Gå til innhold

Hjelp! Borettslaget kan gå konkurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått vite at det står veldig dårlig til med borettslaget, der jeg eier en andelsleilighet.

Eierne av borettslaget har missligholdt bygningen, og de har egentlig bare stukket av fra alt. De ba rett og slett beboerne dra til helvete...

Det viser seg også at det er store skader av vann i bygningen. Det renner blant annet vann i el-rørene i veggene, i tillegg til at det er oppdaget rotter, samt elektriske feil i noen av leilighetene. Brannvarslingsanlegget er også ute av drift. Alt dette er ting jeg ikke hadde anelse om, eller ble opplyst om da jeg kjøpte for ett år siden. Hva skal vi gjøre? Det er nå innkalt til eksrraordinær generalforsamling i borettslaget.

In worst case, hva er det verste som kan skje om det blir slått konkurs? Vil jeg tape det jeg har betalt inn for min andel? Hva gjør jeg evt med lånet i banken?

Takker for svar!

Anonymous poster hash: b6a35...24a

Skrevet

Håper du er forsikret?

Dette er jo svært ille. I bestefall får du pengene igjen for leiligheten og må flytte. I værstefall må du flytte uten å få noe igjen..

Anonymous poster hash: 784bf...b06
Skrevet

Forsikringselskapet som borettslaget hadde avtale med har vistnokk sagt opp avtalen, siden de tydeligvis har visst om hvordan boretsslaget har blitt drevet i den siste tiden. Dette også uten at noen har fått beskjed.

Skrevet

In worst case, hva er det verste som kan skje om det blir slått konkurs? Vil jeg tape det jeg har betalt inn for min andel? Hva gjør jeg evt med lånet i banken?

Ja. Ved en konkurs vil borettslaget bli oppløst, bygningen borettslaget eier vil bli solgt for å dekke borettslagets gjeld, og borettsandelen din vil ikke lenger eksistere. Pengene du brukte for å kjøpe andelen er tapt mens du fortsatt er ansvarlig for lånet til banken.

• Liker 3
Skrevet

Eierne av borettslaget har misligholdt bygningen, og de har egentlig bare stukket av fra alt. De ba rett og slett beboerne dra til helvete...

Eierne av borettslaget er du og de andre andelseierne.

• Liker 3
Skrevet

Bare som en liten oppklaring TS: "Eierne av borettslaget" er andelseierne det. Så de som har misskjøtt borettslagets eiendom er styret i borettslaget.

Styret er valgt av andelseierne på generalforsamling og er ansvarlig for drift og vedlikehold av borettslaget.

• Liker 3
Skrevet

<3 selveierleiligheten min

Anonymous poster hash: a000c...ad4
  • Liker 1
Skrevet

<3 selveierleiligheten min

Anonymous poster hash: a000c...ad4

Er du selveier av en leilighet i blokk, har vel dere også fellesutgifter som skal gå til vedlikehold av fellesareal? Og dersom ikke styret (de tillitsvalgte) følger opp drift og vedlikehold av dette fellesarealet, kan skadene bli like stor i et sameie som i et borettslag.

Kan hende dette ikke gjelder for deg, men dessverre har mange selveiere gått på en smell av samme grunn som TS. :)

• Liker 3
Skrevet

Har fått vite at det står veldig dårlig til med borettslaget, der jeg eier en andelsleilighet.

Eierne av borettslaget har missligholdt bygningen, og de har egentlig bare stukket av fra alt. De ba rett og slett beboerne dra til helvete...

Det viser seg også at det er store skader av vann i bygningen. Det renner blant annet vann i el-rørene i veggene, i tillegg til at det er oppdaget rotter, samt elektriske feil i noen av leilighetene. Brannvarslingsanlegget er også ute av drift. Alt dette er ting jeg ikke hadde anelse om, eller ble opplyst om da jeg kjøpte for ett år siden. Hva skal vi gjøre? Det er nå innkalt til eksrraordinær generalforsamling i borettslaget.

Takker for svar!

Er laget tilsluttet et boligbyggelag? Som tar seg av foretningsbiten? Da kan du være sikker på at dere er forsikret mot å tape din rett.

Eierene er du og de andre. Som kjøper av brleilighet er det din plikt å undersøke selv før kjøp ang økonomi osv. Ville du kjøpt et hus uten å sjekke fakta?

Har dere ikke møter

Anonymous poster hash: d9161...25b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...