Gå til innhold

Det var dette med å inkludere alle barn....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå i forbindelse med skolestart har det vært endel fokus på at vi som foreldre må inkludere alle og om det er noen barn så ikke blir invitert hjem etter skolen, ja så bør vi ta ansvar...

Er forsåvidt delvis enig i denne, men ikke alltid.

Jeg har en ni åring som går på en skole med 8 jenter i klasse. Den ene jenten i denne klassen har jeg problemer med å takle, og det er ikke ofte det skjer.

Denne jenten er da ni år. Ekstemt manipulerende, om det går an å kalle barn for det. Hun bruker splitt og hersk metoden som barn i denne alderen ikke engang burde ha kjennskap til.

Hun slår og kniper, og når man konfronterer henne med dette så kan hun finne på å si at hun bare trøstet. I bursdagsbesøk endrer alle barna karakter når denne jenten entrer scenen.

Hun har sagt til samtlige barn i klassen at de ikke må være med mitt barn hjem, da vi er slemme, har stygt hus o.l

I fjor delte hun ut smykker til alle som ikke var venner med mitt barn. I klassetimer sier hun at hun skal på do, samtidig som flere observerer henne ute i skolegården. Det er svært lite behagelig å ha henne med hjem fra skolen, liker aldri maten vi skal ha. Får hun ikke oppmerksomhet kan hun gjerne skade seg selv eller bare begynne å gråte for å få oppmerksomhet.

Er det flere enn to med oss hjem, ja så skal hun alltid splitte opp å ha en av de med hjem til seg selv.

Har ved en anledning prøvd å snakke med foreldrene, men de så overhode ikke problemet. De mener at barnet er vanskelig, men griper ikke fatt i problemet.

Barnet er enebarn med relativt voksne foreldre, og får det hun peker på. Og får hun nei av den ene foreldren, så får hun ja av den andre.

De gangene barnet mitt har vært med denne jenten hjem fra skolen, så er hun så sur og grinete og vrang når hun kommer derfra.

Jeg ønsker faktisk ikke at mitt barn skal omgås henne lenger. Noen andre som opplever det samme, eller som har noen tips på hvordan man skal reagere?

Anonymous poster hash: 0e464...520

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres jo ut som denne jenta mobber ungen din. Skjønner godt at du ikke vil ha henne i hus...

Ja-a, man skal jo være inkluderende, men det kan være vanskelig noen ganger. Men har hun få venner da, denne jenta? Hvis hun ikke går alene trenger du vel ikke invitere henne hjem...?

• Liker 3
Skrevet

Ville forresten tatt dette opp med skolen.... Dele ut smykker til de som ikke er venner med jenta di? *rister på hodet*

• Liker 7
Gjest Riskjeks
Skrevet

Du må jo ikke ha en unge du ikke liker på besøk. Det med å inkludere alle handler vel mer om å inkludere dem som har få/ingen venner og ikke klarer seg så bra sosialt.

• Liker 9
Skrevet

Hørest ut som hun mobber jenta di. Da med å få andre til å ikke være venn med henne, utestenging. Snakke negativt om henne, hjemmet og dere. Virker som hun kanskje er sjalu på jenta di og skal hundre andre i å være venn med henne.

Anonymous poster hash: 8f47c...694
Skrevet

Ja, jeg mener også at det er mobbing og ønsker å ta dette opp på skolen. Har også tenkt på dette med sjalusi, men hun er så vanskelig å tolke den jenten. I ene øyeblikket er hun smilende, for i neste øyeblikk få et nesten skummelt trekk ved seg. Er i dialog med et annet foreldrepar så også sliter med å ha jenten på besøk og som ofte opplever konflikter når de har henne i hus...

Gjest åffårno
Skrevet

Jeg er ekstrem tilhenger av å skulle inkludere barn, men ikke på bekostning av egne om det foregår mobbing og særdeles negativ atferd.

Du har forsøkt å snakke med foreldre som ikke tar tak i problemet, og jeg ville vel kanskje orientert dem igjen om at du dessverre ikke ser noen en annen løsning enn å utelukke henne som venn til ditt barn nå som du har forsøkt løsninger uten hell.

Synd for barnet, egentlig- hun kommer jo til å ende opp helt venneløs når hun blir eldre og barn selv klarer sette grenser.

I det tilfellet du beskriver(hun har jo særs negativ atferd utover vanlig rampestreker eller litt sløv på å ta grensesetting) så hadde jeg vært helt ærlig med foreldrene.

Hadde også orientert skolen om problemene så de kan følge med videre, jenta trenger jo grenser som foreldrene åpenbart ikke gidder sette.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser ikke helt hva dette har med inkludering å gjøre.

Skrevet

Herregud. Jo mer jeg tenker på det jo tydeligere er det for meg at dette er mobbing.

Hun går inn for at jenta di skal utestenges. Planlagt og med overlegg. Dette her MÅ du ta opp med skolen. Jenter kan være eksperter på å gjøre slikt lite åpenlyst og drive ekskludering på rare måter som kan være vanskelig for et barn å forklare. Det er viktig at lærerne er obs på hvordan hun holder på!

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser ikke helt hva dette har med inkludering å gjøre.

Enig. Inkludering betyr jo ikke at man på død og liv skal ha hatt alle i klassen innenfor døra hjemme. Det handler jo om å sørge for at ikke noen blir gående alene og aldri har noen å leke med.

• Liker 3
Skrevet

Vel, hun står jo nå igjen som nesten venneløs denne jenten. Jeg har i det siste avvist henne når hun ringer på, rett og slett for at det blir et stressmoment å ha henne på besøk. Må enten se eller høre dem for at jeg skal kunne "gripe inn". Slipper gjerne inn andre venninner av jenten min som vil komme på besøk etterpå. Men det er da mitt hus og jeg kan selv velge hvem som skal være i det:)

• Liker 4
Skrevet

Huff, ja. Konsekvensen ved at hennes foreldre ikke tar dette seriøst og tar opp kampen med sin datter, vil jo resultere i at hun blir stående igjen alene til sist. Desto større grunn til å ta dette opp med skolen, vet de noe om hva som utspiller seg mellom jentene? De bør få vite om jentas metoder for å ekskludere, og også at dere har forsøkt å ta dette opp med hennes foreldre uten hell.

Selvsagt bestemmer du i eget hus! :)

Skrevet

Jeg er helt enig at man skal inkludere alle, men jeg gjør det ikke hvis det går utover mine egne barn. Et sted går grensen. Dette høres ut som et problem som må tas opp med skolen og dere må kreve at noe blir gjort. Si gjerne også at dere har snakket med foreldrene, men de ser ikke ut til å gjøre noe med det.

• Liker 4
Skrevet

Når du nevner det med smykkeutdelingen, ser du ikke da verdien av skolens fokus på å "inkludere alle"? Din datter var jo nettopp offer for det motsatte? :klo:

Anonymous poster hash: eb41d...ab6

• Liker 2
Skrevet

Dette må du ta opp med skolen. Jeg hadde foreslått ett foreldremøte feks kun med foreldre til alle jenter hvor dere drøfter miljøet blant jentene.

Dette handler like mye om hvilke utfordringer denne jenten har som hvilke utfordringer de andre jentene har.

• Liker 1
Skrevet

Du fryser jo ut ungen, stakkars! Hvordan vet du med sikkerhet at disse tingene har skjedd? Har du vært der og sett det? Hvis dette er mobbing, så ville hun da ikke stadig kommet på besøk hos dere?!! Dette høres heller ut som et barn som har det vanskelig, uten stabile rammer å forholde seg til.

Synes du får invitere alle, orgelet sette klare grenser i ditt eget hus. At voksne mennesker aktivt holder utvalgte barn utenfor er ufyselig.

Anonymous poster hash: 12546...246

• Liker 2
Skrevet

Vel, hun står jo nå igjen som nesten venneløs denne jenten. Jeg har i det siste avvist henne når hun ringer på, rett og slett for at det blir et stressmoment å ha henne på besøk. Må enten se eller høre dem for at jeg skal kunne "gripe inn". Slipper gjerne inn andre venninner av jenten min som vil komme på besøk etterpå. Men det er da mitt hus og jeg kan selv velge hvem som skal være i det:)

Nå synes jeg du har trødd over streken selv. Hårreisende at voksne mennesker kan oppføre seg så stygt.

Anonymous poster hash: fb2bd...208

Skrevet

Vel, jeg ventet egentlig på dette svaret!

For tror selv jeg hadde svart slik om jeg ikke hadde opplevd dette selv. Det er en ekstremt vanskelig situasjon og om dere ikke har opplevd det selv så kan dere ikke sitte deg inn i situasjonen. Dette er et barn som jeg mener har psykotiske trekk og som påvirker sine omgivelser noe voldsomt! Og jeg tillater ikke at det skjer med mitt barn. Jeg har flere barn og har hatt en god del barn opp igjennom årene og fint taklet alt, uten problemer. Og selvsagt har jeg vært til stede da disse tingene har skjedd, kan ramse opp en hel del til. Tror nesten jeg kan skrive en bok! Men det er ofte en grunn til at barn er slik som de er! Blir ofte overlatt til seg selv, har barnevakt flere ganger i uken for foreldrene skal ut, ingen klare rammer og får alt hun vil ha.

Jeg har selv vært inne på tanken å invitere foreldrene for en samtale om miljøet, men hva hjelper det når foreldrene til barnet ikke ser problemet?

Skrevet

Vel, jeg ventet egentlig på dette svaret!

For tror selv jeg hadde svart slik om jeg ikke hadde opplevd dette selv. Det er en ekstremt vanskelig situasjon og om dere ikke har opplevd det selv så kan dere ikke sitte deg inn i situasjonen. Dette er et barn som jeg mener har psykotiske trekk og som påvirker sine omgivelser noe voldsomt! Og jeg tillater ikke at det skjer med mitt barn. Jeg har flere barn og har hatt en god del barn opp igjennom årene og fint taklet alt, uten problemer. Og selvsagt har jeg vært til stede da disse tingene har skjedd, kan ramse opp en hel del til. Tror nesten jeg kan skrive en bok! Men det er ofte en grunn til at barn er slik som de er! Blir ofte overlatt til seg selv, har barnevakt flere ganger i uken for foreldrene skal ut, ingen klare rammer og får alt hun vil ha.

Jeg har selv vært inne på tanken å invitere foreldrene for en samtale om miljøet, men hva hjelper det når foreldrene til barnet ikke ser problemet?

Dette er ikke ett barn med psykotiske trekk, men ett barn som har problemer hun ikke vet hvordan hun skal takle. Hvordan vet du hvordan hun har det hjemme? Selv om hun får det hun peker på materiellt sett kan det faktisk hende at hun ikke får en klem hjemme f.eks. Kanskje hun mangler kjærlighet, kanskje hun blir misbrukt av noen, kanskje foreldrene drikker. Du vet ingenting. Du nevner at hun skader seg selv om hun ikke får viljen din. Vet du i det hele tatt noe om selvskadere? Selvskadere skader seg gjerne fordi de har sterke følelsesmessige problemer de ikke klarer å kontrollere og de bruker selvskading på en måte for å oppnå kontroll. Jeg synes du burde oppføre deg som ett voksent menneske å heller ta tak i hvorfor hun oppfører seg sånn i stede for å klandre det på at ungen er psykopat og får dårlig oppdragelse. Makan!

Hilsen tidligere drittunge.

Anonymous poster hash: 23e19...0d7

• Liker 4
Skrevet

Hadde hun mange andre venner tidligere? Behandler hun noen av de andre barna i klassen på samme måte som din datter?

Mobbing er aldri akseptabelt, uansett hvordan man selv har det. Er enig med de som foreslo å ta det hele opp med læreren/skolen, tror dette kan være viktig både av hensyn til din datter og til den andre jentas beste.

Anonymous poster hash: 558c3...d91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...