AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #1 Skrevet 3. september 2013 Hei! Pga nylige plager med MYE tretthet og noen vonde ledd, bl.a., gikk jeg til legen for å få sjekket stoffskiftet. Så fikk jeg sms fra legen noen dager senere om at stoffskiftet var OK, men at jeg hadde mangel på d-vitamin, og måtte ta tilskudd. Jeg gikk til apoteket, og fant en boks med 20 mikrograms tabletter, hvor det sto anbefalt mengde for voksen eller barn over 11 år 1 tablett per dag. Jeg spurte den ansatte der om det var en grei mengde å ta, men hun mente at det var alt for mye, og viste meg en annen boks med d-vitamin som var bare 10 mikrogram. Og sa at jeg ikke måtte ta de på 20, de var ALT for sterke. Men jeg så at doseringa av d-vitamin i multivitamin-boksen var nesten 10 mikrogram. Og jeg har jo påvist mangel, og vil gjerne få boostet d-vitaminlageret mitt. Mer enn bare en vanlig multivitamintablettmengde, som man jo gjerne tar når man er frisk og uten plager?! Jeg bestemte meg for å følge magefølelsen og velge 20 mikrograms-boksen. Men apotekdama skulte stygt og sa at da måtte jeg i allefall varsle legen min om den høye dosen. Jeg gikk rett hjem og googlet, og ser at 20 mikrogram er anbefalt dagsdose for voksne, og at man gjerne kan ta MYE mer enn dette. Hvor mye tar dere andre som må ta d-vitamintilskudd? Anonymous poster hash: 9e75b...98a
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #2 Skrevet 3. september 2013 Jeg har D-vitaminmangel og tar 2 møllers dobbel (anbefalt dose) og en nycomed multi plus, multivitamintablett per dag. Totalt gir det meg 400% av daglig dose d-vitamin, eller 15 mikrogram. Men jeg soler meg også (30-60 min) om det er en solrik dag, mens varmen fremdeles holder. Anonymous poster hash: bc507...a6f
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #3 Skrevet 3. september 2013 Jeg har mangel og tar mer - i samråd med legen. Fikk også d-vitamin på resept i begynnelsen, og om jeg faller veldig lavt igjen. Husker ikke navnet nå... Men er en type d-vitamin som tas lettere opp i kroppen, eller noe? Anonymous poster hash: 8ee29...c54
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #4 Skrevet 3. september 2013 Jeg er "anonym", ovenfor. Vil bare tilføye at jeg har kommet frem til den dosen helt random. Ville ha omega-3 tabletter og multivitamintabletter og så ikke før etterpå at møllers dobbel har d-vitamin i seg. Men jeg har ikke merket noe potensielle negative effekter av 15 mikrogram. Har gått på det i ca 3 måneder. Anonymous poster hash: bc507...a6f
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #5 Skrevet 3. september 2013 Jeg er "anonym", ovenfor. Vil bare tilføye at jeg har kommet frem til den dosen helt random. Ville ha omega-3 tabletter og multivitamintabletter og så ikke før etterpå at møllers dobbel har d-vitamin i seg. Men jeg har ikke merket noe potensielle negative effekter av 15 mikrogram. Har gått på det i ca 3 måneder. Anonymous poster hash: bc507...a6f For høye doser vil ikke gi akutte problemer - men du kan få problemer på lengre sikt. Økt sjanse for nyrestein f.eks, og andre ting jeg ikke kommer på i farta Tar en veldig høye doser bør det være i samråd med lege. Jeg sjekker mine nivåer og kalsiuminnhold i blodet jevnlig. Anonymous poster hash: 8ee29...c54
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #6 Skrevet 3. september 2013 Ikke for å kuppe tråden; men kan noen anbefale noen d-vitamin tabletter som er små i str? Jeg må også ta tilskudd, fikk utskrevet noen dråper jeg skulle ta av lege, men de ville kostet meg nesten 2000 kr å hente ut, det har ikke jeg råd til eller lyst til å bruke på denslags.Men sliter med å ta tabl, klarer det bare om de er små - maks str. er som ibux 200 mg (og foretrekker at de er "glasserte", dvs glatt overflate...). Anonymous poster hash: 2c719...170
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #7 Skrevet 3. september 2013 Ikke for å kuppe tråden; men kan noen anbefale noen d-vitamin tabletter som er små i str? Jeg må også ta tilskudd, fikk utskrevet noen dråper jeg skulle ta av lege, men de ville kostet meg nesten 2000 kr å hente ut, det har ikke jeg råd til eller lyst til å bruke på denslags.Men sliter med å ta tabl, klarer det bare om de er små - maks str. er som ibux 200 mg (og foretrekker at de er "glasserte", dvs glatt overflate...). Anonymous poster hash: 2c719...170 Apoteket selger d-vitamin som dråper også de er beregna på barn, men ingen grunn til at ikke voksne kan bruke dem - du må bare sjekke doseringa Og ja - den d-vitaminen jeg får på resept er også innamri dyr, jeg får kapsler da. Men den er virkelig verdt pengene for meg, mye mer effektiv fordi kroppen tar den opp lettere. Anonymous poster hash: 8ee29...c54
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #8 Skrevet 3. september 2013 Jeg har også fått påvist mangel på d-vitamin. Da jeg trenger kalsium for noe annet har jeg fått resept på Calcigran Forte - som innholder: kalsiumkarbonat 2500 mg (tilsvarende 1000 mg kalsium) kolekalsiferol (vitamin D3) 800 IE (20 mikrogram) Jfr. http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-calcigran-forte-takeda-nycomed-547192 Fra http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-nering/nering-og-vitaminer/vitamin-d-mangel-14515.html?page=4 "Ved påvist D-vitaminmangel kan det behandles med vitamin D i kapselform eller ved å ta tran. Doseringen er 20 µg/dag (800 IE/dag) og ev. gis kalsiumtilskudd i tillegg. For å få 20µg vitamin D fra tran, må man ta ca. 10ml (innholdet kan variere, se på flasken). Gravide skal også behandles. Unntaksvis kan det være aktuelt å innlede behandlingen med vitamin D i sprøyteform." Anonymous poster hash: ce8d4...489 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #9 Skrevet 3. september 2013 Åja - og de tablettene Ikke for å kuppe tråden; men kan noen anbefale noen d-vitamin tabletter som er små i str? Jeg må også ta tilskudd, fikk utskrevet noen dråper jeg skulle ta av lege, men de ville kostet meg nesten 2000 kr å hente ut, det har ikke jeg råd til eller lyst til å bruke på denslags.Men sliter med å ta tabl, klarer det bare om de er små - maks str. er som ibux 200 mg (og foretrekker at de er "glasserte", dvs glatt overflate...). Anonymous poster hash: 2c719...170 D-vitamin tablettene er de absolutt minste jeg har, mye mindre enn ibux. Vet ikke helt hva du mener med glassert, men de oppløser seg ikke så lett - så jeg har ingen problem med å ha de i munnen litt før jeg får svelgt dem. Ikke sånn som paracet f.eks som begynner å oppløse seg i munnen. Anonymous poster hash: 8ee29...c54
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #10 Skrevet 3. september 2013 Åja - og de tablettene D-vitamin tablettene er de absolutt minste jeg har, mye mindre enn ibux. Vet ikke helt hva du mener med glassert, men de oppløser seg ikke så lett - så jeg har ingen problem med å ha de i munnen litt før jeg får svelgt dem. Ikke sånn som paracet f.eks som begynner å oppløse seg i munnen. Anonymous poster hash: 8ee29...c54 Sånn at de er lettere å svelge, ikke løser seg opp eller "henger" seg fast i munnen.. Det er en sånn supertynn film rundt tabletten, slik at den er glatt. Takler ikke når de begynner å løse seg opp og smaker grusomt.. Jeg trenger fortsatt navn på tabletter som er små.. Anonymous poster hash: 2c719...170
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #11 Skrevet 3. september 2013 Sånn at de er lettere å svelge, ikke løser seg opp eller "henger" seg fast i munnen.. Det er en sånn supertynn film rundt tabletten, slik at den er glatt. Takler ikke når de begynner å løse seg opp og smaker grusomt.. Jeg trenger fortsatt navn på tabletter som er små.. Anonymous poster hash: 2c719...170 Ikke hjemme ennå prøve å huske å sjekke når jeg kommer hjem, men er en liten boks med rød etikett - hel serie med forskjellige vitaminer, så et av de vanlige merkene på apoteket Anonymous poster hash: 8ee29...c54
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #12 Skrevet 3. september 2013 Jeg ville snakket med lege om hvor mye du skal ta. Jeg har nettopp fått påvist d-vitaminnivå på 30, og har blitt beordret til å ta 30 mikrogram per dag. Anonymous poster hash: 26727...745
Gjest Blomst83 Skrevet 3. september 2013 #13 Skrevet 3. september 2013 Alt avhenger jo av hvor stor mangel du har.Jeg har veldig lavt nivå av d vitamin så jeg får reseptbelagt tilskudd,men hvis du ikke har så veldig lavt kan det godt hende at hun dama på apotektet faktisk ga deg det rette rådet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå