Gå til innhold

jeg blir så sint.er jeg dårlig mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne dele noe med dere.Jeg har et problem jeg blir noen ganger veldig sint.jeg kan ta dagens eksempel.jeg har en sønn som jeg har alene ansvar for noen dager er veldig lange og slitsomme spes de dagene jeg har sovet dårlig og har vondt i hodet idag var en sånn dag.idag før leggetid skulle jeg dusje sønnen min, han hater å få såpe i håret og ansiktet og jeg sa på forhånd idag blir det ikke såpe på de stedene han ikke liker men kun på hender, føtter og rompa, jeg vet ikke hvor han misforstå meg.men han slo seg helt vrang skreik, gråt og dro i klærne, håret mitt for å komme seg bort jeg sa klart vi skal IKKE VASKE HÅRET men han sprellet helt til jeg ble kliss våt.da ble jeg sint skreik tilbake og ba han holde opp ga han to tre klask,til sist var jeg så sliten av det hele at jeg hold t rundt munnen hans så han skulle høre på meg og slutte å sloss.etterhvert ble vi ferdige og roet oss ned.jeg forklarte han så godt jeg kunne.koste med han før leggetid.men jeg liker ikke å miste tålmodigheten min noen gang ovenfor han.hva bør jeg gjøre. ?

Anonymous poster hash: 1e2ae...cdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klask? Det er ALDRI greit. Ikke skriking heller. Da går du heller ut av situasjonen og teller til ti.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Du -klasket- ungen din to tre ganger? Ta kontakt med helsestasjon eller barnevernet, dere trenger hjelp.

EDIT: Utdyper litt.

Jeg skjønner at du er sliten, og alle kan gå tom for tålmodighet. Men å slå ungene sine, det skal bare ikke gjøre. Da har det gått for langt og dere trenger hjelp til å finne tilbake til mer harmoni dere imellom.

Dette er ikke sunt for noen av dere, og minst av alt for den lille gutten din.

Endret av kisskissbangbang
  • Liker 12
Skrevet

Ts.jeg jeg vet men jeg vil ha noen råd før jeg kontakter noen andre. Jeg vil gjøre noe selv på egenhånd først.det å gå ut av situasjonen, det skal jeg prøve neste gang ting blir så dårlige som idag.

Skrevet

Jeg mente før situasjonen blir så dårlig.

Skrevet

Du skriver ikke hvor gammel han er, men det høres ut som han er i trassalderen og kanskje rundt tre? Jeg har en gutt som er slik selv, og på dager hvor jeg er sliten får jeg virkelig testet tålmodigheten. Men samme hvor mye barnet slår seg vrang kan man ikke reagere fysisk slik du gjør. Ikke klaske, ikke holde over munnen. Du erfarer sikkert også at det overhodet ikke hjelper på situasjonen? De gangene jeg har blitt sint og hevet stemmen har i hvert fall jeg merket at sønnen min bare går mer i vranglås.

Du bør nok gjøre noe for å bedre impulskontrollen din. Du bør forberede deg på at slike situasjoner kan oppstå og kjenne igjen ditt eget sinne før det eskalerer. Og telle til ti, gå ut av rommet et øyeblikk eller lignende. Får du ikke til dette må du få hjelp fra noen, gjerne helsestasjonen. Du kan ikke fortsette å reagere slik. Det er ikke bra for sønnen din, og det er ikke bra for din selvrespekt som mor.

• Liker 2
Skrevet

Du slår til ungen din, holder han for munnen OG skriker til han?

Dette er jo overhodet ikke akseptabelt, og JA du er en dårlig mor nå!

Legg stoltheten din på hylla og kontakt barnevernet, de er der for å hjelpe.

For dette var jævlig å lese om!

Anonymous poster hash: 170ee...798
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Du trenger hvile, det var det første som slo meg. Jeg har lett for å miste besinnelsen når jeg er utslitt.

Har du noen som kan avlaste deg? Omså bare noen timer noen ganger i uka? Slik at du kan puste ut litt og hente deg inn. Er du alenemor? Kanskje hjemstedet ditt har avlastningstjeneste? Snakk med helsesøster kanskje?

Edit: Med "miste besinnelsen" mener jeg ikke å gå fysisk til verks på ungen min....... Men blir sint, der jeg ellers ville hatt muld irritasjon:p

Endret av Lemming
Skrevet

For meg høres det ut som om du kunne hatt godt av litt veiledning slik at du kunne lært deg hvordan du kan takle slike situasjoner på en bedre måte.

Jeg har en sønn som slår seg vrang i de fleste situasjoner og da er det snakk om så ekstremt at ting ikke blir gjennomførbart. F.eks han stritter så mye imot når vi skal skifte bleie at det er umulig for meg å få skiftet den.

Det jeg gjør er å forholde meg så rolig som mulig, setter barnet ned igjen slik at vi kan puste ut begge to før vi prøver på nytt med en rolig tilnærming.

Det har tatt tid før dette har fungert, men nå ser jeg resultater ved henting i barnehage der han nekter å sette seg i bilen og bare skal løpe rundt på parkeringsplassen. Tidligere ville han løpt sin vei, men nå trenger han bare å løpe til en bil og ta på den før han villig blir med meg inn i bilen :) ved at jeg er sint så skremmer jeg han vekk og det har ingen hensikt.

Må legge til at mitt barn ikke er normaltfungerende, så kan ikke sammenlignes helt, men jeg tror du kommer lengre ved å bli litt mer tålmodig, roe deg ned før du fortsetter med det som var vanskelig og tilnærme deg barnet på en rolig måte.

Selv vokste jeg opp med foreldre som ikke gjorde annet enn å kjefte på meg, banke meg opp og straffe meg og jeg har fortsatt store arr etter min oppvekst. Gi barnet ditt noe bedre enn det slik at han kan vokse opp og elske mammaen sin :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg visste noen skulle si kontakt barnevernet.det er sikkert super ide i mange tilfeller men her er jeg klar over min problem og vil gjøre noe på egenhånd.

Skrevet

Jeg visste noen skulle si kontakt barnevernet.det er sikkert super ide i mange tilfeller men her er jeg klar over min problem og vil gjøre noe på egenhånd.

Det er tydelig at du ikke klarer på egenhånd.

Slutt å vær egoistisk.

Anonymous poster hash: 170ee...798

• Liker 2
Skrevet

Hva om det skjer igjen ts? Jeg sier ikke at du er en dårlig mor (hva vet vel jeg om det?) men ungen din fortjener bedre enn å frykte dine utbrudd.
Barnevernet kommer ikke til å ta ungen i fra deg, men dere kan få hjelp til å takle hverdagen bedre, i sammen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil gjerne dele noe med dere.Jeg har et problem jeg blir noen ganger veldig sint.jeg kan ta dagens eksempel.jeg har en sønn som jeg har alene ansvar for noen dager er veldig lange og slitsomme spes de dagene jeg har sovet dårlig og har vondt i hodet idag var en sånn dag.idag før leggetid skulle jeg dusje sønnen min, han hater å få såpe i håret og ansiktet og jeg sa på forhånd idag blir det ikke såpe på de stedene han ikke liker men kun på hender, føtter og rompa, jeg vet ikke hvor han misforstå meg.men han slo seg helt vrang skreik, gråt og dro i klærne, håret mitt for å komme seg bort jeg sa klart vi skal IKKE VASKE HÅRET men han sprellet helt til jeg ble kliss våt.da ble jeg sint skreik tilbake og ba han holde opp ga han to tre klask,til sist var jeg så sliten av det hele at jeg hold t rundt munnen hans så han skulle høre på meg og slutte å sloss.etterhvert ble vi ferdige og roet oss ned.jeg forklarte han så godt jeg kunne.koste med han før leggetid.men jeg liker ikke å miste tålmodigheten min noen gang ovenfor han.hva bør jeg gjøre. ?

Anonymous poster hash: 1e2ae...cdb

Ja, du er en dårlig mor.

Anonymous poster hash: b779a...fb8

• Liker 1
Skrevet

Det er null vits i å kontakte barnevernet og skape problemer for deg og ungen. Du mishandler han ikke,du ble utålmodig og klasket litt til han,det tåler han...men ikke la det gjenta seg.

Neste gang så roer du deg ved å gå ut av rommet. Noen barn kan man ikke dulle og dalle med-de blir mer trassige av det. Da kandet være bedre å feks si at han kan gå på rommet og komme ut når han skal oppføre seg,og gjennomfør det,ikke slipp han ut fordi han griner(ha såklart lys på rommet,man skal aldri stenge en unge inne på et mørkt rom)

Det verste som finnes er foreldre som sier"gjør du det en gang til så tar jeg leken din"for så å bare gi den tilbake med en gang ungen sutrer eller griner, dette er fullstendig idiotisk og du lærer bare ungen at du ikke holder ditt ord,kommer med tomme trusler og ikke er til å stole på i tillegg til at ungen mister respekt for deg og tester ut grensene dine mer.

Det er viktig å være konsekvent, dull og dill når han er snill og oppfører seg bra, men ikke når han oppfører seg som en snørrunge.

• Liker 3
Skrevet

Det er vanskelig å reagere rolig og avbalansert i slike situasjoner, men å klaske til ungene sine er aldri akseptabelt. Hva lærer du gutten din når du gjør dette? Tror du ikke at det kan føre til at han selv lettere tyr til vold når han føler seg stresset osv?

Da får du heller smelle hardt i veggen ved siden av eller noe...selv om det ikke er bra det heller, da det kan skremme ungen.

Får du nok søvn? Hvile? Bra kosthold? Du må ta vare på deg selv for å kunne ta godt vare på andre og ikke reagere på en slik voldsom måte som du gjør.... Høres ut som om lunten din er altfor kort.

Anonymous poster hash: f38d8...2d9
Skrevet

det er lov å feile. man trenger ikke være så perfekte som alle andre tror de er til tider :)

mine tip: ikke klask til ungen igjen, IKKE hold han over munnen og prøv å ikke skrike. barn låser seg bare mer om du gjør sånt :) ta han ut av situasjonen, forklar hva som skal skje og prøv igjen :)

Anonymous poster hash: 8a6c9...344
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Som andre har nevnt - hvis du er ofte sliten, med migrene og søvnmangel, så starter du selvsagt som irritabel før han i det hele tatt har blitt vanskelig. Finn mulige metoder for avlastning iblant - om det er venner eller familie.

Det finnes også mye litteratur om dette og det finnes vel knapt et mer vanlig problem enn å forholde seg til barn i trassalderen. Jeg leste nettopp en artikkel der en kvinne beskrev hvordan hun klarte å avlede sønnens oppmerksomhet når han slo seg helt vrang. Det er bare å lære seg noen teknikker, det er tusenvis av psykologer som har skrevet bøker om dette. Man skal jo helst sette seg inn i disse tingene FØR man får barn, men har slått meg at de færreste gjør det...

Og tenk litt over de faktiske konsekvensene handlingene dine har, selv om det kan virke smått. Menn som slår og misbruker kvinner - hvor tror du de har lært seg å bruke makt for å få det som de vil?

Endret av Marie90
Skrevet

jeg sa på forhånd idag blir det ikke såpe på de stedene han ikke liker men kun på hender, føtter og rompa, jeg vet ikke hvor han misforstå meg. da ble jeg sint skreik tilbake og ba han holde opp ga han to tre klask

Hmm.. Har du gitt han ris / klask tidligere også?

Jeg tenker at han kanskje slo seg vrang fordi du nevnte at du skulle ta på rompa hans, og at han visste hva som kunne komme til å skje?

Unger får lett en ekkel assosiasjon om de har blitt slått før.

Også er det nettopp det som skjer - du riser han på naken rumpe.

Du har gjort dusjing til en negativ assosiasjon - han blir avkledd og naken - sårbar - og du kan komme til å slå han - noe du bekrefter - ond sirkel. Han vil derfor fortsette å slå seg vrang hver eneste gang du skal dusje han fra nå av. Han forbinder det med noe negativt - selvsagt.

Og det er nettopp derfor du burde søke litt hjelp som flere her nevner - fordi ting som dette burde du forstå, eller lære deg snarest for å bryte ut av dysfunksjonelle mønstre som etterhvert bare kan bli verre og verre.

Vil du virkelig fortsette i samme spor?

Anonymous poster hash: c065d...af4

Skrevet

Lurer også på hvor gammel sønnen din er.

Snakker vi om en 2-åring, eller om en 6-åring? Muligheter for at han kan begynne å dusje selv?

Skrevet

Hmm.. Har du gitt han ris / klask tidligere også?

Jeg tenker at han kanskje slo seg vrang fordi du nevnte at du skulle ta på rompa hans, og at han visste hva som kunne komme til å skje?

Unger får lett en ekkel assosiasjon om de har blitt slått før.

Også er det nettopp det som skjer - du riser han på naken rumpe.

Du har gjort dusjing til en negativ assosiasjon - han blir avkledd og naken - sårbar - og du kan komme til å slå han - noe du bekrefter - ond sirkel. Han vil derfor fortsette å slå seg vrang hver eneste gang du skal dusje han fra nå av. Han forbinder det med noe negativt - selvsagt.

Og det er nettopp derfor du burde søke litt hjelp som flere her nevner - fordi ting som dette burde du forstå, eller lære deg snarest for å bryte ut av dysfunksjonelle mønstre som etterhvert bare kan bli verre og verre.

Vil du virkelig fortsette i samme spor?

Hun skulle vaske han i rumpa, ikke klaske han.

Anonymous poster hash: b779a...fb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...