Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mange brystbetennelser (den første startet rett etter fødsel) og dype åpne sår på brystvortene som ikke vil gro, begynte jeg ganske tidlig å pumpe meg for å gi morsmelk på flaske. Har både pumpet og ammet om hverandre pga mye smerter, men etter kort tid ville ikke baby ta pupp lenger, så da ble det fullpumping på meg. Har nå fullpumpet meg ca 6 ganger i døgnet i over tre måneder og er snørrete utslitt. Har prøvd å få baby tilbake på pupp flere ganger uten å lykkes. Nå skal det sies at jeg har veldig sensitiv hud så blir veldig lett sår. Har fått hjelp på en ammepoliklinikk, men de sier at den beste løsningen for meg er enten å fullpumpe eller gi morsmelkerstatning. Er så sliten av all pumpingen (har også barn fra før av så det krever sitt), og vurderer å trappe ned over tid. Men sliter med dårlig samvittighet overfor baby. Er det noen som har noen råd eller tanker rundt dette som kanskje kan hjelpe meg i min videre beslutning? Har ganske mye melk, over hvor lang tid bør jeg trappe ned pumpingen dersom jeg velger det? Har også fryst en del melk som kan brukes etter pumpeslutt.

Er jeg egoistisk som vil slutte å pumpe å gå over til mme? Merker at pumpingen styrer hverdagen veldig og skaper mye stress (selv om jeg har dobbeltpumpe og mye melk).

Takker for svar :-)

Anonymous poster hash: 11b9f...c78

Videoannonse
Annonse
Gjest Badebuksa
Skrevet (endret)

NEI, du er ikke egoistisk dersom du velger å gå over på mme... Om pumping ødelegger mye, er det ikke verdt det. Unger som får erstatning blir like fine som de som får morsmelk. Man gir ikke brystmelk for enhver pris.

Du kan trappe ned, gi litt morsmelk og litt mme, men nedtrapping kan jeg ikke mye om. Du må kjenne på hva som er for mye, det du holder på med nå er antakeligvis for mye siden du skriver tråd om det.

Endret av Badebuksa
  • Liker 3
Skrevet

Så flott at du har stått sånn på for babyen din. Det høres fornuftig ut å gå over til mme. Viktig å tenke litt på seg srlv og, man skal tross alt kose seg i permisjonen også :-)

Hva hvis du trapper ned et og et måltid da?

Anonymous poster hash: 3012a...c9f

Skrevet

3 måneder er minste anbefalte grense for å gi mm, så med alle problemene du har hatt så ville jeg gitt meg med god samvittighet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg holder også å trappe ned på pumpingen da jeg har hittil har hatt ammeproblemer og har pumpet/mme. Jeg pumper bare tre ganger om dagen. Når jeg står opp, etter middag og før jeg legger meg. Og får ut henholdvis 120 ml, 100 ml så 70-80 ml. Har også elektrisk dobbeltpumpe fra Medela. Har aldri ammet så melkeproduksjonen er selvfølgelig mindre hos meg. Du kan jo trappe ned med ett og ett pump hver uke. Så kan du jo bare pumpe hver morgen etterhvert og gi mme resten av tiden. Så får babyen fordelene ved morsmelk og du slipper å bruke alt tiden på pumping. Hvor mye får du ut på hver pumping da?

Skrevet

Jeg ville gått over til å både gi mm og mme eller bare mme. Babyen har fått i seg masse mm så det gjør ikke noe om du slutter selv om det er en fordel å fortsette. Ikke ha dårlig samvittighet ;)

Skrevet

Noen sa en gang; mamming går foran amming. Det gjelder jo her også. Det er viktigere å være en god mor som klarer å gi babyen alt den trenger enn en utslitt mor som kun klarer å gi mm..

Skrevet

Jeg pumpet meg også for min baby ville ikke ta pupp, hun nektet, men flaske tar hun.

Jeg pumpet ca 3-4 ganger daglig men etterhvert tenkte jeg at jeg vil heller være til stede for datteren min enn å pumpe meg.

Jeg delammat de 4 første leve- månedene hennes og da sluttet jeg og ga kun mme.

Skal ikke gi morsmelk til enhver pris.

Du er utrolig flink som har pumpet så lenge og allerede har barn fra før som krever sitt.

Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet.

Skrevet

Det finnes spesial-bh som har åpning til to pumper, slik at du slipper å sitte og holde på dem, kanskje verdt på prøve (eller lage til en provisorisk løsning selv) hvis du er i tvil. Amazon har.

Skrevet

Jeg hadde en nesten helt lik historie som din, sluttet etter 3 mnd og fikk et nytt liv! Ikke ha dårlig samvittighet, babyen din klarer seg mer enn godt nok med mme:-)

Skrevet

Jeg fullpumpa av liknende grunner som deg fra barnet var tre måneder (og boikotten starta :-/) til barnet var ett år. Det var gjørbart fordi jeg hadde greit med melk og (kjempeviktig) fordi det var min første. For meg ville det aldri vært gjennomførbart om jeg hadde flere barn, og jeg er vannvittig imponert over hvor lenge du har klart å holde det gående. Du er defintivt ingen egoist om du trapper ned nå. Fantastisk innsats!

Anonymous poster hash: 965dd...c4e

Skrevet

Det finnes spesial-bh som har åpning til to pumper, slik at du slipper å sitte og holde på dem, kanskje verdt på prøve (eller lage til en provisorisk løsning selv) hvis du er i tvil. Amazon har.

Trur ikke at det er pumpingen i seg selv som er slitsomt, er det at hun må gjøre det flere ganger for dag fordi babyen er avhengig av melka. Selvsagt kan det kanskje hjelpe litt å lette på pumpingen, men det er ikke sikkert.

Anonymous poster hash: cd784...7b8

Skrevet

Det er sant at man trenger ikke enten bare gi morsmelk eller bare mme, å kombinere de to en periode høres ut som en bra plan for meg. Jeg får jobbe litt med meg selv i forhold til den dårlige samvittigheten. Det hjalp imidlertid å få så mange positive tilbakemeldinger her :-) I tillegg leste jeg nettopp en artikkel fra en lege om at helseeffektene ved morsmelk er overvurdert, at det er de første ukene som kan ha betydning. Dersom dette er tilfelle burde jeg ikke bekymre meg for mye. Det er vel mange andre faktorer som har vel så stor betydning for hvor mye man blir plaget med sykdom.

Skrevet

Forresten tusen takk for mange gode svar :-) Veldig hyggelig at så mange hadde svart. Og så mange positive tilbakemeldinger. Er ikke lett å avslutte amming/pumping når man er indoktrinert på at morsmelk er best, selv om forskningen på området spriker. Uansett hadde jeg selvsagt ammet hvis det hadde vært et reelt valg. Men når det ikke går vil man jo forsøke å trøste seg med forskning som støtter opp om at morsmelk ikke er avgjørende for helsen ;-)

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at jeg kanskje må slutte å amme ca 3 mnd etter fødsel pga en medisin jeg kanskje må ta, som jeg ikke kan ta som gravid og mens jeg ammer. Er ikke gøy å tenke på siden jeg har lyst å fullamme lengre enn det, og den dårlige samvittigheten sier at jeg bør amme lengre enn 3 mnd. Men satser på at ting er bedre så jeg slipper å ta medisinen.

Men som du sier så er råmelka den viktigste melka, selv om det er lurt å amme lengre. Må man slutte så må man slutte. Fint at du vurderer å delamme :)

Anonymous poster hash: cd784...7b8
Skrevet

NEI, du er ikke egoistisk dersom du velger

å gå over på mme... Om pumping

ødelegger mye, er det ikke verdt det.

Unger som får erstatning blir like fine som

de som får morsmelk. Man gir ikke

brystmelk for enhver pris.

Du kan trappe ned, gi litt morsmelk og litt

mme, men nedtrapping kan jeg ikke mye

om. Du må kjenne på hva som er for mye,

det du holder på med nå er antakeligvis

for mye siden du skriver tråd om det.

Du har nok rett at det vil gå fint også med mme. Har slitt litt med tanker om at dersom babyen blir syk etter at jeg slutter med morsmelk, så kunne dette vært unngått dersom jeg bare hadde holdt ut litt til. Akkurat nå er babyen forkjølet og da surrer slike tanker i hodet mitt. Men jeg kjenner jo flere som bare har fått mme og som nesten ikke har vært syk en dag.

Skrevet

Så flott at du har stått sånn på for babyen

din. Det høres fornuftig ut å gå over til

mme. Viktig å tenke litt på seg srlv og,

man skal tross alt kose seg i permisjonen

også :-)

Hva hvis du trapper ned et og et måltid

da?

Anonymous poster hash:

[acronym="Full hash:

3012a258f5acdb526ea6c723d8a16c9f"]

3012a...c9f

Takk, det var hyggelig å høre. Jeg ammet forrige barn til det var nesten 8 mnd, så tenker liksom at jeg nå gir for lett opp. Hadde mye problemer da også, men presset meg til å holde ut. Det var ikke en fin tid for å si det sånn.

I natt kuttet jeg faktisk ut nattpumpingen og det gikk bra. Hadde ikke alt for ille spreng imorges. Pleier å få brystbetennelse på et knips, men nå virker det foreløpig ikke slik :-)

Skrevet

3 måneder er minste anbefalte grense for å gi mm, så med alle problemene du har

hatt så ville jeg gitt meg med god

samvittighet.

Det visste jeg ikke :-) men mener jeg har hørt at sykehusene ikke tar imot morsmelk til premature fra mødre som har baby eldre enn tre måneder. Det kan vel være pga sammensetningen i morsmelken.

Skrevet

Jeg holder også å trappe ned på

pumpingen da jeg har hittil har hatt

ammeproblemer og har pumpet/mme. Jeg

pumper bare tre ganger om dagen. Når

jeg står opp, etter middag og før jeg

legger meg. Og får ut henholdvis 120 ml,

100 ml så 70-80 ml. Har også elektrisk

dobbeltpumpe fra Medela. Har aldri

ammet så melkeproduksjonen er

selvfølgelig mindre hos meg. Du kan jo

trappe ned med ett og ett pump hver uke.

Så kan du jo bare pumpe hver morgen

etterhvert og gi mme resten av tiden. Så

får babyen fordelene ved morsmelk og du

slipper å bruke alt tiden på pumping. Hvor

mye får du ut på hver pumping da?

Godt å høre om folk som er i samme situasjon. Det høres lurt ut å trappe ned slik du beskriver så strekker man det lenger uten å bli utslitt, og samtidig unngår man kanskje en ny brystbetennelse. Jeg får ut en 300-400 ml totalt per pump, men prøver nå å pumpe ut litt mindre som en del av nedtrappingen. Har egentlig ikke tenkt på at det er mulig å pumpe seg bare tre ganger om dagen og få ut såpass mye melk som du gjør :-)

Hvor lenge har du pumpet deg ?

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gått over til å både gi mm og

mme eller bare mme. Babyen har fått i

seg masse mm så det gjør ikke noe om

du slutter selv om det er en fordel å

fortsette. Ikke ha dårlig samvittighet ;)

Takk :-) Det er det som gjør det litt vanskelig for meg, nettopp det at det faktisk er en fordel å gi morsmelk (de fleste sier det i en bisetning), men at det blir fine unger av mme. Jeg vil jo gjøre det som er best for barnet, det som er en fordel :-) Selvfølgelig akkurat nå er jeg så sliten av urolig baby og at jeg må skynde meg å rekke pumpetidene at det er vel ikke en fordel. Det er stress å sitte og pumpe seg mens man forsøker og beroliger en gråtende baby i vippestol. Det er stress å måtte pumpe seg i bil i fart fordi man må rekke noe, eller ikke kan være med resten av familien på ting og tang fordi det går ikke å få pumpet seg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...