AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #1 Skrevet 3. september 2013 Skal gjøre dette så kort som mulig. Håper på noen råd som kan hjelpe meg i riktig retning. Vil ikke havne på gata/miste alt.. Har seg slik at jeg unnlot å sende inn detaljer om bedrift og inntekt til skatteetaten på en periode på flere år. Jeg hadde (og har) psykiske problemer men klarte på en eller annen måte å gjøre det aller mest nødvendigste for å tjene penger, men som jeg ikke skattet av eller betalte merverdiavgift av til staten. Avviklet til slutt bedriften da jeg pga psyken ikke klarte jobbe mer. Skal i behandling for de psykiske problemene. Skylder nå flere hundre tusen, mer kommer (kun mva-beregningen er klar, skatten gjenstår + straffeprosenter) og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan ikke i nærmeste fremtid ta arbeid pga psyken, og har for tiden trygd mens jeg skal gå i behandling og det som følger med. Jeg har fått frist på ca 20 dager og det eneste jeg har penger til er bolig, mat og vanlige regninger. Jeg har ikke noe til overs, ligger under det som er sosialens beregninger på hva man har krav på. Grunnen til at jeg sitter her på nett og spør istedenfor å gjøre det mest "innlysende" og ringe skatteetaten er at jeg er livredd for alt igrunn, bare det å plukke opp telefonen og ringe og det å få "nei vi kan ikke gjøre noe for deg" som svar ville ødelagt mye for meg og kunne fått meg såpass ned at jeg ikke ville klart å gjøre noe mer enn det. Derfor spør jeg her... for å høre folks erfaringer, slik at jeg bedre vet hva jeg vil møte. Vet også at det sitter folk med erfaring med både det ene og det andre her. Hva gjør jeg? Føler meg helt fortapt.. Kan noen være så snille å komme med noen råd og tips om hvor jeg henvender meg, hva jeg gjør, og hva jeg må gjennom, om noen vet? Jeg har skjønt det slik at det er noe som heter gjeldsordning. Men slik jeg forstår det er det ikke aktuelt når gjelden er til staten (?). Og jeg forstod det slik at regninger fra staten heller ikke settes på vent under behandling av saken, så da er jeg vel uansett like langt? Eller? Er det mulig å, om familie kan hjelpe meg, få til en delbetaling pr. mnd til staten på ikke store beløp men med en lang lang løpetid, eller skal staten ha pengene med en gang "ellers så...!"?... Er det virkelig ikke noe håp? Og med fare for å repetere meg selv, jeg kan for tiden ikke jobbe pga. mine psykiske problemer. Vil ikke gå inn på de på forum, men de er så hemmende at det ikke er et alternativ, målet mitt er å komme i jobb igjen bare så det er sagt, men det vil ta tid. Håper å bli tatt seriøst, jeg er redd hele livet mitt er over for jeg ser ingen utvei... Anonymous poster hash: b8bb1...289
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #2 Skrevet 3. september 2013 Vel, da har du kanskje lært at er det noen du ikke kødder med, så er det staten. Anonymous poster hash: c99b9...f8e 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #3 Skrevet 3. september 2013 Ja det har jeg, og takk for oppmuntrende svar. Heh. Trådstarter Vel, da har du kanskje lært at er det noen du ikke kødder med, så er det staten. Anonymous poster hash: c99b9...f8e Anonymous poster hash: b8bb1...289 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #4 Skrevet 3. september 2013 Hvis du ringer dem og forklarer situasjonen din, så er de sikkert villige til å la deg delbetale beløpet over tid. Jeg fikk baksmell en gang, og fikk delt opp beløpet mitt i allefall Lykke til! Anonymous poster hash: 560d0...fb1 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #5 Skrevet 3. september 2013 Det er vel Kemnerkontoret du bør kontakte? Jeg sendte dem en mail ang. restskatt og fikk svar neste morgen. Når det gjelder alle slike gjeldsspørsmål, så er faktisk kommunikasjon nøkkelen og det å være raskt ute. Hvis du ser det fra deres ståsted - de vil bare ha pengene som skyldes, uansett hvordan. Dersom de ikke får svar eller kontakt vil varsellamper blinke og de vil frykte at du er typen som rømmer unna (flytter, får skjult adresse eller hva enn det er skattesnyltere pleier å gjøre). Uansett hvem man skylder penger - om det skulle være en utleier eller inkassofirma eller staten, så er det aller viktigste å ta kontakt og kommunisere at du vil betale det tilbake, selv om det kan ta tid. Om du skriver en mail eller ringer - forklar situasjonen uten å legge til altfor mange unnskyldninger eller utbroderinger. Bare forklar konsist at du ikke har jobb pga. psykiske problemer og at det kan ta tid å betale tilbake. Legg så frem forslag for hvordan du kan få det til, men vær realistisk og ikke lov ting du ikke kan holde. Vær ydmyk og klar på at du vil finne en løsning. Lykke til Anonymous poster hash: 8bca0...7ec 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #6 Skrevet 3. september 2013 Tusen takk for svar, begge to. Det hjelper, føler meg straks mere håpefull faktisk Jeg skal da forsøke å ta kontakt med dem, mulig det blir en mail fordi jeg er så redd for å få slengt i "fjeset" (eller skal vi si øret) et stort nei, som sagt... Men ser håp.... Om noen flere har erfaringer så del gjerne, alt hjelper. Tusen takk begge to! Det er vel Kemnerkontoret du bør kontakte? Jeg sendte dem en mail ang. restskatt og fikk svar neste morgen. Når det gjelder alle slike gjeldsspørsmål, så er faktisk kommunikasjon nøkkelen og det å være raskt ute. Hvis du ser det fra deres ståsted - de vil bare ha pengene som skyldes, uansett hvordan. Dersom de ikke får svar eller kontakt vil varsellamper blinke og de vil frykte at du er typen som rømmer unna (flytter, får skjult adresse eller hva enn det er skattesnyltere pleier å gjøre). Uansett hvem man skylder penger - om det skulle være en utleier eller inkassofirma eller staten, så er det aller viktigste å ta kontakt og kommunisere at du vil betale det tilbake, selv om det kan ta tid. Om du skriver en mail eller ringer - forklar situasjonen uten å legge til altfor mange unnskyldninger eller utbroderinger. Bare forklar konsist at du ikke har jobb pga. psykiske problemer og at det kan ta tid å betale tilbake. Legg så frem forslag for hvordan du kan få det til, men vær realistisk og ikke lov ting du ikke kan holde. Vær ydmyk og klar på at du vil finne en løsning. Lykke til Anonymous poster hash: 8bca0...7ec Hvis du ringer dem og forklarer situasjonen din, så er de sikkert villige til å la deg delbetale beløpet over tid. Jeg fikk baksmell en gang, og fikk delt opp beløpet mitt i allefall Lykke til! Anonymous poster hash: 560d0...fb1 Anonymous poster hash: b8bb1...289 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #7 Skrevet 3. september 2013 Skattegjeld holdes uansett utenfor gjeldsordning - den må du betale uansett. Anonymous poster hash: 6ab00...483 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #8 Skrevet 3. september 2013 Du må rett og slett ringe kemnerkontoret og få i gang en betalingsordning, for det gjelden blir du uansett nødt å betale. Hvis ikke du får i gang betalingsordning risikerer du tvangstrekk av det du har utbetalt pr i dag. Sånn ellers så er det jo ironisk at en som ikke har betalt skatten sin skal ha rett på stønad fra det offentlige som er finansiert nettopp av skattepenger... Og ikke bruk psykisk sykdom som unnskylding, dette har du gjort bevisst, og det er ene og alene din egen skyld at du nå er i denne situasjonen. Så ja, du må ta en telefon som er lite kjekk, men sånn er det bare rett og slett. Det er ikke alt i livet som er hyggelig. Anonymous poster hash: 0f742...772 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #9 Skrevet 3. september 2013 Du bør i høyeste grad ta kontakt, ts. Om du ikke gjør det så har staten all mulighet til å ta utleggspant. Altså pant i det du eiger. Uansett vil de inndrive alt du er skyldig pluss renter, så gjeldsordning er ikke et alternativ. Eiger du noe? I så fall ville jeg startet med å selge det. En vil virkelig ikke ha AS Norge som pengeinnkrever på nakken. Anonymous poster hash: 402a5...32d 1
Harlekin Skrevet 3. september 2013 #10 Skrevet 3. september 2013 (endret) Angående gjeldsordning: Du vil sannsynligvis ikke få det ettersom gjelden er skatt og moms. Min samboer fikk gjeldsordning og skyldte skatt og moms, men det var ikke så mye det var snakk om, og utgjorde ikke så mye av gjelden totalt sett. Men det gikk inn i gjeldsordningen det også. TS, eier du noe av verdi? F.eks. bolig? Da ville jeg solgt det - det er mye bedre enn å havne i årelang gjeld til staten. Så kan du heller leie en stund til du kommer ovenpå igjen. Det er ikke kjekt å skylde Staten penger, det er den verste kreditoren, og de glemmer deg aldri. Hvis du ikke betaler, tar de tvangstrekk i trygden din. Men selvsagt må du kontakte dem og forklare situasjonen, det hjelper ikke å gjemme seg. Gjelden forsvinner ikke. Men du kan klare deg igjennom dette, TS! Ja, det er mye penger du skylder, men det er ikke uoverkommelig, du kan klare det. Endret 3. september 2013 av Harlekin 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #11 Skrevet 3. september 2013 Takk for svar til alle som har sagt noe.. og Harlekin:Jeg eier bolig men lånet er ikke betalt ned noe på (betalt kun renter så langt), vet ikke hvordan dette er? Så sånnsett har jeg ingen verdi, kun lån. Har ikke dyre eiendeler, heller ikke bil. Ønsker såklart om det er mulig å få til en løsning og er villig til å gi opp slike ting, men vet ikke om det hjelper da. Tusen takk for oppmuntringen, det hjelper meg til å tenke det finnes en måte Anonymous poster hash: b8bb1...289 1
Harlekin Skrevet 3. september 2013 #12 Skrevet 3. september 2013 Er det sannsynlig at boligen kan bli solgt for mer enn størrelsen på det lånet du har? Hvis du tjener på salget av boligen, går det overskytende til Staten når banken har fått sitt. Det er klart det finnes en måte! Det finnes alltid løsninger, selv om de sjelden er behagelige i slike saker. Men det er egentlig ikke så mange eiendeler man trenger for å klare seg og til og med være lykkelig, det er mye viktigere å dekke de grunnleggende behovene, bli frisk og gjeldsfri. Så kan du bygge opp livet ditt igjen når du er ajour. 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #13 Skrevet 3. september 2013 I så fall er det ikke mye det er snakk om i forhold til det jeg skylder, kanskje det uansett vil gå bort i diverse gebyrer med megler ol. Så det vil jo ikke hjelpe stort. Hadde jeg kunnet tjene på det ville jeg gjort det. Gikk til takst, og det er ingen fancy eller ny leilighet i et dyrt område, tvert imot. Jeg har ikke noe imot å leve på lite penger, gjør det nå, skulle jeg ha brukt mindre er det eneste jeg kan ta av matpenger, og da hadde jeg jo måttet levd på nudler. Kjøper ikke ting jeg ikke trenger nå, for å si det sånn. Og det viktige for meg nå er akkurat det du sier, å bli frisk og gjeldsfri (når det kommer til staten). Jeg skal høre litt rundt nå, litt lysere til sinns... tusen takk for hjelpen du ga meg, det gjorde mye for meg skal du vite! Er det sannsynlig at boligen kan bli solgt for mer enn størrelsen på det lånet du har? Hvis du tjener på salget av boligen, går det overskytende til Staten når banken har fått sitt. Det er klart det finnes en måte! Det finnes alltid løsninger, selv om de sjelden er behagelige i slike saker. Men det er egentlig ikke så mange eiendeler man trenger for å klare seg og til og med være lykkelig, det er mye viktigere å dekke de grunnleggende behovene, bli frisk og gjeldsfri. Så kan du bygge opp livet ditt igjen når du er ajour. Anonymous poster hash: b8bb1...289
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #14 Skrevet 3. september 2013 (TS her) Til andre som evt. måtte ha nytte av dette, så har jeg funnet noe informasjon som kan være relevant, det virker å være det for meg. Jeg skal i første omgang forsøke å be om en utsettelse for å se hva slags andre muligheter jeg har for å gjøre opp for meg:http://www.kemnerkontoret.oslo.kommune.no/privatperson/betalingsvansker/ettergivelse_av_skatt/ Anonymous poster hash: b8bb1...289
Harlekin Skrevet 4. september 2013 #15 Skrevet 4. september 2013 Skattegjeld holdes uansett utenfor gjeldsordning - den må du betale uansett.Anonymous poster hash: 6ab00...483 Har glemt å svare på dette: Hvis man får gjeldsordning og skylder skatt og mva, vil dette gå inn i gjeldsordningen på lik linje med annen gjeld. (TS her) Til andre som evt. måtte ha nytte av dette, så har jeg funnet noe informasjon som kan være relevant, det virker å være det for meg. Jeg skal i første omgang forsøke å be om en utsettelse for å se hva slags andre muligheter jeg har for å gjøre opp for meg:http://www.kemnerkontoret.oslo.kommune.no/privatperson/betalingsvansker/ettergivelse_av_skatt/ Anonymous poster hash: b8bb1...289 Det var interessant info, TS. Håper dette vil løse seg for deg! I så fall er det ikke mye det er snakk om i forhold til det jeg skylder, kanskje det uansett vil gå bort i diverse gebyrer med megler ol. Så det vil jo ikke hjelpe stort. Hadde jeg kunnet tjene på det ville jeg gjort det. Gikk til takst, og det er ingen fancy eller ny leilighet i et dyrt område, tvert imot. Jeg har ikke noe imot å leve på lite penger, gjør det nå, skulle jeg ha brukt mindre er det eneste jeg kan ta av matpenger, og da hadde jeg jo måttet levd på nudler. Kjøper ikke ting jeg ikke trenger nå, for å si det sånn. Og det viktige for meg nå er akkurat det du sier, å bli frisk og gjeldsfri (når det kommer til staten). Jeg skal høre litt rundt nå, litt lysere til sinns... tusen takk for hjelpen du ga meg, det gjorde mye for meg skal du vite! Anonymous poster hash: b8bb1...289 Alt i orden, kjekt at det jeg skrev kan være til hjelp/støtte. Lykke til med både behandling og nedbetalingen av gjelden
Scorpina Skrevet 4. september 2013 #16 Skrevet 4. september 2013 Hei TS. Ja det er litt av en suppe du er kommet opp i - men jeg har en god nyhet til deg; dette er noe som det faktisk LAR seg rydde opp i!!! Jeg jobber ved et kemnerkontor. Hvis du har lyst på noen råd og tips fra noen som VET hva dette dreier seg om send meg gjerne en pm så skal jeg prøve å hjelpe 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #17 Skrevet 4. september 2013 Tuuusen takk Harlekin <3 Scorpina.... Tar kontakt med deg med en gang, jeg.... Anonymous poster hash: b8bb1...289
Gjest BettyBoop Skrevet 4. september 2013 #18 Skrevet 4. september 2013 Skal gjøre dette så kort som mulig. Håper på noen råd som kan hjelpe meg i riktig retning. Vil ikke havne på gata/miste alt.. Har seg slik at jeg unnlot å sende inn detaljer om bedrift og inntekt til skatteetaten på en periode på flere år. Jeg hadde (og har) psykiske problemer men klarte på en eller annen måte å gjøre det aller mest nødvendigste for å tjene penger, men som jeg ikke skattet av eller betalte merverdiavgift av til staten. Avviklet til slutt bedriften da jeg pga psyken ikke klarte jobbe mer. Skal i behandling for de psykiske problemene. Skylder nå flere hundre tusen, mer kommer (kun mva-beregningen er klar, skatten gjenstår + straffeprosenter) og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan ikke i nærmeste fremtid ta arbeid pga psyken, og har for tiden trygd mens jeg skal gå i behandling og det som følger med. Jeg har fått frist på ca 20 dager og det eneste jeg har penger til er bolig, mat og vanlige regninger. Jeg har ikke noe til overs, ligger under det som er sosialens beregninger på hva man har krav på. Grunnen til at jeg sitter her på nett og spør istedenfor å gjøre det mest "innlysende" og ringe skatteetaten er at jeg er livredd for alt igrunn, bare det å plukke opp telefonen og ringe og det å få "nei vi kan ikke gjøre noe for deg" som svar ville ødelagt mye for meg og kunne fått meg såpass ned at jeg ikke ville klart å gjøre noe mer enn det. Derfor spør jeg her... for å høre folks erfaringer, slik at jeg bedre vet hva jeg vil møte. Vet også at det sitter folk med erfaring med både det ene og det andre her. Hva gjør jeg? Føler meg helt fortapt.. Kan noen være så snille å komme med noen råd og tips om hvor jeg henvender meg, hva jeg gjør, og hva jeg må gjennom, om noen vet? Jeg har skjønt det slik at det er noe som heter gjeldsordning. Men slik jeg forstår det er det ikke aktuelt når gjelden er til staten (?). Og jeg forstod det slik at regninger fra staten heller ikke settes på vent under behandling av saken, så da er jeg vel uansett like langt? Eller? Er det mulig å, om familie kan hjelpe meg, få til en delbetaling pr. mnd til staten på ikke store beløp men med en lang lang løpetid, eller skal staten ha pengene med en gang "ellers så...!"?... Er det virkelig ikke noe håp? Og med fare for å repetere meg selv, jeg kan for tiden ikke jobbe pga. mine psykiske problemer. Vil ikke gå inn på de på forum, men de er så hemmende at det ikke er et alternativ, målet mitt er å komme i jobb igjen bare så det er sagt, men det vil ta tid. Håper å bli tatt seriøst, jeg er redd hele livet mitt er over for jeg ser ingen utvei... Anonymous poster hash: b8bb1...289 Skal gjøre dette så kort som mulig. Håper på noen råd som kan hjelpe meg i riktig retning. Vil ikke havne på gata/miste alt.. Har seg slik at jeg unnlot å sende inn detaljer om bedrift og inntekt til skatteetaten på en periode på flere år. Jeg hadde (og har) psykiske problemer men klarte på en eller annen måte å gjøre det aller mest nødvendigste for å tjene penger, men som jeg ikke skattet av eller betalte merverdiavgift av til staten. Avviklet til slutt bedriften da jeg pga psyken ikke klarte jobbe mer. Skal i behandling for de psykiske problemene. Skylder nå flere hundre tusen, mer kommer (kun mva-beregningen er klar, skatten gjenstår + straffeprosenter) og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan ikke i nærmeste fremtid ta arbeid pga psyken, og har for tiden trygd mens jeg skal gå i behandling og det som følger med. Jeg har fått frist på ca 20 dager og det eneste jeg har penger til er bolig, mat og vanlige regninger. Jeg har ikke noe til overs, ligger under det som er sosialens beregninger på hva man har krav på. Grunnen til at jeg sitter her på nett og spør istedenfor å gjøre det mest "innlysende" og ringe skatteetaten er at jeg er livredd for alt igrunn, bare det å plukke opp telefonen og ringe og det å få "nei vi kan ikke gjøre noe for deg" som svar ville ødelagt mye for meg og kunne fått meg såpass ned at jeg ikke ville klart å gjøre noe mer enn det. Derfor spør jeg her... for å høre folks erfaringer, slik at jeg bedre vet hva jeg vil møte. Vet også at det sitter folk med erfaring med både det ene og det andre her. Hva gjør jeg? Føler meg helt fortapt.. Kan noen være så snille å komme med noen råd og tips om hvor jeg henvender meg, hva jeg gjør, og hva jeg må gjennom, om noen vet? Jeg har skjønt det slik at det er noe som heter gjeldsordning. Men slik jeg forstår det er det ikke aktuelt når gjelden er til staten (?). Og jeg forstod det slik at regninger fra staten heller ikke settes på vent under behandling av saken, så da er jeg vel uansett like langt? Eller? Er det mulig å, om familie kan hjelpe meg, få til en delbetaling pr. mnd til staten på ikke store beløp men med en lang lang løpetid, eller skal staten ha pengene med en gang "ellers så...!"?... Er det virkelig ikke noe håp? Og med fare for å repetere meg selv, jeg kan for tiden ikke jobbe pga. mine psykiske problemer. Vil ikke gå inn på de på forum, men de er så hemmende at det ikke er et alternativ, målet mitt er å komme i jobb igjen bare så det er sagt, men det vil ta tid. Håper å bli tatt seriøst, jeg er redd hele livet mitt er over for jeg ser ingen utvei... Anonymous poster hash: b8bb1...289 meld deg på luksusfellen 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #19 Skrevet 4. september 2013 BettyBoop: Hvorfor synes du det er morsomt å komme med kommentarer kun for å få lov til å si noe nedlatende til andre? Det synes jeg man bør holde seg for god til. Ha en fin dag Anonymous poster hash: b8bb1...289 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #20 Skrevet 4. september 2013 Jeg har ikke så mye å legge til her, annet enn at jeg virkelig vil anbefale deg å snakke med en person på kemnerkontoret ansikt til ansikt. Av erfaring er det vanskelig å bli helt klok på hverandre gjennom epost, og det oppstår ofte misforståelser. Det samme med telefon, og folk blir mye lettere frustrert og bryter sammen over telefon (egen erfaring som den personen som snakker med personer i vanskelige situasjoner). Skjønner at det kan være vanskelig å få seg selv til å møte opp på kontoret, spesielt om man har psykiske plager. Men alternativene er ikke spesielt gode spør du meg. Husk at den du skal møte har erfaring med slike saker som dette og helt sikkert forstår situasjonen din og bare vil ordne opp. Jeg håper disse økonomiske problemene ordner seg for deg raskest mulig så du får fokusere på dine andre problemer Anonymous poster hash: b1e6a...54b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå