Gå til innhold

Restskatt - erfaring med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager hvis jeg er litt grønn, men jeg er student og har ikke jobbet skattepliktig enda og er første gang jeg gjør dette.

Jeg kjøpte bolig ifjor som jeg leier ut. Jeg fylte inn selvangivelsen og kunne da ta med alle utgifter jeg hadde på leiligheten (ganske mange) til fradrag. Moren min hjalp meg med dette (hun har mye erfaring med eiendom og den type ting) og det så ut til å gå omtrent i null så jeg regnet ikke med særlig restskatt, evt. bare litt.

Jeg bor i utlandet og har hatt folkeregistrert adresse her siden nyåret. Både min folkeregistrerte adresse og postadresse er her jeg bor, samt at jeg har kontaktet banker og alle jeg får brev fra om at det er her det må sendes. Likevel kommer det iblant post til min gamle adresse. Jeg spurte derfor mamma i sommer om å sjekke og hun sendte nylig brevene til meg, bl.a. annet ett fra Kemnerkontoret med restskatt. Det skulle betales innen 24 September, hvilket går greit for meg ettersom jeg får inn penger midten av måneden.

Nå har jeg imiderltid fått et nytt brev til min folkeregistrerte adresse. Der er summen dobbel, og det står at det ene forfalt 20 August mens det andre forfaller den 24 September og begge summene, totalen, skal betales innen 14 dager (hvilket vil si den 16 eller der omkring). Jeg fikk ikke noe brev for den første summen med frist i August, hverken hit eller til min gamle adresse.

Jeg kan antakelig betale totalen innen 24 September men ikke innen to uker.

Lurer på om det i det hele tatt er mulig å ha en dialog med Kemnerkontoret. Jeg vet ikke hvorfor restskatt er delt opp i to og hvorfor jeg aldri fikk brev om det første kravet.

Noen som har erfaring med dette?

Anonymous poster hash: b4935...42b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen? :)

Skrevet

Jeg sendte en epost men lurer på om noen vet hvor lang tid de stort sett bruker på å svare?

Skrevet

Har du ikkje sett skatteoppgjøret ditt? Det finn du på altinn.no

Restskatt over kr 1000 blir delt opp i to forfall; 20/8 og 24/9 om du fekk oppgjøret ditt i juni ( og det har du fått, sidan dette stemmer med opplysningane dine)

Giro for _begge_ forfall tilsendes i samme konvolutt, har du sjekka om det ikkje er to giroer i det første brevet du fekk? To like giroer, men ein med forfall i august, og den andre i september?

Uansett, heile beløpet må betalast så snart du har sjans (sidan du ikkje betalte første innan 20. August har begge nå forfalt) Du vil få renter i tillegg sidan du ikkje har betalt rettidig, men det vil du nok få brev om.

Sidan du ikkje bur på di folkeregistrerte adresse der all post blir sendt frå myndighetene vil eg sterkt anbefale deg å gå inn på altinn.no og registrere deg som elektronisk brukar.

Eposten du har sent kan du risikere å vente lenge på svar på.

• Liker 1
Skrevet

Har du ikkje sett skatteoppgjøret ditt? Det finn du på altinn.no

Restskatt over kr 1000 blir delt opp i to forfall; 20/8 og 24/9 om du fekk oppgjøret ditt i juni ( og det har du fått, sidan dette stemmer med opplysningane dine)

Giro for _begge_ forfall tilsendes i samme konvolutt, har du sjekka om det ikkje er to giroer i det første brevet du fekk? To like giroer, men ein med forfall i august, og den andre i september?

Uansett, heile beløpet må betalast så snart du har sjans (sidan du ikkje betalte første innan 20. August har begge nå forfalt) Du vil få renter i tillegg sidan du ikkje har betalt rettidig, men det vil du nok få brev om.

Sidan du ikkje bur på di folkeregistrerte adresse der all post blir sendt frå myndighetene vil eg sterkt anbefale deg å gå inn på altinn.no og registrere deg som elektronisk brukar.

Eposten du har sent kan du risikere å vente lenge på svar på.

Jeg fikk svar på eposten idag heldigvis. De skrev at jeg kan betale første terminbeløp innen 14 dager og andre terminbeløp innen 24 September. Det klarer jeg antakeligvis :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...