Gå til innhold

Vil bli siviløkonom (tips!)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for at jeg vil bli siviløkonom, av flere grunner. Virker som en jobb som kan passe meg - og som ikke minst interesserer meg. Er flink til å uttrykke meg både skriftlig og muntlig, og er glad i mye fart i hverdagen og mange utfordringer. Er veldig utholden når jeg brenner for noe, og tror dette er noe jeg vil få til. Er enda ung (19 år), og har planer om å søke om ca. 3 år. Går nå på privatgymnas for å forbedre karakterene mine til det beste jeg kan få til. Slik jeg forstår det så må man ha enten R1 eller S-matte, for å bli siviløkonom. Sant skal det sies at jeg ikke er noe mattegeni, men jeg vil gjøre alt for å få det til likevel. Har flere bekjente som har begynt på studiet, som klarer seg (og er mye verre enn meg i matte) - og det hjelper litt på selvfølelsen.

Så kommer spørsmålene!

1. Jeg tviler på at jeg klarer å komme inn på NHH (5,5 i snitt i fjor?), og derfor har jeg lyst til å prøve meg på BI. Tror ikke man er dømt til å bli en verre eller bedre siviløkonom fordi om man ikke kommer gjennom "nåløyet" på de mest prestisjetunge handelshøyskolene.

2. Om man oppfyller kravene for opptak til BI, som blant annet er R1 eller S1 og S2 i matte (eneste faget jeg må ta opp for å være klar for opptak), vil konkurransen likevel være beinhard? Trodde ikke det var sånn på BI, i og med at det er et sted man betaler for å gå.

3. Etter dette året skal jeg ta opp R1-matte over 1 år, og etter det har jeg et siste år å "forberede meg på". Derfor tenker jeg å ta 1 år med økonomi og ledelse på universitetet, for å komme litt inn i det og ha med meg litt erfaring - selv om man ikke kan hoppe på 2. året på BI. Da har jeg i alle fall ekstra erfaring.

Hva ville dere anbefalt meg å gjort? Burde jeg valgt en annen linje til "forberedelsesåret"?

Anonymous poster hash: 4e983...212
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Heftig

Hvorfor ikke gå på en anen offentlig skole enn NHH? Du taper masse penger på å bruke tid på å ta opp fag. Både i form av at det koster penger å gå der, og at du utsetter det å begynne i arbeid, slik at du mister flere årslønner.

Den nest beste (mest anerkjente) offentlige Økonomi og administrasjons linjen finner du ved Høyskolen i Sør-trøndelag (ca. 46 poeng i opptak), eller så kan du gå på universitetet i Stavanger som har omtrent samme opptak, men langt langt færre plasser. Det finnes også mange andre steder som tilbyr økonomi og administrasjon, og om jeg ikke tar helt feil er det også noen av dem som har åpent opptak, altså at du bare trenger generell studiekompetanse.

Mange av de offentlige tilbudene har ikke noe mattekrav, men det anbefales uansett at du har R1/S2

Endret av Herr Heftig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også åpnet for andre alternativer enn BI, i hvert fall til bachelor. Har inntrykk av at BI har en del bra tilbud på master, men å betale for de første tre årene når man kan få det "gratis" på offentlig høyskole, det sitter langt inne hos meg.

Mener for øvrig å ha hørt at økadm-bachelor på offentlig høyskole kun krever generell studiekompetanse. Flere mattelærere trygler etter sigende om å få satt krav til f.eks. R1 / S2, men de blir nedstemt av distriktsskolene som frykter færre studenter. Til master så er det som regel krav om matte, men selv om du "bare" skal ta bachelor, så er det helt rett som Herr Hefig sier: matte anbefales.

Nå som du tar opp fag, og altså søker på konkurransepoeng, så kan du jo ha denne tabellen å skule til: https://sok.samordnaopptak.no/studier?ord=&laerestedkode=&utdomrkode=%D8KADM

Eksempler på konkurransepoeng for økadm i 2013:

- Høyskolen i Sør-Trøndelag: 50,4

- Høyskolen i Bergen: 50,7

- Høyskolen i Oslo og Akershus: 51,4

Til sammenlikning er altså NHHs master (med mattekrav) på 55,8. Hvis poenggrensen er det som blir flaskehalsen, så se forresten Univiersitetet i Nordland, der er det ofte lange enklere å komme inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det som er sagt om å velge et offentlig alternativ. Jobb godt gjennom hele bacheloren og få gode karakterer, og så søker du deg inn på master på NHH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for at jeg vil bli siviløkonom, av flere grunner. Virker som en jobb som kan passe meg - og som ikke minst interesserer meg. Er flink til å uttrykke meg både skriftlig og muntlig, og er glad i mye fart i hverdagen og mange utfordringer. Er veldig utholden når jeg brenner for noe, og tror dette er noe jeg vil få til. Er enda ung (19 år), og har planer om å søke om ca. 3 år. Går nå på privatgymnas for å forbedre karakterene mine til det beste jeg kan få til. Slik jeg forstår det så må man ha enten R1 eller S-matte, for å bli siviløkonom. Sant skal det sies at jeg ikke er noe mattegeni, men jeg vil gjøre alt for å få det til likevel. Har flere bekjente som har begynt på studiet, som klarer seg (og er mye verre enn meg i matte) - og det hjelper litt på selvfølelsen.

Så kommer spørsmålene!

1. Jeg tviler på at jeg klarer å komme inn på NHH (5,5 i snitt i fjor?), og derfor har jeg lyst til å prøve meg på BI. Tror ikke man er dømt til å bli en verre eller bedre siviløkonom fordi om man ikke kommer gjennom "nåløyet" på de mest prestisjetunge handelshøyskolene.

BI og NHH er like gode skoler, mer eller mindre, med noen få forskjeller. Den største forskjellen er at studenter ved NHH har bedre karakterer ved inntak noe som fører til en bedre studentmasse. Når det kommer til lønn etter studiene er forskjellen veldig liten, 25-30 000 i forskjell på startlønn. Men vi har tidligere sett at i nedgangstider, når det er få jobber. Så får fremdeles ca 95% av NHHs studenter jobb innenfor 6 måneder av endte studier mens "røkla" av BI's økonomer sliter mer. De gode får jobb uansett

2. Om man oppfyller kravene for opptak til BI, som blant annet er R1 eller S1 og S2 i matte (eneste faget jeg må ta opp for å være klar for opptak), vil konkurransen likevel være beinhard? Trodde ikke det var sånn på BI, i og med at det er et sted man betaler for å gå.

Om jeg husker riktig ligger inntakskravet mellom 40-45 stp. Studiepoeng og karaktersnitt er ikke det samme. Dersom du har ett snitt på 4 per i dag, venter 3 år (6 alderspoeng) og gjør unna militærtjenesten ELLER folkehøyskole (2 stp) + realfagspoeng (R1 = 0.5 poeng) + andre realfag du har hatt tidligere feks fysikk, biologi så kan du få 4 poeng der og.

Men bare med alderspoeng + R1 + Militær/FHS har du om 3 år 8.5 ekstra poeng. Så du vil kunne komme inn med ett karaktersnitt på ca 3.7

3. Etter dette året skal jeg ta opp R1-matte over 1 år, og etter det har jeg et siste år å "forberede meg på". Derfor tenker jeg å ta 1 år med økonomi og ledelse på universitetet, for å komme litt inn i det og ha med meg litt erfaring - selv om man ikke kan hoppe på 2. året på BI. Da har jeg i alle fall ekstra erfaring.

Hva ville dere anbefalt meg å gjort? Burde jeg valgt en annen linje til "forberedelsesåret"?

Med mindre du studerer tekniske fag ville jeg ha holdt meg til økonomifag uten tvil. Litt psykologi / organisasjonspsykologi eller liknende kan være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer spørsmålene!

1. BI er en god skole (BI Oslo riktignok), så hvis du vil gå der er det bare å kjøre på. Det finnes mange andre alternativer også, som UiA, UiS, HiST, HHB, UMB +++. MANGE skoler tilbyr siv.øk-studiet, noe som gjør at konkurransen om de beste jobbene blir hardere og hardere.

2. Vet ikke helt hva du spør om

3. Jeg ville IKKE studert økonomi og ledelse før du begynner på siv.øk. Faren er stor for at du da kjeder deg i hjel første året fordi fagene ligner, og du faller av. Det er ingen som kommer til å verdsette det på CV-en din heller. Da er det mye bedre at du studerer noe annet som kan være relevant, f. eks juss, psykologi, personalledelse, samfunnsøkonomi - eller matte. ;) Første året på siv.øk er veldig basic, og man trenger ingen erfaring for å få det til, bortsett fra at noen sliter veldig med matten - og derfor bør du heller sørge for å kunne matten godt. Bruk året på noe som vil gi deg noe "ekstra" i forhold til andre studenter.

Anbefaler deg å ta R-matten. Og neida, man trenger ikke være noe mattegeni for å greie matten på siv.øk, men om man sliter med matte fra før av kan det bli tungt. De fleste greier seg helt fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg studerer jus og ledelse på høyskolen i Hønefoss. Og kan faktisk bli siviløkonom. For jeg kan ta samme mastergrad som de som skal bli siviløkonomer tar, og for å få kalle meg siviløkonom må jeg bare ta 60 studiepoeng ekstra med økonomifag.

Jus og ledelse er mest jus fag, og litt økonomi fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst dropp å ta årsstudium i økonomi før du begynner siviløkonomi studiet. Og 2 år på ta opp vgs matte er grusom lang tid. Hvorfor kan du ikke ta matten på ett år, når du allerede har vgs i boks, men bare trenger matte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil faktisk anbefale å ta R1 i løpet av et halvår. Det gjorde jeg før studiene, og det førte til at jeg allerede var vant til å jobbe intensivt med matte (og generelt med fag) før jeg begynte, noe som hjalp veldig! Jeg slapp å få det sjokket mange andre får når de begynner å studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Dropp ett år på universitetet. Det har ingen hensikt.

Om du tar R1, noe jeg anbefaler, er du i hvert fall godt rustet til matematikken. Helt ærlig er matematikken på siviløkonomstudiet ganske enkel. Forøvrig kjenner jeg to siviløkonomer som knapt sto i matematikken som gjorde det veldig bra på resten av studiet. Det meste du bruker av anvendt matematikk er rimelig enkel, men det er litt avhengig av hvilken retning du går. Finans for eksempel har tyngre matematikk.

Om du ikke kommer inn på NHH er alternativet å ta alt på BI eller en bachelor på en høyskole hvor du tar master på BI/NHH.

Forresten, er ikke matematikken for økonomer S1 og S2? Eller er det slik at du slipper unna med kun R1 isteden for S1 + S2?

Ellers høres det ut som du tar litt tyngre på dette enn du burde. Bli ferdig med R1 til sommeren og kom deg i gang.

Lykke til!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Momo: "bare 60 studiepoeng ekstra" - 60 studiepoeng er faktisk et helt år med fulltidsstudier! Selv om du har mye til graden siviløkonom så er det ikke bare.

Som de andre sier her hadde jeg heller brukt energien på økonomstudiet enn å forbedre karakterer for å komme inn på den beste skolen.

Anonymous poster hash: a6412...5a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du burde ikke begynne på BI det er en veldig dårlig skole med dårlig rykte. Kjøpt og betalt er BI.

Begynn heller på feks.

Handelshøyskolen i Trondheim, Bodø eller på Ås.

Du kan også dra til utlandet feks CBS i København eller HHS i Stockholm. Mange muligheter i england, EU og USA/Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du burde ikke begynne på BI det er en veldig dårlig skole med dårlig rykte. Kjøpt og betalt er BI.

Begynn heller på feks.

Handelshøyskolen i Trondheim, Bodø eller på Ås.

Du kan også dra til utlandet feks CBS i København eller HHS i Stockholm. Mange muligheter i england, EU og USA/Canada.

Dette er ikke sant. Økonomistudiet ved BI Oslo har et VELDIG godt rykte, og du kan ikke ha fulgt godt med om du tror noe annet. ;) Vi som ikke studerer ved NHH eller BI Oslo må stadig konkurrere med studenter derfra. Trondheim kan kanskje ligge på samme nivå, men ikke Bodø og UMB (ryktemessig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går på øk./ad. på HiOA, og flere av mine forelesere snakker ned om BI. Blant annet når de er sensor for fag på BI, er det ofte de vil stryke studentene, men nektes å gjøre dette av foreleserne på BI og karakterene settes til D/E osv. Virker også som at det er mye enklere å få gode karakterer på BI. Tror det "gode ryktet" til BI ikke er så godt lengre.

Vil anbefale HiOA, selv syns jeg dette er en veldig god skole, med gode forelesere. Fra 2012 kan man også ta en god mastergrad der, og få tittelen sivil økonom.

Anonymous poster hash: b84b9...721
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Jeg går på øk./ad. på HiOA, og flere av mine forelesere snakker ned om BI. Blant annet når de er sensor for fag på BI, er det ofte de vil stryke studentene, men nektes å gjøre dette av foreleserne på BI og karakterene settes til D/E osv. Virker også som at det er mye enklere å få gode karakterer på BI. Tror det "gode ryktet" til BI ikke er så godt lengre.

Vil anbefale HiOA, selv syns jeg dette er en veldig god skole, med gode forelesere. Fra 2012 kan man også ta en god mastergrad der, og få tittelen sivil økonom.

Interessant. Hva mer negativt sier de om BI?

Om jeg ikke tar helt feil, var det tidligere mye mer utbredt med hjemmeeksamen og flervalgseksamener på BI. Etter det jeg har hørt, var det ikke uvanlig at studenter 'kjøpte' seg karakterer ved å la andre løse hjemmeeksamenen deres.

Det er nok heller slik at det 'dårlige ryktet' til BI nå har blitt godt, for jeg hører stort sett kun bra ting om BI nå om dagen.

BI har uansett eksterne sensorer, så det er ikke slik at BI selv kan dele ut toppkarakterer.

Og du sier jo selv at lærerne dine ønsker å stryke BI-studenter, men ender opp med å kun få lov til å gi de E?

Da er det vel ikke så lett å få gode karakterer?

Ser også at strykprosenten er høy på BI:

http://e24.no/jobb/nesten-hver-sjette-bi-student-stroek-paa-eksamen/20293532

Uansett, HIOA er sikkert et vel så bra valg og det er idiotisk(?) å betale for en bachelor på BI når man kan ta den gratis på HIOA. Visste ikke at de hadde fått mastergrad på HIOA. Det er jo trivelig.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir ikke så imponert over dine forelesere heller, hvis de lar seg nekte å gjøre en riktig sensur...?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Men hva med siviløkonomstudiet på Høgskolen i Sørøst-Norge i Ringerike? Jeg ser at alle kommer inn der. I Bødø er snittet 4 for å komme inn, hvor det er mulig for meg. Har litt lyst å studere på Østlandet. Går det greit å gå her?

Endret av MadsFraHaraldsvang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, MadsFraHaraldsvang skrev:

Men hva med siviløkonomstudiet på Høgskolen i Sørøst-Norge i Ringerike? Jeg ser at alle kommer inn der. I Bødø er snittet 4 for å komme inn, hvor det er mulig for meg. Men jeg er fra vestlandet, og er litt lei av regn og vind. Frister kanskje litt mer å studere på Østlandet. Går det greit å gå her?

Dytter !

Anonymkode: 9dc9c...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...