Gå til innhold

Vask av dundyne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en dundyne jeg ønsker å vaske. Mysa Röhn varmeskala 4 fra IKEA. Så den er ikke spesielt tykk eller stor men ikke av de tynneste heller. Men på vaskelappen på denne, står det at maskinen bør ta 7 kg. Vaskemaskina sier at maksvekt er 5 kg. Kan jeg allikevel ta en sjangse? Har fellesvaskeri, så det er kraftige maskiner vi har her.

Ett sted leste jeg at man kunne vaske den med tennisballer i vaskemaskinen også. Vil dette ha noen effekt på dunen?

Anonymous poster hash: 08eba...5a9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har prøvd begge deler. I min 5 kg gamle slitne vaskemaskin ble dynen ødelagt. Men her snakker vi en stor og tung dundyne. I den andre maskinen på 7 kg gikk det kjempefint. Hadde heller ikke tennisball.

Skrevet

Maskina er en ganske ny og veldig sterk Miele laget for fellesvaskeri. Greit å få vasket dyna før det blir kalde netter og det koster vel litt å ta den på renseri?

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Det står jo forklart på dynen i hvilen maskin den skal i, og det står der for en grunn.

Anonymous poster hash: 50ed3...f8e

Skrevet

Dundyner er fryktelig lette å ødelegge ved å vaske dem feil. En ting er vaskemaskinen, noe helt annet er å tørke den skikkelig. Det er der tennisballene kommer inn, for dyna må tromles tørr, og tennisballene brukes til å slå opp dunene med under den prosessen.

Står det at vaskemaskinen bør ta 7 kilo så ville jeg stolt på det istedenfor å risikere å ødelegge dyre Miele-maskiner.

Skrevet

Skal sjekke størrelsen på maskin en gang til.

Jeg leste et sted at man kunne ha tennisballer i vaskemaskinen også, ikke bare tørketrommelen. I tørketrommel må jeg jo ha det.

Dette er en bakdel med dundyne gitt. Den er bare brukt fire måneder men jeg liker rene dyner.

Skrevet

Følg kg anvisningen.

Samt ikke mye såpepulver,helst et for dun.Jeg bruker 1/3 av vanlig omo til dyne.Sammen med 6 stk tennisballer.Alt havner i vaskemaskin sammen,og så i tørketrommel. Det funker flott her.

Men så bor jeg i borettslag med store vaskemaskiner og tørketrommel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...