Gå til innhold

ringte lege og sa jeg var 2-3 uker på vei, fikk time om en måned.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig eller er det dumt at jeg må vente så lenge med å få komme inn til legen og få sjekka ting er i orden?

jeg er vegetarianer i tillegg. Og aldri vært gravid før.

Anonymous poster hash: 7e12b...f18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lege tar ikke inn gravide før i uke 11, så du har nok heller fått tidlig enn sen time ;)

Anonymous poster hash: 9829e...ebf
  • Liker 8
Skrevet

Alle vet vel at vegetarianere kommer først i helsekøene!!?? :O

Anonymous poster hash: 89715...bad

• Liker 26
Skrevet

Hvordan vet du at du er 2-3 uker på vei?

Har du brukt clearblue digital?

Svangerskap blir beregnet fra siste menstruasjonsdag, altså er man faktisk ikke gravid de to første ukene av graviditeten. Tallet som står på cb digital er ikke hvor langt du er på vei, men antall uker etter befruktning.

Anonymous poster hash: 9b74d...434
Skrevet

Det er vanlig, så ikke noe å tenke på :)

Ang at du er vegetetarianer, må du nok lese deg litt opp på det selv, legen har sikkert ikke spesialkompetanse på den problemstillingen. Men du kan jo nevne det for de på legesenteret, kanskje legen kan få forberedt seg litt før timen din:)

Gratulerer og lykke til! :)

Anonymous poster hash: d2532...b94

• Liker 1
Skrevet

Jeg bestilte meg time for å bekrefte/avkrefte at jeg var gravid. Visste ikke hvor langt jeg var, og fikk ultralyd en uke etter. Kan du ikke bare si at du ikke vet hvor langt du er? Da kommer du jo inn fortere:)

Anonymous poster hash: 96e3a...b3d

Skrevet

Er det vanlig eller er det dumt at jeg må vente så lenge med å få komme inn til legen og få sjekka ting er i orden?

jeg er vegetarianer i tillegg. Og aldri vært gravid før.

Anonymous poster hash: 7e12b...f18

Det er helt vanlig 1 svangerskapskontroll i ca uke 12, men var jeg deg ville jeg ringt en gang til og spurt om kostholdsråd i forhold til vegetarianer greia. regner med du tar endel tilskudd for å unngå mangelsykdommer og da er det sikkert noe som er anbefalt og ikke. hadde ikke bekymret meg for ungen, den drar til seg det den skal ha, men du kan jo bli fryktelig tom for ting selv, ikke gøy å bli utslitt og hårløs...

Finnes sikkert masse info på nett om du søker litt da:)

Skrevet

Jeg bestilte meg time for å bekrefte/avkrefte at jeg var gravid. Visste ikke hvor langt jeg var, og fikk ultralyd en uke etter. Kan du ikke bare si at du ikke vet hvor langt du er? Da kommer du jo inn fortere:)

Anonymous poster hash: 96e3a...b3d

Hvis du har tatt en graviditetstest som var positiv, er du gravid. Legen har ingen andre tester som kan bekrefte det. Å lyve seg frem i køen høres bare respektløst og barnslig ut. Ærlig talt.

Det er helt vanlig å få time rundt 10-12 uker. Ingen vits i å komme inn før uansett.

Anonymous poster hash: 783c7...bf0

• Liker 10
Skrevet

Så for å komme med en løsning på "problemet" ditt: ta deg en tur til jordmor i stedet!

Anonymous poster hash: 3c5fe...fa8
Skrevet

har ikke noe å si om du er vegetarianer, det er faktisk bedre, og folk som spiser kjøtt kan ha like mange mangelsykdommer som vegetarianere, spis kikerter, bønner og linser så har du dekket proteinbehovet :)

Anonymous poster hash: f84f4...3b4
Skrevet

Så for å komme med en løsning på "problemet" ditt: ta deg en tur til jordmor i stedet!

Anonymous poster hash: 3c5fe...fa8

Flere steder så vil ikke jordmor ha inn den gravide før etter ordinær UL.

Det er ikke noe behov for å dra til legen tidligere enn uke 11-12, det er helt normalt.

Anonymous poster hash: fd77b...e5b

Skrevet

Man anbefaler å vente med første kontroll til uke 8-12. Hvis du generelt lurer på om du har mangelsykdommer pga. vegetarianisme, bør du revurdere kostholdet nå under svangerskapet eller lese mer om hvordan du skal ha et fullverdig kosthold med vegetarkost under svangerskap. Ellers er det bare å vente og ruge i mellomtiden :)

Anonymous poster hash: 5a6a1...89e
  • Liker 1
Skrevet

er vanlig det, vanlig å miste også så tidlig så ikke noe poeng å ta inn alle med en gang de har fått positiv test, og legen kan ikke bekrefte noe mer enn testen allerede har bekreftet.

Anonymous poster hash: b46f3...476
  • Liker 1
Skrevet

Første gang jeg var gravid fikk jeg time i uke 10 og andre gang i uke 9. Mitt legekontor bruker vanlig clear blue tester så de kan ikke finne mer ut enn det du kan. De kan sjekke hcg-nivået med en blodprøve men det gjøres bare hvis man mistenker dårlig økning, redusering el. lignende.

Skjønte heller ikke poenget med at du nevnte at du er vegiterianer og siden du nevnte det så kunne du forklart det med en kort setning. Og ikke hisse deg opp når folk ikke skjønner. Jeg mistet egentlig lysten til å svare deg og det gjorde sikkert andre og.

Anonymous poster hash: bd7f1...66d

• Liker 12
Skrevet

Det er helt normalt å ikke få legetime straks man er gravid. Derimot, sier du at du er usikker på å beholde/om du faktisk er gravid, burde du ha fått time fort.

De fleste leger har hastetimer, og er din lege mye opptatt kunne du prøvd en annen lege?

Skrevet

Hastetimer skal da ikke kastes bort på slikt.

Anonymous poster hash: 9b74d...434
  • Liker 4
Gjest Badebuksa
Skrevet

Alle vet vel at vegetarianere kommer først i helsekøene!!?? :OAnonymous poster hash: 89715...bad

ikke legene! De henger etter!
Skrevet (endret)

Quote slettet pga rydding. Daenerys, mod.

:angry:

-------------

TS: Som de andre skriver, så er det helt normalt at første legetime kommer mellom uke 10 og 12 eller deromkring. Testene du tar hjemme, er like sensitive som de som taes hos legen, så du trenger ikke tvile på det.

Jeg er selv vegetarianer og var det under svangerskapet. Det går helt fint, spis normalt som du gjør nå (med mindre du er veldig usunn nå da ;) ) og litt mer om du er ekstra sulten. Hvis du tar tilskudd, kan du nok fortsette med det (men les pakningsvedlegget). Jeg fikk B12-injeksjoner i svangerskapet da jeg har B12-mangel, også dette var uproblematisk.

Barnet som kom var 3200 gram og helt frisk, kom akkurat på termin.

Endret av Daenerys
Skrevet

Mens jeg er veganer som fikk en frisk og flott gutt på 3400g en uke før termin. Men jeg har sjekket nivåer før og fortsatte å ta det jeg pleier (D og B12 og jern). Be om en sjekk på dette hvertfall, blodprøver tas jo på laben og de fleste legekontor har lettere tilgjengelighet der enn hos en lege. Jeg fikk heller ikke time før ca 12 uker, heller ikke hos jordmor.

Anonymous poster hash: 6cc15...eb4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...