AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #1 Skrevet 3. september 2013 Hva kjennetegner et barn med ADHD/ADD? Da tenker jeg ikke de vanlige symptomene en kan lese opp og ned om på nettet. Men hvordan hverdagen med et barn som har denne diagnosen er. Hvilke utfordringer sliter barnet mest med, hvordan fungerer det på skole og i hjemmet? Jeg har en gutt som muligens skal utredes for dette, og i påvente av det fyker mange tanker gjennom hodet. Ble ting bedre etter behandling? Anonymous poster hash: dab57...36c
LilleSnupp Skrevet 3. september 2013 #2 Skrevet 3. september 2013 Hva kjennetegner et barn med ADHD/ADD? Da tenker jeg ikke de vanlige symptomene en kan lese opp og ned om på nettet. Men hvordan hverdagen med et barn som har denne diagnosen er. Hvilke utfordringer sliter barnet mest med, hvordan fungerer det på skole og i hjemmet? Jeg har en gutt som muligens skal utredes for dette, og i påvente av det fyker mange tanker gjennom hodet. Ble ting bedre etter behandling? Anonymous poster hash: dab57...36c Et barn med AD/HD er hyperaktiv, mens et barn med ADD mangler det hyperaktive. Et barn med AD/HD krever en og en beskjed. Å si til et barn med denne diagnosen "Først går du på badet for å pusse tennene, så går du på soverommet for å hente pysjen før du sjekker at skolesekken er pakket" funker svært dårlig. De trenger en beskjed i slengen. Korte tydelige beskjeder. "Gå på badet å puss tennene", og når barnet kommer tilbake gir du neste beskjed. Barn med diagnosen AD/HD har ofte konsentrasjonsvansker (pga vansker med å sortere hva som er viktig og ikke viktig), så å gå sette seg på huk foran barnet og få øyekontakt er et lurt knep. Hjemme opplever man ikke problemstillingen med fellesbeskjeder, men disse barna sliter ofte med å få med seg fellesbeskjeder. De har også kortere "utholdenhet" når det kommer til utholdenhet med lekser f.eks., så å ikke legge opp til 2 timer i ett for lekselesing er ikke lurt. Beklager rotete svar, men var kort oppsummert. Ta kontakt på pm om du ønsker det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå