg, 27,8 i BMI

55 kg, 20,9 i BMI

9 måneder. Begynte i mars og håper at jeg har nådd målet innen jul.

Siden mars.

58 kg, 22,1 i BMI

Frokost: En banan, to kokte egg

Lunsj: En skyr med müsli, en frukt

Mellom: Et par knekkebrød med kyllingpålegg/makrell i tomat

Middag: Kjøtt/fisk/fugl med grønnsaker, noen ganger fullkornsris eller fullkornspasta til fem ganger i uken, vegetarmat (ofte supper) to ganger i uken.

Kvelds: En boks mager vaniljekesam med jordbær i

Ligger altså på rundt 1300 kalorier daglig.

Utenom søtsuget har jeg egentlig ikke møtt på veldig store utfordringer. Har en samboer som er glad i å trene og spise sunt, så har fått en del støtte hjemme og har ikke hatt noen problemer med å innføre "slankemat". Den største utfordringen var nok i sommer, da alle koste seg med god mat osv.

Atkinssjokolade (vet at det ikke er supersunt, men en bar har begrenset med kalorier og er tross alt mindre sukker). Ellers kan jeg ta meg noen pakker Extra sweet mint eller noen sukkerfrie pastiller, hjelper når det står på som verst :)

Skrevet

110 kg, 35,5 bmi (!!)

Rundt 60-65 kg tror jeg (bmi 19,3-21)

Så kort som mulig, men så lang tid det tar

1,5 år siden jeg begynte å gå ned

78 kg

Jeg har egentlig ingen gjennomsnittlige dager, jeg spiser sykt forskjellig og veldig forskjellige mengder. Men på sunne dager (prøver å ha mest sånne) kan jeg spise havregrøt til frokost, salat til lunsj, rent kjøtt/fisk/kylling med grønnsaker til middag, og litt innimellom. Men jeg spiser som oftest ikke såååå sunt. Men jeg lager alt fra bunnen av, prøver å ligge på rundt 1500 kcal om dagen, men kommer nok ofte opp mot 2000. Vektnedgangen min kommer veldig periodisk, fordi jeg varierer veldig i perioder hvor mye jeg spiser. Men jeg trener mye (ordentlig trening, ikke sånn type powerwalk på tredemølla, eller en halvtime elipse liksom), så jeg forbrenner mye og kan dermed spise en del og likevel gå ned.

Den største grunnen til at jeg ikke har gått ned, er nok maten. Men jeg liker å føle at jeg har spist litt, ikke bare tunfisk, kylling, cottage cheese og speltlomper, så da godtar jeg heller at vektnedgangen tar litt lengre tid. Så lenge jeg går ned, går det bra.

Godteri:) men jeg har ikke søtsug hver dag.

Skrevet

72 kg, er 175 cm høy så BMI var 23,5

Målvekt er 62 kg, BMI 20,25

Ti kilo var målet og det skal jeg bruke 20 uker på, altså er målet et halvt kg vektreduksjon i uka.

Kanskje to måneder, men har hatt en "pause" i mellomtiden hvor jeg ikke har tenkt på vekt og kalorier.

70 (har gått ned to kg med andre ord)

Ca. 1600 kcal.
- Frokost: Knekkebrød/grovbrød, med kalkunskinke, cottage cheese, mager leverpostei, mager philadelfia med tomat, mm.
- Lunsj: salat med fullkornspasta/couscous og kylling/skinke, brød med mager pålegg, supper, havregrøt
- Middag: fullkornspasta med grønsaker i tomatsaus, ovnsbakt laks, wok, salater, rent kjøtt med grønsaker mm
- Kvelds: grove brødskiver/knekkebrød, grønsaker, havregrøt
Spiser i tillegg en del frukt/grønsaker til måltidene eller som mellommåltid dersom jeg blir sulten.

Søtsug!! Elsker alt søtt og godt.

Ovnsbakt eple med kanel, appelsin, te, druer, kaffe, litt mørk sjokolade...

Anonymous poster hash: 2e67b...e52
  • Liker 1
Skrevet

64 kg BMI 24,5 . Er 1.65 høy

2. Hva er målvekta og målbmi?

Egentlig var målet å komme ned til 55 kg, men endret målet til 50 kg underveis. Altså minus 14 kg og BMI på 18,5

Har ikke satt noen frist for meg selv, og hadde heller ikke det da jeg startet. Målet er mer å gå ned litt hver uke. Veier meg fast hver mandag.

Begynte i starten av april, så rundt 5 måneder. Gikk ned 9 kg til det opprinnelige målet mitt på 55 kg i juni, og etter det har jeg bevisst tatt det mer med ro og heller forsøkt å holde vekten. Har gått fint og har gått ned etter dette, men ikke i samme tempo som før.

52 kg og er egentlig fornøyd. Er bare noe magisk med å se 0 etter 5 innbiller jeg meg... ;)

I går spiste jeg:

Frokost: Eple og 1 rugsprø med hvitost

Lunsj: 2 rugsprø med makrell i tomat

Mellommåltid: Eple og skyr

Middag: Kyllingfilet med kokte grønnsaker og litt saus.

Noen vil kanskje mene at dette er litt for lite, men jeg er aldri sulten og fungerer utmerket i hverdagen.

I starten var sultfølelsen det verste, men det gikk allikevel overraskende fort over (i underkant av 2 uker).

Ellers elsker jeg godteri og kaker. Den største utfordringen jeg har hatt med meg selv er kanskje å innse at jeg ikke kan spise dette hver dag og samtidig ha en kropp jeg er fornøyd med.

Bortsett fra helt i starten har jeg egentlig ikke møtt på så mye sosialt press om å spise usunt, men jeg tror det lå mest hos meg selv og ikke nødvendigvis kom fra andre. Utenom fra kjæresten min fortalte jeg aldri til noen at jeg prøvde å gå ned i vekt, og jeg var jo i utgangspunktet ikke tjukk (kun øvre BMI), så jeg ville ikke si i besøk at "nei ikke kake til meg, jeg slanker meg". I starten hadde jeg nulltoleranse for sukker, noe jeg også tror var nødvendig for å få bort søtsuget, men etterhvert har jeg skjønt at det for min del ikke er besøkene jeg er i som har økt vekten min, men det jeg spiser alle andre dager.

Rugsprø med brunost. Eller jeg unner meg noe søtt. Forskjellen fra før jeg startet er at jeg kan kjøpe smågodt for 10 kr istedenfor 30. Eller at jeg kan bake boller og spise 1 eller 2 istedenfor 4 eller 5.

Anonymous poster hash: c5bf7...42a
Skrevet

78, og en bmi på 30,1!

målvekta er rundt 50.

Har ikke satt meg noen tid

Siden Januar 2013.

60kg.

Spiser havregrynsgrøt med cottage cheese og syltetøy, samt knekkebrød, og til middag blir det mye kylling, eller rødt kjøtt.

Vekta står i ro, og samboer spiser alt han vil, når han vil.

Te og frukt, ellers drikker jeg bare litt vann :)

Hvor mange kalorier spiser dere på en dag?

Skrevet

73 kg - BMI=28,52

60 kg - BMI=23,44 (kanskje mindre)

Så lang tid det måtte ta

Siden påske i år

63,4 kg - nesten 10 kg ned!

1200-1300 kcal. Byttet ut skiver med knekkebrød. Spiser ikke ost som pålegg. Små middagsporsjoner. Osv.

Søtsug og å ikke spise for mye på favorittmiddager

Frukt. Snop av og til, men da i bittesmå mengder.

Skrevet

Så morsomt å lese! Og tusen takk for at så mange tok seg tid til å svare :) Her lærte jeg en ting eller to, fikk litt inspirasjon. OG det er så deilig å møte andre som spiser lavkalori (føler alle andre går for lavkarbo) :fnise:

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Jeg liker denne tråden ;) endelig en lavkalori tråd, midt blant alle lavkarbo trådene. Her skal jeg følge med fremover :) Håper flere svarer.

Skrevet

Startet på 98, med bmi på 32.

Har egentlig ikke et spesifikt tall i hodet, men under 75 et sted.

Så lang tid det tar, men så kort som mulig

Siden jeg la på meg for 7 år siden

91 kilo
Gresk youghurt med frukt eller bær til frokost

Salat/wrap/wok til lunch

Kylling eller annet magert kjøtt til middag, med salat eller grønnsaker ved siden av. Små mengder fullkornspasta
Jeg bor ikke i Norge, og har vanskligheter med å finne de tingene jeg vil ha i matbutikken, og jeg sliter også med de faste rutinene. Jeg glemmer veldig ofte å spise hele dagen, og kaster i meg alt jeg kommer over på kvelden. Veldig glad i å småspise.
Jeg har faktisk mer saltsug enn søtsug, men de gangene jeg har lyst på noe søtt blir det som regel lettbrus eller en slags saftis (har en type med 40 kalorier per is som jeg liker). Eventuelt sukkerfri sjokoladepudding/gele.

Anonymous poster hash: e27f6...70d
Skrevet

1. Hva var startvekta og startbmi? 65 kg, BMI 22,5

2 Hva er målvekta og målbmi? 58 kg, BMI 20

3. Hvor lang tid ønsker du å bruke? 6-12 mnd

4. Hvor lenge har du forsøkt å gå ned i vekt? 4 mnd

5. Hvor mye veier du i dag? 65 kg

6. Hva spiser du på en gjennomsnittlig dag? Alt mulig, men ikke for mye.

7. Hvilke utfordringer møter du på? Hver helg bor jeg sammen med kjøresten og han vet ikke jeg jeg vil gå ned i vekt. Han er større og spiser mer, derfor vil han gjerne at porsjonene på tallerken ser like ut :) Jeg prøver å få ham til å forstå at jeg er ei jente med andre gener)))

Men vi spiser sunt i helgene. Det er i hverdagene jeg syns det er kjedelig å lage ordentlig man for bare megselv, så jeg spiser en del usunt da.

8. Hva koser du deg med når søtsuget kommer? Kjeks med te.

Anonymous poster hash: 05f9a...db4

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei. Jeg skal selv ned i vekt, og tenkte det kunne være lærerikt å lese hvordan andre lavkalori-slankere gjør det. (LES: Ikke lavkarbo) Har satt opp noen punkter jeg kunne tenke meg å få innspill rundt:

Jeg for min del hadde en startvekt på 70 kilo (BMI på 29,9). Målvekta er 50 kilo (BMI på 21,4). Jeg har satt 1. februar 2014 som mål for reduksjon, og jeg begynte slankingen for 5 uker siden. I dag veier jeg 65 kilo, så jeg har gått ned 5 kilo.

På en gjennomsnittlig dag spiser jeg knekkebrød, drikker lavkalori-kakao, mager vaniljekesam, salat, nutrilett-barer, frukt, magert kjøtt, wok. Min største utfordring er at samboeren ikke har et vektproblem og spiser som en hest, og gjerne kommer med middagsforslag som jeg ikke kan spise.

Når jeg skal kose meg spiser jeg som regel frukt, tar meg en kopp lavkalori-kakao eller har steviadråper i kesamen. I det siste har jeg også laget sjokoladepudding med i underkant av 60 kalorier per beger. Ellers er tyggegummi ikke til å forakte.

Hei:)

1. Startvekt: 89 kilo. Dette var i september. BMI var da 29,1

2. Målvekt: 63 kilo. BMI: 20,6

3. Hadde egentlig et mål om mars, rekna på 1 kilo i veka, men ser at det kommer nok til å ta lengre tid.

4. I mange år:/ Har hatt mange mislykkede forsøk bak meg, sikkert siden jeg var rundt 17-18 år, er 29 nå.

5. Ikkje vegd meg i dag, men i går 81 kg.

6. På en gjennomsnittlig dag holder jeg meg under 1500 kcal. Spiser typisk: Til frokost: kokt egg og knekkebrød eller rundstykke med syltetøy, ost eller kjøttpålegg, til lunsj salat eller knekkebrød + banan, til middag kylling, laks, eller grove pannekaker. Til kvelds gjerne egg og knekkebrød eller rundstykke. Spiser banan, yoghurt eller Nutrilett bar eller Quest bar til mellommåltider.

7. Sosiale sammenhenger. opplever det da som vanskelig å styre unna usunn mat. Tror det er derfor jeg bruker så lang tid. Vet det ikke er en unnskyldning... Jobber turnus, vanskelig med nattevakter.

8. Pepsi max, banan, grove pannekaker med magert syltetøy og sukrin. Lett-is. Unner meg også dager inni mellom der jeg kan skeie ut.

Skrevet

Hvis du får tak i vanlig sukrin, kan du male sukrinmelisen selv i en blender :)

Skrevet

Hvis du får tak i vanlig sukrin, kan du male sukrinmelisen selv i en blender :)

Jeg har sett sukrinmelis på sunkost. (Om du har det i nærheten) :)

Anonymous poster hash: 098c6...422

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...