Gå til innhold

Inngift familiemedlem som er... nedlatende på en måte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært gift med en flott mann i 5 år nå. Før dette var vi sammen i 4 år.
Jeg har en stilling som markedssjef og mannen jobber innen offentlig administrasjon.

Både min og hans familie utenom har såkalt "vanlige" jobber. Alt fra renhold til kontor.
Men så er det dette inngiftede familiemedlemmet på hans side da.. Denne personen er bonde og anser tydeligvis bare det som et godt nok yrke og god nok livsstil.

For eksempel fikk jeg følgende kommentar når jeg fikk stillingen jeg har nå:

Det er enda godt det finnes noen som kan produsere maten slik at slike som deg kan få kjøpe den!

Jeg fikk totalt hakaslepp! Jeg hadde virkelig ikke sett det komme og fikk bare mumlet om at forskjellige folk har jo ofte forskjellige preferanser og interesser.

Ved et annet tilfelle kom vi i snakk om natur og skogsturer. Så sier jeg at jeg har vært mye ute i et turområde vi har her og at hundene våre trives så godt der og blir akkurat som valper igjen (En retrieverrase).
Da fikk jeg latter tilbake og en lang remse om at opptråkka stier er da virkelig ikke å være i naturen og at skikkelig natur er både mose, lyng, bekker som må hoppes over og alt mulig annet. Nei, det der var bare tull! Men det var vel ikke så høye krav for slikt hos byfolk som bare var vant med asfalt...

Joda, vi bor sentralt, men ikke midt i by. Men heller ikke langt pokker i vold selv om vi har skog og fine natursteder i nærheten.

Ved kommunevalget som var var politikk av ekstremt stor interesse, og det var selvfølgelig bare ett parti som var godt nok. Og det måtte selvfølgelig hales frem hva jeg skulle stemme på, og da sa jeg som sant var: Akkurat her i kommunen hvor utviklingen er så stor i næringslivet og utbygging mener jeg at Høyre er det beste alternativet for fortsatt vekst. Jeg trodde at det var ferdig snakka med det, men siden det er i helt andre enden av skalaen så fikk jeg nok en lekse om hvor uansvarlige "slike som meg" er, og et surt spørsmål om hvor i all verden jeg skulle få maten fra??

På den annen side har yngste sønnen til ett av mannens søsken fått seg fagbrev som kjøttskjærer, men i motsetning til meg så ble denne gutten lovpriset både over SMS, på telefon, og i en familiesammenkomst rett etter fagbrevet var i boks. Det var fraser som at de var så stolte over ham, at det var slike som ham som bidrar til at Norge er selvforsynt med mat, og det var ikke måte på hvor flott det var. Men ingenting annet er godt nok altså...

Jeg kjenner at det er ekstremt slitsomt å ha denne personen på besøk fordi jeg vet at jeg må trå veldig forsiktig for å ikke tråkke på tær. Det er faktisk ubehagelig med familiesammenkomster fordi jeg vet at det vil være selvhevding fra denne personen.
Nei, jeg trenger ikke bekreftelse fra andre for å vite at jeg er god nok, uansett til hva. Og jeg trenger virkelig ikke å brife med noen tittel eller bedrift eller hva som helst. Jeg bryr meg virkelig ikke om hva andre måtte tenke om det heller.
Men det er det konstante negative fokuset på absolutt alt som ikke har med ku, sau, fjos, mat, osv osv som blir slitsomt.

Jeg aner ikke hva jeg egentlig vil med dette innlegget, men det er godt å få det ut også. Jeg vil ikke begynne å syte til mannen om det, for han er ikke den som er på mottakersiden. Antakelig fordi han er i mer direkte tilknytning til dette familiemedlemmet enn hva jeg er, og derfor vil jeg heller ikke at han skal "velge side".

Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal forholde meg til denne personen, og gjør egentlig bare så godt jeg kan for å holde ut de timene vi er i samme rom hvis samtalen dreier inn på noe som kan hakkes på.

Anonymous poster hash: d7a5f...f0a
Videoannonse
Annonse
Gjest pilldorf
Skrevet

Det hørtes veldig spesielt ut.
Og du fikk vist svært lit forståelse for å være ett eget individe med egne meninger.

Men det er som er typisk noen ganger, hvis man forteller en krf- eller sv-familie at en stemmer høyre, så blir en sett på som en potensiell pretensiøs person som liksom tror en er bedre enn andre. Ofte er disse en smule konservative også og kunne nok kanskje ha sett for seg at bondepartiet og arbeiderpartiet er de eneste partiene vi trenger.

Fordommer altså.

Og når det kommer noen med noen andre meninger, så blir det slått hardt ned på. Man får spydige personangrep og tåpelige ressoment for hvorfor ting burde være slik og slik, og hvertfall ikke slik som du selv gjerne skulle ha tenkt.

Det er også veldig typisk at Høyre-folk møter sånne holdninger.

Mange tror alle som stemmer på Høyre er folk med masse penger og som ikke bryr seg om arbeidsklassen i Norge.

Men det er jo selvsagt veldig respektløst og du burde overhodet ikke finne deg i slikt, TS.

Skrevet

Hvorfor gidder du å gi han så mye plass i tankene dine? Han tenker ikke som deg. Godta det og gi deg selv ro.

• Liker 5
Skrevet

Og du fikk vist svært lit forståelse for å være ett eget individe med egne meninger.

Men det er som er typisk noen ganger, hvis man forteller en krf- eller sv-familie at en stemmer høyre, så blir en sett på som en potensiell pretensiøs person som liksom tror en er bedre enn andre. Ofte er disse en smule konservative også og kunne nok kanskje ha sett for seg at bondepartiet og arbeiderpartiet er de eneste partiene vi trenger.

Fordommer altså.

Og når det kommer noen med noen andre meninger, så blir det slått hardt ned på. Man får spydige personangrep og tåpelige ressoment for hvorfor ting burde være slik og slik, og hvertfall ikke slik som du selv gjerne skulle ha tenkt.

Mange tror alle som stemmer på Høyre er folk med masse penger og som ikke bryr seg om arbeidsklassen i Norge.

Men det er jo selvsagt veldig respektløst og du burde overhodet ikke finne deg i slikt, TS.

Fordommer altså.

Jo, altså... Nå gidder jeg ikke å diskutere politikk for det er liksom ikke essensen her.

Men det er jo en del fordommer ute å går? Det føles slik i hvert fall. Altså.. alt som ikke har med mat og landbruk å gjøre er alt annet enn godt nok, og det må jo alle andre forstå.

Slik føles det i hvert fall.

Jeg ønsker faktisk ikke å finne meg i det, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få slutt på det uten å lage et salig bråk i familien til mannen. Så hvordan tenker du at det er best å gå frem for å takle dette?

TS

Skrevet

Hvorfor gidder du å gi han så mye plass i tankene dine? Han tenker ikke som deg. Godta det og gi deg selv ro.

Nå har det seg jo slik at vi MÅ omgås, og da vil jeg heller prøve å finne en løsning eller en måte å takle vedkommende på fremfor å bare overse det og la meg selv bli overkjørt og nærmest latterliggjort.

Skrevet

Ta igjen! Nytter ikke å vike for sånne bulldosere, da blir man bare overkjørt. Ta igjen med et smil. Nei, mat tenkte du kunne produseres i land med bedre vilkår for landbruk, enn her i denne steinrøysa rett sør for nordpolen, du synes ikke så mye offentlige midler skal brukes til å holde en næring kunstig i live. Osv du har da hørt retorikken fra begge sider. Smør tjukkt på så det svir.

• Liker 4
Gjest Violetta
Skrevet

Synes det høres ut som en god dose mindreverdighetskomplekser jeg. La ham holde på med sitt og vær glad for at du trives med ditt.

• Liker 4
Skrevet

Nå har det seg jo slik at vi MÅ omgås, og da vil jeg heller prøve å finne en løsning eller en måte å takle vedkommende på fremfor å bare overse det og la meg selv bli overkjørt og nærmest latterliggjort.

Det finnes bøker med tips om metoder å håndtere vanskelige personer på. Håper at du finner noen gode tips her:

http://adekvat.no/ukens-tips/2013/takle-vanskelige-personer/

http://www.ukeavisenledelse.no/meninger/blogg_ledelse/-kunsten-a-takle-vanskelige-personer-/

http://vbeam.blogg.no/1298482617_7_mter__takle_vanskel.html

Skrevet

Jeg ville sagt det til han, jeg. At du synes det er litt trist at ingen andre enn bønder er gode nok for han, og at du er enig i at bønder er viktige, men at han burde respektere andre menneskers jobber også. Ikke vær gretten når du sier det. Jeg hadde antagelig satt han skikkelig på plass, men det er nok ikke det lureste...

Så prøv å heller vis at du synes det er trist, så kanskje han skjønner at han oppfører seg som en drittsekk!

Lykke til!

• Liker 2
Skrevet

Det er lurt om du jobber med selvhevdelse. Det finnes selvhevdelseskurs og -grupper. Evt kan du også lese om det.

Det gjelder å øve seg på situasjoner som bruker å oppstå, og på forhånd ha øvd seg på hva man skal si og hvilke metoder man kan bruke.

Det finnes sikkert også¨artikler på nettet om øvelser i selvhevdelse.

Lykke til!

Skrevet

But of all the occupations by which gain is secured, none is better than agriculture, none more profitable, none more delightful, none more becoming to a freeman.

Cicero

Anonymous poster hash: e6533...dc4

Gjest pilldorf
Skrevet

Jo, altså... Nå gidder jeg ikke å diskutere politikk for det er liksom ikke essensen her.

Men det er jo en del fordommer ute å går? Det føles slik i hvert fall. Altså.. alt som ikke har med mat og landbruk å gjøre er alt annet enn godt nok, og det må jo alle andre forstå.

Slik føles det i hvert fall.

Jeg ønsker faktisk ikke å finne meg i det, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få slutt på det uten å lage et salig bråk i familien til mannen. Så hvordan tenker du at det er best å gå frem for å takle dette?

TS

Selvsagt. Dette er intet annet enn uvitenhet og fordommer.

Veldig rutinert at dem tror de er så mye bedre enn andre mennesker som tenker annerledes også forøvrig. Fordi dem selv tenker nok best om noe og noe annet er ikke like bra, uansett hvordan det er.

Nå skal jeg ikke si at dette er tilfellet her, men mindre intelligente mennesker har ofte denne holdningen.

Og du burde ikke under noen omstendigheter finne deg i det.

Hvis dem har et problem med at du ikke er enig med dem, så bør du forlate selskapet.

Da er det ikke deg de sitter pris på.

Men hvem du kan være for dem i stedet.. Og den dem kan gjøre deg til.

Skrevet

I boken sjarmør og tyrann er det i et eget kapittel omtalt hvordan man best mulig kan håndtere helseskadelige personer i de situasjonene som man dessverre har "nødt til" å omgås dem (f.eks på jobb, på butikken, i familien). Det beste rådet er å ikke ha kontakt med slike mennesker, men har man slike personer som kollegaer eller kunder, må man enten skifte jobb eller lære seg å håndtere situasjonene. Det samme gjelder personer i familien som man er "nødt" til å møte i familiesammenhenger.

Bor man sammen med en helseskadelig person, er det tilrådelig å komme seg bort.

Mange tror at boken sjarmør og tyrann handler kun om psykopater. Dette er feil. Den handler også om andre helseskadelige personer som har andre personlighetsforstyrrelser og noen eller mange psykopatiske trekk.

Skrevet

Du kommer ingen vei. Du sier at dette er diskusjoner som kan tas på kammerset. Vis deg villig til det og avfei samtalene. Han avslører seg selv ved å bli spilt ut på sidelinjen. Ikke gå inn i diskusjon med han. Det er kke verdt bryet. Ignorering er kanskje en bedre vei å gå.

Skrevet

Det er også rart om ikke din mann eller andre i familien setter grenser og setter på plass denne personen som hakker på deg.

Er han slik mot de andre også, eller kun mot deg og evt noen få av de andre?

De ser seg ofte ut sårbare og/ eller sensitive personer...

Skrevet

Hvis du ikke kan unngå ham, så ville jeg svar noe sånt som dette:

"Ja, du vet så tertefine som vi er, så..." - med en god latter.

" Alle kan ikke være Lars Monsen i naturen, slik som du er"

- og så videre...

• Liker 3
Skrevet

Hvis noen i min familie hadde behandlet min partner på den måten, så ville jeg få vite det!

Og jeg ville slått hardt ned på det.

Gitt klar beskjed om at slike meninger kan personen holde for seg selv, endeløst med skitkast og hakking er uinteressant.

Og om det ikke hadde sklidd inn, så hadde jeg redusert tiden med den personen.

Det er ingen som man MÅ omgås.

Enhver som ikke kan vise folkeskikk, ville jeg ikke ha problemer med å redusere samværet med, uansett familierelasjon.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde sett ned på han, og bare diskutert tilbake hver gang han sa noe.

For eksempel neste gang han sier at det er bra at noen skaffer mat til Norge, så si at det er trist at vi ikke bare kan kjøpe det mye billigere fra Europa, og at mye av skatten går unødvendig til subsidier til bønder.

Politikk og et motsvar i en smekk, jippi :)

Anonymous poster hash: 02905...4e9
Skrevet

Skjønner frustrasjonen din, høres ut som om det er en ulmende sjalusi her, iallefall mindreverdighetskomplekser... Hva med å bare si "deg om det" med en tone som viser at slikt preller av som vann på gåsa? Om ikke ville jeg gjort som foreslått over her, begynt å vært overdrevent enig, type "ja, vi fisefine gjør sånn og sånn" og smilt som en sol.

Anonymous poster hash: 255af...3f0

Gjest pilldorf
Skrevet

Vel, en bør vel ikke klandre typen sin for å ikke reagere,

om det er mangel på generell forståelse rundt sosiale tilsetninger,

og hvordan man sitter grenser generelt. Hva som er urimelig og ikke og den slags.

En bør jo vite hva en kan forvente av folk og da. En kan ikke forvente like mye av alle akkurat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...