AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #1 Skrevet 3. september 2013 Vi har vært sammen i en stund nå og vi har vært i samme omgangskrets lenge. Han har oppført seg veldig merkelig siden vi ble sammen, kanskje han alltid har gjort det. Jeg har oppdaget at han er veldig mye i leiligheten sin med lystette gardiner. Hva han driver med der inne vet jeg ikke, men det er viktigere enn alt annet. Tror han er på nettet en del og jeg vet han ser en del på film. Skriver gjør han også. Stort sett ganske mørke greier, men han er flink. Noen ganger er det morsomt og rart. Det er ikke ofte jeg har vært hos ham, vi er stort sett hos meg. Leiligheten er ganske rotete, mørk og han har en del bøker. Han er student, men skifter stadig retning. Det gjør han også med interesser. Annenhver uke er det noe nytt; han prater om det ene temaet én uke og det andre en annen. Og han blir helt oppslukt i det. Så til poenget: I natt overnattet jeg hos ham og vi pratet en del. Hvordan vi kom dit betyr ingenting, men han fortalte meg en del greier som jeg ble sjokkert over. Han har psykiske problemer. Noen ganger har han lyst til å skyte folk. Gå inn i et bygg og skyte alle, én etter én. Vi snakket lenge, så jeg får ikke med alt her, men det var det verste. Han er ikke psykotisk og ikke asosial. Jeg sa at jeg ikke brydde meg og at jeg fortsatt likte ham. Det er sannheten, selv om jeg ser varsellampene blinke. Klarer ikke la være. Han vil ikke ha hjelp og jeg har lovet å aldri si noe til noen. Hva kan være galt med ham? Anonymous poster hash: f34b4...3ab
Missy1 Skrevet 3. september 2013 #2 Skrevet 3. september 2013 Bare utifra å lese beskrivelsen din av han så tenkte jeg at denne gutten ikke har det helt bra med seg selv. Tror du han vil høre på deg om du foreslår profesjonell hjelp? Han har jo selv innsett at han har et problem og det er et stort steg. Ellers er det ikke opp til random folk på et forum å gi han noe diagnose, dette må fagfolk finne ut av 13
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #3 Skrevet 3. september 2013 Noen må jo si det - han kan bli en ny ABB. Få hjelp til ham før det er for sent!! Anonymous poster hash: 42459...856 20
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #4 Skrevet 3. september 2013 villle holdt meg unna han der jeg. Man sier bare ikke sånne ting. Anonymous poster hash: 41a26...74c 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #5 Skrevet 3. september 2013 "Han har psykiske problemer. Noen ganger har han lyst til å skyte folk. Gå inn i et bygg og skyte alle, én etter én. Vi snakket lenge, så jeg får ikke med alt her, men det var det verste." = Walk away !! Anonymous poster hash: 3cec7...873 11
Katniss Skrevet 3. september 2013 #6 Skrevet 3. september 2013 For å leke KG-psykolog, kan ha være schizoid/ schizofren? Holder seg unna mennesker, studerer uten å måtte møte opp fysisk, burer seg inne i leiligheten og gått til innkjøp av lystette gardiner slik at ikke noe kan forstyrre det viktige "arbeidet," ekstremt opptatt av merkelige interesser, klarer ikke å holde en samtale i gang uten å trekke inn "arbeidet" og "interesser" 6
Mipputa Skrevet 3. september 2013 #7 Skrevet 3. september 2013 En nær venninne av meg var også med en mann med litt lignende problemer. Hun fikk han til å søke hjelp og hun ofret mye for å støtte han. Dessverre ble hun dumpet ut av det blå og har slitt lenge med det i ettertid. Det er ikke bare-bare å være i et sånt forhold. Og dessverre er disse forholdene lite stabile. Man bør iallfall skygge banen før han får hjelp. En så emosjonelt forvirret person klarer uansett ikke å gi så mye av seg selv. Det virker jo som han flasker rundt fra ting og interesser til nye ting og interesserer. Han har nok vanskelig med å binde seg til personer, så skulle han plutselig flykte fra deg også, må du ikke ta det personlig. Du bør få han til å snakke med venner og familie om dette, så de kan hjelpe og støtte han. De kan gjøre det på en helt annen måte enn det du kan. Det vil nok antakeligvis bli veldig tung og ekstremt intenst for deg.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #8 Skrevet 3. september 2013 I vår leilighet hindres også innsyn. Men vi driver ikke med masse lyssky greier fordet.. Vi er enkelt og greit vant til å bo sånn til at jeg har fin utsikt utover landskap, langt fra andre hus osv.. Og synes ikke det er noe særlig kult å ha flyttet til et sted hvor vi nå ser rett på andre hus, og hvor folk stadig går forbi og kan se inn. Det med at han vil skyte noen derimot.. bør jo tas tak i av noen! Anonymous poster hash: f8cf8...4e0 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #9 Skrevet 3. september 2013 Høres ut som en gryende alvorlig psykisk lidelse (kanskje psykose/schizofreni eller personlighetsforstyrrels)e her, ja. Uten å fjerndiagnostisere. Om han stadig skifter studier, interesser m.m er det ikke umulig at det samme gjelder menneskelige relasjoner. Mye ustabilitet, høres det ut som. Han trenger profesjonell hjelp. Og synes du det høres ut som et kjæresteemne når han kan si at han vil skyte ned masse mennesker? De fleste ville hatt sosiale antenner nok til i det minste å holde slike tanker skjult. Anonymous poster hash: e7b4e...553 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #10 Skrevet 3. september 2013 TS: Bare utifra å lese beskrivelsen din av han så tenkte jeg at denne gutten ikke har det helt bra med seg selv. Tror du han vil høre på deg om du foreslår profesjonell hjelp? Han har jo selv innsett at han har et problem og det er et stort steg. Ellers er det ikke opp til random folk på et forum å gi han noe diagnose, dette må fagfolk finne ut av Vi snakket om det også. Han har vært litt på BUP da han var yngre og mente de ikke kunne hjelpe. Forsøkt veldig mye annet også, men ingenting fungerte bra. Medisinene gjorde ham til en annen person. En nær venninne av meg var også med en mann med litt lignende problemer. Hun fikk han til å søke hjelp og hun ofret mye for å støtte han. Dessverre ble hun dumpet ut av det blå og har slitt lenge med det i ettertid. Det er ikke bare-bare å være i et sånt forhold. Og dessverre er disse forholdene lite stabile. Man bør iallfall skygge banen før han får hjelp. En så emosjonelt forvirret person klarer uansett ikke å gi så mye av seg selv. Det virker jo som han flasker rundt fra ting og interesser til nye ting og interesserer. Han har nok vanskelig med å binde seg til personer, så skulle han plutselig flykte fra deg også, må du ikke ta det personlig. Du bør få han til å snakke med venner og familie om dette, så de kan hjelpe og støtte han. De kan gjøre det på en helt annen måte enn det du kan. Det vil nok antakeligvis bli veldig tung og ekstremt intenst for deg. Jeg tror ikke han vil slå opp med meg. Vi har kjent hverandre i to år nå, han bodde i nabohuset da jeg flyttet inn for to år siden. Han sier at han har likt meg siden jeg flyttet inn og det har jeg med ham også. Han var kjekk, spennende og mystisk. Nå vet jeg endelig litt mer om hvorfor. For å leke KG-psykolog, kan ha være schizoid/ schizofren? Holder seg unna mennesker, studerer uten å måtte møte opp fysisk, burer seg inne i leiligheten og gått til innkjøp av lystette gardiner slik at ikke noe kan forstyrre det viktige "arbeidet," ekstremt opptatt av merkelige interesser, klarer ikke å holde en samtale i gang uten å trekke inn "arbeidet" og "interesser" Kanskje? Har brukt dagen på å lese litt om psykiske sykdommer for å finne noe som passer, men finner ikke helt ut av det. Det hender han er med folk (stort sett de i bygget hans/mitt) og da er han helt vanlig. Hyggelig kar som er ganske sosial når han gidder. Han er i alle fall ikke asosial for han har empati (flere ting han har sagt, blant annet at han ikke vil drepe noen fordi han ikke vil ødelegge livet til etterlatte, samme med selvmord) og ikke psykotisk såvidt jeg vet. Litt i grenseland, men han løper ikke rundt og tror at noen skal ta over landet. Han føler at ingenting er virkelig og at folk ikke er virkelige, men han vet at det ikke er sant. Det han skriver (og sier) er heller ikke ord-salat (eller hva de kaller det). Kreativ ordbruk, men ikke uforståelig. Han kan plutselig se på meg og si noe helt tilfeldig. Her om dagen reiste han seg og skrev et ord på veggen min med tusj, så gikk han. Anonymous poster hash: f34b4...3ab
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #11 Skrevet 3. september 2013 TS: Høres ut som en gryende alvorlig psykisk lidelse (kanskje psykose/schizofreni eller personlighetsforstyrrels)e her, ja. Uten å fjerndiagnostisere. Om han stadig skifter studier, interesser m.m er det ikke umulig at det samme gjelder menneskelige relasjoner. Mye ustabilitet, høres det ut som. Han trenger profesjonell hjelp. Og synes du det høres ut som et kjæresteemne når han kan si at han vil skyte ned masse mennesker? De fleste ville hatt sosiale antenner nok til i det minste å holde slike tanker skjult.Anonymous poster hash: e7b4e...553 Han har jo ikke sagt det til noen før. Ikke på nettet en gang. Anonymous poster hash: f34b4...3ab
Leonora8 Skrevet 3. september 2013 #12 Skrevet 3. september 2013 TS: Vi snakket om det også. Han har vært litt på BUP da han var yngre og mente de ikke kunne hjelpe. Forsøkt veldig mye annet også, men ingenting fungerte bra. Medisinene gjorde ham til en annen person. Jeg tror ikke han vil slå opp med meg. Vi har kjent hverandre i to år nå, han bodde i nabohuset da jeg flyttet inn for to år siden. Han sier at han har likt meg siden jeg flyttet inn og det har jeg med ham også. Han var kjekk, spennende og mystisk. Nå vet jeg endelig litt mer om hvorfor. Kanskje? Har brukt dagen på å lese litt om psykiske sykdommer for å finne noe som passer, men finner ikke helt ut av det. Det hender han er med folk (stort sett de i bygget hans/mitt) og da er han helt vanlig. Hyggelig kar som er ganske sosial når han gidder. Han er i alle fall ikke asosial for han har empati (flere ting han har sagt, blant annet at han ikke vil drepe noen fordi han ikke vil ødelegge livet til etterlatte, samme med selvmord) og ikke psykotisk såvidt jeg vet. Litt i grenseland, men han løper ikke rundt og tror at noen skal ta over landet. Han føler at ingenting er virkelig og at folk ikke er virkelige, men han vet at det ikke er sant. Det han skriver (og sier) er heller ikke ord-salat (eller hva de kaller det). Kreativ ordbruk, men ikke uforståelig. Han kan plutselig se på meg og si noe helt tilfeldig. Her om dagen reiste han seg og skrev et ord på veggen min med tusj, så gikk han. Anonymous poster hash: f34b4...3ab Han skrev et ord på veggen din, reister seg for så å gå sin vei? Hva skrev han? Dette er jo ikke noe en "normal" person gjør. Fikk du noe kontakt med han etterpå? Etter de andre tingene du beskriver om han tror jeg at han har en psykisklidelse og trenger profesjonelhjelp 8
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #13 Skrevet 3. september 2013 Litt i grenseland, men han løper ikke rundt og tror at noen skal ta over landet. Han føler at ingenting er virkelig og at folk ikke er virkelige, men han vet at det ikke er sant. Det han skriver (og sier) er heller ikke ord-salat (eller hva de kaller det). Kreativ ordbruk, men ikke uforståelig. Han kan plutselig se på meg og si noe helt tilfeldig. Her om dagen reiste han seg og skrev et ord på veggen min med tusj, så gikk han. Anonymous poster hash: f34b4...3ab Det der kan være en begynnende psykose/gensepsykose (som kan forverre seg). Igjen uten å fjerndiagnostisere. Å ikke føle at virkeligheten er "virkelig", spesiell ordbruk, grublerier og handlinger uten rotfeste i realitetene er klare psykosetegn. Schizofreni er en form for psykose. Kanskje du kan oppmuntre han til et legebesøk? Men ikke tiltre rollen som terapeut, du er ikke ansvarlig for hans liv.Anonymous poster hash: e7b4e...553
LionQueen Skrevet 3. september 2013 #14 Skrevet 3. september 2013 Det er tydelig at han har en mørk side. Det er ikke normalt å tenke at man har lyst til å skyte folk helt uten videre. Han har noe dark shit dypt ned i sjelen sin som han sliter med. Du burde prøve å hjelpe han, men om han motsetter seg det; syntes jeg du burde forlate han. 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #15 Skrevet 3. september 2013 Han skrev et ord på veggen din, reister seg for så å gå sin vei? Hva skrev han? Dette er jo ikke noe en "normal" person gjør. Fikk du noe kontakt med han etterpå? Etter de andre tingene du beskriver om han tror jeg at han har en psykisklidelse og trenger profesjonelhjelp TS: Vi lå på sofaen, så ble han stille, reiste seg og skrev på veggen. Så gikk han ut døren og hjem. Er det så nøye hva han skrev? Det der kan være en begynnende psykose/gensepsykose (som kan forverre seg). Igjen uten å fjerndiagnostisere. Å ikke føle at virkeligheten er "virkelig", spesiell ordbruk, grublerier og handlinger uten rotfeste i realitetene er klare psykosetegn. Schizofreni er en form for psykose. Kanskje du kan oppmuntre han til et legebesøk? Men ikke tiltre rollen som terapeut, du er ikke ansvarlig for hans liv.Anonymous poster hash: e7b4e...553 Virker som han har vært sånn lenge da. Så da tviler jeg på at han plutselig mister grepet. Vi pratet en del om psykiatri og sånt, så jeg har egentlig allerede fått et svar der. Han vil ikke. Og jeg skjønner ham egentlig, han kom med ganske mange gode grunner. Det er tydelig at han har en mørk side. Det er ikke normalt å tenke at man har lyst til å skyte folk helt uten videre. Han har noe dark shit dypt ned i sjelen sin som han sliter med. Du burde prøve å hjelpe han, men om han motsetter seg det; syntes jeg du burde forlate han. Det er det jeg lener mot også. Ihvertfall å bare være der. Være glad i ham og støtte ham. Men jeg forlater ham ikke, med mindre han gjør noe alvorlig galt. Anonymous poster hash: f34b4...3ab
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #16 Skrevet 3. september 2013 Eh ? Anonymous poster hash: d7f95...e40 1
LionQueen Skrevet 3. september 2013 #17 Skrevet 3. september 2013 TS: Vi lå på sofaen, så ble han stille, reiste seg og skrev på veggen. Så gikk han ut døren og hjem. Er det så nøye hva han skrev? Virker som han har vært sånn lenge da. Så da tviler jeg på at han plutselig mister grepet. Vi pratet en del om psykiatri og sånt, så jeg har egentlig allerede fått et svar der. Han vil ikke. Og jeg skjønner ham egentlig, han kom med ganske mange gode grunner. Det er det jeg lener mot også. Ihvertfall å bare være der. Være glad i ham og støtte ham. Men jeg forlater ham ikke, med mindre han gjør noe alvorlig galt. Anonymous poster hash: f34b4...3ab Når du sier støtte, jeg håper du mener at du skal forsøke å hjelpe han og ikke være passiv og la han fortsette å ha slike tanker eller? 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #18 Skrevet 3. september 2013 TS: Når du sier støtte, jeg håper du mener at du skal forsøke å hjelpe han og ikke være passiv og la han fortsette å ha slike tanker eller? Jeg kan jo ikke styre tankene hans Men jeg skal ikke si at det er fint at han tenker på sånt. Heller ikke bli sint for det, for da slutter han jo å prate med meg. Anonymous poster hash: f34b4...3ab
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #19 Skrevet 3. september 2013 Hvilke gode grunner kom han med for ikke å søke profesjonell hjelp? For her høres det ut som det er mange gode grunner til å gjøre det. Og jo, psykose kan raskt forverre seg. For eks trikkedrapsmannen og halloween-drapet (spekuleres i om det er rusutløst, men det kan være andre utløsende faktorer, som stress, relasjonsbrudd osv). Men om du vil være sammen med han til tross for dette, så er det ditt valg - med de konsekvenser det kan få. Lett å feilaktig gå inn irollen som psykolog, fordi han ikke vil oppsøke hjelp. Selvinnsikten til folk med så mørke problemer er ikke alltid den beste.Anonymous poster hash: e7b4e...553 1
Gjest Skrevet 3. september 2013 #20 Skrevet 3. september 2013 Han høres ut som en tikkende bombe. Nå sier jeg ikke at han kommer til å oppfylle drømmen om å skyte ned folk, men det er definitivt noe galt med kjæresten din. Tror bare det er et spørsmål om tid før tanker går over til handlinger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå