Gjest gjest1 Skrevet 25. april 2004 #1 Del Skrevet 25. april 2004 Vi har en stor jævel av en bjørk i hagen, som stjeler all næring fra resten av beplantingen vår (og gressplenen). Er det noen som vet hvordan vi på litt diskre vis kan få den til å avgå med døden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 25. april 2004 #2 Del Skrevet 25. april 2004 Hogge den ned og gjerne rota? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest unplugged Skrevet 25. april 2004 #3 Del Skrevet 25. april 2004 Tja, det er vel i grunnen bare en ting å gjøre, og det må vel bli å hugge/sage den ned. Hvis den er veldig høy anbefaler jeg å begynne i toppen og sage den ned bit for bit. Og eventuellt dra opp mest mulig av rota? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. april 2004 #4 Del Skrevet 25. april 2004 Problemet er at vi ikke får lov til å hugge den ned. Naboene rundt synes den er så pen. Lett for de å si, som ikke har den i sin hage. Det er derfor den må dø litt sånn i smug. (Hysj... :oops: ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 25. april 2004 #5 Del Skrevet 25. april 2004 Tja, det er vel bare å hugge den ned det? Hvis du vil "ta livet av den" på annet vis, kan du til høsten slå noen kobberspiker inn i røttene. Når da sevjen stiger neste vår, vi det oppstå en kjemisk reaksjon som gjør at treet dør. Men hvem vil ha et dødt tre i hagen? Du må uansett felle det for å bli kvitt det, så da er det vel like greit å gjøre det først som sist? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. april 2004 #6 Del Skrevet 25. april 2004 Takk Lula! Kobber er et godt tips. Hvor store må disse være tror du? Sånne kembo-spiker, eller småspiker? Risikerer vi at bjørka velter når den visner? (Treet er over 20 meter høyt.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest unplugged Skrevet 25. april 2004 #7 Del Skrevet 25. april 2004 Sitat Problemet er at vi ikke får lov til å hugge den ned. Naboene rundt synes den er så pen. Lett for de å si' date=' som ikke har den i sin hage. Det er derfor den må dø litt sånn i smug. (Hysj... :oops: )[/quote'] Kjenner jeg blir litt irriterte på naboene dine! Står treet på din tomt kan du gjøre akkurat som du vil med den! Si bare til naboene dine at de får hente noen skudd og plante sitt eget tre, for dette treet, skal møte sin skaper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 25. april 2004 #8 Del Skrevet 25. april 2004 Jeg hadde gått for noen store kobberspiker tror jeg. At bjørka skal velte tror jeg du skal ta med STOOOR ro. Tenk deg røttene på en så stor bjørk. Tror den står rimelig støtt selv om den visner ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. april 2004 #9 Del Skrevet 25. april 2004 I morgen skal jeg kjøpe århundrets største kobberspiker. Så får jeg bare håpe og be om at naboene ikke forlanger liket obdusert. Unplugged; vi bor i rekkehus i borettslag. Så selv om vi har private hager har naboer noe de skulle ha sagt på alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest unplugged Skrevet 25. april 2004 #10 Del Skrevet 25. april 2004 Sitat Unplugged; vi bor i rekkehus i borettslag. Så selv om vi har private hager har naboer noe de skulle ha sagt på alt. Jeg må nok rette på deg der, altså. Det som står i din hage er det du, og bare du, som bestemmer over. Jeg har forståelse for at du tydeligvis har vanskelige naboer, men de kan ikke forandre loven. Og de er svært så urimelige når de "krever" at treet skal stå fordi de synes det er pent. Mulig du vil gjøre de til lags, men de høres ut som typen mennesker som ikke går av veien for å krenke andres rettigheter. I dette tilfellet : din rett til å ha tomta slik du vil ha den. Hogg ned treet ditt. Og med god samvittighet! (Hvis du derimot vil vente ett år eller to, er jo den kobberspiker-tingen en god ide!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 25. april 2004 #11 Del Skrevet 25. april 2004 Akkurat i denne saken hadde jeg nok gitt litt (mye!) f*** i naboene om jeg var deg. Kan du ikke ta litt av den nå da? Og litt senere og....oooops...."plutselig" måtte du ta resten og? Om det er for å tilfredsstille naboene mener jeg?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Skrevet 25. april 2004 #12 Del Skrevet 25. april 2004 Kan heller ikke forstå hvorfor du ikke kan fjerne et tre som står på din eiendom. Hva med å kontakte borettslaget og høre hva de sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2004 #13 Del Skrevet 25. april 2004 Bor deg noen hull ned mot roten. Ha i ugressdreper i hullene . Kansje noen dager. Den vil snart bli brunere og brunere og til slutt detter alt. Begynn nå på kveldstid da det er mørkt enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2004 #14 Del Skrevet 25. april 2004 Oi, 20 meter? Da må du holde på noen dager. du, dine naboer har ikke noe de skulle ha sagt da den er vokst seg så stor....... Du får god ved til vinteren... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 25. april 2004 #15 Del Skrevet 25. april 2004 Bór noen små, diskrete hull i treet, fyll ufortynnet rondup i sprøyter og fyll dette i hullene. Virker som faen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. april 2004 #16 Del Skrevet 25. april 2004 Her kommer det jo masse gode tips! Tusen takk. Borre hull i nattens mulm og mørke skal bli. <-- Det var det nærmeste jeg kom en skurkesmiley. Rondup vet jeg ikke hva er. Er det ugressmiddel? Til alle dere som mener at jeg bare kan hugge det ned: Jeg er jo egentlig enig. Men det er vedtektsfestet at borettslagets styre tar stilling til trefelling (og en million andre ting). Men døde trær plikter de å fjerne, så den er jo grei... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 26. april 2004 #17 Del Skrevet 26. april 2004 Rondup er ugressmiddel, ja. Tror det finnes i forskjellige styrker, de svakeste på markedet får vi "vanlige" lov å kjøpe. Vi bruker få av en svoger som er bonde. Det skal egentlig tynnes ut, men keg har sett effekten av ufortynnet, og det virker, tro meg :ekstra kul: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 26. april 2004 #18 Del Skrevet 26. april 2004 Sitat Rondup er ugressmiddel' date=' ja[/quote'] Ja det er det, men det heter "Roundup" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trifolii Skrevet 26. april 2004 #19 Del Skrevet 26. april 2004 Husk bare på at trær har en del positive egenskaper også da. De skjermer mot innsyn og de bruker enorme mengder vann og er derfor godt egna til å drenere hagen, og de skaper le. Bare for å nevne noe. Det tar lang tid å få tilbake slike trær når de først er borte, så tenk deg skikkelig om før du gjør noe drastisk. Dersom plena di "dør" av tørkeskader hver sommer, så kan det hjelpe å fjerne treet, men husk på at sola vi skinne mye hardere på plena når treet er borte sånn at å fjerne treet trenger ikke løse noen problemer. Kanskje er det alt for lite jord under plena sånn at problemet vil vedvare. Og sånn som det har regna de siste sommerene på Østlandet, så kan det være greit å ha treet der til å drenere hagen. Ei fullvoksen bjørk bruker adskillige liter med vann på en dag, så det kan fort bli vått hos deg, dersom det er "ganske passe" nå. (Husker ikke nøyaktig, men tror det er snakk om flere hundre liter pr dag den tar opp!) Dersom hagen lider under næringsmangel, så finnes det å få gjøpt i poser på alle hagesenter Mye enklere enn å drepe treet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frigg Skrevet 26. april 2004 #20 Del Skrevet 26. april 2004 Matahari skrev: Til alle dere som mener at jeg bare kan hugge det ned: Jeg er jo egentlig enig. Men det er vedtektsfestet at borettslagets styre tar stilling til trefelling (og en million andre ting). Men døde trær plikter de å fjerne, så den er jo grei... Synes jeg høres fryktelig merkelig ut. Kan forstå det på fellesareal, men ikke på privat eiendom! Høres veldig merkelig ut. Jeg hadde nok hugg ned treet. Det som står på din tomt, er ditt! Så enkelt er det i grunnen. (Evt kan du jo sjekke med en advokat eller annen rådgiver, eller på jusshjelpa. Men jeg har svært vanskelig for å tro at du ikke bestemmer over din egen tomt. Selv i et borettslag.) Uansett, det bugner nå av tips for å få ned treet ! Få høre hvordan det går da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå