Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

leste en artikkel på Klikk at over 40 sykdommer hos fosteret kan oppdages via ultralyd, der i blant down syndrom og flerlingsvangerskap.

men de nevner ikke de andre sykdommene.... Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det regnes som sykdom/defekt eller hva, men leppe/ganespalte ser de vel på ultralyd. Jeg fikk hvertfall beskjed om det da jeg var på ul, at leppen var hel osv... Ellers kan de vel se noe når det gjelder indre organer. Husker alle organene ble grundig gjennomgått på UL, og legen forklarte hva hun så etter og hvordan alt fungerte (og hvordan det hadde vært dersom det hadde vært noe galt). Dette var privat UL da, på ordinær fikk jeg ikke forklart noe som helst. Fikk bare beskjed om at alt så bra ut.

Husker ikke betegnelsen, men dersom tarmene ligger på utsiden kan det vel også sees mener jeg.

Skrevet

leste en artikkel på Klikk at over 40 sykdommer hos fosteret kan oppdages via ultralyd, der i blant down syndrom og flerlingsvangerskap.

men de nevner ikke de andre sykdommene.... Noen som vet?

Jeg synes det er rart at flerlingsvangerskap regnes som en sykdom... Eller?

• Liker 8
Skrevet

Husker ikke betegnelsen, men dersom tarmene ligger på utsiden kan det vel også sees mener jeg.

Hvis tarmene ligger på utsiden så kan det sees på ultralyd. Da blir det planlagt keisersnitt, og babyen blir umiddelbart etter fødsel lagt på operasjonsbordet for å få operert tarmene inn der de skal være.

At over 40 sykdommer kan oppdages på ultralyd stemmer jo, men det er kanskje vanskelig å finne en liste over alle

Skrevet (endret)

De sjekker om fosteret sin blære er full, for da tyder det på at fosteret drikker fostervann og er derfor åpen fra munnen og ned, og det er jo bra.

Det finnes mange forskjellige typer kromosomfeil (som Down syndrom er) som de ser etter. Vi har f.eks 23 forskjellige trisomi-syndromer. Trisomi er et kromosom for mye på et av våre 23 kromosompar. Down syndrom er trisomi 21, dvs et ekstra kromosom på det 21. kromosomparet. Også finnes det flere andre kromosomfeil, jeg kjenner bare til trisomi da jeg har jobbet med folk med forskjellig trisomi. De fleste fostrene med trisomi dør tidlig i magen, altså før uke 12. Kromosonfeil er ofte årsaken til en spontanabort.

Men om alle kromosomfeil kan oppdages på utralyd vet jeg ikke, trur ikke det. Ei venninne fikk oppdaget trisomi 18 på sin gutt under ordinær ul, pga spesielle ansiktstrekk. Også oppdaget de en hjertefeil. Er sikkert flere hjertefeil som kan oppdages på ul.

Endret av Yesterday
Skrevet

De ser over alle indre organer ivertfall. Om hjertet ha fire kamre og blod passerer normalt. Om urinblæren har væske i seg, da fungerer nyrer også. Om det er innhold i begge hjernehalvdeler, uten rare tomrom. Måler hodet på tvers. Om det er to bein og to armer. Hvor mange fingre og tær de kan se (ved tidlig ultralyd er fire fingre på hver hånd rett svar!) Om ryggraden har lukket seg fint, ikke noe ryggmargsbrokk. Om nakkefold er forstørret (tidlig ul). Neseben. Ganespalte. Måler lårbein for å se at det vokser ift fosterets alder (hvis barnet får lite næring, vil hodet og hjernen prioriteres, og underkropp/bein/armer underutvikles, f.eks. hvis morkake ikke fungerer bra nok).

De ser over det de kan og leter etter tegn på avvik.

• Liker 1
Skrevet

De ser over alle indre organer ivertfall. Om hjertet ha fire kamre og blod passerer normalt. Om urinblæren har væske i seg, da fungerer nyrer også. Om det er innhold i begge hjernehalvdeler, uten rare tomrom. Måler hodet på tvers. Om det er to bein og to armer. Hvor mange fingre og tær de kan se (ved tidlig ultralyd er fire fingre på hver hånd rett svar!) Om ryggraden har lukket seg fint, ikke noe ryggmargsbrokk. Om nakkefold er forstørret (tidlig ul). Neseben. Ganespalte. Måler lårbein for å se at det vokser ift fosterets alder (hvis barnet får lite næring, vil hodet og hjernen prioriteres, og underkropp/bein/armer underutvikles, f.eks. hvis morkake ikke fungerer bra nok).

De ser over det de kan og leter etter tegn på avvik.

Jordmor nevnte alt hun sjekket, begge gangene jeg har vært på ul. Jeg husket ikke i farta hva de sjekket, men nå som jeg leste det du skrev så stemmer alt for meg bortsett fra fingrer og tær, de nevnte aldri fingrene og tær og telte dem ikke. Men om en finger/tå mangler er ikke så alvorlig som f.eks en hjertefeil da, så kanskje ikke alle jordmødre ser etter det.

Skrevet

www.dagen.no/2013/08/09/samfunn/fostervannsdiagnostikk/fostervannsprove/risikovurdering/156507

Noe å være obs på!
Det samme skjedde med meg og jeg fikk tilbud om fostervannsprøve pga en hjertefeil på barnet.
Barnet ble født helt frisk med en levbar hjertefeil som ikke vil plage han på noe vis! :)

Anonymous poster hash: c32b1...8f7
Skrevet

Klumpfot

Anonymous poster hash: 9a440...fce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...