AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #1 Skrevet 2. september 2013 Rett på meg om jeg tar feil:) Man MÅ ha 15% egenkapital. Bankene ser på årslønnen og gir deg lån som er årslønn x 3. Jeg har mer enn nok ek, men dårlig årslønn, tror dere jeg har noen sjanse for å komme inn på boligmarkedet? Har lav årslønn da jeg er student. Og hvis det er maks x 3 av årslønn, hvordan regner de ut årslønnen? Gjennomsnitt av siste 3 mnd/ 6 mnd/ må vise til kontrakt fra arbeidsplassen?Anonymous poster hash: 0b24a...8c9
Gjest Bond Skrevet 2. september 2013 #2 Skrevet 2. september 2013 De ser på selvangivelse i fjor, og eventuell nåværende arbeidskontrakt som viser inntekt. Det er viktig med egenkapital da dette er fast krav, men du skal altså også klare å betjene lånet, og med lavt inntekt er det jo vanskelig - så den 3xinntekt tanken er ikke for å plage folk men for å sikre at de faktisk kan betjene lånet. 3 ganger inntekt er ikke helt fast regel da, har hørt om flere som har også fått over det, men da er det ofte snakk om par som har veldig høy inntekt. Om du er alene og med lav inntekt, da kan det nok hende også at de ikke vil gå så høytt som 3 ganger inntekt.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #3 Skrevet 2. september 2013 Har samboer, så vi er to om lånet. Vi begge har, som nevnt over, god ek, over 15%. Han har en ok jobb, jeg er deltidsstudent + jobber deltid. Jeg forstår at bankene ønsker en forsikring at vi kan betale tilbake. Hos de vi leier av nå betaler vi mer, enn vi ville gjort med et evt lån + renter. Så vet vi hadde klart å nedbetale dette:) Betryggende å høre at inntektx3 ikke er en regel. Noen som har fått lån i nyere tid uten å ha inntekt x 3, men ek? TsAnonymous poster hash: 0b24a...8c9
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #4 Skrevet 3. september 2013 Jeg fikk 4,5 ganger årsinntekten min på grunn av egenkapitalen min. Jeg fikk akkurat så mye jeg ville ha Så vet ikke om jeg kunne fått enda mer også. Så ja, min erfaring er også at EK er viktigere enn årsinntekten du har. Anonymous poster hash: 30476...44e
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #5 Skrevet 3. september 2013 Men jeg skjønner ikke helt hvorfor man kan få mer i lån hvis man har mye egenkapital, men helt ok lønn. Man må jo fortsatt ha mulighet til å betale på lånet. Er det fordi de tenker at siden man har klart å spare opp så mye, så lever man såpass sparsommelig at man kommer til å klare det? Anonymous poster hash: 020b6...586
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #6 Skrevet 3. september 2013 Men jeg skjønner ikke helt hvorfor man kan få mer i lån hvis man har mye egenkapital, men helt ok lønn. Man må jo fortsatt ha mulighet til å betale på lånet. Er det fordi de tenker at siden man har klart å spare opp så mye, så lever man såpass sparsommelig at man kommer til å klare det?Anonymous poster hash: 020b6...586 Delvis kan det nok være det. Men det er også mindre risiko for banken om det er 50% egenkapital på et hus som må på tvangssalg. Banken er altså sikret mot nedgang i markedet og kan selge under takst for å få tilbake invisteringen sin.Anonymous poster hash: cd30b...d84
helenaa Skrevet 3. september 2013 #7 Skrevet 3. september 2013 Ja, om man har mye EK er det mindre risiko for banken å låne ut. Til TS: Det er ikke bare lønn som er interessant. EK er viktig. Framtidige lønnsutsikter kan også spille inn.
momo Skrevet 3. september 2013 #8 Skrevet 3. september 2013 Jeg fikk lån på 1,2 mill, enslig mor med inntekt på 280 000. Jeg hadde egenkapital på litt over 40%.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. september 2013 #9 Skrevet 3. september 2013 "Regelen" om 3 ganger inntekt gjelder for lave til moderate inntekter og er laget som en enkel huskeregel for å raskt regne ut at lånesøkereren har nok til å dekke vanlige husholdningskostnader i tillegg til boligkosrnaden. Når en har høy inntekt eller er ung og har utsikt til en økende lønn ser en bort fra denne regelen fordi en har mer igjen til å dekke andre utgifter. To stk som kjøper leilighet har også automatisk høyere sikkerhet enn en person og når begge har mer enn nok egenkapital betyr det at en har vist evne til å spare. Så denne regelen er i høyeste grad veiledende og ikke 100% absolutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå