Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere med??.. Dere som sparker/slo under fødselen. Eller var frekk mot den ene eller den andre. Hvorfor den oppførselen? Man hører om at jordmødre opplever mye sånt, så det må jo være endel slemme fødende.

Min fødsel varte 3/4 døgn, ikke øenge, men hadde sovet ekstremt dårlig de fire siste nettene før, og det startet på natta, så ikke noe søvn på meg.

Var sliten, redd, men ikke sint??? Ble ikke sint og aggressiv da jordmødrene ba meg om å gå rundt selvom jeg hadde pressrier? Ble ikke sint da de gjorde undersøkelser eller da de røska der nede for å vide ut da ungen skulle ut. Og så videre.

Tro meg, jeg er temperamentsfull ganske ofte. Kan krangle så busta fyker med folk jeg kjenner.. Men man kan da te seg fint mot hjelpende jordmødre selvom man har vondt?

Anonymous poster hash: d6da6...e6d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi folk reagerer forskjellig på smerte, derfor.

Det å kalle dem slemme fordi de reagerer på en annen måte enn deg, er dårlig gjort.

Det er fort gjort å miste hodet under en fødsel på grunn av smerte og kanskje også redsel. Det er rett og slett menneskelig!

• Liker 23
Skrevet

Fordi folk reagerer forskjellig på smerte, derfor.

Det å kalle dem slemme fordi de reagerer på en annen måte enn deg, er dårlig gjort.

Det er fort gjort å miste hodet under en fødsel på grunn av smerte og kanskje også redsel. Det er rett og slett menneskelig!

Nei, da må man ta seg sammen.

Man merker jo at man slår eller sparker folk??

• Liker 3
Skrevet

Er det bedre å krangle så busta fyker med folk man kjenner da?

• Liker 5
Skrevet

Er det bedre å krangle så busta fyker med folk man kjenner da?

hvis de påstår diverse ting så ;)

Jordmoren er der for å hjelpe, ikke for å bli slengt dritt til. Jeg mistenker at de som oppfører seg sånn er ustabile ellers også.

Fy skam dere!

• Liker 5
Skrevet

Nei, da må man ta seg sammen.

Ja, man er fult i stand til å ta seg sammen når man opplever den mest sårbare situasjonen i livet. Om man i tillegg opplever smerter, redsel og desperasjon, så er det likevel å forvente at man tar seg sammen og passer manerene sine, må vite!

• Liker 4
Skrevet

Jeg er ikke jordmor, men jeg er sykepleier. Det er ganske vanlig at pasienter som er har store smerter, er redd eller ikke helt vet hvordan de skal takle situasjonen slenger ut stygge gloser, kjefter og blir ufin. Men mange beklager etterpå, og sier "jeg vet ikke hva som gikk av meg" el.l. Det er greit, vi er vant til det og vet at det ofte kommer av frustrasjon heller enn at de er slemme. Tenker at det er det samme på føden, så for meg finnes det ikke slemme fødende, bare fødende som er redde, har vondt eller er frustrert, og det må man takle så best man kan som jordmor. Holde seg rolig, forklare, smertelindre og kanskje av og til heve stemmen noen hakk for å få den fødendes oppmerksomhet. Men slem, nei den karakteristikken vil jeg ikke bruke. Kjenner ingen jordmødre som omtaler fødende slik heller.

Anonymous poster hash: 3a824...b85
  • Liker 25
Skrevet

Jeg hadde jo lest at det var en fare for at man kunne kjefte ut barnefaren, og det var normalt. Men jeg har høy smerteteksel og tåler en del smerte, så for meg virker det utenkelig å skjelle ut barnefar, jordmor, sparke og slår. Eneste jeg gjorde var vel å glemme ihjel handa til samboern under riene hihi. Såpass måtte han tåle :P

Så for de som tåler mindre smerte så kan det jo være de er ute avatand til å tenkte. Hører jo flere som føler det er mange svarte hull etter en fødsel og ikke husker så mye av den. Jeg føler jeg husker alt.

Så jeg trur det har veldig mye å si hvor mye smerte du tåler, og hvordan kroppen reagerer ut fra det.

Og jordmødrene er jo obs på hvordan ei som skal føde kan være. Og vet det er helt normalt. Trur ikke det er så kjekt for de som slår og sparker heller, når de etterpå tenker over hvordan de oppførte seg.

Anonymous poster hash: bd374...f05
Skrevet

Altså, er det virkelig så innmark vanlig at fødende sparker og slår? Kan ikke helt se at dette er en reell problemstilling. Jo, noen gjør sikkert det, men tviler på at det er så vanlig at det er verdt å ha en diskusjon om det. Uansett ikke så vanskelig å være uenig i at man aldri sparker eller slår andre.

• Liker 1
Skrevet (endret)

TS, innlegget ditt viser tydelig at du mangler forståelse for at mennesker reagerer forskjellig.

Jeg jobber selv i helsevesenet og sinne er faktisk en veldig vanlig reaksjon når det er store smerter og redsel innblandet.

Så det er heller du som burde skamme deg for å ha så lite forståelse for at alle er ulike, og reagerer på vidt forskjellige måter.

Endret av Nerine_
  • Liker 8
Skrevet

Jeg slo mannen. Hadde ikke overskudd til å si fra ordentlig midt i heftige tette rier, at jeg ikke ville ha noe massasje, det forstyrret meg, og jeg trengte å bruke alt fokus jeg hadde på å takle rien. Det kan effektivt uttrykkes ved å rett og slett slå hånden hans med knyttet neve. Første og eneste gang jeg har slått ham ;) Jordmor var SVÆRT lydhør overfor meg, testet ut kommunikasjonen på laveste nivå først, og fant ut det funket å snakke rolig, lavt og vennlig mellom rier når hun skulle gi meg en beskjed. Så hun trengte alldeles ikke noen justering.

• Liker 2
Skrevet

Jeg slo rundt meg, så hadde ikke mannen holdt avstand akkurat da så hadde han nok fått seg noen slag han og ;) føler meg ikke slem fordet. Det skjer jo bare i desperasjon når du ikke vet hvor du skal gjøre av deg.

Skrevet

Slå andre? :sjokkert: Banning er vanlig, men visste ikke det var vanlig å slå.

• Liker 2
Skrevet

Haha, dette må jo være et troll? Fødsler er forskjellig, og selv om din var lang og utmattene kan andres være lang og grusom eller kort og intens. Jeg er til vanlig særdeles snill, men når jeg åpnet meg 6 cm på under 3 timer, og jordmor flere ganger skulle fikse på elektrodene som var festet til babyens hode, mens jeg hadde rier så ble det automatisk til at jeg sparket. Tror ikke de fleste som sparker/slår under fødsel gjør det for å være slemme ;)

Skrevet

Jeg sparker ikke, men jeg dytter Jordmor forsiktig vekk med bene. Mitt i en laang ri skulle hun skjekke åpningen. Det gjorde så vondt og tok så Lang tid. Jeg sa at jeg ikke klarte mer så Mange ganger. Og av regleks dytter jeg henne vekk. Men det var ikke hardt da :-)

Skrevet

Jeg forsøkte å slå sadistlegen som torturerte meg under første fødsel. Hadde jeg truffet han i dag hadde jeg sikkert slått nå også. Han fortjener en på trynet.

• Liker 6
Skrevet

ingen ble sparket eller slått av meg. men hun jordmora var skikkelig frekk. så jeg sa i fra. føler meg ikke slem,vis noen burde føle seg slem. er det hun!

Anonymous poster hash: 65a9d...8e8
  • Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Er nå dette så vanlig at det skjer da? Har hørt om at folk skriker og banner, men ikke at de slår.. Noen her inne som vet om dette er vanlig?

Skrevet

Er nå dette så vanlig at det skjer da? Har hørt om at folk skriker og banner, men ikke at de slår.. Noen her inne som vet om dette er vanlig?

Som du ser her inne har jo flere skrevet at de gjorde det under fødselen, det er nok ganske normalt. Men sikkert ikke noe man snakker om til alle andre, kanskje derfor du aldri har hørt det før.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Som du ser her inne har jo flere skrevet at de gjorde det under fødselen, det er nok ganske normalt. Men sikkert ikke noe man snakker om til alle andre, kanskje derfor du aldri har hørt det før.

er ingen som har skrevet at de bevvisst har slått for å skade i sinne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...